AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Jeg begynner å bli litt bekymret for svigerfar. Han er en amper, selvskrytende 58 år gammel mann. Han drikker en del, ca 6 øl om dagen (mer eller mindre), og kanskje fler i helgene. Er dette mye? Jeg har aldri drukket alkohol før og har virkelig ingen peiling! Synes dere dette er mye? Noe som kjennetegner en som er "alkoholiker"? (Slemt å bruke det ordet, men fant ikke noe bedre! ) Når vi var på tur til utlandet gikk han på taxfree og SKULLE ha med seg 4 pakker med øl (4 x 4pack) fordi det var billigere. Jeg ser den, men altså...?Anonymous poster hash: 0aa5f...334
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Ja, da er han alkoholiker. Anonymous poster hash: 36416...09f
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Ja, da er han alkoholiker. Anonymous poster hash: 36416...09f Huff, det er virkelig ikke bra! Han bor helt alene, er skilt, sønnen hans (samboeren min) bor jo ikke der lenger men er jo på besøk titt og stadig.. Han også sier at faren hans drikker mye.. Svigerfar har også aldri venner på besøk, er på bar hver helg, (tar buss fordi planene er å drikke "og møte venner").. Han er veldig passiv agressiv og VELDIG mye indirekte SLEM rett og slett.. Det går vel noen dager der han ikke drikker så mye som 6 øl, men han drikker hver eneste dag. Han trener 5 ganger i uka men en liten ølmage er fortsatt der..Anonymous poster hash: 0aa5f...334
MilleVanille Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Jeg synes det er ganske mye, ja, og vil si at sannsynligheten for at han har et alkoholproblem er ganske stor. Alkoholiker er man når man ikke klarer seg uten alkohol. At man kjenner abstinenser, om det har gått en liten stund uten. Det med at han ville kjøpe med seg øl fra tax free'en derimot, har ingenting å si. Fullstendig ubetydelig. Selv mamma og pappa som nesten aldri drikker, kjøper med seg litt når de har sjansen.
Gjest Margaritha Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Grensa er forskjellig for folk. Selv har jeg en onkel som drikker så mye som det du beskriver at din svigerfar gjør, men han går på jobb hver dag, har ikke problemer med å holde seg edru en dag hvis han skal på besøk ol.Alkoholiker vil jeg kalle en person som ikke klarer å la være- f.eks lar være å gå på besøk for å kunne være hjemme å drikke eller tar en egenmeldingsdag jevnlig fordi han ikke klarer å begrense seg.
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 Tusen takk for svar alle sammen! Han har en jobb der han jobber hjemme, han tjener utrolig bra og driver med ekstremsport og er veldig egoistisk. Han reiser rundt 10 ganger i året på ferie ALENE. Fordi han vil være alene, i Thailand etc. Også skryter han av det etterpå. Når vi er ute å spiser bestiller han hjerne tre øl på rundt en time, og han blir passe brisen da, veldig sløv i blikket og i MYE bedre humør! Han blir også mer selvsikker og kan fort begynne å slenge dritt til servitører o.l, er egentlig ganske flaut Anonymous poster hash: 0aa5f...334
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Og en ting til! Han har noe som kan minne om tics, tourettes, tvang ellernoe, han gjør noen rare ting med tunga si, på en måte geiper veldig fort, ofte. Dette blir betydelig mye verre når han drikker. Anonymous poster hash: 0aa5f...334
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #8 Skrevet 28. juli 2013 http://www.nettdoktor.no/testdegselv/alkoholdrikker.php Fyll inn her og se. Husk at en øl-enhet er 0,33. Drikker han feks 0,5 bokser må du regne om. Da drikker han ca 10 enheter på en kveld. Anonymous poster hash: 0ac91...275
