Gå til innhold

Brie, hvordan spise?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo et slags hvitt lag utenpå, skal det spises eller fjernes?

Anonymous poster hash: bb5ca...8cf
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det skal spises :) nam nam!

Anonymous poster hash: e123d...b5c
Skrevet

Ta en fin baguette, sprøstekt bacon, ha tranebær på, og brie, oh my goodness :)

• Liker 6
Skrevet (endret)

Kommer an på hvilken brie du skal spise. Noen typer så er det helt naturlig, og smaker best når du spiser det laget utenpå. Andre så smaker det voks, da kutter jeg vet vekk!

Brie skal spises ved romtemperatur, og gjerne med salte kjeks. For min del er hjemmelagde knekkebrød med havsalt + råmelksbrie den perfekte kombinasjonen. Kan gjerne og ha noe litt søtt ved siden av, som feks pæresyltetøy.

Råmelksbrie er min favoritt, mye sterkere smak. ;)

Ahh, og druer / pæreskiver er perfekt i lag med brie! ;) Bare å skjære det tynt og fint

Og så har du aldri lov til å ta tuppen, det kalles pointing the brie ;P Noe av det frekkeste man kan gjøre i fint selskap (med mindre ingen ser på!!)

Endret av Black March
Gjest smooch
Skrevet

Tror det har litt med smak og behag å gjøre. Finnes sikkert noe som er "riktig og galt", men jeg synes du bør finne ut hva du selv liker.

Personlig liker jeg ikke det hvite laget, så jeg pleier å ta det bort. Har også skrapt ut selve osten inni det hvite med kniv og klasket det på et ferskt rundstykke, det smaker herlig! Det var vel og merke restefrokost etter ost- og kjekskveld da:)

Skrevet

Spiser det hvite laget:)

Salte kjeks med brie og ripsgele...nam!

Eller grove fiberrik knekkebrød med pesto og brie..

Brie er også godt på biff. Stek en biff sånn som du foretrekker å ha den stekt, og legg ei tykk skive brie på toppen de siste sekundene du steker biffen.

Skrevet

Har ikke prøvd det selv, men sett det på tv. Man tar en hel Brie og steker den i ovnen (vet ikke temperatur og slikt), den smelter ikke som pizzaost f.eks. Etterpå tar man på valnøtter og ringler med mye honning og spiser som kake. Det skal visst være veldig godt.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ta tykke lakseskiver, lage et snitt og putte Brie og fikenmarmelade inni. Strø over valnøtter og stek i ovnen på 200g i 12-15min.

Kjempegodt!

Anonymous poster hash: ef713...2b9
  • Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Har ikke prøvd det selv, men sett det på tv. Man tar en hel Brie og steker den i ovnen (vet ikke temperatur og slikt), den smelter ikke som pizzaost f.eks. Etterpå tar man på valnøtter og ringler med mye honning og spiser som kake. Det skal visst være veldig godt.

Eller Ritz kjeks, brie, valgmøtt og noen dråper honning. I mikroen i 15 sekunder. Fantastisk digg snacks - serveres med en gang..

Gjest Blondie65
Skrevet

Du kan ta tykke lakseskiver, lage et snitt og putte Brie og fikenmarmelade inni. Strø over valnøtter og stek i ovnen på 200g i 12-15min. Kjempegodt! Anonymous poster hash: ef713...2b9

Eller kyllingfilet - brie inni, seranoskinke rundt. Stek raskt på stekepanne før det går i ovnen. Deilig middag.

Skrevet

Det er jo et slags hvitt lag utenpå, skal det spises eller fjernes?

Anonymous poster hash: bb5ca...8cf

Det skal spises. Men om det er en godt lagret brie, så smaker det ganske mye av det.

Spis temperert brie på godt brød eller usaltede kjeks med syltetøy på, feks er eple- eller pæremarmelade veldig godt.

Skrevet

Brie spises med muggen på ;)

En annen ting som er godt å gjøre, i tillegg til det som er nevnt her, er å ha sweet chili sauce på godt brød, så salami, og brie på toppen. Yum!

Skrevet

Her var det mange gode forslag:-)

• Liker 1
Skrevet

Gå ut og tenn et bål. Vent til det bare er glør igjen og legg en tykk skive brie som er pakket inn i folie på glørne i ca. 10 minutter(du må prøve deg litt frem). "Fisk" brien opp, og ha den på et fat med godt syltetøy. Tyttebær, multer... ja her kan du velge å vrake.

Gjest Blondie65
Skrevet

Eller Ritz kjeks, brie, valgmøtt og noen dråper honning. I mikroen i 15 sekunder. Fantastisk digg snacks - serveres med en gang..

Valgmøtt faktisk ... Skule være valnøtt :fnise:

Skrevet

Ferskt brød med brie, tomat og vårløk er kjempegodt :D

AnonymBruker
Skrevet

Tror det har litt med smak og behag å gjøre. Finnes sikkert noe som er "riktig og galt", men jeg synes du bør finne ut hva du selv liker.

Personlig liker jeg ikke det hvite laget, så jeg pleier å ta det bort. Har også skrapt ut selve osten inni det hvite med kniv og klasket det på et ferskt rundstykke, det smaker herlig! Det var vel og merke restefrokost etter ost- og kjekskveld da:)

Som svar på spørsmålet om hvordan man spiser brie og om man spiser det hvite laget, så er vel ikke svaret "smak og behag". Dette laget hører med til osten, så det å fjerne det blir som å fjerne paneringen på wienerschnitzel. Det er selvsagt lov, men det er altså ment for å spises.

Anonymous poster hash: de844...499

• Liker 2
Skrevet

Man kan også ha brie på pizzaen ;) Knallgodt er det.

AnonymBruker
Skrevet

Når noen gir meg ett svar som dette. Så sier jeg vanligvis "Gir meg ingenting".

Du har bare sagt noe for å si noe, men du har ikke gitt meg noe som helst informasjon verdt å vite. Greit nok at alt er smak å behag, men hvis TS ønsket å stappe brien i kjeften og finne ut av det selv hadde hun heller ikke spurt. Når hun faktisk spør, så kan du enten gi ett skikkelig svar eller holde kjeft.

Anonymous poster hash: 00398...15b

• Liker 1
Skrevet

Og så har du aldri lov til å ta tuppen, det kalles pointing the brie ;P Noe av det frekkeste man kan gjøre i fint selskap (med mindre ingen ser på!!)

Derfor jeg alltid har brien for meg selv, så kan jeg gjøre som jeg vil ;) Men du har helt rett i det du skriver.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...