Gå til innhold

Merkelig adferd hos 5 åring. Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Poden min blir 5 år nå å lyger usedvanlig mye.

Eksempel. Poden ser på barne tv.

Jeg spør: Hva har du gjort på i barnehagen i dag?

(På barnetv går det ett program om barn som bygger å maler ett hundehus).

Barnet svarer da at det har malt å bygget sånn som de barna på tv gjør nå.

H*n har jo selvsagt ikke gjort det å lyger/fantaserer.

H*n kan også snakke usammenhengende (h*n har et godt ordforråd)

Eksempel: En gang så var eg på den båten, så kresjet hele båten i ett fjell. (kan si dette ut av det blå)

H*n har ikke noe forhold til faren sin heller, men vet godt hvem han er. Kan finne på ting som å si: Pappa jobber med båt, bil, hus osv... mens når han ser NAV logen i byen sier han at pappa jobber der... (han går på nav og er ett stort null).

Barnet får ikke samvær med sin far da far har psykiske problemer osv.

Er adferden til poden min normal?

Anonymous poster hash: c4006...bd0
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Helt vanlig. Du har en gutt med fantasi. Jeg møtte mitt barn på den måten at jeg tydelig viste år dette var fantasi. Som at det kunne ha vært morsomt. Hvilken farge ville du ha malt i? Altså tydelig vist at jeg visste at dette var fantasi, men spennet videre om hva, dersom osv

AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Du har en gutt med fantasi. Jeg møtte mitt barn på den måten at jeg tydelig viste år dette var fantasi. Som at det kunne ha vært morsomt. Hvilken farge ville du ha malt i? Altså tydelig vist at jeg visste at dette var fantasi, men spennet videre om hva, dersom osv

men han gjør det i overkant mye, å det er noenganger vanskelig å vite hva han snakker om.. Han har ellers ikke problemer med å uttrykke seg, men hver dag ca kommer det noen merkelige kommentarer å løgner.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Det er ikke løgner, det er helt normale fantasier. Det er en helt normal og viktig del av barns utvikling. Vet du ikke det?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke løgner, det er helt normale fantasier. Det er en helt normal og viktig del av barns utvikling. Vet du ikke det?

Jo, men hvor mye vet jeg ikke. Jeg er ikke noe pedagog å dette er mitt første barn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er det du som har lært han NAV-logoen, og at pappa=NAV??

Høres rart ut at en 5-åring skal vite noe sånt...

Anonymous poster hash: 125f2...842
  • Liker 9
Skrevet

Du skulle bare hørt de røverhistoriene min 6åring kommer med... Messi var blant annet på besøk der i vår og siden min sønn er så god i fotball så vant han selvsagt over Messi :fnise:

Men skjønner at det kan bli litt slitsomt med alle disse historiene, hender jeg er med på leken en stund og så spør jeg etterpå hva han egentlig gjorde i bhg i dag.

Gjest HappyWaffle
Skrevet

barn i den alderen har vansker med å skille fantasi og virkelighet :)

så plutselig kan han stå i barnehagen å si at han har ridd på elefant, å de forteller noen ganger så overbevisende at man blir usikker på om det er fakta eller ei xD det går over ;)

AnonymBruker
Skrevet

Er det du som har lært han NAV-logoen, og at pappa=NAV??

Høres rart ut at en 5-åring skal vite noe sånt...

Anonymous poster hash: 125f2...842

Dette er noe han har fått med seg når han har vært sammen med far under samvær. Barnet tror stedet er en arbeidsplass. Naturlig nok.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe han har fått med seg når han har vært sammen med far under samvær. Barnet tror stedet er en arbeidsplass. Naturlig nok.

Hæ? Harmonerer dårlig med det su skrev her:

H*n har ikke noe forhold til faren sin heller, men vet godt hvem han er. Kan finne på ting som å si: Pappa jobber med båt, bil, hus osv... mens når han ser NAV logen i byen sier han at pappa jobber der... (han går på nav og er ett stort null).

Anonymous poster hash: 009b6...ea1

AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Harmonerer dårlig med det su skrev her:

Jeg har også skrevet at han vet hvem faren sin er. Dvs at de tidligere har fått ha samvær men dette er stoppet for 2 år.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også skrevet at han vet hvem faren sin er. Dvs at de tidligere har fått ha samvær men dette er stoppet for 2 år.

Mhm? Og jeg tror du har fritidsproblemer. ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymrer meg for barnet ditt, ts. Du virker svært negativ overfor barnefaren noe gutten vil plukke opp.

Du trekker fantasiens hans i tvil og kaller barnehistoriene for løgner. Dessuten lurer jeg på hvordan du skal hjelpe ham med lekser fra neste år, da du nesten ikke klarer å skrive en setning korrekt. Kanskje du trenger hjelp med å oppdra dette barnet?

Anonymous poster hash: b536f...2cb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bekymrer meg for barnet ditt, ts. Du virker svært negativ overfor barnefaren noe gutten vil plukke opp.

Du trekker fantasiens hans i tvil og kaller barnehistoriene for løgner. Dessuten lurer jeg på hvordan du skal hjelpe ham med lekser fra neste år, da du nesten ikke klarer å skrive en setning korrekt. Kanskje du trenger hjelp med å oppdra dette barnet?

Da er det endelig godt du ikke jobber med barn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber faktisk med barn, ts.

• Liker 2
Gjest Riskjeks
Skrevet

Jo, men hvor mye vet jeg ikke. Jeg er ikke noe pedagog å dette er mitt første barn.

Man trenger ikke være pedagog for å vite at fantasi og liksom-historier er vanlig hos små barn? At du lurer på om dette er vanlig, er greit nok, men jeg reagerer på at du kaller historiene hans for løgner. Sier du til gutten at du mener han lyver også?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke være pedagog for å vite at fantasi og liksom-historier er vanlig hos små barn? At du lurer på om dette er vanlig, er greit nok, men jeg reagerer på at du kaller historiene hans for løgner. Sier du til gutten at du mener han lyver også?

Jeg har skrevet i innlegget at han noen ganger lyger og forteller historier/fantasier.

Barn kommer med løgner i blandt, men hvor går grensen.

Hvis du ikke skjønte hva jeg mente med løgn kan jeg gi deg et eksempel:

Barnet tar en is uten å spørre.

Du spør om barnet har tatt en is.

Barnet sier nei å gjemmer papiret.

Jeg reagerer på at du ikke kan skille mellom det jeg sier er fortellinger/fantasier og løgn.

AnonymBruker
Skrevet

TS, små barn både fantaserer og lyver innimellom. Det er helt normalt, og du ternger ikke å bekymre deg for 5-åringen din. Ikke anklag eller straff ham hvis han lyver, men fortell ham enkelt og greit at du har forstått at det han sier ikke er sant, og lær ham at det lønner seg å fortelle sannheten. Kommer han med fantasihistorier, så spill med, på en måte som gjør at han forstår at du vet at det er en fantasi. F.eks "tenk så morsomt hvis noe slikt kunne skjedd i virkeligheten!"

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...