@Maja Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Eg må kjøpe meg ny pc, men er veldig usikker på kva eg bør velge. Det er data til heimebruk. Blir stort sett brukt på internett, og til enkel bruk av word og excel. Men den må vertfall vere god nok til litt bildebehandling, altså både skjerm og kapasitet. Ønsker ikkje å legge altfor masse penger i dette, maks 5000 men helst eit stykke under. Ideelt sett burde den også takle kartopperasjoner, men er redd vi snakker ein litt anna prisklasse for slikt, og då prioriterer eg heller lavare pris. Nokon som har erfaringar med pcer til slik bruk i denne prisklassen? Kva bør eg sjå etter/spørr om ved kjøp av pc?
Addi Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Det virker som du ikke trenger en heftig maskin til ditt bruk. De fleste programmene du ønsker kan du få gratis som for eksempel OpenOffice fremfor Word og Exel, og picasa eller gimp som bilderedigerings program. De tar ikke så stor plass som de kjøpe programmene som Microsoft Word osv... Jeg vil helst anbefale en mac, men vet at det er utenfor budsjette ditt, i tillegg til at du ønsker en PC. Jeg vet ikke helt om jeg skal anbefale deg en spesifik datamaskin, siden jeg er ikke en ekspert, men med det sagt har jeg tidligere hatt "Packard Bell" og "Compaq" men syntes ikke de er noe å skyte av. Compressoren blir raskt utslitt så jeg ville holdt meg godt unna de. Har derimot hørt mye bra om Acer og Samsung. Håper det var til litt hjelp
@Maja Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2013 Det virker som du ikke trenger en heftig maskin til ditt bruk. De fleste programmene du ønsker kan du få gratis som for eksempel OpenOffice fremfor Word og Exel, og picasa eller gimp som bilderedigerings program. De tar ikke så stor plass som de kjøpe programmene som Microsoft Word osv... Jeg vil helst anbefale en mac, men vet at det er utenfor budsjette ditt, i tillegg til at du ønsker en PC. Jeg vet ikke helt om jeg skal anbefale deg en spesifik datamaskin, siden jeg er ikke en ekspert, men med det sagt har jeg tidligere hatt "Packard Bell" og "Compaq" men syntes ikke de er noe å skyte av. Compressoren blir raskt utslitt så jeg ville holdt meg godt unna de. Har derimot hørt mye bra om Acer og Samsung. Håper det var til litt hjelp Takk for svar! Er ikkje så tilhenger av apple-produkt, så mac er nok ikkje aktuelt. Men skal kanskje holde meg unna PB og Compaq då. Vil helst ha ei maskin som holder ei stund Må kunne kombinere med studie- og jobbpc, så synest det er enklest å bruke standard office produkt. Men mulig det går greit også med open office...
Gjest meh Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 (endret) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777430 Merket har godt renome, modellen har fått gode anmeldelser og komponentene holder i massevis til ditt bruk. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=777870#extra Alternativt denne, litt lettere og sikkert litt penere å se på, pluss at den har 2gb mer RAM og bedre grafikkort, dog 250gb mindre lagringsplass og 500kr dyrere nå som den er satt ned 15%. Hvorvidt 750gb lagringsplass er nok får du vel vurdere selv, overskrider du dette så kan du vel uansett investere i en ekstern harddisk. Kan forresten godt tenke meg at førstnevnte er mer solid oppbygd slik at den tåler ytre fysiske påkjenninger bedre. Compressoren blir raskt utslitt så jeg ville holdt meg godt unna de. Kompressoren?... Endret 28. juli 2013 av meh
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Kompressoren?... Jeg TROR, men ikke ta mitt ord for det, at hun sikter til strømadapteren (converteren). Anonymous poster hash: 1380b...6e9
orgus Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 Tipper hun mener Compaqen ;-) Og ja - det burde man styre unna! Og hvert fall Packard Bell.
Black March Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Hva med batterikapasitet, portabilitet? Er det viktig i det hele tatt? Det blir jo gjerne enten en 15.4" eller en 13" PC det er snakk om, hvilken størrelse trives du best med?
@Maja Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #8 Skrevet 28. juli 2013 13" blir for lite, vil ha litt str på skjermen. Treng ikkje evigvarande batteri, men må kunne overleve ein time eller to på ferje/i ferjekø Skal nok kjøpe på butikken, så om det er prosenter på komplett.no har ikkje så mykje å sei. Men av erfaring stoler eg ikkje på dei svara eg får i butikken, så vil ha litt tanker om kva eg skal kjøpe før eg drar dit. Ev. bestemme meg og be dei bestille om dei ikkje har modellen inne.
@Maja Skrevet 29. juli 2013 Forfatter #10 Skrevet 29. juli 2013 Hvilken butikk er det da snakk om? Expert. Har litt tilgode der, så må handle der for å få brukt pengene...
Black March Skrevet 29. juli 2013 #11 Skrevet 29. juli 2013 Uff, av alle mulige. Beste tipset jeg kan gi deg er å slutte å handle der umiddelbart, aldri gå inn i den butikken igjen. Se her for eksempel http://www.prisjakt.no/product.php?p=1542357 En PC som andre selger for ned til 5000 kroner. Expert selger den samme til 6899.. Og selv til 5000 er det egentlig bare noe skit Så i gjennom alt på nettsidene deres, ville ikke ha kjøpt noe.
@Maja Skrevet 29. juli 2013 Forfatter #12 Skrevet 29. juli 2013 Uff, av alle mulige. Beste tipset jeg kan gi deg er å slutte å handle der umiddelbart, aldri gå inn i den butikken igjen. Se her for eksempel http://www.prisjakt.no/product.php?p=1542357 En PC som andre selger for ned til 5000 kroner. Expert selger den samme til 6899.. Og selv til 5000 er det egentlig bare noe skit Så i gjennom alt på nettsidene deres, ville ikke ha kjøpt noe. Enkelte ting handler eg konsekvent på fysiske butikker, så eg veit kva eg får. Men alternativet å ikkje bruke dei pengene eg har tilgode hos expert er ikkje aktuelt. Uansett så ligg dei ofte på samme pris som dei andre (fysiske)butikkene, det er bare å sjekke litt før ein handler. Og i motsetning til f.eks. Elkjøp går det vanligvis ann å få litt service og svar på ting... Men nok om det, var ute etter data-erfaringer, ikkje diskusjon om kor vidt ein kjede er ok eller ikkje.
Black March Skrevet 29. juli 2013 #13 Skrevet 29. juli 2013 Enkelte ting handler eg konsekvent på fysiske butikker, så eg veit kva eg får. Men alternativet å ikkje bruke dei pengene eg har tilgode hos expert er ikkje aktuelt. Uansett så ligg dei ofte på samme pris som dei andre (fysiske)butikkene, det er bare å sjekke litt før ein handler. Og i motsetning til f.eks. Elkjøp går det vanligvis ann å få litt service og svar på ting... Men nok om det, var ute etter data-erfaringer, ikkje diskusjon om kor vidt ein kjede er ok eller ikkje. Vel jeg så over det som var der, ingenting som slo meg som ett spesielt godt kjøp men hvis jeg måtte ha valgt noe hadde jeg plukket opp denne. http://www.expert.no/baerbarpc/asusvivobooks400caca067hlaptop/p/9195/
@Maja Skrevet 29. juli 2013 Forfatter #14 Skrevet 29. juli 2013 Vel jeg så over det som var der, ingenting som slo meg som ett spesielt godt kjøp men hvis jeg måtte ha valgt noe hadde jeg plukket opp denne. http://www.expert.no/baerbarpc/asusvivobooks400caca067hlaptop/p/9195/ Ok, takk for tips uansett
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå