AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #1 Skrevet 30. juli 2013 http://www.nrk.no/nordland/_-jabba-holdt-pa-a-do-etter-flytur-1.11155472 I denne artikkelen forteller de om Jabba, en engelsk bulldog som var på randen til å dø etter en flytur fra Oslo til Bodø. Er det bare jeg som reagerer på at en eier med kortsnutet hund valgte å sende hunden "under" flyet? Trodde alle eiere med kortsnutete hunder var fult klar over at det er veldig risikabelt, og om man ikke kan ta hunden med inn på flyet, så tar man tog, buss eller bil istedet. SAS for eksempel sier ifra på nettsiden sin at de ikke tar kortsnutet hunder med i spesialbagasje pga risikoen er for stor. Anonymous poster hash: aff47...837 3
pusefrøken Skrevet 30. juli 2013 #2 Skrevet 30. juli 2013 Hmm, dette visste jeg faktisk ikke! Skal huske på dette om jeg får en kortsnute en gang! 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #3 Skrevet 30. juli 2013 Hmmm... Jeg blir vel hatet for at jeg spør om dette, men hva er forskjellen på en kortsnutet hund og en langsnutet hund? Eller rettere, hva er det for forskjell på de som gjør at langsnutet hund klarer seg fint men kortsnutet hund ikke? Anonymous poster hash: 6c940...f4d 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Så det er eierens feil og ikke Norwegian at buret stod i sola lenge før/etter innlasting? Høres urimelig ut. Alle hunder er utsatt for hetetokt fordi de ikke svetter. Kortsnutede ekstra mye, sem selv en vanlig hund vil få problemer om buret blir stående i sola eller et annet var,t sted. Sånn behandler man ikke dyr umder reise. Det skal gjøres så skånsomt som mulig,Anonymous poster hash: 99d6d...f12 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Hmmm... Jeg blir vel hatet for at jeg spør om dette, men hva er forskjellen på en kortsnutet hund og en langsnutet hund? Eller rettere, hva er det for forskjell på de som gjør at langsnutet hund klarer seg fint men kortsnutet hund ikke? Anonymous poster hash: 6c940...f4d Kortsnutede hunder er de med korte snuter, som boxer, bulldog, mops etc. Langsnutede er de andre, f eks spaniel, scæfer og labrador. A en eller annen grunn klarer ikke kortsnutede hunder å regulere kroppsteperaturen like godt som de med lang snute. De svetter jo ikke, men regulerer ved å pese.Anonymous poster hash: 99d6d...f12 1
Portvinpiken Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Jeg så det på distriktsnyhetene. Synes veldig synd på hunden, men jeg har ikke den helt store empatien for eieren. Jeg har aldri forstått at noen kan sende hunder i lasterommet på fly. 1
Gjest HappyWaffle Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 ville ikke sendt dyret mitt i lasterommet på fly i det hele tatt. ikke før de får skikkelige tilpassede rom med konstant overvåkning og frisk luft hele tiden. for meg blir det som å putte dyret i lasterommet på en buss....
lille_fiol Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 Kortsnutede hunder er de med korte snuter, som boxer, bulldog, mops etc. Langsnutede er de andre, f eks spaniel, scæfer og labrador. A en eller annen grunn klarer ikke kortsnutede hunder å regulere kroppsteperaturen like godt som de med lang snute. De svetter jo ikke, men regulerer ved å pese.Anonymous poster hash: 99d6d...f12 Hundene klarer ikke å puste nesten pga formen på nesen, spør du meg burde de forby kortsnuta hunder. Snakket med en veterinær og dyrepleier om dette og de mente det samme. Fra et medisinsk perspektiv har disse dyrene det vanskeligere for å puste så da sier det seg selv at å legge varme til ikke gjør det noe bedre. 9
FantasDick Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Så det er eierens feil og ikke Norwegian at buret stod i sola lenge før/etter innlasting? Høres urimelig ut. Alle hunder er utsatt for hetetokt fordi de ikke svetter. Kortsnutede ekstra mye, sem selv en vanlig hund vil få problemer om buret blir stående i sola eller et annet var,t sted. Sånn behandler man ikke dyr umder reise. Det skal gjøres så skånsomt som mulig,Anonymous poster hash: 99d6d...f12 Fra VG's artikkel; Hun tror Jabba har blitt stående ute i varmen før hun ble tatt om bord på flyet i Oslo. Hun tror, ja. Kortsnutede hunder kan få problemer selv om de ikke blir stående i sola, og noen flyselskaper vil ikke ta med en del typer kortsnuter på flyvningene sine i det hele tatt - ikke uten grunn! 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Fra VG's artikkel; Hun tror, ja. Kortsnutede hunder kan få problemer selv om de ikke blir stående i sola, og noen flyselskaper vil ikke ta med en del typer kortsnuter på flyvningene sine i det hele tatt - ikke uten grunn! Nettopp, tro kan man gjøre til sola forsivnner. Man får med seg kortsnutet hunder inn i kabinen om hunden er liten nok, men de fleste flyselskaper advarer mot å ta de med under flyet og noen flyselskap nekter plent. Dette er noe hun burde satt seg inn i når hun velger en hund med spesialbehov. Anonymous poster hash: aff47...837 3
FantasDick Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 (endret) KLM, som et eksempel, tar ikke hunder + transportveske tyngre enn 6 kg i kabinen, og transporterer ikke engelske og franske bulldogger, boston terriere og mops i lasterommet eller som last nettopp på grunn av farene som kan oppstå. La til "i kabinen". Endret 30. juli 2013 av FantasDick
EyeQ Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Dette er faktisk noe jeg har tenkt på flere ganger. Som flere her, hadde jeg heller aldri turt å sende hunden min i lasterommet på flyet. Jeg hadde aldri stolt på at flyselskapets ansatte hadde kunnskaper og interesse nok til at jeg ville følt meg trygg på at hunden min hadde det bra. 2
pusefrøken Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 (endret) Jeg har sendt min tidligere hund i lasterommet flere ganger, på en strekning innenlands. Det gikk helt fint på flyplassen min hjemme, så fikk hunden være med inn i ventehallen og vi ble tatt ut før boardingen begynte, fikk plassert hunden i buret sitt, og sett at han ble satt inn i flyet. Kjempeservice, og de som jobbet der klappet og snakket fint med hunden, og var generelt sett veldig forsiktig På Gardermoen, så måtte han puttes i buret ved spesialbaggasjen, og gå fra han der mens jeg gikk gjennom sikkerhetskontrollen og sjekket inn. Det liker jeg ikke å gjøre, men de gangene jeg har gjort det, så har han som passet spesialbaggasjen gitt han vann og hatt han inne med seg fem til boardingen. Så har jeg sett fra vinduet at de har kommet kjørende med buret rett før boardingen, og løftet han rett inn i flyet. Jeg har også spurt personalet, om de kunne høre med de i spsialbaggasje-hallen, om hvordan det gikk med hunden, siden hunden måtte stå i buret kanskje en time eller mer. De har alltid vært blide og sjekket ut for meg, og kommet og fortalt meg. Så jeg har ingen problemer med å sende hunden i lasterommet på fly, selvfølgelig er det mye greiere å kunne ta med seg hunden inn i kabinen, men på store hunder går ikke det. Men saken her.. er ikke godt å si.. Kan hende de har satt hunden ut for å gi han mer luft, og buret har etter hvert kommet i solen.. kanskje hunden var kjempestresset over lyder og selve situasjonen? Red: men etter hva jeg har fått forklart av flyplasspersonell, (for jeg var igrunn veldig engstelig for å sende hunden i lasterommet, og har spurt mye) så er det egne områder for dyrene i lasterommet, og det skal være lik temperatur der som i kabinen. Endret 30. juli 2013 av pusefrøken 1
Gjest suphadupha Skrevet 1. august 2013 #14 Skrevet 1. august 2013 Hundene klarer ikke å puste nesten pga formen på nesen, spør du meg burde de forby kortsnuta hunder. Snakket med en veterinær og dyrepleier om dette og de mente det samme. Fra et medisinsk perspektiv har disse dyrene det vanskeligere for å puste så da sier det seg selv at å legge varme til ikke gjør det noe bedre. Spar deg for generalisering.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #15 Skrevet 2. august 2013 Spar deg for generalisering. Generalisering? Det er da fakta. Det er ikke angrep på spesielle hunderaser, men det er direkte synd på dem. Forsøk selv å puse kontinuerlig gjennom et sugerør... Hunder har to måter å svette på, og det er hovedsakelig ved pesing og det å avle frem hunder som ikke klarer å puste ordentlig sier seg selv er utrolig lite gunstig for hunden sin del. Får nesten angstfølelse og klaustrofobi av å høre på en gryntete/snorkete mops eller boston terrier. Anonymous poster hash: c605b...542 4
cellar Skrevet 2. august 2013 #16 Skrevet 2. august 2013 Det skal være under veldig spesielle omstendigheter at jeg lar hunden min fly i bagasjerommet. Jeg hadde aldri klart å etterlate han i bagasjeinnsjekken i over en time, og ikke være sikker på om han er med, om han er redd og så videre. Han er jo dønn alene i lasterommet Da ofrer jeg meg og tar buss eller tog i stedet. 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #17 Skrevet 3. august 2013 http://www.nrk.no/nordland/advarer-mot-a-reise-med-bulldoger-1.11157358 Var visst flere med samme kritikk. Anonymous poster hash: aff47...837 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2013 #18 Skrevet 3. august 2013 Ser på klippet på NRK nå, og stakkars dyr! Ikke bare hva den er utsatt for av en uansvarlig eier. (Man flyr ikke med en bulldog eller andre flatnesa hunder i over 30 varmegrader!) Men den gryntinga for at den i det hele tatt skal klare å puste ordentlig. Helt vanvittig at vi lar avl gå så langt kun basert på utseende! Kan jo lure på hva folk som går til anskaffelse av slike hunder tenker på, dyrevelferd er det hvertfall ikke. Anonymous poster hash: c605b...542 2
Gjest suphadupha Skrevet 3. august 2013 #19 Skrevet 3. august 2013 Generalisering? Det er da fakta. Det er ikke angrep på spesielle hunderaser, men det er direkte synd på dem. Forsøk selv å puse kontinuerlig gjennom et sugerør... Hunder har to måter å svette på, og det er hovedsakelig ved pesing og det å avle frem hunder som ikke klarer å puste ordentlig sier seg selv er utrolig lite gunstig for hunden sin del. Får nesten angstfølelse og klaustrofobi av å høre på en gryntete/snorkete mops eller boston terrier. Anonymous poster hash: c605b...542 Nei, det er ikke fakta. Ikke for alle. Jeg selv har en Fransk Bulldog som har det glimrende, ingen pusteproblemer i det hele tatt. Jeg er mektig lei av folk som deg som automatisk går ut i fra at jeg er en dyreplager.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #20 Skrevet 4. august 2013 Nei, det er ikke fakta. Ikke for alle. Jeg selv har en Fransk Bulldog som har det glimrende, ingen pusteproblemer i det hele tatt. Jeg er mektig lei av folk som deg som automatisk går ut i fra at jeg er en dyreplager. Så hunden din snorker ikke og lager aldri gryntelyder? Det er teoretisk umulig at en slik flatnese hund ikke har noe som helst pusteproblemer, da de har trange pusterør i tillegg til flat snute. Naturen sa stopp for lenge siden. Det begynner å ligne et freakshow der utseende skal triumfe over helse. Nydelige hunder, har ingenting i mot rasen i seg selv, men at de har pusteproblemer er ikke å komme unna. De fleste med flatsnutehunder vil si at hunden deres ikke har noe problem i det hele tatt. Og jeg forstår at man vil forsvare det, men hvorfor støtte opp slik avl når det er store sjanser for at hunden vil slite mye i livet? Du er ikke en dyreplager, det er det de som avler frem slike hunder som er. Anonymous poster hash: c605b...542 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå