Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til høsten blir jeg student, og det har seg slik at jeg vil klare å leve på stipendet fra lånekassen samt deltidsjobben min. Derimot vurderer jeg å ta opp fult lån hos lånekassen i tillegg, og bare la dette stå urørt på en høyrente konto mens jeg studerer. Gjentar dette hvert år til jeg er ferdig med studiene(3år). Dermed betaler jeg lånet tilbake med det som står på konto når jeg er ferdig som student, mens rentene jeg har fått i løpet av disse årene da faller til meg. Gratis penger i bunn og grunn.

Vet det er mange som gjør dette, men er det noen risiko med det? Sånn sett bort fra at man går bananas og bruker opp pengene. Noen negative erfaringer? Og kan det påvirke deg negativt i forhold til boliglån(jo mindre lån man har jo bedre, men hva med lån man alt har tilbakebetalt?)

Anonymous poster hash: 21349...8a2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nettop gjort det samme som deg. Begynner på vgs nå. Bare til å kjøre på, så lenge du ikke bruker de opp. Du kommer ikke til å tjene særlig mye da, men bedre enn ingenting. :)

Anonymous poster hash: 497bc...2eb
Skrevet

Dersom du ønsker boliglån når du er ferdig på skolen, og dermed får to lån å betale ned samtidig, bør du bruke lånekassepengene som ekstra egenkapital istedet for å betale de tilbake til lånekassa. Dette fordi du får en mer gunstig rente hos lånekassa enn på et boliglån. Samt dersom det skjer noe med deg, kan lånekassegjelden bli slettet (f.eks. ved uføretrygd).

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du ønsker boliglån når du er ferdig på skolen, og dermed får to lån å betale ned samtidig, bør du bruke lånekassepengene som ekstra egenkapital istedet for å betale de tilbake til lånekassa. Dette fordi du får en mer gunstig rente hos lånekassa enn på et boliglån. Samt dersom det skjer noe med deg, kan lånekassegjelden bli slettet (f.eks. ved uføretrygd).

Hm, det kan jeg jo tenke på, selv om jeg tviler på at jeg kjøper bolig straks jeg er ferdig med utdannelsen. Men kan vel gjøre det med en bil i stedet? Problemet er at jeg alt HAR studielån, og det er det jeg prøver å unngå å få mer av:P Selv om det i så måte er et billig lån. Tenker at om jeg nå bruker lånet på f.eks. bil, så har jeg allerede for mye lån til å få noe særlig i boliglån:\ Min samboer og jeg vil nok klare å skrape i hop 600 000 til sammen i EK, jeg blir å tjene 450K og han 420K. Har ingen kausjonister, arv eller noe slikt, vi må klare oss selv.

AnonymBruker
Skrevet

Hm, det kan jeg jo tenke på, selv om jeg tviler på at jeg kjøper bolig straks jeg er ferdig med utdannelsen. Men kan vel gjøre det med en bil i stedet? Problemet er at jeg alt HAR studielån, og det er det jeg prøver å unngå å få mer av:P Selv om det i så måte er et billig lån. Tenker at om jeg nå bruker lånet på f.eks. bil, så har jeg allerede for mye lån til å få noe særlig i boliglån:\ Min samboer og jeg vil nok klare å skrape i hop 600 000 til sammen i EK, jeg blir å tjene 450K og han 420K. Har ingen kausjonister, arv eller noe slikt, vi må klare oss selv.

Jeg ville nok også spart studielånet til EK. Dersom dere i utgangspunktet klarer å spare 600K til EK, skader det ikke å spytte inn 150K til (med utgangspunkt i at du skal studere 3 år, 50K studielån per år).

Det vil antakelig være rimeligere for deg å betale på et boliglån som er 150K mindre + studielån som er tilsvarende større enn å måtte låne mer penger fordi du har tilsvarende mindre egenkapital.

Og hva bil angår ville jeg ikke bekymret meg. Det er en del fine, billige biler der ute. Men også der vil det være mindre utgifter for dere om du sparer studielånet og kjøper bil for det, og bruker det som et "billån".

Poenget mitt blir uansett å ikke ha det travelt med å kvitte seg med studielånet. Om du klarer å spare pengene kan du bruke de til hva du vil i stedet for å bytte ut studielånet med et annet, dyrere lån. Det ville vært tullete!

Anonymous poster hash: 33dd5...158

• Liker 1
Gjest Naria
Skrevet

Man bør tenke på at man bruker av den totale tiden man kan få støtte av Lånekassen - som er på 8 år. De aller fleste har ikke behov fra støtte så lenge uansett, og da spiller det jo ingen rolle, men om man allerede har fått støtte tidligere og muligens har behov for mer støtte på et senere tidspunkt er det greit å være obs på.

AnonymBruker
Skrevet

Som andre sier, siden rente på høyrentekonti er bedre enn lånerenten til Lånekassen, så må du bare la pengene stå på høyrentekonto etter at du er ferdig med å studere. Rentedifferansen er gratis penger, i tillegg andre fordeler som andre har nevnt.

Anonymous poster hash: 58b1b...34e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...