AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Ja, denne måneden hadde jeg bestemt meg for å spare inn litt penger. Jeg tenkte derfor "å spise meg ut av huset" det vil si at jeg ikke handlet mat, men brukte alt av det jeg kunne finne i frys, skuffer og skap. Ikke bare ble det billig, men ganske ryddig også, samt godt for samvittigheten. Tror jeg brukte ca 100 kr på frukt bare, grønnsaker og alt mulig annet hadde jeg i fryser og skap. Samtidig måtte jeg jo være litt kreativ for å få ordentlige måltider med kun det jeg hadde liggende Jeg oppfordrer andre som trenger en slant ekstra en måned til å gjøre det samme! Anonymous poster hash: 3b9e3...395 17
Gjest Zek Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Pleier å gjøre det der en gang i året, så unngår jeg å kaste eller ende med gammelt krydder i skapene osv.
Gjest Galactica Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Det der er superlurt og absolutt noe å gjøre et par ganger i året. Selv tørrvarer går ut på dato en gang og maten i fryseren har en tendens til å bli liggende lenger enn planlagt. Har akkurat gjort det samme med min fryser, og fikk rimet den av også. Kjekk bonus. Anbefales! 1
Brunhilde Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Jeg er også inne i en "spise meg ut av frysen"periode - bedre enn å kaste, uten tvil. 1
@Maja Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Har prøvd det der eit par ganger, det funker som bare det. Mykje penger å spare, og bra måte å rydde på. Og som du skriv så blir det mykje kreative oppskrifter etterkvart! Nokre ganger har eg gått grundig til verks og notert kva mat som er i fryser og skap, for så å finne ut korleis eg best kan kombinere f.eks. kjøtt og grønnsaker.
Gjest pærecider Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 Oj, tusen takk for inspirasjon, etter at jeg leste tråden vasket jeg kjøleskapet og aviste fryseren. Har bestemt meg for å kun ta av det jeg allerede har i huset for å spare penger. Plukket ripsen ute i hagen og kjøpte bare inn det aller nødvendigste, som ost, egg, melk og kaffe. Kan jo fortelle senere hvor mye jeg brukte på mat i august mens jeg 'spiser meg ut av huset'
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 Jeg gjorde dette en gang. Men jeg har kjempelite liggende, er gniten når det kommer til å bruke penger på ting med mindre jeg virkelig får noe ut av det (noe som har ført til et abnormt høyt forbruk av linser, brokkoli og egg...) så det gikk ikke så veldig bra. Et sparetips fra meg er forøvrig å bruke den flotte naturen for det den er verdt. Bare å sette seg litt inn i sakene sine, så finner man masse sopp og urter som kan være et supert tilskudd til en ellers ganske platt hverdag! Gratis er det også. Anonymous poster hash: d33c8...0a8
Gjest Galactica Skrevet 29. juli 2013 #8 Skrevet 29. juli 2013 Åh, enda et godt råd! Det finnes SÅ mye spiselig ute i naturen!
Gjest Galactica Skrevet 29. juli 2013 #9 Skrevet 29. juli 2013 Du kjenner sannsynligvis noen som har et plommetre, en ripsbusk, solbærbusk e.l. som GJERNE skulle ha fått tømt nevnte tre/busk. Bruk nettverket!
@Maja Skrevet 29. juli 2013 #10 Skrevet 29. juli 2013 Ut i skogen og plukke blåbær!!! Det er mykje som finnes både i hager og i naturen, og alt kan saftes, syltes eller bare fryses. Om ein ikkje spiser det opp før ein kjem så langt då Sesongen er nok over for denne gang, men ellers er ramsløk supert å plukke og kan brukes til mykje.
Gjest Funky Punk Skrevet 29. juli 2013 #11 Skrevet 29. juli 2013 (endret) Pleier å la være å kjøpe kjøtt og andre varer jeg pleier å fryse når vi kommer til august. Da får vi spist tom fryseren før vi tar en storjulehandelen i slutten av november Kjøper jo ferskvarer som smør, grønnsaker og diverse i løpet av den tiden. Pleier alltid bli skikkelig lei av enkelte varer da, som når man har spist kyllingfilet for 5. dag på rad Endret 29. juli 2013 av Funky Punk
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #12 Skrevet 29. juli 2013 Brennesler er også undervurdert som tilskudd i kosten. Brenneslete er godt, og jeg bruker det fra tid til annen også i supper og sauser og lignende. Pass bare på å koke det godt, ikke bare varme neslene - hvis ikke gjør det vondt! Been there, done that, dessverre Anonymous poster hash: d33c8...0a8
Wonderbitch Skrevet 29. juli 2013 #13 Skrevet 29. juli 2013 (endret) Ååå! Supert råd! Skal sjekke litt hva jeg har, og så følge rådet:-) kan også komme tilbake og fortelle hvor mye jeg har brukt på mat i slutten av August :smil: Regner med å bruke mest penger på hakkede tomater, ris/pasta, grønt/frukt, melk og egg. Er det noen som vet når sesongen for blåbær, tyttebær og champingnon er? Endret 29. juli 2013 av Wonderbitch 1
Gjest Cevita Skrevet 30. juli 2013 #15 Skrevet 30. juli 2013 (endret) Jeg er i gang! Startet i går. Da fant jeg en liter frossen melk og en pakke kjøttdeig som sammen med litt egg, mel, løk, ketchup, gulrot, krydder og ost ble forvandlet til pannekaker med kjøttdeigfyll gratinert i oven... med pannekaker med syltetøy til dessert. I dag tok jeg opp en pakke laks, og det blir god gammeldags laks med kokte poteter og grønnsaker fra grønnsaksskuffen.. med rips fra hagen til dessert. Ser for meg at det blir litt utfordrende etterhvert. tok meg nemlig en tur ned i fryseren i sta, og der fant jeg en pakke kjøttdeig og resten laks (sikkert 20 kg i forskjellige oppdelinger og størrelser) så er mulig jeg kommer til å bli litt lei av sistnevnte etterhvert... Håper dere andre som holder på legger ut litt om hva dere lager underveis, til inspirasjon for meg og andre. Også håper jeg kanskje det er greit at jeg slenger inn noen ingredienser her, sånn at dere kan komme med tips til hva det kan brukes til Endret 30. juli 2013 av Siennna 2
Gjest Bond Skrevet 30. juli 2013 #17 Skrevet 30. juli 2013 Spennende - tror jeg burde egentlig også ta en runde på dette jeg!
Wonderbitch Skrevet 30. juli 2013 #18 Skrevet 30. juli 2013 Igår ble det indisk:-) ris med safran og masala med siste rest av kyllingfilet, "amerikanske grønnsaker", masse chili, løk hvitløk og paprika. Brukte kokosmelk, hakkede tomater, tomatpuré og buljong. Hadde også et nan i fryseren.:smil Smakte litt for mye tomat, men var ellers god. Takk for tips om blåbær- da blir det å finne en skog og ut på tur:-D
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #19 Skrevet 30. juli 2013 Så gøy å se at flere slenger seg på! Husk å holde oversikt over hvor mye dere evt. bruker på mat, eller sparer slik at vi kan å rapport i slutten av måneden Anonymous poster hash: 04e2b...b53
Gjest pærecider Skrevet 30. juli 2013 #20 Skrevet 30. juli 2013 Idag ble det medisterkaker fra frysen, og jeg fikk brukt opp de to halve posene med potetbåter. Samt peppersaus fra tørrvaresamlinga mi. Kostet ikke en øre! På torsdag skal jeg ha kyllingfilet, ris og sataysaus. Er flaut hvor mye god mat jeg har hatt liggende i frys og i tørrvareskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå