Gå til innhold

Matintolleranser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tåler ikke melk (melkeproteinet), gluten, fruktose, fisk og skalldyr. Må være litt forsiktig med nøtter, belgfrukter, poteter, paprika, løk og selleri.

Jeg er ikke så veldig glad i kjøtt og er dritt lei kylling. Hele livet har jeg nesten bare spist ris, grønnsaker og kylling. Jeg tror jeg trenger å se på kostholdet mitt med nye øyne for nå ser jeg bare hindringene. Hvordan klare å snu tankegangen? Hvilke kjøkken lager mat som er uten noe (helst mye) av det jeg ikke tåler? Stemmer det at kinesisk mat ofte er uten melk og gluten? Finnes det annet fuglekjøtt enn kylling og kalkun som er enkelt å få tak i matbutikker?

Håper noen klarer å hjelpe meg til å få endret tankegangen min!

Anonymous poster hash: 26bb3...ecd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor lett det er å få tak i, men and er veldig godt.

Anonymous poster hash: 437a5...d59
Skrevet

Kinesisk har ofte gluten i seg, men det er gjerne skjult. Soyasaus osv inneholder -som regel- gluten, dessverre. Man får kjøpt uten gluten også, men man må som oftest lete litt. ;) Høres ut som noen slitsomme intoleranser å leve med. Hvis jeg var deg ville jeg bedt fastlegen om å henvise deg til en klinisk ernæringsfysiolog, for å få litt hjelp til å se muligheter, på tross av allergier og intoleranser. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, and! :)

Hadde time hos ernæringsfysiolog for noen år siden, men det var ikke noe hjelp. Hun sa at jeg skulle se mulighetene og kose meg med mat. Jeg elsker smeltet ost og spiste det hele døgnet før, og spurte ernæringsfysiologen om alternativer. Svaret var at jeg nok lærte meg å leve uten.

Jeg har prøvd å lese alternative blogger og kokebøker, og er inspirert en uke. Men så kjører jeg meg fast igjen i det gamle sporet. Jeg vet ikke hvorfor jeg er så treg på dette...

Anonymous poster hash: 26bb3...ecd

Skrevet

Har høyrt at nokon som ikkje tåler melk allikevel tåler Jarlsberg. Eg veit ikkje sikkert men du kan kanskje sjekke om det stemmer for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...