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #9 Skrevet 28. juli 2013 Nei han er ikke alkoholiker. En alkoholiker er en som ikke kan holde seg edru en dag. Jeg ser ikke helt problemet, hvis han liker å ta seg noen øl hver dag, hva har det å si for deg? Han koser seg sikkert med en øl etter jobb. Det må da være lov å nyte livet mens man lever. Han er enslig mann, som er i 50 årene, som fint kan passe på seg selv! For meg høres det mer ut som om du er misunnelig fordi han tjener godt, kan reise 10 ganger i året på ferie hvis han vil og faktisk nyte livet med noen øl i hverdagen. Er problemet at han ikke spanderer tur på dere? Siden han tjener så godt? Anonymous poster hash: 32cba...bb1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #10 Skrevet 28. juli 2013 Nei han er ikke alkoholiker. En alkoholiker er en som ikke kan holde seg edru en dag. Jeg ser ikke helt problemet, hvis han liker å ta seg noen øl hver dag, hva har det å si for deg? Han koser seg sikkert med en øl etter jobb. Det må da være lov å nyte livet mens man lever. Han er enslig mann, som er i 50 årene, som fint kan passe på seg selv! For meg høres det mer ut som om du er misunnelig fordi han tjener godt, kan reise 10 ganger i året på ferie hvis han vil og faktisk nyte livet med noen øl i hverdagen. Er problemet at han ikke spanderer tur på dere? Siden han tjener så godt? Anonymous poster hash: 32cba...bb1 Jeg tror du har misforstått her. Vi er 18 år, kjæresten min har snakket med meg om dette fordi han synes det begynner å bli litt overdrevent med alkohol. Det har ikke noe med misunnelse og gjøre, jeg kommer fra en velstående familie som også er på ferier, men denne mannen reiser alene, drikker, har ikke venner og går rundt og er amper, synes du virkelig det er noe å være misunnelig for? Vi er utrolig glad i han og vil bare hjelpe. Vi kom faktisk akkurat hjem fra en storby ferie sammen med han, som han spanderte. Han drakk veldig mye denne turen, og det er altså grunnen til denne tråden. Det var rett og slett utrivelig fordi han skulle bråke med betjeningen på en del plasser og det er ikke noe moro. Håper dette fikk rettet litt opp i fordommene dine :-) det eneste jeg lurer på er om dette er normalt eller om han virkelig har et alkoholproblem, ikke noe med misunnelse og gjøre. Anonymous poster hash: 0aa5f...334 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #11 Skrevet 29. juli 2013 Nei han er ikke alkoholiker. En alkoholiker er en som ikke kan holde seg edru en dag. Jeg ser ikke helt problemet, hvis han liker å ta seg noen øl hver dag, hva har det å si for deg? Han koser seg sikkert med en øl etter jobb. Det må da være lov å nyte livet mens man lever. Han er enslig mann, som er i 50 årene, som fint kan passe på seg selv! For meg høres det mer ut som om du er misunnelig fordi han tjener godt, kan reise 10 ganger i året på ferie hvis han vil og faktisk nyte livet med noen øl i hverdagen. Er problemet at han ikke spanderer tur på dere? Siden han tjener så godt? Anonymous poster hash: 32cba...bb1 Turte du ikke svare på TSs' utfyllende og bra svar, du da?Anonymous poster hash: 0aa5f...334
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #12 Skrevet 29. juli 2013 Noen fler?? :-)Anonymous poster hash: 0aa5f...334
Steinar40 Skrevet 29. juli 2013 #13 Skrevet 29. juli 2013 Nei han er ikke alkoholiker. En alkoholiker er en som ikke kan holde seg edru en dag. Jeg ser ikke helt problemet, hvis han liker å ta seg noen øl hver dag, hva har det å si for deg? Han koser seg sikkert med en øl etter jobb. Det må da være lov å nyte livet mens man lever. Han er enslig mann, som er i 50 årene, som fint kan passe på seg selv! For meg høres det mer ut som om du er misunnelig fordi han tjener godt, kan reise 10 ganger i året på ferie hvis han vil og faktisk nyte livet med noen øl i hverdagen. Er problemet at han ikke spanderer tur på dere? Siden han tjener så godt?Anonymous poster hash: 32cba...bb1 Når en person drikker ca 6 øl om dagen (mer eller mindre), og kanskje fler i helgene; så er det faktisk vanskelig å påstå at han er edru. Han høres ut som alkoholiker for meg, og det at han er aggressiv i tillegg gjør ikke saken bedre akkurat. Skjønner TS sine bekymringer, men problemet er at ingen andre enn personen selv kan få han til å ville slutte å drikke. 1
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2013 #14 Skrevet 29. juli 2013 Han er alkoholiker. Mange alkoholikere kan la være å drikke i perioder, slett ikke alle som ikke kan holde seg edru en dag, men de klarer vanligvis ikke å holde kontrollen lenge av gangen, eller mister kontrollen når de har tenkt å ta seg ett glass igjen.
Steinar40 Skrevet 29. juli 2013 #15 Skrevet 29. juli 2013 Han er alkoholiker. Mange alkoholikere kan la være å drikke i perioder, slett ikke alle som ikke kan holde seg edru en dag, men de klarer vanligvis ikke å holde kontrollen lenge av gangen, eller mister kontrollen når de har tenkt å ta seg ett glass igjen. Ja, de kalles for periodedrankere.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #16 Skrevet 29. juli 2013 En alkoholiker er en som ikke kan holde seg edru en dag.Anonymous poster hash: 32cba...bb1 Tullprat. Hilsen tørrlagt alkis Anonymous poster hash: 0b1a2...bf5
Wonders Skrevet 29. juli 2013 #17 Skrevet 29. juli 2013 be han gå en uke uten alkohol. Klarer han ikke det er han i mine øyne alkoholiker... Om han fortsatt jobber og kjører bil er dette store områder som ikke har godt av personer som drikker til stadighet i hverdagen i de mengder du snakker om... Det er noe som heter akan på alles jobb. Les litt om det her; http://www.akan.no/publisher/publisher.asp?id=1 2
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #18 Skrevet 29. juli 2013 Høres ut som han har ett problematisk forhold til alkohol. Men det er ikke så alvorlig at han selv kommer til å gjøre noe med saken, antagelig. Så om han er eller ikke er alkoholiker, tja, men du får nok ikke gjort så mye med det. Men han drikker jo mer enn sunt er da, ville jeg si. Det eneste du får gjort med det er om du ev. setter grenser for hva han drikker sammen med deg om du syns det er ubehagelig at han blir full. Typ: Jeg liker ikke at... Du kan vel også si du er bekymret for ham. Utenom det er det fint lite du kan påvirke. Han er i "sjarmøretappen" av missbruket. Der en syns en har stålkontroll og koser seg antagelig veldig med rusen og er totalt uvillig til å forandre noe som helst. Kanskje vil han aldri få mer alvorlig problemer enn nå og da vil han nok syns han har det helt fint. Og om han ikke plager noen er det jo ting greit. Unntatt at det fysisk ikke er så sunt. Går han videre i karrièren vil han nok først stoppe opp når drikkingen gir han så store problemer at det blir, i hans øyne, en ulempe mer enn glede å drikke. Det er da en begynner å ane selv at noe må endres. Mine erfaringer dette. Med meg og likesinnede. Hilsen Tørrlagt alkis Anonymous poster hash: 0b1a2...bf5 2
Steinar40 Skrevet 29. juli 2013 #19 Skrevet 29. juli 2013 Høres ut som han har ett problematisk forhold til alkohol. Men det er ikke så alvorlig at han selv kommer til å gjøre noe med saken, antagelig. Så om han er eller ikke er alkoholiker, tja, men du får nok ikke gjort så mye med det. Men han drikker jo mer enn sunt er da, ville jeg si. Det eneste du får gjort med det er om du ev. setter grenser for hva han drikker sammen med deg om du syns det er ubehagelig at han blir full. Typ: Jeg liker ikke at... Du kan vel også si du er bekymret for ham. Utenom det er det fint lite du kan påvirke. Han er i "sjarmøretappen" av missbruket. Der en syns en har stålkontroll og koser seg antagelig veldig med rusen og er totalt uvillig til å forandre noe som helst. Kanskje vil han aldri få mer alvorlig problemer enn nå og da vil han nok syns han har det helt fint. Og om han ikke plager noen er det jo ting greit. Unntatt at det fysisk ikke er så sunt. Går han videre i karrièren vil han nok først stoppe opp når drikkingen gir han så store problemer at det blir, i hans øyne, en ulempe mer enn glede å drikke. Det er da en begynner å ane selv at noe må endres. Mine erfaringer dette. Med meg og likesinnede. Hilsen Tørrlagt alkis Anonymous poster hash: 0b1a2...bf5 Flott at du klarer å kontrollere alkoholinntaket ditt Men man kan kanskje lure litt på om en person som klarer å slutte å drikke egentlig er alkoholiker. Folk som drikker for mye ødelegger selvfølgelig kroppen sin og lever veldig usunt, men jeg tenker egentlig på en alkoholiker som en person som rett og slett ikke klarer å slutte.
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #20 Skrevet 29. juli 2013 Flott at du klarer å kontrollere alkoholinntaket ditt Men man kan kanskje lure litt på om en person som klarer å slutte å drikke egentlig er alkoholiker. Folk som drikker for mye ødelegger selvfølgelig kroppen sin og lever veldig usunt, men jeg tenker egentlig på en alkoholiker som en person som rett og slett ikke klarer å slutte. Så du mener att om en er tørrlagt så var en ikke alkis i utgangspunktet. Rar konklusjon i tilfelle. Hadde du kjent meg da jeg drakk ville du ikke vært i tvil om at jeg var en alkoholiker. Det artige er at du er typisk. Da jeg drakk mente andre i åresvis jeg var alkis og ikke jeg. Nå vet jeg hva jeg er, men andre betviler det. Nok om meg. Mer enn nok. Så over og ut og lykke til til TS. Hilsen Tørrl.. osv Anonymous poster hash: 0b1a2...bf5 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå