Gå til innhold

Marengs med søtningsmiddel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette mulig?

Marengs

2 eggehviter

4 ss sukker

Pisk eggehvitene godt. Bland i sukkeret og pisk videre en stund til. Sprøytes i topper eller stenger på bakepapirkledd plate og stekes ved 100 grader i 30 minutter. Ferdige når de løsner lett fra papiret.

Går det ann i denne oppskriften å erstatte sukkeret med f.eks strøsuketter?

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Du kan prøve deg fram med en eggehvite og se. Det går fint å stivpiske en eggehvite uten sukker, men man får ikke den tette fine konsistensen som når det piskes inn sukker etterhvert.

Jeg ville gjort et forsøk, og heller kastet marengsen hvis det ikke funket.

Skrevet

Har du tenkt over hvor jævlig det kommer til å smake? :o Du må tilsette ganske mye for å i det hele tatt få til marengs og konsistensen vil ikke bli så fin som med vanlig sukker.

Skrevet

Sunmin; hvorfor skulle det smake jævlig?

Skrevet
Sunmin; hvorfor skulle det smake jævlig?

Fordi du må bruke ganske mye suketter og disse setter en kjemisk smak på maten. Du får en søtlig ettersmak på marengsen som jeg kan garantere ikke er god, mye mye sterkere enn når du lager te med suketter.

Hvis du ikke vil bruke sukker så får du heller la være å lage marengs (synes jeg)- kan ikke fordra juksing på kjøkkenet.

Skrevet

Det søtningsmiddelet jeg bruker setter ikke en kjemisk smak på maten i det hele tatt. har bakt mye med det før, både småkaker, kjeks og formkaker.

Dessuten var dette et spørsmål, om det var mulig å gjøre det, ba ikke om din personlige mening om "juksing" på kjøkkenet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Lilleputt: Hvilket søtningsmiddel bruker du?

Gjest Anonymous
Skrevet

Lilleputt: Hvilket søtningsmiddel bruker du?

Gjest Moonshadow
Skrevet

Fruktose må vel være kurrant til dette?!

Skrevet

Gjest: bruker luksus søtningsmiddel fra europris, billig :-)

Tinak: ja kanskje det kan funke :klø:

Tenkte jeg skulle lage marengskake til venninna mi med diabetes.. men tror jeg heller velger en kake som er lettere å lage da.

Skrevet

Bare en liten opplysning:

Fruktose er ikke helt det samme som kusnstig søtningmiddel. Mange har i Fedon-rus byttet vanlig sukker med fruktose, men leveren klarer ikke å håndtere mer enn rundt 50 g fruktose før det går over til å lagres som fett. Derfor bør man også være forsiktig med fruktose om man tenker i slankeperspektiv.

Skrevet

Takk Morrison :-) men er ikke i slankeperspektiv jeg mener, tenker mer på å lage kake til en med diabetes.

Skrevet
Takk Morrison :-) men er ikke i slankeperspektiv jeg mener' date= tenker mer på å lage kake til en med diabetes.

På hjemmesidene til Norges Diabetesforbund så finner du kakeoppskrifter for diabetikere, bare klikk her

Skrevet

Det finnes også andre sider på nettet med flere oppskrifter- det er bare å bruke Kvasir.no eller Google.com

Diabetes er dessverre en utbredt sykdom og derfor statses det stort på å utvikle alle slags oppskrifter.

Skrevet

:o Å bruke kunstig sukker er da vel ikke juksing?

Fruktose kan helt sikkert brukes, men det er nesten det samme som sukker da...og så vidt jeg vet kan ikke folk med diabetes spise det heller. Synes du burde prøve med strøsuketter jeg, det er jo ingen krise om det ikke funker...?

Skrevet

Nei, jeg tar ikke sjansen på å bruke fruktose. skal prøve meg frem med strøsuketter og se om det funker, hvis ikke lager jeg noe annet :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...