Gå til innhold

HUSKJØP


Letti

Anbefalte innlegg

Vi er på husjakt og har bestemt oss for og bygge selv.

Trenger min. fire soverom og to stuer.

Fire unger og bikkje og (bare gutter foreløpig) mor ønsker seg romslig kjøkken og mulighet for og ha åpent mellom stue og kjøkken ved behov.

Vi har funnet drømmehuset og vi har satt oss på liste for noen tomter som skal legges ut om ikke lenge.

Er det noen som vet hvordan framdriften er når man skriver seg på liste og hvordan gjør man det med finansiering?

Vi har ikke skyhøy inntekt, ca 650 000,- til sammen, men vi har mulighet for tilleggspant hos mine foreldre på ca. en halv million kroner.

Vi har to biler uten gjeld og min mann har ca 340 000,- i gjeld fra et tidligere forhold. Dette er pantsatt hos hans mor, så vi kan drøye den refinasnsieringa i forhold til den gjelden inntil videre.

Tomtene vil ligge på ca. 2 - 250 000, og huset vi har funnet koster ferdig satt opp ca kr. 1 450 000,-.

Vi kan dokumentere at vi pr. dags dato klarer og betjene mnd utgifter på ca . kr. 21 500,-. Men det er jo ikke det vi ønsker og betale i mnd. Vi har selv satt et tak på max. kr. 15 000,-. Skal leve litt ved siden av.

Min mann har til nå drevet eget firma og har hatt nesten det dobbelte i lønn, men han har jobbet deretter og det ønsker vi ikke lenger. Så da må vi senke kravene og vi kan ikke betale like mye lenger pr. mnd.

Er det noen der ute som kan gi meg noen tips og råd?

Vi har ikke noen anmerkninger og da vi snakkket med kunderådgiver for en uke siden ang et lite lån vi trengte, sa hun at vi har betalt ned utrolig mye gjeld på kort tid. Og at det var positiv t for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er 1,45 mill prisen i katalogen? Eller er den prisen inkludert grunnmur/plate, bunnledning, byggestrøm, byggelånsrente, tomterydding, planering, gulvbelegg og maling av vegger innendørs? Osv. osv.

Hvis tallene dine stemmer så trenger dere et lån på 1,7 mill. Generelt sier man at man kan klare en lånebelastning på 2,5 x familieinntekten - dette er også en faktor som bankene jobber ut fra. Noen ganger kan man overtale banken til å gå med på at man vil kunne klare en høyere lånebelastning - f.eks. 3 x familieinntekten.

1,7 mill i lån + et annet lån på 0,34 mill utgjør 3,1 x familieinntekten. Selv om lånet på 0,34 er pansatt et annet sted så er det fremdeles deres familieinntekt som skal betjene lånet. I beregningene deres må dere for all del også ta høyde for at renten kan stige noen prosentpoeng.

På Husbankens hjemmesider finner du en god lånekalkulator. www.husbanken.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for utfyllende svar!

Vi har faktisk gått ut i fra og måtte låne ca. 2.5 mill. Og både hos Nordea og DnB NOR vil de mnd utgiftene ligge på langt under det vi har i faste utg. pr. mnd i dag. Nordea tror jeg det var ca. 12 255,- og hvis vi bygde med utleie kunne vi regne med ca kr. 5 000,- skattefritt i mnd. Men vi har ikke tenkt og bygge med utleie.

Som jeg skrev så har vi ca kr. 21 500,-.i faste utg. pr. mnd. pr i dag! Husleie kr. 9 000,-, lån kr. 3 500,-, pluss lån kr. 6 800,-. Og tilslutt ca kr. 2 200,- i faste utg på to biler og litt annen smågjeld som straks er i null.

Da vi snakket med DnB NOR, gikk vi ut ifra et lån på 2.5 og vi ville jo nesten halvere våre faste utgifter. Ser bankene noe på det i det hele tatt eller er det kun inntekten de regner ut i fra?

Teller det at vi har pant på totalt kr. 850 000,-?

Her er ikke mat og slike ting tatt med i utgiftsposten.

Vi hadde håpet på og ta både grunnmur og pipe, rydding av tomt, planering av tomt selv.

Har mange bekjente i bransjen som min mann har hjulpet tidligere, så her er det snakk om bytting av tjenester.

Gulver og maling innvending er inkl.

Pluss to bad helt fiks ferdig med fliser.

Kjøkkenet er standard en type, hvis vi velger et annet så kommer det tillegg i prisen. Vi hadde håpet på og ta standard.

Byggelånsrente og byggestrøm har jeg faktisk ikke peiiling på!!!!

Vi tenkte vi skulle ta kontakt med byggefirmaet og forhøre oss litt, men det er greit og ikke komme helt uinformerte!!

Så har du flere tips/råd, så er jeg kjempetakknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurte på en liten ting,eier dere hus i dag? eller leier dere?

Jeg har en venninde di hadde tenkt å bygge hus, hadde fått lån og funnet huset di skulle ha.men det ble utrolig dyrt ( ble mye ekstra) så di kjøpte hus i stede. di sparte utrolig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk vurdert det å bygge som en så stor kostnad at vi har også tittet på hus som har stått noen år.

Men i det området vi vil bo, så koster et hus rundt 2,2 - 2,3 og så må vi kanskje pusse opp noe alikevel og da blir jo det også sinnsykt dyrt.

De byggeprosjektene vi har sett på, så kan man få nøkkelferdighus, alt inkl. til 1,4 - 1,5. Og da kommer vi ihvertfall under to mill. i gjeld.

Pr. i dag leier vi et kjemepgammelt hus. Min mann sier vi bor i et miljøvennlig hus, for her blåser det rett igjennom :hoho:

I veggene krasler musa og det er stor vannlekkasje i taket på badet som huseier ikke er interesert i å gjøre noe med.

I tillegg er det ikke mulig og lukke opp vinduene og utgangsdøra er det store gløpper i, så vi må ha tykke gardiner foran om vinteren for at det ikke skal snø inn.

Men tross alt, vi har bodd her i tre år og stortrives, merklig nok. Men nå har vi fått nok og vil vekk. Orker ikke og bo her med en nyfødt og gutta ønsker seg egne rom hvor de kan få det slik de vil!

Så letingen får fortsette................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man må opp i så høy pris for et hus som man må pusse opp, så går jo vinningen opp i spinningen.Det er ikke bare bare å sitte å regne å styre med hva man kan å ikke kan eller vil eller ikke vil.Vi kjøpte hus for et par år siden å jeg var sikker på at vi kom til å få en god del dårligere råd pga alle ekstra utgifter som man slipper når man leier.Men vi har det fakta bedre nå en før,selv om jeg får mindre inn og mere utgifter.Men man bruker pengene på en helt annen måte.Det er ikke like surt å betale et lån som å putte penger i "lommen" til en huseier. Håper dere finner noe snart. Masse lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er dyrt å bygge. Men det er jamen dyrt å pusse opp gammelt, også!

Vi har pusset, bygd,snekret og malt på vårt gamle hus i mange år. Litt etter litt, med håndverkere innom ved behov.

Nå er huset snart ferdig, og det er ikke tvil om at vi hadde lønt oss på å rive det hele først, og bygd nytt på tomta. Fordelen med å ta ting etterhvert er at man hele tiden kan se det an i forhold til hvor god økonomi man har for tiden. Har du ikke råd - vel da venter du. Du har likevel tak over hodet.

Men når jeg ser hva vi har betalt elektrikere for å trikle og tråkle seg innimellom og bortenfor, gjøre om på gammelt, endre det neste gang når det viser seg at det henger sammen men noe annet - vi har brukt flere hundre tusen på elektriker, og det er mer enn el. i et nytt hus koster :grine:

Men noe av det som gjør at oppussing blir dyrt, er jo det samme som gjør at nye hus blir dyre. Håndverkere koster ekstremt mye, i forhold til hva man selv klarer å tjene på tilsvarende tid (da regner jeg med momsen, som blir dobbel skatt i praksis).

Det som lønner seg, er å bygge med potensiale - dvs at du ikke innreder alt med en gang, men har mulighet til å ta ting etterhvert. Ulempen er at du aldri blir ferdig........ Det er klart man skal ha muligheten til å bygge drømmehuset, men man må jo også se litt på hva som er realistisk - og hva som er rimelige krav. Må du ha to flislagte bad med en gang? Må alle barna ha eget rom, må du ha to stuer fra dag 1?

Lykke til, uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Twigi!

Neida, jeg trenger ikke to ferdig flislagta bad eller fire soverom ferdig eller to stuer, men det er det som er standard ferdig i de pakkeløsningene vi har sett på.

De prisene vi har fått så er det inkl. ferdig innredet loft dvs tre soverom pluss flislagt bad.

Og første etg ferdig til maling. det er tilogmed ferdig med parkett.

Jeg er klar over at det fort kan bli dyrt og pusse opp et hus også, så derfor kvier jeg meg litt for den biten.

Mine foreldre har holdt på i tolv år nå og det er ikke for at de er trege, men det har dukket opp så mange overraskelser underveis.

Nå er pappa en tusenkunstner, har fått tillatelse fra e.verket og utbedre det elektrikse selv og de har ikke hatt fagfolk til noe som helst og allikevel har de brukt nærmere 1.2 mill.

Det er som du sier, man blir aldri ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har dere igjen etter at faste utgifter er betalt? Når vi fikk huslån krevde banken at vi hadde minimum 5000 kroner pr. person igjen å leve for. Og vi er to voksne bare. Har hørt med venninne på Hamar og der krevde de at det var 9000 igjen til livsopphold (De har Nordea som bank og vi har DnBNor).

Husk også at når dere eier hus kommer det til enda en fast avgift - kommunale avgifter. Vet ikke hva den er på der dere bor, men her er den på 3500 kr pr kvartal x4 = 14 000 pr år for et hus på over 100kvm.

Hvordan blir den månedlige boutgiften når dere eier framfor å leie? Og er lånet beregnet med dagens rente? Hva skjer når renta stiger igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monja!

Vi vet enda ikke hvilken kommune vi kommer til og bosette oss i, men den kommune vi bor i pr. dags dato er den femte dyreste i Norge.

Jeg har aldri hørt noe om at vi må ha kr. 5 000,- pr.pers. og leve for pr. mnd. Og vi har også DnB NOR, saksbehandleren er en omgangsvenn av oss og jeg tror han hadde sagt det til oss hvis det stemte.

Vi er ganske nøkterne mennesker og jeg ville aldri ha brukt kr. 5 000,- på hver person i vår familie. Hadde ikke kommet på tale. Personlig forbruk er noe vi kan styre mye av selv.

Selv om vi leier, så er det ofte komm. avg. i tillegg. Vi har den biten i husleien.

Ut ifra DnB NOR sin boligkalkulator, så vil et lån på ca. kr. 2 500 000,- være et sted mellom 11 - 13 000,- i mnd i boliglån. Husker ikke helt eksakt. Men vi vil så langt som mulig prøve og ikke overstige kr. 2 000 000,- i gjeld.

Pr. i dag så har vi i husleie kr. 9 000,- i tillegg til lån. I følge DnB NOR så er det ikke tvil om at for oss så vil det lønne seg og kjøpe fremfor og leie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...