Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Babyen min spiser svært lite, og vil helst spise selv. Er 8 mnd. Forsøker da å la henne få ting som store pastaskruer, brokkolibunter, biter av kyllingfilet etc, som hun kan plukke i og gnage på selv. Håper at med lite mas og tvang at nyskjerigheten kan være med på å få henne til å spise mer.

Når begynte dere med å gi småting som rosiner, blåbær, maiskorn etc? Er redd hun kan sette så små ting i halsen. Har 6 tenner og er ca 8 mnd. Andre tips til middagsmat som baby kan spise selv? Har bla. tenkt å prøve å lage fiskekaker uten salt :)

Anonymous poster hash: 490ac...956
AnonymBruker
Skrevet

Spurte helsesøster men hun visste ikke.

ts

Anonymous poster hash: 490ac...956
Skrevet

Blåbær er jo mykt og lite. Hadde ikke hatt problemer med å gi det i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Les litt om BLW (baby lead weaning). Jenta di klarer fint å spise det meste som er bløtt nok til å mose med gummene.

De har en sterk brekningsrefleks, som de tester hyppig før de lærer seg grensene.

Anonymous poster hash: c1d6d...1b6

• Liker 2
Skrevet

Husker ikke helt alder, men tidligere enn 8mnd. Så bare an hvor god kontroll han hadde på det han puttet inn. Vi har gitt det aller meste slik at han kunne plukke i seg selv.

Alt har gått fint, bortsett fra gulrøtter som han hadde lett for å sette i halsen frem til ettårsalderen. Både kokte, rå hele, og raspet.

Skrevet

Rosiner skal du ikke gi til barn under 3 år.

Gjest Magdalene
Skrevet

Litt rosiner kan man gi. Tror det er max 50gram i uken.

AnonymBruker
Skrevet

Før 8 mnd vertfall......

Anonymous poster hash: 1a413...b9a

Skrevet

Vet ikke helt, men husker han satt og forsynte seg fra blåbærlyngen da han var ti måneder. :)

Skrevet

Hun kan vel spise alt mulig? Bare del opp i biter og legg foran henne! Feks brødbiter ed pålegg, kjøttkake, potet, kokt gulrot, fiskeboller, pølse, kjøttboller osv

Varier mellom å dele opp i biter hun kan putte hele i munnen eller i strimler så hun kan holde og gnage..

Skrevet

Hvorfor ikke?

Skrevet

Maiskolbe er en stor hit å gnage på her i huset!

Ellers så lærte jeg at pinsettgrepet til barn kommer da de er rundt 10-12 mnd. Før det kan det jo bli en del søl med blåbær i hvert fall...

Skrevet

Ellers så lærte jeg at pinsettgrepet til barn kommer da de er rundt 10-12 mnd. Før det kan det jo bli en del søl med blåbær i hvert fall...

Søl blir det jo med alt for den som enda ikke har lært å spise. ;)

Her spiste gutten selv lenge før pinsettgrepet ble tatt i bruk, hele neven duger også. Masse søl er det fortsatt. :)

Skrevet

Søl blir det jo med alt for den som enda ikke har lært å spise. ;)

Her spiste gutten selv lenge før pinsettgrepet ble tatt i bruk, hele neven duger også. Masse søl er det fortsatt. :)

Jada, gutten her spiser selv han og. (nåde den som prøver å mate han med brødet, den skiva skal vi spise selv nemlig!)

Men jeg mente at det meste søl går ann å tørke opp, blåbær kan være litt vanskelig å få av flekkene på...

Annonse
Skrevet

Nå er det ikke riktig at man må holde de helt unna, men begrense. Pga muggsopp:

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/barn/vaer_paapasselig_med_inntak_av_rosiner_til_smaa_barn

Takk for informasjon, det hadde jeg helt glemt. Men det skal visst ganske mye til før man overskrider grenseverdiene på 270g i uka.

Folkehelseinstituttet gjorde ei vurdering hausten 2010 og fann at grenseverdien for 1–2-åringar svarte til ca. seks esker rosiner à 45 gram i veka.

Vi har kjøpt minipakker med Sun-Maid rosiner, og når gutten får ei slik kan jeg faktisk få en stund på sofaen i fred og ro mens han plukker og koser seg. Hver pakke veier ca 14gram, så om han skulle spise ei om dagen er han fortsatt under 100g i uka. Vil tro man får merke det på fordøyelsen om de spiser store mengder rosiner, slik at det begrenser seg selv.

En ting til på lista over bestikkelser for å få ammet i fred når den tid kommer.

• Liker 1
Skrevet

Jada, gutten her spiser selv han og. (nåde den som prøver å mate han med brødet, den skiva skal vi spise selv nemlig!)

Men jeg mente at det meste søl går ann å tørke opp, blåbær kan være litt vanskelig å få av flekkene på...

Det er sant. Vi har et slags bord rundt stolen hans, slik at sølet begrenser seg. Dessuten synes jeg ikke de amerikanske kjøpeblåbærene setter farge på samme måte som våre norske? Gleder meg til de skikkelige blåbærene dukker opp i skogen! Får spise dem enten naken ute eller i "arbeidsklær" på begrenset område. :jepp:

• Liker 1
Skrevet

Takk for rosin-ammetips!

Skrevet

Min fikk pinsettgrepet på plass etter to ukers tid med øving da han var rundt 6 måneder gammel. Ikke at jeg tror han er noe vidunderbarn av den grunn, jeg tror det har mer sammenheng med hvor mye anledning de får til å prøve seg.

Hvis man, som mange kanskje gjør, ikke lar barnet få spise selv før de er blitt nærmere 10-11 måneder, vil de jo heller ikke få øvd seg på å bruke pinsettgrepet. Ja, de kan gripe etter leker og slikt, men motivasjonen for å virkelig prøve er større når det er noe digg å spise de vil ha tak i enn en leke.

Søl må man bare regne med :ler: Men et tips er å legge noe på gulvet rundt stolen til barnet. Plastunderlag eller lignende. Da er det bare å tørke av etterpå.

Her i huset ble middagene i hvert fall betydelig enklere når ungen kunne beskjeftiges med en håndfull erter eller lignende mens vi spiste maten vår. :danse:

• Liker 1
Skrevet

Her i huset ble middagene i hvert fall betydelig enklere når ungen kunne beskjeftiges med en håndfull erter eller lignende mens vi spiste maten vår. :danse:

Enig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...