AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 Hei alle, Vi hadde navnefest for vår lille jente på 5 mnd nå nettopp. Vi var så slitne at vi glemte å spørre noen om å ta bilder av oss, og jeg er så lei meg. I tilegg "tok svigermor over" og gjekk over pynten, masa ropte og hoiet på oss om at vi skulle gjøre ditt og datt. Hun var helt i hundre og jaget etter oss om det var noe, kaffe drikke kake..osv. Masa og blanda seg inn om alt mulig og skulle plutselig begynne å si ifra om når det var kaffe, som om det var hun som holdt festen. =( Nå sitter jeg igjen med en vond følelse, moren min klagde på at det var altfor varmt, trangt og lite osv.. Vi prøvde så godt vi kunne. Vi hadde massevis av mat, og kaker som svigermor hadde laget. Min egen krasja helt. Nå er jeg bare lei meg..For at jeg ikke greide å lage en kake til min egen datters navnefest, og for at svigermor prøvde å ta fra meg "gleden" av å ordne en fest for min sønn, sammen med min mann. Føler at alt ble helt mislykka og at det ikke ble en bra fest. Vi hadde ingen taler, ingen sanger.. Noen andre som har opplevd noe lignende? Hva slags tanker har dere om sånn oppførsel? Anonymous poster hash: f7756...1f0
Sjokoladenøtt Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Det hørtes ikke kjekt ut Har vært borti lignende, men da hos min søster og hennes svigermor.. Tror det er en gjenganger hos noen svigermødre å være ganske.. strebende. Litt som en sånn "Jeg-lever-i-en-perfekt-verden-boble" og skal alltid være best. Det som skjedde med søsteren min var da at svigermor plutselig skulle være verten og styre alt, selv om hun hadde alt på stell selv.. Det ødela ganske mye av stemningen og folk snakka en del om det i ettertid. Vår mor ble også ganske oppgitt og holdt seg heller unna. Det går an å si ifra også Er man en gjest så er man en gjest, det burde de fleste oppegående mennesker skjønne 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 Det hørtes ikke kjekt ut Har vært borti lignende, men da hos min søster og hennes svigermor.. Tror det er en gjenganger hos noen svigermødre å være ganske.. strebende. Litt som en sånn "Jeg-lever-i-en-perfekt-verden-boble" og skal alltid være best. Det som skjedde med søsteren min var da at svigermor plutselig skulle være verten og styre alt, selv om hun hadde alt på stell selv.. Det ødela ganske mye av stemningen og folk snakka en del om det i ettertid. Vår mor ble også ganske oppgitt og holdt seg heller unna. Det går an å si ifra også Er man en gjest så er man en gjest, det burde de fleste oppegående mennesker skjønne Ja, ser at jeg skulle sagt ifra. Jeg ble forbannet et par ganger da, og følte meg ganske dum etterpå. Dama var helt i hundre og lagre stor sak over at ikke alle blomster oppsatsene var like osv..Hull i hodet. Sa flere ganger at det gikk fint. Folk så jo ikke det uansett, men fiksa det slik at hun fikk det som hun ville! ... Etterpå følte jeg meg bare dum for at jeg ble så sur. Hun ville vel bare "helpe" men følte at hun blanda seg inn i ting som var mitt ansvar, ikke hennes. =( Kansje jeg er så lei meg fordi jeg hadde forhåpninger om at jeg skulle endelig få imponere og vise at ja jeg kunne lage pynt og ordne, men så var det HUN som ordnet det, men jeg var opptatt med andre ting. Nå har jeg sagt til mannen at neste gang skal vi gjøre ting selv og forklart at jeg har behov for å greie ting på egen hånd uten at hun fyker rundt og har stålkontroll. Anonymous poster hash: f7756...1f0
Gjest Magdalene Skrevet 30. juli 2013 #4 Skrevet 30. juli 2013 Jeg tenker at du skal være taknemlig svigermor ordnet med kake og mat jeg. Hun merket vel at dere ikke hadde kontroll, og ville hjelpe. Det er da ikke vanlig med masse taler og sanger i dåp/navnefest. 7
Kosemose Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 Jeg skjønner deg godt jeg. Selv om du fikk god hjelp, så er det en liten bismak når man føler at man ikke fikset det selv. Men prøv å tenk at hun hjalp deg, og at hun er litt rar som setter seg selv i dårlig lys ved å skulle "ta over". Og hva om dere pynter dere, tar på den lille festantrekket sitt igjen, og får en god venn til å ta noen bilder av dere? Dere skal vel uansett sende ut takkekort, så da kan dere bruke de bildene til det, og kanskje en forstørrelse dere kan ha på veggen? Så får du fokusere på at svigermor er gammel og dreven i slike selskap, mens du er ung og uerfaren, og kan plukke opp tips. Dere har hverdagen med den lille datteren deres, det er det viktigste. Om svigermor ropte inn til kaffe og omrokkerte på blomstene - det er bare frekt og rart og setter henne selv i et dårlig lys. Hev deg over det 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Litt usikker på om du er mest lei deg pga din egen og mannen din sin innsats, eller fordi svigermor hjalp til når dere ikke hadde full kontroll - som jeg kan forstå er et ømt punkt, men likevel litt rart å være lei seg for. Tror du ikke hun ønsket å hjelpe? Det er vel bedre å prøve å hjelpe enn å klage (ref din egen mor)?Anonymous poster hash: 507f5...3b6 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Tviler på at svigermor ønsket å ta fra deg gleden. Hvorfor skulle hun ønske noe sånt? Hun prøvde nok bare å hjelpe. Nå som du står midt oppi dette og er veldig sensitiv så er det sikkert vanskelig for deg å se det fra et annet ståsted enn ditt eget. Anonymous poster hash: 030bb...620 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 Nå er jeg bare lei meg..For at jeg ikke greide å lage en kake til min egen datters navnefest, og for at svigermor prøvde å ta fra meg "gleden" av å ordne en fest for min sønn, sammen med min mann. Føler at alt ble helt mislykka og at det ikke ble en bra fest. Vi hadde ingen taler, ingen sanger.. Noen andre som har opplevd noe lignende? Hva slags tanker har dere om sånn oppførsel? Anonymous poster hash: f7756...1f0 Kanskje ikke så rart at dere trenger hjelp når du ikke vet kjønnet på ditt eget barn Tenker svigermor mente det godt, og at du er hårsår. Anonymous poster hash: 322b3...44b 7
Gjest oreokaka Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Kanskje ikke så rart at dere trenger hjelp når du ikke vet kjønnet på ditt eget barn Tenker svigermor mente det godt, og at du er hårsår. Anonymous poster hash: 322b3...44b Tenkte også på det... Men huff! Var ikke godt å høre at du ikke hadde en grei dag, TS.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Hun prøvde nok bare å hjelpe. Men jeg skjønner deg godt TS, ikke god følelse å sitte igjen med. Prøv å tenke at du kanskje er litt følsom som nybakt og sliten mor, og at etterhvert som dere får gjort mer av slike ting vil du finne roen og ting glir lettere. Min egen mor er typen som må ha alt perfekt, mens jeg og mannen tar ting litt som de kommer og vil ha en avslappet stil. Mamma blir alltid stressa av oss, men klarer heldigvis å la være å overstyre. Hun klager heller til de andre og sier at SLIK hadde ihvertfall IKKE hun kunne hatt det. Mødre og svigermødre har ofte vanskelig for å forstå at barna er voksne og gjør ting på sin måte, men det varierer heldigvis hvor mye de blander seg. Hev hodet og se fremover jente. Anonymous poster hash: 20925...912
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 Skrev dette en kveld jeg var trist og sliten. Ser jeg har surra litt, manko på søvn om dagen. Jeg har et veldig sterkt behov for å føle at jeg duger, og det var sårt når hun prøvde å ta over som om jeg var udugelig. Slitsomt med skriking om å gjøre ditt og datt på hennes måte. har en datter ja, men også en sônn. Sorry rotet.Anonymous poster hash: f7756...1f0
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Du får se positivt på det. Dattera di brydde seg nok ikke stort om det uansett Anonymous poster hash: 20619...f13
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 Ikke bry deg om det, ikke tenk mer på det. For gjestene er jo ikke en navnefest/dåp verdens mest spektakulære hendelse, er vel en anledning til å møte slekta og ta en kaffekopp. De har sikkert fått anledning til det, og kost seg. Vi har også en meget geskjeftig svigermor. Og jeg er selv ikke så opptatt av dåp/navnefest, og ritualene omkring dette. Så vi lot like godt svigermor få ha sitt store prosjekt med denne dagen - hun fikk organisere dåpsfesten. Tror det var det lureste vi kunne gjort. Da var alt hennes ansvar, hun fikk styre og stelle og bestille snittene hun ville ha, ordne med blomster etc, som jeg ikke virkelig kunne brydd meg mindre om. Så alle ble fornøyde til slutt. Kanskje noen andre tok bilder som de kan sende dere? Anonymous poster hash: 929bb...e20
fruBeist Skrevet 30. juli 2013 #14 Skrevet 30. juli 2013 Kanskje ikke så rart at dere trenger hjelp når du ikke vet kjønnet på ditt eget barn Anonymous poster hash: 322b3...44b Eller så kunne det være en annen måte å anonymisere kjønnet på, framfor det fæle h*n. 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #15 Skrevet 30. juli 2013 Skjønner deg godt.... Her tok ekssvigermor over hele barnedåpen... Vi hadde tenkt å leie lokale, men hun tok en sjefsavgjørelse og avbestilte lokalet. Mente vi kunne ha det hjemme hos henne. Hverken eksen eller jeg orket å styre når hun allerede hadde avbestilt, så greit, da ble det hjemme hos henne. Likedan hadde vi bestilt koldtbord. Uten at jeg viste det så hadde hun ringt og avbestilt endel av ant personer koldbordet var beregnet for, for hun mente at hun kunne lage en gryterett i tillegg, sånn at vi sparte noen kroner. Gjett hvem som sto dagen før og laget ei svær gryte biff stroganof.......iallefall ikke ekssvigermor, men meg (hun fikk plutselig hodepine....). På selve dåpsdagen fikk hun for seg at alle kopper og kar måtte vaskes etterhvert, og selvfølgelig kunne ikke det vaskes i oppvaskmaskinen. Så hele dåpsdagen sto jeg som barnets mor på kjøkkenet og vasket kopper, for hånd... Fikk nesten ikke spist eller snakket med gjestene. Eneste fristunden jeg hadde var når jeg trakk meg tilbake for å amme. Og trenger jeg å nevne at hun kritiserte meg høylydt for at jeg ikke hadde kommet meg inn i bunaden enda, 3mnd etter fødselen...... Anonymous poster hash: 3f1df...2a0
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #16 Skrevet 30. juli 2013 Ikke bry deg om det, ikke tenk mer på det. For gjestene er jo ikke en navnefest/dåp verdens mest spektakulære hendelse, er vel en anledning til å møte slekta og ta en kaffekopp. De har sikkert fått anledning til det, og kost seg. Vi har også en meget geskjeftig svigermor. Og jeg er selv ikke så opptatt av dåp/navnefest, og ritualene omkring dette. Så vi lot like godt svigermor få ha sitt store prosjekt med denne dagen - hun fikk organisere dåpsfesten. Tror det var det lureste vi kunne gjort. Da var alt hennes ansvar, hun fikk styre og stelle og bestille snittene hun ville ha, ordne med blomster etc, som jeg ikke virkelig kunne brydd meg mindre om. Så alle ble fornøyde til slutt. Kanskje noen andre tok bilder som de kan sende dere? Anonymous poster hash: 929bb...e20 Dette var innmari deilig å lese. Takk. Klem tsAnonymous poster hash: f7756...1f0 3
fruBeist Skrevet 30. juli 2013 #17 Skrevet 30. juli 2013 (langt innlegg)Anonymous poster hash: 3f1df...2a0 Hvordan i alle dager fikk hun avbestilt noe som jeg regner med var bestilt i deres navn? Og det med oppvasken, hvorfor ikke bare sette i maskinen om svigermor allikevel satt på stua? Om hun hadde sagt noe på det, så kunne du sagt noe som at du faktisk ikke aktet å stå med oppvasken i ditt barn sin dåpsfest, og videre oversett dama om hun ikke hadde godtatt det. Noen ganger må man bare sette ned foten. 1
Stinelin Skrevet 30. juli 2013 #18 Skrevet 30. juli 2013 Langt innlegg Anonymous poster hash: 3f1df...2a0 Dette hadde jeg rett og slett ikke funnet meg i, det får være måte på å la seg overkjøre.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #19 Skrevet 30. juli 2013 Hvordan i alle dager fikk hun avbestilt noe som jeg regner med var bestilt i deres navn? Og det med oppvasken, hvorfor ikke bare sette i maskinen om svigermor allikevel satt på stua? Om hun hadde sagt noe på det, så kunne du sagt noe som at du faktisk ikke aktet å stå med oppvasken i ditt barn sin dåpsfest, og videre oversett dama om hun ikke hadde godtatt det. Noen ganger må man bare sette ned foten. Svigermor er ganske kjent på den plassen vi hadde dåp på (valgte å døpe på hjemplassen til eksen min), så selv om vi hadde bestilt, så fikk hun avbestilt. Tallerkene og glassene hun hadde kunne ikke vaskes i oppvaskmaskin, de måtte håndvaskes.... Gah.....glad både eksen og familien hans er eks.. (han var/er mammas lillegutt fortsatt, hennes ord er lov) Anonymous poster hash: 3f1df...2a0
Stinelin Skrevet 30. juli 2013 #20 Skrevet 30. juli 2013 Svigermor er ganske kjent på den plassen vi hadde dåp på (valgte å døpe på hjemplassen til eksen min), så selv om vi hadde bestilt, så fikk hun avbestilt. Tallerkene og glassene hun hadde kunne ikke vaskes i oppvaskmaskin, de måtte håndvaskes.... Gah.....glad både eksen og familien hans er eks.. (han var/er mammas lillegutt fortsatt, hennes ord er lov) Anonymous poster hash: 3f1df...2a0 Men det er ingen selvfølge at du skulle gjøre det. For eksempel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå