Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Nesevisa
Skrevet

Når er man egentlig "tre måneder på vei"? Har jo blitt vant til å telle uker i svangerskapet nå, så måneder ble veldig forvirrende. Det er jo flere måter å regne på:

- tre måneder etter siste mens

- tre måneder etter unnfangelse

- seks måneder før termin (basert på at totalen er ni måneder)

- etter tolv ukers graviditet

- annet?

Hva mener dere blir riktig måte å regne på?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er en grei oversikt:

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager
2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager
3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager
4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager
5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager
6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager
7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager
8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager
9 fullgåtte måneder: 40 uker

• Liker 2
Skrevet

Her er en grei oversikt:

1 fullgått måned: 4 uker + 3 dager

2 fullgåtte måneder: 8 uker + 6 dager

3 fullgåtte måneder: 13 uker + 2 dager

4 fullgåtte måneder: 17 uker + 5 dager

5 fullgåtte måneder: 22 uker + 2 dager

6 fullgåtte måneder: 26 uker + 5 dager

7 fullgåtte måneder: 31 uker + 2 dager

8 fullgåtte måneder: 35 uker + 5 dager

9 fullgåtte måneder: 40 uker

var den jeg og hadde tenkt å finne frem ;)

Gjest Nesevisa
Skrevet

Genialt! Tackar :)

Skal ikke være lett!

AnonymBruker
Skrevet

Når er man egentlig "tre måneder på vei"? Har jo blitt vant til å telle uker i svangerskapet nå, så måneder ble veldig forvirrende. Det er jo flere måter å regne på:

- tre måneder etter siste mens

- tre måneder etter unnfangelse

- seks måneder før termin (basert på at totalen er ni måneder)

- etter tolv ukers graviditet

- annet?

Hva mener dere blir riktig måte å regne på?

Du skal regne ut i fra 12 uker etter første dag i siste menstrasjon, envnt 10 uker etter unnfangelse om du et når du hadde eggløsning. Etter den 12 uken er du da tre måneder på vei.

Listen over er korrekt, men den sier ikke noe om når man skal starte med å telle, for mange vet ikke at man skal telle med to uker før eggløsningen (altså gjenomsnittlig dag for første dag i siste menstrasjon)

Anonymous poster hash: 8e022...8a6

Gjest Nesevisa
Skrevet

Du skal regne ut i fra 12 uker etter første dag i siste menstrasjon, envnt 10 uker etter unnfangelse om du et når du hadde eggløsning. Etter den 12 uken er du da tre måneder på vei.

Listen over er korrekt, men den sier ikke noe om når man skal starte med å telle, for mange vet ikke at man skal telle med to uker før eggløsningen (altså gjenomsnittlig dag for første dag i siste menstrasjon)

Du sier at listen over er korrekt, men samtidig at tre måneder på vei = 12 uker etter første dag i siste menstruasjon? Det får ikke jeg til å gå opp, i og med at det i listen står at tre måneder tilsvarer 13 uker + 2 dager...

AnonymBruker
Skrevet

Du sier at listen over er korrekt, men samtidig at tre måneder på vei = 12 uker etter første dag i siste menstruasjon? Det får ikke jeg til å gå opp, i og med at det i listen står at tre måneder tilsvarer 13 uker + 2 dager...

Sannt nok. Det jeg egentlig mente var at du er tre måneder på vei når du er 13 uker og 2 dager på vei (tellt fra første dag i siste mentrasjon). Poenget var at man teller fra første dag i siste mentrasjon.

Forvirringen kommer av at noen regner måneder som hele kalendermåneder og at en måned derfor er mer enn 4 uker. 12 uker er derfor ikke helt det samme som tre måneder.

Men legene teller uker, og når man er 12 uker på vei (tellt fra første dag i siste mentrrasjon) så er man forbi første trimester.

Ser at svarene mine ikke gjør det så mye tydeligere. Det er nemlig forskjell på måten leger teller uker/måneder og slik vi teller dem i følge kalenderen. For legene sier nemlig at man er tre måneder på vei når første trimester er ferdig, etter 12 uker.

AnonymBruker
Skrevet

Ser at svarene mine ikke gjør det så mye tydeligere. Det er nemlig forskjell på måten leger teller uker/måneder og slik vi teller dem i følge kalenderen. For legene sier nemlig at man er tre måneder på vei når første trimester er ferdig, etter 12 uker.

Hvilke leger? har du snakket med flere leger om akkurat dette spørsmålet?

Det er jo derfor uker svangerskap og faktiske mnd er forskjellige. Man kan være 12 uker gravid, men man da er man ikke 3 fullgåtte mnd gravid, siden mnd har flere dager.

Anonymous poster hash: d1096...d8c

Gjest Nesevisa
Skrevet

Sannt nok. Det jeg egentlig mente var at du er tre måneder på vei når du er 13 uker og 2 dager på vei (tellt fra første dag i siste mentrasjon). Poenget var at man teller fra første dag i siste mentrasjon.

Forvirringen kommer av at noen regner måneder som hele kalendermåneder og at en måned derfor er mer enn 4 uker. 12 uker er derfor ikke helt det samme som tre måneder.

Men legene teller uker, og når man er 12 uker på vei (tellt fra første dag i siste mentrrasjon) så er man forbi første trimester.

OK. Tror jeg holder meg til den oversikten som ble postet her, jeg. Det ga mening for meg. Men takk skal du ha!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...