AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Jeg har spist etter lavkarbo-prinsippet i et par år(er nå 19), da jeg føler meg mye bedre uten mye karbohydrater. Har slitt med oppblåsthet og rumling i magen etter måltider med mye karbohydrater, men på lavkarbo føler jeg meg generelt mye lettere og småspiser heller ALDRI - noe jeg gjorde før. Problemet er at jeg sjelden bør unne meg noe. I sommerferien har jeg virkelig fått kjenne på hva sukkeravhengighet er igjen. Jeg er veldig slank(BMI 18), men har nå gått opp 3 kg på 3 uker, noe som er krise for meg. Jeg har altså unnet meg en hel haug av raske karbohydrater og sukker i 3 uker, og det hele startet da jeg dro på ferie. Nå er jeg hjemme igjen, og jeg har kastet i meg tre fete pannekaker, fem is, flere kjeks av hvete, stor biffmiddag med potet, potetgull++++ i dag. Det er virkelig ikke rart jeg går opp. Når jeg spiser lavkarbo spiser jeg ca. 1500 kcal, og småspiser ALDRI. Med en gang jeg spiser litt sukker, går jeg helt bananas og klarer ikke slutte. Det er så alvorlig nå, at jeg blir helt skremt. Jeg skal IKKE gå mer opp i vekt, da jeg er utrolig fornøyd med hvordan jeg har sett ut til nå. Til tross for normal/lav vekt, ser jeg nå oppblåst og lubben ut. Hjelp meg til å finne krefter til å skjerpe meg, fra og med i morgen. Dette går ikke lengre. Jeg dytter i meg store mengder mat hver eneste time, og jeg er konstant kvalm da magen min ikke har plass til så mye som jeg spiser. Forferdelig slitsomt, og jeg har sagt til meg selv hver dag i en uke nå, at ferien er over og jeg må over til det kostholdet jeg trives best med. Men nei, jeg er avhengig igjen!!!! Anonymous poster hash: abe08...905
@Maja Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Pass på å ha sunn mat tilgjengelig, og om mulig unngå å ha høgkarbomat innen rekkevidde. Planlegg kva du skal spise, og ha ein "kriseplan" om søtsuget melder seg. Spis f.eks. bær med CC eller yoghurt, om du får lyst på snop. Det gjelder bare å komme i gang. Du veit det nok sjølv, men med din vekt/bmi er det ingen krise om du går opp eit par kg. Dessuten er nok det meste vatn, pluss at du er litt oppblåst, og det vil ordne seg kjapt når du er tilbake på normal kost. Men 1500 kcal til dagen høyres lite ut altså, så er ikkje rart kroppen din "benytter sjansen" når den først opplever å få rikelig med mat. Er du i tillegg litt aktiv er det altfor lite. Mulig du bør prøve å auke inntaket litt, men likevell spise lavkarbo. Då er det enklare å holde seg unna fristelsene...
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Skjønner hvordan du har det. Sliter med akkurat det samme selv! Er nødt til å holde meg 100% til lavkarbo, for én utskeielse er nok til at jeg går helt i fråtse-modus.. Kanskje du bare skal kjøre på en dag til du blir så kvalm og uvel at du får nok? Man må nesten bare bestemme seg for at nå skal man tilbake på lavkarbo, og akseptere at de neste dagene kommer til å bli tøffe. Det som hjelper meg på slike dager er å spise masse fett, slik at jeg alltid er skikkelig mett. Selv om dette betyr at jeg kanskje spiser "for mange" kalorier i noen dager, så klarer jeg ihvertfall å holde meg til lavkarbo da. Anonymous poster hash: b0cdc...258
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå