AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 Nå er jeg tidlig ute i svangerskapet, men om alt går bra så venter vi barn i begynnelsen av april 2014 jeg ønsker å være hjemme med barnet til det skal i barnehage i august 2015. Men permisjonen min er vel 9 mnd og resten får far? Men kan min samboer ta sine 3 mnd pappaperm mens jeg går hjemme med barnet og får kontantstøtte fra f.eks mai-august 2015? Eller mister jeg kontantstøtte hvis far har permisjon mens jeg går hjemme? Anonymous poster hash: 948b1...37b
Gjest Magdalene Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Det er 14 uker forbeholdt mor (hvor tre må taes før termin), og 14. Uker forbeholdt far. Resten kan dere dele som dere vil. 49uker tilsammen med 100% lønn eller 59 uker tilsammen om dere velger 80% lønn. Kontantstøtten har ingen ting med hva dere foreldrene driver med, men om barnet er i bhg eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 DU mister ikke kontantstøtten om far har permisjon når barnet er 12-15 mnd. Kontanstøtten får man så lenge barnet ikke er i barnehagen, uavhengig av hva foreldrene da driver med. Om barnet er hos dagmamma fårman likevel også kontantstøtten. For dere høres det kanskje ut som at - du tar dine uker med permisjon (lengde avhenger av om dere velger 80 eller 100% løsning) - du tar ulønnet permisjon så lenge du ønsker, etter dine formelle permisjonsuker - far kan ha permisjon samtidig som du har ulønnet permisjon feks, eller dere forskyver hans permisjon. Far må bare bruke opp denne til barnet er 3 år. Hos oss har pappaen tatt ut noe nå, og skal ta resten gradert dvs en dag i uken fremover slik at barnehagestarten blir en mykere overgang. Bare husk at far må søke om sin permisjon før dine offisielle uker er over, søker hans mens du har ulønnet permisjon vil han miste sine uker. Anonymous poster hash: 46a37...cec
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #4 Skrevet 29. juli 2013 Ok, takk for svar! Tenker å ta permisjon 80% løsning + ulønnet perm til barnet begynner i barnehagen. Man har krav på dette? Eller kan arbeidsgiver "tvinge" meg tilbake på jobb når mine offisielle permisjonsuker er ferdig? Da håper jeg at jeg kan ta ulønna perm i 3 mnd og at mannen min også får tatt perm da. Mulig jeg kan overføre ferie fra 2014 til 2015 å ta den på sommeren da, så slipper jeg ulønna perm, eller forsvinner de fem ferieukene man har krav på i 2014 siden man har perm da? Anonymous poster hash: 948b1...37b
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Du kan ikke ha ulønnet permisjon i når far tar ut fedrekvoten. Da må du være i aktivitet, dvs. enten i jobb eller under kvalifisert utdanning. Enklest for dere og arbeidsgivere vil nok være at du tar ut dine uker + fellesukene og deretter går ut i ulønnet permisjon frem til far skal ta fedrekvoten (de siste 14 ukene før barnehagestart). Da går du tilbake i jobb. Anonymous poster hash: d9a4e...704
SmallTalk Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Hva er poenget med å være hjemme i ulønnet permisjon samtidig som far er i permisjon? Hele poenget med pappapermen er jo at far skal på prøve seg på hjemmebane ALENE, uten mor tilstede, ikke at mor skal være hjemme med far og barn slik at far har ferie og mor fortsatt tar seg av barnet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 Du kan ikke ha ulønnet permisjon i når far tar ut fedrekvoten. Da må du være i aktivitet, dvs. enten i jobb eller under kvalifisert utdanning. Enklest for dere og arbeidsgivere vil nok være at du tar ut dine uker + fellesukene og deretter går ut i ulønnet permisjon frem til far skal ta fedrekvoten (de siste 14 ukene før barnehagestart). Da går du tilbake i jobb. Anonymous poster hash: d9a4e...704 Sitat fra Nav "Når far tar ut fedrekvoten, kan mor velge om hun vil gå ut i inntektsgivende arbeid eller ikke" Men jeg er helt enig med andre svar her, poenget med fedrekvote er at far skal være alene sammen med barnet, og at de to skal få tid til å knytte seg sterkere sammen alene. Anonymous poster hash: 46a37...cec 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #8 Skrevet 29. juli 2013 Litt off topic, er det ikke vanlig at foreldrene søker om foreldrepenger samtidig? Bare la merke til at noen skrev at man må huske at far søker før mor sin permisjon er over. Trudde at man måtte søke samtidig og begge før barnet er født, selv om man søker hver for seg. Jeg er ikke TS. Anonymous poster hash: 1e6fc...b9e
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #9 Skrevet 29. juli 2013 Litt off topic, er det ikke vanlig at foreldrene søker om foreldrepenger samtidig? Bare la merke til at noen skrev at man må huske at far søker før mor sin permisjon er over. Trudde at man måtte søke samtidig og begge før barnet er født, selv om man søker hver for seg. Jeg er ikke TS. Anonymous poster hash: 1e6fc...b9e Det er kanskje vbanlig at man søker samtidig, men det er litt vanskelig å avgjøre når far skal starte sin permisjon før barnet er født, for dette avhenger akkurat av det. Dersom barnet fødes før termin kortes mors permisjon ned, og fars permisjon vil derfor forandre seg. Det letteste er derfor at far søker like etter fødsel, når man vet eksakt når mors permisjon er ferdig. Søke sammen er nok lett når man har standardløsning, og vet når barnehagen skal starte etc. Men for oss som velger litt andre løsninger blir det hele ett lappeteppe som ikke er så lett å forutsi på forhånd. Anonymous poster hash: 46a37...cec
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #10 Skrevet 29. juli 2013 Litt off topic, er det ikke vanlig at foreldrene søker om foreldrepenger samtidig? Bare la merke til at noen skrev at man må huske at far søker før mor sin permisjon er over. Trudde at man måtte søke samtidig og begge før barnet er født, selv om man søker hver for seg. Jeg er ikke TS. Anonymous poster hash: 1e6fc...b9e Nei, mor søker først. Far søker mens mor er i permisjon. Anonymous poster hash: c2ebd...477
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå