AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #1 Skrevet 29. juli 2013 Noen her som er gode på arverett? MIne foreldre er gift, men pappa har ett barn fra før. Jeg er "enebarn" i praksis. Fikk ikke kontakt med min halvsøster før vi ble voksne. Pappa eier 1/2 av en hytte, som han deler med sin bror. Denne hytta har betydd enormt mye for han og meg bestandig. Den er vårt "andre hjem". Hytta som står der nå, har min far bygget. Det har vært en voldsom prisstigning de sisste årene, og taksten nå ligger på ca 4 millioner... Jeg er livredd for at min halvsøster skal komme å kreve pengene sine, den dagen pappa dør. For jeg har neppe penger til å kjøpe henne ut... Finnes det noe pappa kan gjøre nå, for å sikkre at jeg får hytta??? Anonymous poster hash: e772e...bab
ekkoet Skrevet 29. juli 2013 #2 Skrevet 29. juli 2013 Jeg vet ikke om dette jeg skriver går i praksis, men er det noen grunn til at hytten bare er din far sin, at det ikke er dine foreldre sin? Ettersom de er gift kan ikke han "tegne" en halvpart over på din mor? I så tilfelle vil du arve din mors halvpart alene og halvparten av din fars halvpart, mens din halvsøster får halvparten av din fars halvpart (fin setning). Hvis i tillegg din onkel eier halvparten av hele hytten står du vel igjen slik: Din onkels andel: 2 millioner Din fars andel: 1 millon Din mors andel: 1 million Du arver slik 1,5 millioner av hytten fra dine foreldre, mens din halvsøster arver 500 000 fra din far, som vel burde være mulig å kjøpe ut (du vil vel i en slik sammenheng gjerne arve et hus og slik noen verdier). Hva skal din onkel gjøre med sin del? Har han barn? Om han er ungkar kan han vel gjerne testamentere sin del av hytten til deg uten at det angår din halvsøster.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #3 Skrevet 29. juli 2013 Takk for svar:) Mine foreldre eier pappas del av hytta sammen, men mamma hater stedet og har ikke vært der på 15 år... Men hun vil også at at jeg skal få overta, siden det betyr så mye for meg. Får ikke gjort stort med min onkels del, han har 3 barn, og vi deler hytta så vi har 1 år av gangen... Drømmer er jo å få kjøpt dem ut, men det har jeg overhodet ikke råd til! Slik ting er nå, vil jeg ikke sitte igjen med nok arv, til å kunne kjøpe ut min halvsøster... Den største verdien jeg arver er nettop hytta, og den vil jeg for alt i verden beholde!! men det er ikke lov å belåne den, så det er ikke ett alternativ:( Anonymous poster hash: e772e...bab
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #4 Skrevet 29. juli 2013 Han kan evt føre hele hytten over på din mor? Hans del altså Anonymous poster hash: c4260...c3f
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Kan du leie ut hytta noen uker/måneder det året som er ditt, så du får penger til å kjøpe ut søstera di? Anonymous poster hash: 1a931...584
Gjest Herr Heftig Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Er det ikke mulig å lage en slags kontrakt der man må stemme over salg eller noe?
ekkoet Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 Hva er du redd for at din stesøster skal gjøre? Begynne å bruke hytten eller prøve å selge den? Ser ikke helt hvordan hun skal få solgt den når hun bare sitter med 1/8 av eierskapet, da må vel dere andre kunne gå sammen og kjøpe henne ut og du heller ha dette som et lån hos dine kusiner/fettere/onkel. Jeg skjønner at økonomien kan være vanskelig og jeg vet heller ikke hvor langt frem i tid det er snakk om å arve dine foreldre, men om denne hytten betyr så mye, har du ikke mulighet til å spare opp disse pengene over neste 10 år?
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #8 Skrevet 29. juli 2013 Hva er du redd for at din stesøster skal gjøre? Begynne å bruke hytten eller prøve å selge den? Ser ikke helt hvordan hun skal få solgt den når hun bare sitter med 1/8 av eierskapet, da må vel dere andre kunne gå sammen og kjøpe henne ut og du heller ha dette som et lån hos dine kusiner/fettere/onkel. Jeg skjønner at økonomien kan være vanskelig og jeg vet heller ikke hvor langt frem i tid det er snakk om å arve dine foreldre, men om denne hytten betyr så mye, har du ikke mulighet til å spare opp disse pengene over neste 10 år? Jeg er redd min søster vil kreve å bli kjøpt ut. Hun (eller søskenbarna) kan tvinge igjennom ett salg, dersom ingen har råd til å kjøpe dem ut... Jeg er ikke så redd for søskenbarna, da de bruker hytta aktivt, men min søster har ikke det samme forholdet hverken til stedet eller pappa, samtidlig som hun har veeldig dårlig råd. Det er ikke lov å leie ut hyttene der, dessuten bruker jeg den selv så mye som overhodet mulig! Kan min far overføre hytta til meg?? evt. med bruksrett selv?? Og hvordan går man i så fall frem?? Og vil den i så fall være "trygg" ved ett arveoppgjør da?? Mvh TS Anonymous poster hash: e772e...bab
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #9 Skrevet 29. juli 2013 Det enkleste er om faren din testamenterer hytta til deg alene og kompenserer din søster med en sum (eller gjenstand) av tilsvarende verdi. Du sier det bare er snakk om en million, og de fleste litt opp i alder har såpass i enten bil, hus eller bankinnskudd. Det jeg ikke forstår her er: med mindre din far er døden nær har du jo rikelig anledning til å spare opp de pengene det her er snakk om. Din søster arver etter regnestykket 1 mill, og med en sparerate på 100' årlig i 10 år er hytta di. Ikke en særlig vanskelig bragd med vanlig norsk lønn dersom denne hytta virkelig er noe du er så glad i. Anonymous poster hash: 8d3cd...4c6 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #10 Skrevet 29. juli 2013 Det enkleste er om faren din testamenterer hytta til deg alene og kompenserer din søster med en sum (eller gjenstand) av tilsvarende verdi. Du sier det bare er snakk om en million, og de fleste litt opp i alder har såpass i enten bil, hus eller bankinnskudd. Det jeg ikke forstår her er: med mindre din far er døden nær har du jo rikelig anledning til å spare opp de pengene det her er snakk om. Din søster arver etter regnestykket 1 mill, og med en sparerate på 100' årlig i 10 år er hytta di. Ikke en særlig vanskelig bragd med vanlig norsk lønn dersom denne hytta virkelig er noe du er så glad i. Anonymous poster hash: 8d3cd...4c6 Vel, det er ikke alle som tjener så mye at å spare opp 1 mill er "fort gjort" jeg jobber fulltid, men tjenr ikke mer enn 280 000 i året, og har leilighet og 2 barn... Pga dårlig økonomi er hytta eneste feriemulighet vi har! Kan pappa testamentere hytta uten å gi søsteren min noe annet?? Han har eller ikke så mye annet, og vil helst ikke at hun skal få stort i det hele tatt, da de aldri har hatt kontakt. Anonymous poster hash: e772e...bab
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #11 Skrevet 29. juli 2013 Det enkleste er å få en advokat til å se på denne saken. En god advokat kan hjelpe dere med å sette opp en eventuell avtale, eller finne ut hvordan din halvsøster kan bli kompensert med andre ting enn hytta. Rådet du fikk over her til å overføre den til din mor slik at din halvsøster ikke kan arve denne er dårlig. Siden det tydelig er en hytte på din fars side, så kan dette anses som en ting som er gjort for å unndra arv til særkullsbarnet. En annen ting er at i et slikt sameie som hytta er så kan alltid den ene be om at sameiet skal oppløses og kreve å bli løst ut eller at hytta selges. Så dette er noe du virkelig burde tenke på om hytta betyr så mye for deg. For den dag dere sitter som 4-5 eiere av hytta kan det bli problemer. Anonymous poster hash: 061e7...82d 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #12 Skrevet 29. juli 2013 Det enkleste er om faren din testamenterer hytta til deg alene og kompenserer din søster med en sum (eller gjenstand) av tilsvarende verdi. Du sier det bare er snakk om en million, og de fleste litt opp i alder har såpass i enten bil, hus eller bankinnskudd. Det jeg ikke forstår her er: med mindre din far er døden nær har du jo rikelig anledning til å spare opp de pengene det her er snakk om. Din søster arver etter regnestykket 1 mill, og med en sparerate på 100' årlig i 10 år er hytta di. Ikke en særlig vanskelig bragd med vanlig norsk lønn dersom denne hytta virkelig er noe du er så glad i.Anonymous poster hash: 8d3cd...4c6 Verdien på hytta kommer jo trolig til å stige en god del de neste årene da. Den er verdt 4 millioner nå, men om faren dør om for eks 20 år (jeg har jo ingen anelse om hvor gammel han er eller hans helsetilstand), så vil den nok ha steget betraktelig i verdi. Forresten syns jeg det er dårlig gjort å prøve å lure halvsøstra di for arv hun har rett på. Det er vel ikke hennes skyld at han ikke har stilt opp? Du og din onkel (eller hans barn) kan uansett kjøpe henne ut. Kan også tenkes hun sier i fra seg arven.Anonymous poster hash: df926...6cf 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #13 Skrevet 29. juli 2013 TS Takk for gode svar! Kansje en en advokat er tinger ja... Det er vel ikke snakk om å lurer halvsøstern, bare forhindre at hun kan trumfe igjennom ett salg. De har aldri hatt kontakt, og det er ikke pappa sin feil! Derfor ønsker han at jeg som er vokst opp der skal få beholde det. Men klart det er en kjip situasjon med så mange arvinger, og en hytte som er så dyr at man ikke har råd til å kjøpe ut de andre... Anonymous poster hash: e772e...bab 1
Gjest Skrevet 29. juli 2013 #14 Skrevet 29. juli 2013 Din far kan overføre sin eierrett i hytta direkte til deg, så lenge det er en livsdisposisjon og ikke en dødsdisposisjon. Men snakk med en advokat. 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #15 Skrevet 30. juli 2013 Noen her som er gode på arverett? MIne foreldre er gift, men pappa har ett barn fra før. Jeg er "enebarn" i praksis. Fikk ikke kontakt med min halvsøster før vi ble voksne. Pappa eier 1/2 av en hytte, som han deler med sin bror. Denne hytta har betydd enormt mye for han og meg bestandig. Den er vårt "andre hjem".Hytta som står der nå, har min far bygget. Det har vært en voldsom prisstigning de sisste årene, og taksten nå ligger på ca 4 millioner... Jeg er livredd for at min halvsøster skal komme å kreve pengene sine, den dagen pappa dør. For jeg har neppe penger til å kjøpe henne ut... Finnes det noe pappa kan gjøre nå, for å sikkre at jeg får hytta??? Anonymous poster hash: e772e...bab Dine foreldre kan gi deg hytta nå, mens de lever. Det må være en ordentlig gave, der full bruksrett overføres (altså ikke at de sikrer seg bruksrett ut livet el.l.). Dermed er hytta di, og din søster kan ikke kreve noen ting.Anonymous poster hash: 82f67...ae7 2
ekkoet Skrevet 30. juli 2013 #16 Skrevet 30. juli 2013 http://www.dinepenger.no/regler/lov-aa-gi-mer-til-gullungen/21108135
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #17 Skrevet 30. juli 2013 Stakkars denne søstera, som får disse planene lagt mot seg, for å gjøre henne mest mulig arveløs. Anonymous poster hash: be596...4fa 1
Gjest Skrevet 30. juli 2013 #18 Skrevet 30. juli 2013 Stakkars denne søstera, som får disse planene lagt mot seg, for å gjøre henne mest mulig arveløs. Anonymous poster hash: be596...4fa Ja. Men det er faren til TS og søstra som faktisk bestemmer her. Håper ikke TS har forregnet seg på det. Om et av mine barn kom med et sånt forslag, så hadde jeg ikke blitt glad.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #19 Skrevet 30. juli 2013 Noen her som er gode på arverett? MIne foreldre er gift, men pappa har ett barn fra før. Jeg er "enebarn" i praksis. Fikk ikke kontakt med min halvsøster før vi ble voksne. Pappa eier 1/2 av en hytte, som han deler med sin bror. Denne hytta har betydd enormt mye for han og meg bestandig. Den er vårt "andre hjem". Hytta som står der nå, har min far bygget. Det har vært en voldsom prisstigning de sisste årene, og taksten nå ligger på ca 4 millioner... Jeg er livredd for at min halvsøster skal komme å kreve pengene sine, den dagen pappa dør. For jeg har neppe penger til å kjøpe henne ut... Finnes det noe pappa kan gjøre nå, for å sikkre at jeg får hytta??? Anonymous poster hash: e772e...bab Innlegget ditt begynte så søtt, og det virket som om du ville ha hytta fordi det har vært et så kjært sted for deg. Men så ser jeg senere at det kun handler om penger, og at du vil ha mest mulig og at din søster skal få minst mulig. Hva med broren til faren din? Han eier jo halvparten, hva skjer med den? Anonymous poster hash: be596...4fa 3
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #20 Skrevet 30. juli 2013 Vel, det er ikke alle som tjener så mye at å spare opp 1 mill er "fort gjort" jeg jobber fulltid, men tjenr ikke mer enn 280 000 i året, og har leilighet og 2 barn... Pga dårlig økonomi er hytta eneste feriemulighet vi har! Kan pappa testamentere hytta uten å gi søsteren min noe annet?? Han har eller ikke så mye annet, og vil helst ikke at hun skal få stort i det hele tatt, da de aldri har hatt kontakt. Anonymous poster hash: e772e...bab Hvis din far ønsker at din halvsøster ikke skal arve noenting fra han må han gi bort alt han eier mens han lever, skrive over hytta på deg samt overføre resten av det han eier til deg eller din mor. Hvis avdøde ikke eier noe, blir det ikke noe å arve, du arver da din mor. (husk at din mor ikke kan sitte i uskiftet bo da han har et barn fra før. Anonymous poster hash: 97a65...265
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå