Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er vanskelig å vite hva som er nok mat til disse små. Poden virker innimellom som om han aldri blir mett, og mer enn én gang har han gulpet opp litt avmaten etterpå.

En typisk dag ser slik ut:

En skive med leverpostei/kaviar/kremost pluss en halv banan til frokost

Yoghurt med frukt og havregryn (tilsvarende en grøtporsjon) til frokost

Et middagsglass i tretiden

En kjøttkake/fiskebit/kjøttbit med litt tilbehør når vi spiser middag kl fem

En skive til kvelds pluss en flaske melk.

Innimellom der blir det litt frukt eller skorper/rundstykke som mellommåltid.

Hva spiser din cirka ettåring?

Anonymous poster hash: 150c3...749

Skrevet

Jeg synes det virker veldig greit jeg altså. Da jenta vår var på den alderen spiste hun faktisk mer (men hum har alltid vært storspist da). Har alltid latt henne styre inntaket selv, innenfor rimelighetens grenser selvsagt.

Gjest Magdalene
Skrevet

Min på 11mnd.

Frokost: stor porson med havregryn, med bær, banan eller smoothie i.

Lunsj: en skive med variert pålegg, og frukt, eller sånn yoghurt med banan og pære fra nestle.

Middag: det vi spiser, ellers så varmer jeg noe jeg har i fryseren (har den full av barnemat jeg har laget).

Kvelds: ferdiggrrøt (slik at han får i seg noe "melk").

Innimellom her er det frukt, smoothie etc.

Drikker mye vann.

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 11 mnd jeg og.

Frokost: 1 flaske melk

Lunsj: 2 skiver med leverpostei/kavia o.l.

Lunsj: 1 skive + frukt

Middag: Glass eller det vi spiser

Kvelds: 1 flaske melk

Anonymous poster hash: 9c48a...758
AnonymBruker
Skrevet

Min er 11 mnd og drikker derfor fortsatt mme, men antar det vil gradvis bli byttet ut med vanlig melk snart.

Frokost150 ml mme + en liten porsjon grøt/en skive

Lunch 1-2 skiver (varierer veldig)

Mellommåltid, litt frukt, evnt skiverester fra lunch

Middagsglass/rester fra vår middag i går i tretiden

Ca 100 ml mme i ca 16.30 tiden

Stor porsjon grøt til kvelds/evnt to skiver. Veldig sulten til kveldsmaten.

Mengden mat varierer også mye hos oss, noen dager spises alt på liten her godt, mens andre dager vil hun nesten ikke ha noen ting.

Anonymous poster hash: 0e4ac...c79
Skrevet (endret)

Da sønnen min var rundt året spiste han ca. det samme som din, ts (ble også ammet to-tre ganger om dagen). I perioder spiste han også mer. Helsesøster ble overrasket da jeg sa hvor mye han spiste, siden han aldri har vært spesielt rund (ikke tynn heller, men litt tyngre og lengre enn snittet likevel). Så det er mulig han var mer aktiv enn vi tenkte.

Nå er han 1,5, og spiser betydelig mer enn sitt søskenbarn som er et år eldre. De er for øvrig i veldig likt hold, det vil si ganske normalt runde for alderen. Men hun spiser en del mer søtt enn ham, så vet ikke om det har noe å si. Eller om det er ulik aktivitetsnivå. Uansett, det er utrolig forskjellig hvor mye barn spiser. Her varierer det også en del fra dag til dag og uke til uke. I går gaflet han i seg to brødskiver med ost rett før vi dro på besøk, hvor det ble servert middag med en gang (vi visste ikke det). Og jammen spiste han ikke en vanlig middagsporsjon også. Noen ganger føler jeg han nesten spiser mer enn meg. Mens andre dager kan det være en del mindre. Har aldri bekymret meg over matinntaket, og har aldri hatt behov for å begrense ham. Eller mase på ham de dagene han spiser mindre.

Endret av Vera Vinge
AnonymBruker
Skrevet

Vår er 13 mnd, og spiser det samme som andre i huset spiser.

Frokost: en tallerken havregryn, melk og rosiner.

Lunsj: En brødskive pluss frukt (evt en og en halv brødskive)

Så får han gjerne frukt eller noe annet småtteri et par timer etterpå.

Middag: Det samme som vi spiser. Han er virkelig altetende, veldig lettvint.

Kveldsmat: Yoghurt. Vi spiser ganske sen middag, så det blir ofte kort tid mellom middag og kvelds.

Anonymous poster hash: b0fb9...9ed
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Men er det normalt at de spiser og så gulper opp etterpå?

Det er i hvert fall helt utrolig hva disse små kan dytte innpå av mengder, spesielt når jeg sammenligner med hva jeg selv spiser.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Det er i hvert fall helt utrolig hva disse små kan dytte innpå av mengder, spesielt når jeg sammenligner med hva jeg selv spiser.

Vi har hatt en gulpebany, men det har stort sett sluttet nå. Det blir litt gulp en og annen kveld når det er spist mye kveldsmat, drukket mye vann og vi bærer med å klemme litt for mye på magen. Skjelden det gulpes mer enn det.

I den alderen skal de kunne selvregulere spisingen, så om det gupes mye men vekten er fin og han følger sin even kurve (dere tydelig ikke overmater) ville jeg valgt å gå til lege med det.

Anonymous poster hash: 0e4ac...c79

Skrevet

våres alle minste gylpet eller var vel mere oppkast etter noen måltider. viste seg i ettertiden, at hun har melkeallergi.

Skrevet

Vår spiste omtrent samme mengde som din som ettåring TS. Har ingen erfaring med gulping, bortsett fra om han er veldig interessert i andre ting og glemmer at han er mett. Det hender om vi har besøk av spennende mennesker under kveldsmaten.

Skrevet (endret)

Lillebror er 11 måneder:

Frokost: To brødskiver (minus skorpe) med smør og kaviar/smøreost/gomme/makrell i tomat

Lunsj: Varmmat tilsvarende f.eks 1/3-1/2 kyllingfilet, et par brokkolibuketter, en liten potet, litt gulrot og en god dæsj med smør/olivenolje. Fruktmos etterpå. Om han fortsatt er sulten etter varmmaten får han f.eks en halv avocado til fruktmosen, eller vi tilsetter 1-2 ts cocosa i fruktmosen.

Middag: Omtrent det samme som lunsj

Kveldsmat: Én brødskive, av og til mer. Får ofte dette samtidig med at vi spiser middag, så da spiser han gjerne litt av middagen vår også.

Han tar dessverre ikke puppen lenger, og reagerer litt på MME (men ikke på smør etc., ser det ut til), så foreløpig går det kun i vann som drikke. Han har en enorm apetitt, og vi tilsetter ekstra fett i all mat (også middagsglass) for at han skal få mat som er næringstett nok. Storesøster spiste vel kanskje 1/3 av dette på samme alder...

Endret av -Englefjes-
Skrevet

Takk for svar!

Det er helt normalt at noen ettåringer gulper mye. Min første gulpet aldri, og da mener jeg aldri. Men min andre gulpet opp etter hvert måltid til han var ca 1,5 år. Kommer helt ann på barnet. Hvis du har hatt ett barn som har gulpet mye, er det ikke unormalt å gulpe når han er ett år, og det ser mye ut, men er nok normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...