AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 Jeg har alltid tålt epler, men idag fikk jeg plutselig allergisk reaksjon etter inntak av et eple. Magesmerter, akutt diare, elveblest og kløende hals. Er fra før av hyperallergisk mot nøtter og skalldyr, i tillegg så tåler jeg ikke melk. Men epler da..... Kan det virkelig komme så brått? Har ikke spist noe annet idag som jeg kan ha reagert på (to fibraknekkebrød med makrell i tomat, og ei skål med laktosefri yoghurt) Anonymous poster hash: 1c176...6e7
Gjest susidusi Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Det kan komme så brått, ja Jeg levde nærmest på epler når jeg var mindre. Det var og er det beste jeg vet. Men plutselig tålte jeg det ikke. Hovnet opp i halsen, klødde i øyene, dårlig mage osv. Viste seg at eg plutselig ble allergisk ja. Har mange andre allergier også.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 Ts; Takk for svar:) Da blir det å holde seg unna epler fremover..... Frister lite å havne på sykehuset med allergisk sjokk. Anonymous poster hash: 1c176...6e7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #4 Skrevet 29. juli 2013 Ts igjen; Pokker og! Epler er jo så innmari godt, iallefall de grønne, sure! Anonymous poster hash: 1c176...6e7
Gjest bustyvel Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Jeg fikk plutselig anfall av appelsiner, så det kan nok absolutt komme så brått ja
Zzyzx Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Har du kanskje pollenallergi også? http://www.forskning.no/artikler/2012/august/329108
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 Ts; Ja, jeg har pollenallergi... Anonymous poster hash: 1c176...6e7
Gjest Superwoman! Skrevet 29. juli 2013 #8 Skrevet 29. juli 2013 Ts igjen; Pokker og! Epler er jo så innmari godt, iallefall de grønne, sure! Anonymous poster hash: 1c176...6e7 Helt enig med deg! Jeg kan heller ikke spise epler lengre. Blir desverre skikkelig dårlig i magen..
Minya Skrevet 29. juli 2013 #9 Skrevet 29. juli 2013 Det er vanlig å få kryssallergi for epler om du allerede er allergisk mot pollen og nøtter.
Mynona Skrevet 29. juli 2013 #10 Skrevet 29. juli 2013 Det er sikkert kryssallergi ja, som flere nevner. Det betyr at du bør holde deg unna epler i pollensesongen. Utenom sesong kan du sannsynligvis spise epler igjen
muttra Skrevet 29. juli 2013 #11 Skrevet 29. juli 2013 nånei , ikke noe eple på meg utenom allergisesnongen nei, en bit og det prikker og klør i lepper og tunge, det klør i halsen og det blir tungt/trangt å puste, det brenner i magen og tarmen til diareen er ferdig , da er det et par timer igjen med trangt å puste, så en liten bit med eple er nok til at jeg har et helvete i 7-8 timer og det uansett om det er bjørkepollensesong eller ikke men grønne sure epler kan dere ha for meg , men dere som tåler eple spis et mørkerødt saftig søtt et for meg da og nyt det :-)
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #12 Skrevet 29. juli 2013 Ts; Tror det blir ei stund før jeg tør å prøve epler igjen...... Har hatt noen heftige allergiske sjokk episoder der jeg har blitt hentet med ambulanse og blålys og full sirene til sykehuset av andre ting jeg er allergisk mot. Anonymous poster hash: 1c176...6e7
Gjest Blomst83 Skrevet 29. juli 2013 #13 Skrevet 29. juli 2013 Ts; Tror det blir ei stund før jeg tør å prøve epler igjen...... Har hatt noen heftige allergiske sjokk episoder der jeg har blitt hentet med ambulanse og blålys og full sirene til sykehuset av andre ting jeg er allergisk mot. Anonymous poster hash: 1c176...6e7 Som flere her nevner kan det være kryss allergi.Jeg har det selv mot epler nå i pollen sesongen,så jeg anbefaler deg til å prøve igjen når pollen sesongen er over.Men sørrg da for å være sammen noen i tilfelle det ikke er kryssallergi.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #14 Skrevet 29. juli 2013 Som flere her nevner kan det være kryss allergi.Jeg har det selv mot epler nå i pollen sesongen,så jeg anbefaler deg til å prøve igjen når pollen sesongen er over.Men sørrg da for å være sammen noen i tilfelle det ikke er kryssallergi. Om det er kryssallergi så hjelper det med kokte epler. Det er mitt triks for eplespising i pollensesongen. Jeg koker eller baker dem grundig og all kløe forsvinner på magisk vis. Anonymous poster hash: 80915...a46
Gjest Sicula Skrevet 29. juli 2013 #15 Skrevet 29. juli 2013 Mange som har kryssallergi mot epler pga pollenallergi reagerer bare på visse typer epler. Jeg fikk kryssallergi mot epler ut av det blå, men oppdaget etter noen år at jeg kunne spise eplene på epletreet hos foreldrene mine. Det førte til at jeg prøvde meg forsiktig frem med forskjellige sorter epler. Noen gikk fint, andre ikke. Alle gikk fint å spise så lenge de var varmebehandlet(stekt, kokt, bakt) eller presset til juice. Etter noen år til så forsvant allergien like fort som den kom. Merkelige greier! Anbefaler alle som har allergi å sjekke kryssallergier. Jeg er allergisk mot bjørkepollen og timotei, og fant ut at de langvarige mageproblemene mine som legene trodde var IBS, var faktisk utløst av kryssallergiene (potet og hvete). Nå spiser jeg aldri potet, og bruker spelt i stedet for hvete. Og jeg er 100% bra igjen! Oversikt over kryssallergier her: http://www.vitusapotek.no/Sykdom-og-plager/Allergi/Kryssallergi/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå