Gjest Lea Skrevet 19. april 2004 #1 Skrevet 19. april 2004 Hvis jeg jobber i et firma fra 1. mai. Hvor lang ferie har jeg da krav på? De har ikke innført den 5. ferieuka og jeg får fastlønn.
Arkana Skrevet 19. april 2004 #2 Skrevet 19. april 2004 Så lenge du er ansatt før 30. september har du krav på full ferie, men selvsagt uten lønn siden du ikke har tjent opp feriepenger.
Gjest Lea Skrevet 19. april 2004 #3 Skrevet 19. april 2004 Men hvis jeg bare vil ta ut den ferien jeg får MED lønn da? Som sagt får jeg jo fastlønn, så jeg har vanlig lønn når jeg har ferie. Det blir altså 8 måneder jeg jobber i 2004. Blir det feil om jeg fordeler de fire ukene på hele året og fordeler dem?
Arkana Skrevet 19. april 2004 #4 Skrevet 19. april 2004 Siden du ikke har opptjent rett til feriepenger fra din nye arbeidsplass kan de ikke kreve at du tar all ferie, så det kan du velge selv. Ellers er denne linken nyttig.
monja Skrevet 19. april 2004 #5 Skrevet 19. april 2004 Skal du ha ferie også nå, Lea??? :o Arbeidstaker som tiltrer senest 30. september i ferieåret kan kreve full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår. 18 dagers sammenhengende ferie i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) kan bare kreves av den som tiltrer innen 15. august i ferieåret. Tiltrer man etter 30. september, har man krav på 6 virkedagers ferie samme år. Forutsetningen for å kunne fremme disse feriekravene er at man ikke har tatt ut ferie hos tidligere arbeidsgiver samme ferieår. Feriepenger må opptjenes året før ferien skal avvikles. Dersom man ikke har vært i jobb året før, har man stadig rett på ferie, men ikke rett til feriepenger.
Gjest Lea Skrevet 19. april 2004 #6 Skrevet 19. april 2004 Aha! Nå begynner det å røre på deg her. Jeg har altså ikke krav på betalt ferie hos ny arbeidsgiver, men kan ta ut all ferien min likevel. Jeg har jo feriepeneger fra forrige arbeidsgiver til gode og har ikke hatt ferie i år. Takk for svar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå