Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vingler veldig med utdannelse. Den ene perioden kan jeg tenke meg å studere juss eller økonomi, vært innom frisør, eiendomsmegler, politi, og nå snuser jeg litt på bilmekaniker. Jeg er ikke akkurat ekspert på bil, men har skrudd litt på min egen, noe jeg syntes kan være interessant.

Hvordan er det å jobbe som bilmekaniker? Jeg har litt sliten rygg og nakke, vil det være en stor ulempe? Hvordan er lønna? (ikke superinteressert i å utdanne meg til noe som gir knappe 200 k i året.) Bør man ha en meget brennende interesse for bil fra før av, og helst ha god peiling før man evt går skole?

Anonymous poster hash: 611bb...7cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sliter veldig på kroppen og dårlig lønn =/ Du trenger ikke å vite noe fra før av, du lærer alt gjennom skolen og praksisplasser/lærlingeplass.

Jeg ville sett etter noe annet så du kan ha en fin bil du kan hobbymekke på, istedetfor å ødelegge kroppen og ha dårlig råd.

Anonymous poster hash: 86de9...f91
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sliter veldig på kroppen og dårlig lønn =/ Du trenger ikke å vite noe fra før av, du lærer alt gjennom skolen og praksisplasser/lærlingeplass. Jeg ville sett etter noe annet så du kan ha en fin bil du kan hobbymekke på, istedetfor å ødelegge kroppen og ha dårlig råd. Anonymous poster hash: 86de9...f91

Takk for svar. :)

Hva vil dårlig lønn si? Jeg må ikke ha 500k i årt liksom, men er selvfølgelig ikke interessert i å utdanne meg til ødelagt rygg og tom lommebok.

Men på de fleste verksteder har de jo utstyr for å gjøre jobben enklere, samt for å heise bil i bedre arbeidsposisjon, men det er allikevel veldig tungt for rygg og nakke? Har som sagt en skade i nakken som gjør st jeg kan verke en del i rygg/nakke. Syntes det er synd om den skal begrense så mye, i og med jeg ikke hadde noe skyld i skaden, eller kunne gjort noe fra eller til. :-/

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 295000 etter 3 år (etter fagbrev), så litt mer enn en vanlig butikkjobb.

Ja det er mye verktøy for å gjøre jobben enklere, men ofte er det vanskelig å komme til (under ratt, dashboard etc), og selv om bilen er posisjonert aldri så bra må man fortsatt bøye på hode/nakke og komme til på trange plasser.

Dersom du er intr i mekanikk, kan kanskje ingeniørstudier være noe for deg? Det er også en del spennende retninger utifra VG2 industriteknologi du kan sjekke ut.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 295000 etter 3 år (etter fagbrev), så litt mer enn en vanlig butikkjobb. Ja det er mye verktøy for å gjøre jobben enklere, men ofte er det vanskelig å komme til (under ratt, dashboard etc), og selv om bilen er posisjonert aldri så bra må man fortsatt bøye på hode/nakke og komme til på trange plasser. Dersom du er intr i mekanikk, kan kanskje ingeniørstudier være noe for deg? Det er også en del spennende retninger utifra VG2 industriteknologi du kan sjekke ut. Anonymous poster hash: 86de9...f91

Takk for svar. :)

Nei, da er kanskje ikke det noe for meg da.. :( Synd, for mange av de yrkene jeg kunne ha tenkt meg, ser nå for tunge ut. Jeg er ganske ung, så det er litt trasig å måtte velge etter helsen allerede.

Ja, kanskje ingeniørstudier kunne vært noe? Takk for tipset, det skal jeg sjekke mer opp i. :)

AnonymBruker
Skrevet

Men med 295 i året, jobber du fulltid ta? Så vidt jeg kunne lese, så var gjennomsnittslønn ca 385 (ifl utdanning.no) Hvordan kan det være sprik på nesten 100 000 pp samme yrket?

Skrevet

Kommer veldig an på hvor du jobber med tanke på hva slags verktøy/utstyr de har. Men blir en del tunge og vonde stillinger, ja.

Jeg prøvde meg som bilmekaniker noen måneder, men skifta, for det å stå og skru på andres drittbiler hele dagen, gjorde at jeg mista lysta for å skru på mine egne da jeg kom hjem. Hobbyen ble bare stress og sure miner. Begynt som yrkessjåfør nå, og skrur bil på fritiden, og trives mye bedre. :-)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men med 295 i året, jobber du fulltid ta? Så vidt jeg kunne lese, så var gjennomsnittslønn ca 385 (ifl utdanning.no) Hvordan kan det være sprik på nesten 100 000 pp samme yrket?

Jeg jobber fulltid ja, er noen her som har vært her lengre enn meg som har ca 315k men kjenner ingen som har over 320k. Jeg jobber for merkeverksted (ikke et av de store).

Noen har kanskje mye overtid og får ekstra ut ifra det, men det har ikke jeg mulighet til selv her jeg jobber nå. Det er kanskje litt forskjell på hvor i landet du bor også, jeg bor i Trondheim og tror (er ikke 100% sikker) at lønningene kanskje er litt høyere sørafor?

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber fulltid ja, er noen her som har vært her lengre enn meg som har ca 315k men kjenner ingen som har over 320k. Jeg jobber for merkeverksted (ikke et av de store).

Du snakker ikke tilfeldigvis om utbetalt lønn? (etter skatt)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, før skatt. (164kr/time, 37,5 timer uke)

AnonymBruker
Skrevet

Nei, før skatt. (164kr/time, 37,5 timer uke) Anonymous poster hash: 86de9...f91

Jeg trodde man regnet timeslønn * 1950 for å få årslønnen jeg, og med 164 får jeg da nesten 320? :klo:

Takker for alle svar forresten. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trodde man regnet timeslønn * 1950 for å få årslønnen jeg, og med 164 får jeg da nesten 320?

Da får man lønn for 40 timer per uke. Vi har 30 min ulønnet per dag, så 37,5 timers uke.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde meg som bilmekaniker noen måneder, men skifta, for det å stå og skru på andres drittbiler hele dagen, gjorde at jeg mista lysta for å skru på mine egne da jeg kom hjem. Hobbyen ble bare stress og sure miner. Begynt som yrkessjåfør nå, og skrur bil på fritiden, og trives mye bedre. :-)

Men du er en kvinne..? :overrasket:

Anonymous poster hash: 6b3e6...e9b

AnonymBruker
Skrevet

Da får man lønn for 40 timer per uke. Vi har 30 min ulønnet per dag, så 37,5 timers uke. Anonymous poster hash: 86de9...f91

Åja, da har jeg misforstått litt bare. :)

Men du er en kvinne..? :overrasket:Anonymous poster hash: 6b3e6...e9b

Gjør det noe da? Jeg er ts, liker å skru bil, og fra før av jobbet mange år som dørvakt liksom. Er ikke alle jenter som kun elsker å stelle negler og snakke om gutter, noen liker å bli møkkete på fingrene, mekke og skru, og andre igjen liker både å stelle hår og mekke. :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Åja, da har jeg misforstått litt bare. :)

Gjør det noe da? Jeg er ts, liker å skru bil, og fra før av jobbet mange år som dørvakt liksom. Er ikke alle jenter som kun elsker å stelle negler og snakke om gutter, noen liker å bli møkkete på fingrene, mekke og skru, og andre igjen liker både å stelle hår og mekke. :)Anonymous poster hash: 611bb...7cd

Og jeg er også jente/kvinne forøvrig.

Ts. :)

AnonymBruker
Skrevet

Da er det jo ikke rart dere mister interessen for mekking etter hvert, kvinner har bare ikke det genet som gjør at de har samme interessen for mekaniske ting som vi menn har. :)

Sikker på ikke eldreomsorg, helse/pleie er noe som er mer passende for deg?

AnonymBruker
Skrevet

Da er det jo ikke rart dere mister interessen for mekking etter hvert, kvinner har bare ikke det genet som gjør at de har samme interessen for mekaniske ting som vi menn har. :)

Sikker på ikke eldreomsorg, helse/pleie er noe som er mer passende for deg?

Hvem har sagt jeg (eller hun andre i tråden her som jobber som yrkessjåfør) har mistet interessen? Det å ikke ville jobbe med noe på fulltid, er ikke det samme som å miste interessen, men at man heller vil ha det som en hobby.

Og om dt er meg du sikter til med helseomsorg, er jeg helt sikker på at det ikke passer meg ja. :) Jeg er overhodet ikke interessert i å jobbe på eldrehjem, all ære til de som gjør det (for det er faktisk en meget viktig, og utakknemlig jobb tror jeg, husk at du blir gammel en gang du og), men jeg er helt sikker på at dette ikke passer meg. Av de jobbene jeg har hatt tidligere, og nå, så er det ordensvakt jeg trives best med, men her i byn er det ingen utesteder med behov for det mer enn tre dager i uken, og jeg har allerede en lederstilling der jeg jobber nå, så ikke spesielt interessert i å prøve å få tak i noe utenfor byen heller, for å bare være ordensvakt igjen. Ikke går det ann å leve bare av det heller. (i alle fall ikke her)

Forøvrig skjønner jeg at du bare er ute etter å provosere, ellers må du ha svært lite kontakt med mennesker i din hverdag, spesielt kvinner, om du ikke vet at vi er like forskjellige som menn, men regner med det er det første. ;)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eks var bilmekaniker hos merkeverksted, og lå opp mot 400k før evt overtid. Det var 3 år etter fagprøva.

Anonymous poster hash: 61b79...a52

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min har jobbet som bilmekaniker i 8 år, på et relativt lite verksted, men alltid fullbooket. Han tjener ca 360000 i året.

Anonymous poster hash: dc505...c95
AnonymBruker
Skrevet

Bilmekanikere kan tjene godt men det er hardt arbeid og ofte tar det mye lengre tid å feks løfte noe på riktig måte enn å ta i ett tak og ødelegge seg selv.. ;) Noe som går ut over lønnsomheten til bedriften og derfor ofte sees ned på.

Av utdannelsene du har listet opp er kansje politi en av de mest fornuftige.

Anonymous poster hash: 5612e...6ff

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...