AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 er det mulig ?jeg har en dårlig hofte som har vært gjennom 3 store operasjoner og har hofteledsprotese i det ene hofte. og har fått studieplass men problemet er at høgskolen er i en annen by og det er vanskelig å komme dit da må jeg ta buss fra byen min til togstasjonen og toget til byen + en buss til fra togstasjonen til høgskolen .. og de dagene jeg slutter klokken 16:00 kan være stressende pga henting i barnehagen .. noen som vet om det er mulig å få det og hvordan jeg kan søke ? det som er litt leit er at fastlegen min er sykmeldt til og med desember 2013:( jeg går på AAP og har nettopp fått det innvilget.. takk på forhånd Anonymous poster hash: d0c80...a60
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Hvis ditt eneste transportbehov er til og fra studie/arbeid kan du søke AU-reiser. Da får du dekket drosje. Om behovet for transport er større og langvarig (11 år eller mer) kan du søke trygdebil. Har husstanden allerede bil innvilges det som regel kun rullestolbil, meget sjeldent personbil. Anonymous poster hash: c899d...ab2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 Hvis ditt eneste transportbehov er til og fra studie/arbeid kan du søke AU-reiser. Da får du dekket drosje. Om behovet for transport er større og langvarig (11 år eller mer) kan du søke trygdebil. Har husstanden allerede bil innvilges det som regel kun rullestolbil, meget sjeldent personbil.Anonymous poster hash: c899d...ab2 men jeg må ha førerkort først , tror du de dekker det?for å ta lappen? Anonymous poster hash: d0c80...a60
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #4 Skrevet 29. juli 2013 Det kommer an på hvor viktig studiene er for at du skal få deg jobb. Man får gjerne støtte til førerkort fordi det kan hjelpe slik at en får jobb. Hvor varig er funksjonsnedsettelsen? Anonymous poster hash: c899d...ab2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Det kommer an på hvor viktig studiene er for at du skal få deg jobb. Man får gjerne støtte til førerkort fordi det kan hjelpe slik at en får jobb. Hvor varig er funksjonsnedsettelsen?Anonymous poster hash: c899d...ab2 den varer hele livet ..og blir sikkert enda verre etter årene fordi jeg trenger flere operasjoner siden protesen ikke kan sitte mer enn 10-15 år Anonymous poster hash: d0c80...a60
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Da er det jo langvarig funksjonshemming. Jeg ville søkt trygdebil og førerkort da. Det er behovsprøvd utifra inntekt, og om husstanden allerede har bil. Du må ha legeerklæring. Nav kan be deg forklare hvorfor du ikke kan sitte på med meg nabo/venn/kollega, men da regner jeg med at det at du må levere barn i barnehage er god nok grunn. Regn med at behandlingstiden kan være lang. Det tar jo gjerne litt tid å kjøpe bilen også. Så hvis jeg var deg ville jeg prøvd AU-reiser først. Du må ha legeerklæring for det også, men behandlinstiden er gjerne vesentlig kortere. Anonymous poster hash: c899d...ab2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 *sitte på med enAnonymous poster hash: c899d...ab2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 *sitte på med enAnonymous poster hash: c899d...ab2 takk for svar det som er litt leit er at fastlegen min er sykmeldt til og med ut av året.( vet ikke hvordan jeg skal ordne deg med en turnus lege.( Anonymous poster hash: d0c80...a60
Adele Skrevet 31. juli 2013 #9 Skrevet 31. juli 2013 Det tror jeg kanskje er litt forskjellig fra kontor til kontor. Jeg spurte i fjor høst om det å få dekket helt eller delvis førerkort pga det ville bli lettere å få jobber da. Men jeg fikk da beskjed om at NAV ikke dekker dette i det hele tatt, da mange gjerne misbruker denne tjenesten. Men mener at jeg har hørt om noen som har fått dekket.. 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 Turnuslegen kan hjelpe deg med dette, han/hun har jo tilgang til journalen din og en veileder å spørre ved tvil.Anonymous poster hash: e9960...4fd
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Turnuslegen kan hjelpe deg med dette, han/hun har jo tilgang til journalen din og en veileder å spørre ved tvil.Anonymous poster hash: e9960...4fd tusen takk da skal jeg bestille time takk til alle som har svart meg.. Anonymous poster hash: d0c80...a60
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #12 Skrevet 1. august 2013 Jeg fikk innvilget kr 18 000,- til førerkortet mitt. Jeg er i noe samme situasjon som deg, men jeg har ikke hofteprotese (enda. Må få det den dagen hoften min er utslitt, hoftekulen er ikke rund, og dermed vil brusken slites ut. Er operert to ganger da jeg var barn). Søknadsprosessen tok laang tid.. I år fikk jeg også endelig innvilget stønad til bil Gruppe 1. Altså vanlig personbil. Jeg kan gå, og har så og si aldri behov for å ha med meg rullestol for å dra til skole ol, men jeg har problemer med å gå til og fra bussholdeplassen, samt at det svært sjeldent går buss der jeg bor. Jeg fikk innvilget kr 106 000,-. For å få innvilget dette, MÅ du ha attest fra din ortoped. Denne søknadsprosessen tok ca 1,5 år. Dersom du har behov for å ha med deg rullestol, må du vel søke om bil Gruppe 2. Veien er lang for å få innvilget stønader i forbindelse med førerkort og bil. Jeg tror at det for min del gikk lettere å få dette innvilget, da jeg enda er svært ung, og at Nav ønsker at jeg skal ha muligheten til å dra til skolen, og skaffe meg utdanning, fremfor å bli en av deres kandidater.. Først og fremst nå, så ville jeg ha skaffet meg en time hos Nav og få hjelp til å fylle ut diverse skjema, for deretter å ta kontakt med din ortoped. Fastlegen får ikke gjort så mye i forbindelse med disse sakene, i alle fall ikke i forhold til søknad om stønad til bil. Jeg husker ikke helt hvordan vi gjorde det da jeg først søkte bare om førerkort. Lykke til! Anonymous poster hash: edf26...656
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2013 #13 Skrevet 1. august 2013 Det tror jeg kanskje er litt forskjellig fra kontor til kontor. Jeg spurte i fjor høst om det å få dekket helt eller delvis førerkort pga det ville bli lettere å få jobber da. Men jeg fikk da beskjed om at NAV ikke dekker dette i det hele tatt, da mange gjerne misbruker denne tjenesten. Men mener at jeg har hørt om noen som har fått dekket.. Har lagt merke til at kvinner ofte får den beskjeden, mens NAV lettere lar søknaden om sertifikat gå igjennom hvis søkeren er en mann. Vet om fyrer som har lappen for alle klasser og alt er betalt av NAV. Søk igjen, og klag hvis du ikke får det igjennom. Særlig gjelder det her hvis du har vært langtidsledig. 1
Adele Skrevet 1. august 2013 #14 Skrevet 1. august 2013 Har lagt merke til at kvinner ofte får den beskjeden, mens NAV lettere lar søknaden om sertifikat gå igjennom hvis søkeren er en mann. Vet om fyrer som har lappen for alle klasser og alt er betalt av NAV. Søk igjen, og klag hvis du ikke får det igjennom. Særlig gjelder det her hvis du har vært langtidsledig. Har vel strengt talt vært arbeidsledig mer eller mindre i to år, med unntak av noen vikariater. Nå begynner jeg på skolen til høsten, så da er det ikke lenger NAV som dekker meg, men skal ha det i bakhodet!
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #15 Skrevet 1. august 2013 Jeg fikk innvilget kr 18 000,- til førerkortet mitt. Jeg er i noe samme situasjon som deg, men jeg har ikke hofteprotese (enda. Må få det den dagen hoften min er utslitt, hoftekulen er ikke rund, og dermed vil brusken slites ut. Er operert to ganger da jeg var barn). Søknadsprosessen tok laang tid.. I år fikk jeg også endelig innvilget stønad til bil Gruppe 1. Altså vanlig personbil. Jeg kan gå, og har så og si aldri behov for å ha med meg rullestol for å dra til skole ol, men jeg har problemer med å gå til og fra bussholdeplassen, samt at det svært sjeldent går buss der jeg bor. Jeg fikk innvilget kr 106 000,-. For å få innvilget dette, MÅ du ha attest fra din ortoped. Denne søknadsprosessen tok ca 1,5 år. Dersom du har behov for å ha med deg rullestol, må du vel søke om bil Gruppe 2. Veien er lang for å få innvilget stønader i forbindelse med førerkort og bil. Jeg tror at det for min del gikk lettere å få dette innvilget, da jeg enda er svært ung, og at Nav ønsker at jeg skal ha muligheten til å dra til skolen, og skaffe meg utdanning, fremfor å bli en av deres kandidater.. Først og fremst nå, så ville jeg ha skaffet meg en time hos Nav og få hjelp til å fylle ut diverse skjema, for deretter å ta kontakt med din ortoped. Fastlegen får ikke gjort så mye i forbindelse med disse sakene, i alle fall ikke i forhold til søknad om stønad til bil. Jeg husker ikke helt hvordan vi gjorde det da jeg først søkte bare om førerkort. Lykke til! Anonymous poster hash: edf26...656 takk for svar jeg har ikke vært hos min ortoped i de siste årene siden jeg har bare brukt fastlegen min som er flink til p hjelpe meg derfor så har jeg ikke gått ditt. hvordan skal jeg få gjort det da? er det spesielt skjema som skal fylles? fikk du innvilget førerkort og bil samtidig eller? jeg bruker ikke rollestol , men jeg har begrensininger da jeg fort får smerter nårjeg går.. og dette forverres om vinteren .. i tillegg så har jeg barn som jeg må levere og hente fra barnehagen.. Anonymous poster hash: d0c80...a60
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #16 Skrevet 2. august 2013 Nettstudier? Og hvordan får du hentet barn i barnehage nå? Er ikke det noe mannen din kan gjøre? Det skal svært mye til for å få dekket sertifikat for personbil. Hofteproblemer på ditt nivå vil neppe være nok. Det er nok mer sannsynlig at du får dekket AU-reiser. Anonymous poster hash: 672e3...02a 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #17 Skrevet 2. august 2013 Har lagt merke til at kvinner ofte får den beskjeden, mens NAV lettere lar søknaden om sertifikat gå igjennom hvis søkeren er en mann. Vet om fyrer som har lappen for alle klasser og alt er betalt av NAV. Søk igjen, og klag hvis du ikke får det igjennom. Særlig gjelder det her hvis du har vært langtidsledig. Sertifikat kl B (altså for personbil), er omtrent umulig å få dekket, med mindre man er helt avhengig av bil for i det hele tatt å fungere i hverdagen (ikke kommer seg til og fra butikken en gang uten bil). Tommelfingerregel er vel at dersom man ikke har behov for bil gr. 2, så får man ikke dekket sertifikat kl B. Sertifikat for større biler (altså for å kunne jobbe med tungtransport/buss) er lettere å få dekket dersom man har vært arbeidsledig i flere år. Anonymous poster hash: 672e3...02a 1
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2013 #18 Skrevet 2. august 2013 Sertifikat kl B (altså for personbil), er omtrent umulig å få dekket, med mindre man er helt avhengig av bil for i det hele tatt å fungere i hverdagen (ikke kommer seg til og fra butikken en gang uten bil). Tommelfingerregel er vel at dersom man ikke har behov for bil gr. 2, så får man ikke dekket sertifikat kl B. Sertifikat for større biler (altså for å kunne jobbe med tungtransport/buss) er lettere å få dekket dersom man har vært arbeidsledig i flere år. Anonymous poster hash: 672e3...02a Vel, men for å komme til klasse tungtransport og kanskje arbeid, så må man ha klasse B først.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #19 Skrevet 2. august 2013 Vel, men for å komme til klasse tungtransport og kanskje arbeid, så må man ha klasse B først. Nei, man må ikke ha klasse B før man tar lappen for tungtransport. Klasse B regnes for øvrig ikke som "kvalifiserende for jobb" av NAV, men noe man må koste på seg selv om man har behov for det (med noen få unntak når det gjelder alvorlige funksjonsnedsettelser). Anonymous poster hash: 672e3...02a
Gjest Gjest Skrevet 2. august 2013 #20 Skrevet 2. august 2013 Nei, man må ikke ha klasse B før man tar lappen for tungtransport. Klasse B regnes for øvrig ikke som "kvalifiserende for jobb" av NAV, men noe man må koste på seg selv om man har behov for det (med noen få unntak når det gjelder alvorlige funksjonsnedsettelser). Anonymous poster hash: 672e3...02a Nå har jeg vært saksbehandler i NAV og jeg har selv sett at folk har fått sertifikatet for personbil pga det kunne hjelpe dem til å få jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå