AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg har så mange edderkopper i leiligheten! Leier den så jeg kan ikke innstallere noe. Men jeg lurte på om det er lurest å ha det kaldest eller varmest mulig? Jeg tror de kommer igjennom gulvet (tror det er en kjeller med lavt tak under). Bør jeg lufte mye eller bryr de seg ikke om det? Er det noe jeg kan gjøre som de ikke liker? Anonymous poster hash: 4b468...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orgus Skrevet 28. juli 2013 #2 Del Skrevet 28. juli 2013 Slike kryp liker skitt og fukt. Så det hjelper og holde det ryddig og rent, men ikke bruk for mye vann når du vasker. Sørg for at det blir tørt etterpå i allefall. Tørking av klær og åpen dør til badet etc bidrar til å holde luftfuktigheten høy. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 28. juli 2013 #3 Del Skrevet 28. juli 2013 Det er nok lurt å ha det varmest og tørrest mulig. Kjøp en avfukter, da trives de dårligere. http://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Varme-ventilasjon/Avfukter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #4 Del Skrevet 28. juli 2013 Ok! Men hvis jeg har døren til badet lukket blir det jo veldig fuktig der inne da. Kan jo ikke ha vinduet åpent hele vinteren. Jeg har et kott der vintertøy, julepynt osv slenges inn. Bør jeg holde det også ryddig og rent? Anonymous poster hash: 4b468...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orgus Skrevet 28. juli 2013 #5 Del Skrevet 28. juli 2013 Ok! Men hvis jeg har døren til badet lukket blir det jo veldig fuktig der inne da. Kan jo ikke ha vinduet åpent hele vinteren. Jeg har et kott der vintertøy, julepynt osv slenges inn. Bør jeg holde det også ryddig og rent? Anonymous poster hash: 4b468...b24 H Har du ikke mekanisk avtrekk på badet? Da chill jeg anbefale å investere i en avfukter sin tidligere taler prater om :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #6 Del Skrevet 28. juli 2013 Det er nok lurt å ha det varmest og tørrest mulig. Kjøp en avfukter, da trives de dårligere. http://www.clasohlson.com/no/b/Elektro/Varme-ventilasjon/Avfukter Jeg må ha postet samtidig med deg, for jeg så ikke svaret ditt før nå. De var fryktelig dyre de avfukterne da. Kan man ta de med seg når man flytter? Trekker de mye strøm? Funker de selvom om man har dørene igjen inni leiligheten? Altså om jeg setter maskinen på soverommet, men har soveromsdøren igjen stort sett hele dagen vil luften i stuen også bli avfuktet? Anonymous poster hash: 4b468...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #7 Del Skrevet 28. juli 2013 H Har du ikke mekanisk avtrekk på badet? Da chill jeg anbefale å investere i en avfukter sin tidligere taler prater om :-) Nei, ikke noe avtrekk eller lufteluke bare vindu. Anonymous poster hash: 4b468...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orgus Skrevet 28. juli 2013 #8 Del Skrevet 28. juli 2013 Her har du noen billigere varianter: http://www.jula.no/search-result/?q=AVFUKTER Strømforbruket står vel oppgitt. Og ja disse er ikke fastmontert så de flytter du på akkurat som du vil. Blir nok dårlig effekt med lukkede dører. a Anbefaler å bruke feks mens du dusjer, og en liten stund etterpå. På badet altså. Anbefaler også og begrense klestørk til badet, gjerne med avfukter i gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #9 Del Skrevet 28. juli 2013 Spray utenfor og der du tror edderkoppene kan komme inn med permetrin (på utsiden altså). Jeg sprayer på verandaen, rundt vinduer og dører. Sett opp netting foran vinduene. Du får kjøpt sånn netting som du kan klippe til og henge opp med borrelåsteip i vinduet. Da kan du fint bruke vinduet ved selv om du har netting foran. Sett også netting foran ventiler osv. Spray godt rund inngangsdører osv. Netting: http://www.nyttig.no/produkt.cfm?id=540 Noen mener at slike virker også, det kan jo være verdt å prøve: http://www.nyttig.no/produkt.cfm?id=554 (men ikke ha alt for høye forhåpninger) Anonymous poster hash: 7b124...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #10 Del Skrevet 28. juli 2013 Her har du noen billigere varianter: http://www.jula.no/search-result/?q=AVFUKTER Strømforbruket står vel oppgitt. Og ja disse er ikke fastmontert så de flytter du på akkurat som du vil. Blir nok dårlig effekt med lukkede dører. a Anbefaler å bruke feks mens du dusjer, og en liten stund etterpå. På badet altså. Anbefaler også og begrense klestørk til badet, gjerne med avfukter i gang. Det var litt greiere pris ja. Hvor mange år holder en sånn en? Eller kan man like gjerne klare seg med Torrbollen i en leilighet under 100 kvm? Anonymous poster hash: 4b468...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #11 Del Skrevet 28. juli 2013 Spray utenfor og der du tror edderkoppene kan komme inn med permetrin (på utsiden altså). Jeg sprayer på verandaen, rundt vinduer og dører. Sett opp netting foran vinduene. Du får kjøpt sånn netting som du kan klippe til og henge opp med borrelåsteip i vinduet. Da kan du fint bruke vinduet ved selv om du har netting foran. Sett også netting foran ventiler osv. Spray godt rund inngangsdører osv. Netting: http://www.nyttig.no/produkt.cfm?id=540 Noen mener at slike virker også, det kan jo være verdt å prøve: http://www.nyttig.no/produkt.cfm?id=554 (men ikke ha alt for høye forhåpninger) Anonymous poster hash: 7b124...9b6 Jeg har sprayet og sprayet! Det er derfor jeg tror de kommer gjennom gulvet. Har ikke turt å spraye innendørs. Netting i ventiler har jeg. Vinduene er ikke standard størrelse så netting tror jeg blir fryktelig dyrt. Sånne i stikkontakten, kan de være farlige for mennesker? Jeg sliter med migrene og blir veldig luktsensitiv under anfall. Anonymous poster hash: 4b468...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 28. juli 2013 #12 Del Skrevet 28. juli 2013 Jeg må ha postet samtidig med deg, for jeg så ikke svaret ditt før nå. De var fryktelig dyre de avfukterne da. Kan man ta de med seg når man flytter? Trekker de mye strøm? Funker de selvom om man har dørene igjen inni leiligheten? Altså om jeg setter maskinen på soverommet, men har soveromsdøren igjen stort sett hele dagen vil luften i stuen også bli avfuktet?Anonymous poster hash: 4b468...b24 Ja den kan du selvfølgelig ta med deg når du flytter, du trenger ikke ha den på hele døgnet, kanskje bare noen timer på dagen, mens du er på jobb f.eks. Jeg ville hatt den i et rom med alle dører åpne slik at alle rommene ble avfuktet. Du kan også flytte på den. Den har best effekt i det rommet den står i men har du dørene åpne vil den ha effekt i hele leil. Vet ikke om den bruker mye strøm, det holder sikkert for deg å kjøpe den til 1400 kr siden du bare har en liten leil. Bare huske å tømme hver dag ellers risikerer du dam på gulvet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #13 Del Skrevet 29. juli 2013 Jeg har sprayet og sprayet! Det er derfor jeg tror de kommer gjennom gulvet. Har ikke turt å spraye innendørs. Netting i ventiler har jeg. Vinduene er ikke standard størrelse så netting tror jeg blir fryktelig dyrt. Sånne i stikkontakten, kan de være farlige for mennesker? Jeg sliter med migrene og blir veldig luktsensitiv under anfall.Anonymous poster hash: 4b468...b24 Det er ikke noe lukt i de greiene. Det er en lyd som har så høy frekvens at mennesker ikke hører det. Og de nettingene er ikke dyre. Du kan klippe de til. Se på linken jeg la til. Om de ikke blir store nok tar du bare to. Og du må spraye med Permetrin, de andre sprayene funker ikke like godt. Kan du ikke få noen til å gå inn i kjelleren under og koste ned litt? Evt støvsuge? Hva mener du med opp gjennom gulvet? Det kan ikke gå igjennom planker så da må det jo evt være noe sprekker eller noe. Men om du har mye migrene bør du uansett ikke bo der det er mye fukt (det bør jo egentlig ingen) så kanskje på tide å se seg om etter noe annet uansett? Anonymous poster hash: 7b124...9b6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #14 Del Skrevet 29. juli 2013 Fikk låne et hygrometer i dag. Nå står den på 80...!! Så det er tydelig at jeg trenger en avfukter! Har kontrakt til neste sommer uansett. Det er noen små sprekker mellom gulv og vegg noen steder. Litt usikker på om jeg kan henge opp de nettingene, regner med limet på borrelåsen er ganske sterkt. Tror uansett jeg starter med en avfukter. Er det noen av dere som vil anbefale/frabefale noen? Takk for hjelpen foresten. Anonymous poster hash: 4b468...b24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bebisss Skrevet 29. juli 2013 #15 Del Skrevet 29. juli 2013 Jeg leide en leilighet engang der det var så fuktig at det rant vann fra veggene. var en bitteliten leilighet, studioleilighet. Det var sopp i vinduskarmene, det var råttent på gulvet spesielt under der senga var og oppetter veggen, radiatorene var ødelagt og det kom vann ut på gulvet, og det var utrolig mange insekter som kom inn. Når jeg flyttet og tok vekk de få møblene som var der så fant flyttefolka etterkopp bol under senga mi Jeg hadde pakket en del ting og oppbevart under senga, har ikke allverdensplass i en studio, og det kravlet rundt av ekle digre edderkopper når jeg dro frem eskene, og jeg har en ekstrem edderkoppangst! Bodde der i to år, og hadde alltid problem med ett eller annet, men fant aldri en annen leilighet å flytte inn i, derfor jeg ble så lenge.. Håper du får fikset edderkoppproblemet ditt og avfuktet leiligheten din så det ikke kommer soppskader der også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #16 Del Skrevet 29. juli 2013 Fikk låne et hygrometer i dag. Nå står den på 80...!! Så det er tydelig at jeg trenger en avfukter! Har kontrakt til neste sommer uansett. Det er noen små sprekker mellom gulv og vegg noen steder. Litt usikker på om jeg kan henge opp de nettingene, regner med limet på borrelåsen er ganske sterkt. Tror uansett jeg starter med en avfukter. Er det noen av dere som vil anbefale/frabefale noen? Takk for hjelpen foresten. Anonymous poster hash: 4b468...b24 Stikk noe nedi sprekkene da. Stålull eller noe. Du har vel mulighet til å si opp? Om det er mye fukt og råte og mugg i leiligheten har du uansett rett å få det utbedret eller flytte. Anonymous poster hash: 7b124...9b6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leonaen Skrevet 29. juli 2013 #17 Del Skrevet 29. juli 2013 (endret) Jeg leier kjeller leilighet. Jeg har ikke vært mye plaget av edderkopper. Men jeg sa ifra til huseier at jeg måtte ha avfuktermaskin. Sa at hvis ikke så blir det fukt og etterhvert fuktskader i leiligheten. Og hun er jo intr i å leie ut så lenge som mulig, så hun kjøpte en til meg. Jeg har den på døgnet rundt. Har merket en bedring i forhold til hvor mange edderkopper som besøker leiligheten min. Men hender det kommer en nå og da. Jeg dreper kanskje 1-2 i måneden. Jeg kjøpte nett til å ha i vinduene på Clas Olson, tror det kostet litt under 150kr. PS: Gikk igjennom leiligheten med innendørs fugemasse, og tettet igjen små hull i gulvet, ved lister, og ved vinduer. Endret 29. juli 2013 av Leonaen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå