Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker godteri, sjokolade, is og kaker, men vil gjerne gå ned et par kilo, og vil derfor kutte ned på søtsaker. Men jeg synes det er veldig vanskelig. Går gjerne ikke en dag uten at jeg spiser litt sjokolade eller noe søtt... Det jeg tenker, er at siden jeg har vanskelig for å holde meg unna søtt, kan jeg kanskje erstatte det med noe som kan holde det litt i sjakk. Hvis jeg heller tar en kjærlighet, som jo varer lengre, og holder meg bare til å ta en slik, vil dette hjelpe på søtsuget tror dere? Og gjøre slik at jeg ikke får i meg så mange kalorier? Selvfølgelig ikke bra for tennene, men jeg MÅ jo tydeligvis ha noe søtt, så da kan det kanskje hjelpe å heller holde meg til kun en liten kjærlighet. Hva tror dere? Kan det hjelpe litt på kaloriinntaket? Skal selvfølgelig forsøke å generelt spise sunnere ellers også, men må jeg ha noe søtt, klarer jeg ikke å la være...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det beste er å vere streng med seg sjølv og kutte ut alt søtt, så forsvinner nok søtsuget etterkvart.

Eg kutta ut sukker ved å unne meg chips og feit snacks istaden, pluss at eg spiste bær med kesam el.l. Og når det gjekk bra så kutta eg chipsen og. Så lenge eg får i meg nok mat (dvs nok fett, spiser lavkarbo) så har eg ikkje særlig søtsug lenger. Koser meg bare med litt bær og slikt som mellommåltid eller kveldskos

• Liker 1
Skrevet

Bytt ut godis med frukt og bær. Det er jo søtt det og.

• Liker 1
Gjest HappyWaffle
Skrevet

du må venne deg av med sukkeret akkurat som man venner seg av med dop :) kroppen får så klart ikke sånne abstinenser, men kroppen vil hiiige etter sukkeret som den har fått så lenge :) cherrytomater skal visst være bra for å dempe søtsug :)

Skrevet

Takk for tips:) Ja, tenkte jeg kunne spise mer frukt og bær også. Kjennes virkelig ut som en avhengighet, blir som dop for meg. Fysj.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anbefalle å kutte ut alt av karbohydrater i en måneds tid. Det er ustabilt blodsukker (i tillegg til det mentale aspektet, dårlige vaner osv) som trigger søtsug, og mer eller mindre alt karbohydratholdig man spiser vil kunne føre til dette. I tillegg føler man seg rett og slett annerledes, om man blir kvitt den konstante søtsmaken.

Før kunne jeg spise massevis av smågodt og melkesjokolade, nå synes jeg dette smaker så søtt at jeg blir uvel av bare tanken.

Det er bare dårlige vaner og dårlig kosthold, som fører til disse avhengighetene. Man må bare ta seg i nakkeskinnet og ta en skikkelig avgjørelse. :)

Anonymous poster hash: 955e2...d28
Skrevet

Jeg kommer med litt innspill her jeg også:)

Søtsug kommer ofte av uregelmessig måltidsrytme. Om du forøker å spise nok mat til frokost, og ha nok mellommåltider frem til middag, kan dette være til stor hjelp (gresk youghurt, pære,eple, plomme). I tillegg er det mange ferdigretter og enkelte sauser, skinker, kremoster som inneholder tilsetningsstoffer. Tilsetningsstoffer kan være med på å trigge søtsuget så ville prøvd å holde meg til inntak av kun rene produkter i form av ren skinke, egg, fisk, svin, kalkun. Ved vektreduksjon er det i tillegg viktig å unngå hvetemel, og prøve å holde deg til sammalt mel(grovt), byggris/fullkornsris/ grov pasta. Siden du ønsker å gå litt ned i vekt ville jeg anbefalt å kutte ned på karbohydratinntaket og kun ha dette til et av måltidene dine gjennom dagen. Anbefaler et økt proteininntak til hvert måltid slik at du bevarer metthetsfølelsen, gjerne i form av egg, cottage cheese, kylling.

Ha en fin dag:)

Skrevet

Supert med tips, tusen takk :) Er blitt veldig glad i epler, egg, cottage cheese og kylling, så da er jeg vel på riktig spor :)

Skrevet

Supert med tips, tusen takk :) Er blitt veldig glad i epler, egg, cottage cheese og kylling, så da er jeg vel på riktig spor :)

Kjempe bra, det er du:) Kan ta litt tid før slike søtsug går over,men prøv å styr unna for noen uker, så venner kroppen seg til en hverdag uten sukker:)

Skrevet

Jeg leste en plass at søtsuget bare varer rundt 20 min. Jeg pleier alltid å ta en tyggis når jeg fåt søtsug. Den friske smaken gjør at sukker ikke frister lenger. :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Spis sunt og ofte, evnt gå over til lavkarbo for å få en lengre metthetsfølelse.

Ellers er det egentlig bare å bestemme seg for at man ikke skal gi etter når suget kommer. Man kan jo prøve å distrahere seg selv slik at man ikke fokuserer så mye på det. Ta deg en gåtur, finn på noe gøy, vask og rydd, drikk vann etc

Skrevet

Det finns også utrolig mye godt som er sundt! Jeg har lagt om på kostholdet mitt, og har endelig klart å holde det uten å gå tilbake til gamle vaner :) Gulrøtter med dipp, sunne pannekaker(du finner oppskrifter overalt på blogger), frossene druer og mango(smaker som is saftis), bær og frukt med vaniljekesam. Det finns utrolig mye mer godt og, lykke til! Og husk, det er ikke farlig å kose seg en gang i blandt ;)

Skrevet

Nå har du allerede fått mange gode råd, men jeg kan nevne dette likevel:

1) Slutt å kjøp godteri / digg, ikke ha det tilgjengelig hjemme. Kjøp inn mye bær & frukt som du kan spise på, når søtsuget kommer. Evt puss tennene / ta en tyggegummi.

2) Frukt/bær med vanilje kesam er veldig godt - men ikke la det bli en vane at du må ha det hver gang du har lyst på noe "godt". Beste er jo å spise kun bærene uten vanilje kesamen!

3) Alle tipsene du har fått er mye lettere å holde, dersom du har en kjæreste/partner som gjør det samme. Det MÅ samarbeid til, visst ikke vil du sprekke titt og ofte, så sant du ikke har en vilje av stål ;)

Lykke til.. :)

AnonymBruker
Skrevet

Søtsuget forsvinner etter et par dager. Slanket meg 30 kg på et år for noen år siden, overrasket over hvor lett det var.

Det er bare å la være å ha søtsaker i huset, la være å kjøpe det når man er på butikken osv. Men selvsagt ikke kutte helt ut, hver lørdag f.eks. eller annenhver så kan man trykke i seg litt.

Anonymous poster hash: 7496a...556

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...