Gå til innhold

Trening som periode-alkoholiker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Får ta denne som anonym, da det faktisk er litt flaut å være alkoholiker som 25-åring. Og kanskje enda mer som jente.

I allefall; etter en traumatisk opplevelse hadde jeg et par år der jeg drakk hver dag og skjelden hadde pause på lenger enn en dag eller to. Etter å ha begynt på antidepressiva og begynt på medisin mot stoffskiftet, fikk jeg lyst til å slutte å drikke. Første gang klarte jeg å være edru et halvt år og gikk med 20 kg (fra 85-65) med trening og vanlig kosthold. De siste to årene har jeg dessverre ikke klart å være like flink-det blir gjerne to måneder drikking- to måneder edru.

Når jeg er edru føler jeg at treningen er en av de få tingene som motiveres meg til å holde meg edru, og skulle gjerne trent to ganger om dagen, men begrenser meg til én, pga anbefalt restitusjon.

Anonymous poster hash: ea592...992

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så over til det jeg lurer på

Når jeg er edru har jeg stor fremgang både på styrke og kondisjon, men når jeg begynnerå drikke igjen går jeg gjerne ned 10 kg, mister musklene og kondisjonen jeg har jobbet for og er egentlig helt utslitt når jeg etterhvert klarer å slutte igjen.

Kan jeg trene litt mens jeg drikker, selvom pulsen ofte blir faretruende høy for å minske muskeltapet? Er det dumt å spise mye proteiner hvis jeg trener samtidig som jeg drikker, når leveren og nyrene allerede har så mye å gjøre? Om jeg trener lett styrke to ganger i uken samtidig som jeg drikker,kan det minske muskeltapet? Hva med å gjøre litt styrkeøvelser fordelt utover en hel dag, slik at pulsen ikke blir så alt for høy? Hva med trening om man ikke har spist på et par dager?

På forhånd takk for svar, dette er noe jeg har lurt på lenge. Vet det sikkert er vanskelig for de fleste å sette seg inn i, i tillegg til at første respons selvfølgelig er- "få behandling"! Men jeg håper alikevel noen har lyst til å svare, om så bare på deler av det jeg spør om.

AnonymBruker
Skrevet

Spør anonymt på lommelegen eller lignende.

Anonymous poster hash: 298f1...d1e
Skrevet

Ble visst ikke særlig anonym alikevel :fnise:

Sånn går det når man skriver fra mobil grrr..

• Liker 5
Skrevet

Jeg forsto ikke helt hva du mente i åpningsinnlegget ditt- du går to måneder edru og så to måneder der du drikker? Og du lurer på hvordan du skal kunne trene på best mulig måte i de periodene du drikker?

Jeg vet at jeg sikkert er kjip og ikke gir deg svaret du vil ha nå, men jobber du med og får du hjelp ang. alkoholproblemet ditt? Om du er i en fase av livet der du jobber med å slutte å drikke (det var ikke så klart utfra innlegget ditt), er det jo positivt at du vil holde deg i form underveis i prosessen, men dette forutsetter selvfølgelig inntak av normale mengder sunn mat, siden jeg så du nevnte det.

Selv trener jeg lett styrke eller går en lang tur dagen etter at jeg har drukket alkohol, holder pulsen på 70- 80% og pusher meg ikke til maks på styrkeøvelsene. Har gjerne med noen som kan spotte for sikkerhets skyld.

Skrevet

Jeg ble litt trist da jeg leste dette. Jeg har veldig lyst å gi deg gode råd om hva du skal gjøre og strategier, men jeg har faktisk ikke vært borti problemet tidligere.

Alkohol og trening passer dessverre ikke sammen. All forskning viser svært negativ effekt på trening og helse med regelmessig inntak av alkohol.

Styrketrening i rus kan være farlig. Spesielt hvis dømmekraften, koordinasjonen og styrken er svekket. I tillegg er jo det en enorm belastning for leveren.

Jeg tror trening i edruperioden er bra. Fortsett med det. Utover det tror jeg du må snakke med din lege eller kanskje noen "eksperter" hos blåkors.

Du trenger også oppfølging av en rekke helseindikatorer. Spesielt leververdier.

Spiser du nok? Klarer du å spise sunt selv om du drikker? Et proteininntak på ca 1-1,8g per kg kroppsmasse viser å spare muskler i perioder med negativ energibalanse. I tillegg er dette også trygt mtp nyrene.

• Liker 3
Skrevet

Jeg ble litt trist da jeg leste dette. Jeg har veldig lyst å gi deg gode råd om hva du skal gjøre og strategier, men jeg har faktisk ikke vært borti problemet tidligere.

Alkohol og trening passer dessverre ikke sammen. All forskning viser svært negativ effekt på trening og helse med regelmessig inntak av alkohol.

Styrketrening i rus kan være farlig. Spesielt hvis dømmekraften, koordinasjonen og styrken er svekket. I tillegg er jo det en enorm belastning for leveren.

Jeg tror trening i edruperioden er bra. Fortsett med det. Utover det tror jeg du må snakke med din lege eller kanskje noen "eksperter" hos blåkors.

Du trenger også oppfølging av en rekke helseindikatorer. Spesielt leververdier.

Spiser du nok? Klarer du å spise sunt selv om du drikker? Et proteininntak på ca 1-1,8g per kg kroppsmasse viser å spare muskler i perioder med negativ energibalanse. I tillegg er dette også trygt mtp nyrene.

Tusen hjertelig takk Supra! Jeg svarer i et nytt svar pga problemer med mobil.

Skrevet

I de periodene jeg drikker blir det ofte slik at jeg ikke spiser på et par dager, og så spiser mye når jeg først spiser. Om det er sundt eller ikke varierer. Men tenkte å handle inn en del frukt og lage klart noen næringsrike supper ol. Neste gang som jeg kan ta opp fra fryseren.

Sånn at jeg prøver å spise ett måltid om dagen og trener lett hver tredje dag. Da bør jo muskeltapet bli litt mindre, og jeg er ikke såå langt tilbake når jeg begynner å trene som edru igjen:-)

Høres egentlig enkelt ut i teorien, men etter to uker er jeg ofte så sliten at bare å gå å hente posten er vanskelig. Men det er sikkert mye på grunn av at 90 av kaloriinntaket er fra drikke. Og ikke så veldig nyttige kalorier heller. I tillegg til at jeg ofte glemmer å ta medisin mot lavt stoffskifte og depresjon. Så blir enda mer sliten pga det. Hehe. Når jeg skriver det med ser jeg jo hvor mye problemer drikking fører med seg, og jeg vet jo hvor slitsomt det er og hvor utmattet jeg blir. Men det er alikevel "verdt det".Puh, føler meg så dum!

Skrevet

I de periodene jeg drikker blir det ofte slik at jeg ikke spiser på et par dager, og så spiser mye når jeg først spiser. Om det er sundt eller ikke varierer. Men tenkte å handle inn en del frukt og lage klart noen næringsrike supper ol. Neste gang som jeg kan ta opp fra fryseren.

Sånn at jeg prøver å spise ett måltid om dagen og trener lett hver tredje dag. Da bør jo muskeltapet bli litt mindre, og jeg er ikke såå langt tilbake når jeg begynner å trene som edru igjen:-)

Høres egentlig enkelt ut i teorien, men etter to uker er jeg ofte så sliten at bare å gå å hente posten er vanskelig. Men det er sikkert mye på grunn av at 90 av kaloriinntaket er fra drikke. Og ikke så veldig nyttige kalorier heller. I tillegg til at jeg ofte glemmer å ta medisin mot lavt stoffskifte og depresjon. Så blir enda mer sliten pga det. Hehe. Når jeg skriver det med ser jeg jo hvor mye problemer drikking fører med seg, og jeg vet jo hvor slitsomt det er og hvor utmattet jeg blir. Men det er alikevel "verdt det".Puh, føler meg så dum!

Kanskje dette er et for åpenbart spørsmål: Hvorfor får du ikke hjelp til å slutte å drikke?

Alkoholmisbruk går ikke bare ut over deg selv.

Det er mulig å slutte. Men du må tro på det. På samme måte som det er mulig å lykkes med vektnedgang, treningsmål, hva det måtte være.

Alt du virkelig har lyst på i livet er på andre siden av komfortsonen.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det kan man lure på holdt jeg på å si:-)

Jeg er åpen for et behandlingsopphold en gang i fremtiden, men jeg kommer fra en familie med misbrukere og jeg ser jo at det ikke virker. Jeg tror at det viktigste er å VILLE slutte. Og jeg vet jo at jeg kan klare det. Har vært igjennom delirium tremens og voldsomme fysiske abstinenser men så lenge jeg virkelig ville slutte kom jeg gjennom det. Også de vanlige dagene der man hver eneste dag må veie for og imot. Tar også antabus.

Problemet kommer når jeg ikke lenger ser noen mening med livet, og erfaringsmessig vet jeg at det er enklere å drikke enn å prøve å ta selvmord. Da slipper man å tenke så mye, og alt er mer overfladisk på en måte.

Så (endelig) til poenget- jeg tror jeg kan klare å være edru med riktig medisinering/behandling mot depresjon. Jeg begynte å drikke mye mens jeg hadde en voldelig kjæreste, men tror jeg ble misbruker når foreldrene mine døde. I tillegg til at jeg er i en feil situasjon forholdsmessig for øyeblikket. Uten utdannelse, ingen familie og jeg orker ikke å være sammen med venner. Så det er på en måte lite å tape ved å ta den første drinken.

Åh! Dette ble langt- og bare om meg, meg, meg! Blæ!

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man lure på holdt jeg på å si:-)

Jeg er åpen for et behandlingsopphold en gang i fremtiden, men jeg kommer fra en familie med misbrukere og jeg ser jo at det ikke virker. Jeg tror at det viktigste er å VILLE slutte. Og jeg vet jo at jeg kan klare det. Har vært igjennom delirium tremens og voldsomme fysiske abstinenser men så lenge jeg virkelig ville slutte kom jeg gjennom det. Også de vanlige dagene der man hver eneste dag må veie for og imot. Tar også antabus.

Problemet kommer når jeg ikke lenger ser noen mening med livet, og erfaringsmessig vet jeg at det er enklere å drikke enn å prøve å ta selvmord. Da slipper man å tenke så mye, og alt er mer overfladisk på en måte.

Så (endelig) til poenget- jeg tror jeg kan klare å være edru med riktig medisinering/behandling mot depresjon. Jeg begynte å drikke mye mens jeg hadde en voldelig kjæreste, men tror jeg ble misbruker når foreldrene mine døde. I tillegg til at jeg er i en feil situasjon forholdsmessig for øyeblikket. Uten utdannelse, ingen familie og jeg orker ikke å være sammen med venner. Så det er på en måte lite å tape ved å ta den første drinken.

Åh! Dette ble langt- og bare om meg, meg, meg! Blæ!

Men du har jo hele livet ditt å vinne! Når du er såpass ung har du alt å vinne!

Det er slett ikke for sent for deg f.eks. å skaffe deg en utdannelse, hvis det er det du ønsker.

Det som forundrer meg at du bryr deg om å opprettholde treningsvanene når du er i en drikkeperiode. (Jeg tror som Supra at det er slett ikke sunt å trene når du drikker. Bedre da å gå en tur e.l.) Men siden du er innstilt på, bryr deg om, og orker å trene når du drikker, så viser jo det at du har håp og ork mot å jobbe mot en bedre fremtid. Du gir ikke f. selv i en drikkeperiode!

Og jeg håper at du kan begynne å omgås venner, - vel å merke, konstruktive venner, som kan påvirke deg i positiv retning.

Jeg håper du kan få hjelp som virkelig hjelper!

Anonymous poster hash: bd365...1ea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan går det med jobb og sånn når du drikker to måneder i strekk? :klo:

Anonymous poster hash: 80de9...501
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville hørt med legen om å få nutridrink på resept som du kan ha stående i skapet så kan du drikke en sånn i de periodene du ikke spiser.

Jeg håper du har en fastlege som kan støtte deg. Hvis ikke ville jeg hørt med Blåkors om de kunne anbefale en forståelsesfull fastlege.

Anonymous poster hash: 22267...581

Skrevet

Tusen hjertelig takk for svar folkens! Jeg setter pris på at dere er konstruktive og svarer på spørsmålene:-)

Jeg vet ikke om jeg kan klare å trene mens jeg drikker, men jeg tror det hadde vært bra å trene lett en gang i blandt. Og hvis jeg spiser og sover hver dag tror jeg det hjelper og vedlikeholder, isteden for å bryte ned. Og som supra sier, at et høyt proteininntak ikke skader selvom man drikker.

AnonymBruker
Skrevet

Du får det å være alkis til å høre normalt ut.. Hvorfor går du ikke til psykolog? Jobber du?

At terapi ikke fungerer for enkelte, betyr bare at disse ikke har nok vilje til å bli friske. Mange bruker latskap som en grunn til å synes synd på seg selv.. Jeg har hatt nær kontakt med flere typiske trøblete, narkis/alkis-familie selv, og det som går igjen er null rasjonell tankegang, latskap og en generell tafatt holdning til livet. Selv om de har opplevd mye fælt og klager og syter over hvordan deres nåværende liv er, virker det som de innerst inne synes det er helt ok å motta trygd og sitte på ræva hjemme og ruse seg.

Tapere blir værende der de er, vinnere kjemper seg igjennom det. Det eneste det står og faller på, er holdningen din.

Anonymous poster hash: de072...a96
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min er alkoholiker og har en svært krevende fysisk jobb.

Han tar seg et par (2-4) øl på morgenen før jobb, et par øl i arbeidstiden også blir det tettere utover ettermiddag/kveld.

Jeg for min del hadde dødd om jeg skulle utført hans jobb dagen derpå, da klarer jeg knapt gå opp en trapp uten å besvime, men har ikke prøvd å reparere først da :P

Får du kanskje til å trene tidlig på dagen? Det sies jo at alkohol er å kaste bort flere treningsøkter... Det beste er nok å begrense seg, men det har både han og du hørt før.

Kjæresten min spiser veldig lite, under halvparten av det jeg gjør, men har en veldig muskuløs overkropp. Og jeg fant ut han fikk i seg over 2000 kalorier bare i øl pr dag....

Anonymous poster hash: 3fc51...7ce

Skrevet

Jeg er så heldig at jeg kan jobbe i de periodene jeg er edru, og ikke jobbe de periodene jeg drikker. Sjefen er en god venn og selvom det er vanskelig å kunne planlegge og stole på meg, har han andre som kan steppe inn de periodene jeg drikker. Så selvom det kan være vanskelig økonomisk i perioder sitter jeg ikke "på rumpa og mottar trygd". Men er enig i at man selv er ansvarlig for sitt eget liv, og at det er feil å forvente at hele verden skal stå på pinne for deg fordi du evt har hatt det vanskelig. Jeg tror disse folkene du snakker om tenker slik at de har rett til å gi opp, fordi de har blitt utsatt for det ene eller andre. Men det er jo ikke en særlig bra holdning. Det er jo de selv som taper på. det, å alltid måtte være avhengig av andre, og hele tiden være på jakt etter sympati og forståelse. Nå har jeg heldigvis ikke slike venner, men kjenner jo til miljøet. De fellestrekkene som går igjen er ofte at de synes veldig synd på seg selv, og blir indignerte om ikke ting tilrettelegges for de. Jeg var slik selv en periode, men har forstått at om jeg vil ha ett bedre liv må jeg jobbe for det selv. Tror ofte at det blir sydd puter under armeneog dullet for mye med rusmisbrukere.

Skrevet

Hvor lenge har kjæresten din hatt den jobben han har og samtidig drukket så mye? Det er jo mange alkoholikere som har klart å kombinere misbruk og jobb over en lengre periode, mensom regel går det til et visst punkt og ikke lenger. Og hvis dere er unge er det jo ikke slik at han går av med pensjon om et par år heller. Nå er ikke jeg rette person til å snakke, men kanskje han bør ta tak i alkoholproblemet sitt? Ikke bare for sin egen del, men også for din?

Skrevet

Jeg har nå drukket siden mandag, ca en flaske whisky og 2-3 liter øl hver dag. Klarte å trene styrke en dag i begynnelsen, men er alt for sliten nå. Har spist litt hver dag men ikke sovet mer enn et par timer på sofaen innimellom. Men takk for svar alle sammen, de var mye mer konstruktive enn forventet:-)

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge har kjæresten din hatt den jobben han har og samtidig drukket så mye? Det er jo mange alkoholikere som har klart å kombinere misbruk og jobb over en lengre periode, mensom regel går det til et visst punkt og ikke lenger. Og hvis dere er unge er det jo ikke slik at han går av med pensjon om et par år heller. Nå er ikke jeg rette person til å snakke, men kanskje han bør ta tak i alkoholproblemet sitt? Ikke bare for sin egen del, men også for din?

Han er i 40-årene og har jobbet for samme arbeidsgiver i en 3-4 år men har vel drukket hele sitt voksne liv. Var mye kokain en stund også, han greide å snorte og drikke bort en mye mye bedre betalt jobb for en del år tilbake. Han bor i utlandet der promilleregler etc ikke er slik som her til lands. Sjefen vifter med pekefingeren om hun ser ham drikke i pausene, men han gjemmer seg i bilen eller styrter en på do...

I hans tilfelle tror jeg det var mye arv, han forteller om far som alltid tok en øl på morgenen før jobb...Og en whisky etter. Han våkner to timer før jobb og går rett i kjøleskapet etter en øl, og er gjerne på den 3. før jeg begynner å røre på meg :P

Han holdt seg til lettøl noen år, men gikk på en smell i et bryllup der det ikke fantes. Det var før jeg traff ham.

Han liker ikke røykingen min og spør når jeg skal slutte. Jeg pleier svare når han slutter å drikke, så snakker vi ikke om det på en stund.

Jeg har aldri opplevd ham edru tror jeg, så er litt redd for at han dumper meg når evt ølbrillene forsvinner :D Han er en happy-drunk som sjelden blir overstadig.

I tillegg har han ADHD og sluttet på medisinene sine "for han likte dem ikke", tror nok ikke det hjelper på misbruket hans heller. For tiden er vi i et avstandsforhold, så alkoholinntaket er egentlig det minste problemet vi har nå.

Anonymous poster hash: 3fc51...7ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...