Gå til innhold

Fyre gjennom hele natten vinterstid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bor i et gammelt hus som blir kaldt om vinteren. Kjøpte og fikk installert en aduro 9 peisovn sist vinter. Problemet er at jeg ikke klarer å holde det varmen i gang gjennom hele natten, må da i så fall stå opp et par ganger om natten for å legge inn mer ved.

Det er nok fordi jeg har lest på diverse forum at mange absurd nok mener at ovner blir "ødelagt" om man legger i for mye ved, så har ikke turt å legge i så mye av gangen.

Tips? Er det mulig å legge i nok ved til at det er varmt også når vi våkner om morgenene, uten at ovnen blir "ødelagt"? Evt., hvilke måter er det erfarne ovnsbrukere benytter seg av for at det er varmt i ovnen gjennom en hel natt?

Anonymous poster hash: 26733...d20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan ikke skjønne at du tør å ha fyr i peisen på natterstid. Kan du ikke bruke en ovn istedet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan ikke skjønne at du tør å ha fyr i peisen på natterstid. Kan du ikke bruke en ovn istedet?

Ehm, det er da vel ganske vanlig? Er ikke en peis, det er en peisovn - dvs. den er lukket så er ikke mulig for glør å sprette ut og at noe tar fyr.

Anonymous poster hash: 26733...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke så mye om slikt, men hva med pipebrann? Jeg vil ikke fyre om natten, tasser heller opp om morgenen i tøfler og dyrer opp. Med en god ovn blir det vel fort varmt? Evt fyre med strøm, men ikke oljeovner pga brannfare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Nei, fyrer ikke om natten.

Når brannvesenet rykker ut på pipebrann flere ganger om dagen, så sier det seg selv at man ikke bruker peisen når man ikke kan følge med og er våken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hodeløst å fyre gjennom natta! Dette ville jeg aldri gjort! Det kan bli pipebrann, ovnen kan "slå ned", dvs røyk og sot kommer ned, ovnen kan sprekke for alt du vet! Stakkars deg hvis huset brenner ned og forsikringsselskapet finner ut at du fyrte natten gjennom. For det vil de finne ut. Håper dere våkner i tide i såfall. Hodeløst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet om du skal holde fyr gjennom heile natta er at du må ha minst mulig trekk, så ikkje alt brenner opp for fort. Og med liten trekk blir forbrenningen ufulstendig, og det soter i pipa - noko som på sikt auker faren for pipebrann.

Er vell ikkje vanlig at ein venter til det er slokka i ovnen før ein legg seg, eller går ut døra? Men skal du fyre gjennom natta bør du nok opp eit par ganger og legge i ny ved. Bedre å bruke ovn på straum, ev. skaffe seg varmepumpe. Har du ein god ovn vil det jo også blir fort varm når du fyrer opp om morningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke forsikringsselskap kan nekte meg å fyre gjennom natta?

Anonymous poster hash: 774f7...fc5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke nekte deg, men de har alltids muligheten til å gi en avkortning i en utbetaling dersom det skulle begynne å brenne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er da helt normalt og forsvarlig å legge i ovnen før man legger seg og skru ned trekken. Ikke helt igjen selvfølgelig, men ganske mye. Med en skikkelig vedovn som er riktig satt inn og en pipe som er kontrollert av brann- og/eller feiervesen og blir feid regelmessig er det helt ufarlig.

Så lenge du fyrer med noe trekk, skal det mye til før du ødelegger ovnen, men ingen vanlige ved- eller peisovner jeg har vært borti har greid å holde varmen gjennom hele natten uten ilegg. Vi fyrer kun med ved og siden jeg ble lei av å stå opp om natten for å fyre når gradestokken krøp under -20, ble det her investert i en peisovn i kleberstein. Når den er fyrt gjennomvarm holder den på varmen i over 12 timer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig - og nødvendig - å fyre om natta. Veden ligger trygt inni en ovn, og fyrer man fornuftig, med ordentlig tørr ved, og pipa blir feid jevnlig skal det mye til før det blir pipebrann. Ikke lukk igjen trekken for mye, og ikke sprengfyr (legg i for mye), så er det like trygt som å fyre med strøm. Har dere tenkt på at noe kan skje med det elektriske anlegget, eller med panelovnen? Man kan ikke slå av elektrisk oppvarming om natta fordi man er redd for brann, altså, for da fryser man ihjel. Her i huset fikk vi en el-feil på en panelovn midt på natta, men sønnen min våknet heldigvis av røyklukta, og vi fikk koblet ovnen ned og båret den ut før den tok ordentlig fyr.

Vi har en helt ny, stor, rentbrennende vedovn som tar ekstra lange vedkubber. Den kan vi nesten fyre rundt med, i hvert fall sånn at det er en lunk i rommet når vi står opp, og litt glør igjen så det er lett å fyre opp igjen. Ellers er det vel nesten bare kakkelovner som gir en mulighet til å fyre fra kveld til morgen.

Anonymous poster hash: 459aa...286

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er problemet om du skal holde fyr gjennom heile natta er at du må ha minst mulig trekk, så ikkje alt brenner opp for fort. Og med liten trekk blir forbrenningen ufulstendig, og det soter i pipa - noko som på sikt auker faren for pipebrann.

Nå har ts investert i ny ovn, som ganske sikkert er rentbrennende (noe annet blir ikke tillatt solgt lengre så vidt jeg vet). Så det skal ikke gå an å strupe for mye. Klarer man å lage pipebrann med en rentbrennende ovn er det heller feil med veden, eller monteringen. Ikke ovnen.

Er vell ikkje vanlig at ein venter til det er slokka i ovnen før ein legg seg, eller går ut døra? Men skal du fyre gjennom natta bør du nok opp eit par ganger og legge i ny ved. Bedre å bruke ovn på straum, ev. skaffe seg varmepumpe. Har du ein god ovn vil det jo også blir fort varm når du fyrer opp om morningen.

Jeg har litt lunk med elektrisk i tillegg, og fyrer ikke om natta. Det går ikke så veldig med strøm om det bare er for bakgrunnsvarme. Vedfyring bør strengt tatt ha tilsyn.

Seriekoblede brannvarslere er selvsagt et must uansett varmekilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...