Gå til innhold

Alternativer til å måtte invitere alle guttene / jentene i bursdag ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sønnen min går snart i 3. klasse. Klassen hans er stor og har en veldig overvekt av gutter, det er også en ganske urolig klasse. Skolen vår har en regel om at man skal invitere alle guttene/ jentene i bursdager, det spiller ingen rolle hvor invitasjonene deles ut. Jeg er helt for denne regelen, ihvertfall i prinsippet...

Utfordringen er at guttenursdagene sjelden blir hyggelige for hverken bursdagbarnet eller foreldrene. Det er alltid noen som lager kaos, og få foreldre klarer å håndtere en så stor gruppe gutter på en god måte. Mange har fotballbursdag etc, men det er ikke alle bursdagsbarn som vil ha det, eller trives med de store, herjete bursdagene.

Finnes det noe godt alternativ slik at man ikke må invitere alle, men at man fortsatt ikke får situasjoner hvor noen aldri blir invitert?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Hei

Sønnen min går snart i 3. klasse. Klassen hans er stor og har en veldig overvekt av gutter, det er også en ganske urolig klasse. Skolen vår har en regel om at man skal invitere alle guttene/ jentene i bursdager, det spiller ingen rolle hvor invitasjonene deles ut. Jeg er helt for denne regelen, ihvertfall i prinsippet...

Utfordringen er at guttenursdagene sjelden blir hyggelige for hverken bursdagbarnet eller foreldrene. Det er alltid noen som lager kaos, og få foreldre klarer å håndtere en så stor gruppe gutter på en god måte. Mange har fotballbursdag etc, men det er ikke alle bursdagsbarn som vil ha det, eller trives med de store, herjete bursdagene.

Finnes det noe godt alternativ slik at man ikke må invitere alle, men at man fortsatt ikke får situasjoner hvor noen aldri blir invitert?

Hva med å heller gå sammen med flere foreldre og feire felles for flere av barna (= flere foreldre til stede for å ta seg av barna).

F.eks om noen av guttene har bursdag samme mnd, kan dette være naturlig

Det ville jeg ha gjort :)

Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler med dere. Da jeg var barn, skulle vi også helst invitere alle, og det kunne ofte ende med krangel og drama. Husker at jeg synes det var deilig å ha mindre selskap med bare noen få til stede, de årene vi ba alle måtte jo selvsagt hun som mobbet meg også få komme....

Er det mulig å invitere halvparten? F.eks 6 av 12 gutter, og så plukke ut de som sønnen din leker mest med/kjenner best. (Så slipper man problematikken med at en blir utestengt. Jeg er ikke tilhenger av å holde en person utenfor, selv om det skulle dreie seg om en mobber...)

Eller har skolen formelt pålagt å be alle av samme kjønn? Synes dette hørtes veldig rigid ut, det er jo ikke sikkert at alle har plass/råd/tid til å holde en så stor bursdag.

Anonymous poster hash: a2326...7d0
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Som noen skriver over, kanskje samle flere barn til bursdag og dermed flere foreldre som kan holde orden, samtidig som andel bedte ikke blir noe høyere.

Men du må for all del ikke begynne å uteltate noen. Det er uansett bare 3 år igjen til han er ferdig med barneskolen så dere tåler vel 3 slike ganger til.

Anonymous poster hash: ea208...7a7
Gjest Gjest
Skrevet

Vi har også den regelen. Synes du skal be alle. Vist alle skulle bedt halve hver gang, så tenk den stakkars ungen som har få eller ingen venner blir utelatt hver gang? Er en grunn til at mange skoler har innført den regelen. Så slipper noen å aldri bli invitert. Er dessverre ikke alle unger som er like populære, og de hadde nok blitt nedprioritert vist barnet skulle velge seg ut noen og ikke alle.

AnonymBruker
Skrevet

^Ja, ser problemet i det at dersom det er enkelte barn som aldri får komme til noen, blir det trist og urettferdig.

Jeg tok utgangspunkt i at klassemiljøet ikke er slik at en person blir konsekvent utestengt, og at gruppene som dannes, varierer fra gang til gang. I tillegg er det alltid noen som ønsker å ha selskap for alle guttene/alle jentene/hele klassen :)

Selv var jeg aldri noens yndlingsvenn som barn, og lite populær, men gikk godt nok sammen med en del av jentene til at jeg sikkert hadde fått komme i en og annen bursdag allikevel...

Gjest TinaT
Skrevet

^Ja, ser problemet i det at dersom det er enkelte barn som aldri får komme til noen, blir det trist og urettferdig.

Jeg tok utgangspunkt i at klassemiljøet ikke er slik at en person blir konsekvent utestengt, og at gruppene som dannes, varierer fra gang til gang. I tillegg er det alltid noen som ønsker å ha selskap for alle guttene/alle jentene/hele klassen :)

Selv var jeg aldri noens yndlingsvenn som barn, og lite populær, men gikk godt nok sammen med en del av jentene til at jeg sikkert hadde fått komme i en og annen bursdag allikevel...

Jeg synes man skal passe selv vel for å holde noen utenfor. Det er farlig å holde på sånn.

Enten inviterer man alle eller ingen - da tar man kun lekekameratene i gaten.

Det er faktisk en veldig god grunn til at skolene går ut med disse anbefalingene.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje jeg skulle skrevet halvparten eller færre. Hensikten min var aldri at en eller noen få skulle holdes utenfor, men at man kunne holde et lite selskap med bare noen få venner (kanskje lekekameratene i gaten slik som du skrev. Men de man leker med i fritiden kan jo like gjerne være barn fra paralellklassen, eller litt eldre/yngre).

Er det utestengning å ha bursdagsselskap for bare noen få? Altså ikke flertallet i en klasse, men noen få stykker, og eventuelle venner fra fritiden/slekten/diverse hobbyer.

Skrevet

Vet du, du bestemmer. Vi har også denne regelen, og i 2.klasse var det helt kaos hjemme hos oss under bursdagen. Bursdagsbarnet hadde det ikke noe hyggelig. I 3.klasse innviterte vi de han er sammen med. Ferdig med det. Han ville ikke ha bursdag hvis alle måtte bli innvitert

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser hvorfor de har denne regelen, men jeg hatet den som barn. Som mobbeoffer gjennom hele barneskolen var det få ting som var kjipere enn å ha bursdag, og å måtte invitere ikke bare hele klassen, men hele skolen fordi vi var en liten skole. Når 90 % av de elevene er mobberne dine så sier det seg selv at det blir en kjip bursdag.

Anonymous poster hash: 930f7...1dd
  • Liker 5
Skrevet (endret)

Hei igjen

Det er 18 gutter i klassen... Og ingen som har bursdag omtrent samtidig som min gutt. Av ulike årsaker er det ikke så lett å gå sammen m noen andre.

Jeg ønsker ikke utelate noen, men hadde håpet at noen kanskje hadde erfaring med å dele klassen i en form for grupper eller lignende?

Endret av tingeling
AnonymBruker
Skrevet

Denne evinnelige bursdagsdiskusjonen igjen...

La barnet får invitere kompisene sine, altså de han leker mest med, og har lyst til å ha i bursdagen sin. Ingen andre! Evt venner fra andre steder i tilegg.

Skolen kan ikke pålegge dere å invitere alle guttene. Det er ikke alle som har plass/råd/lyst til dette, og det er deres hjem!

Jeg kommer aldri til å la barna mine invitere alle gutter/jenter i sine klasser, det blir skjelden noe hyggelig uansett.

Jeg var mobbeoffer hele barndommen, og den følelsen av å bli invitert i bursdag bare fordi man MÅTTE var ikke koselig!

Foreldere mine sendt meg avgårde, og jeg ble sittende alene i en krok og vente på å bli hentet igjen... Hva er poenget?? Mye bedre å ikke bli invitert!

Så slutt med dette tullet ang bursdager, inviter venner av barnet!!!

Anonymous poster hash: ea792...beb
  • Liker 1
Gjest TinaT
Skrevet

Denne evinnelige bursdagsdiskusjonen igjen...

La barnet får invitere kompisene sine, altså de han leker mest med, og har lyst til å ha i bursdagen sin. Ingen andre! Evt venner fra andre steder i tilegg.

Skolen kan ikke pålegge dere å invitere alle guttene. Det er ikke alle som har plass/råd/lyst til dette, og det er deres hjem!

Jeg kommer aldri til å la barna mine invitere alle gutter/jenter i sine klasser, det blir skjelden noe hyggelig uansett.

Jeg var mobbeoffer hele barndommen, og den følelsen av å bli invitert i bursdag bare fordi man MÅTTE var ikke koselig!

Foreldere mine sendt meg avgårde, og jeg ble sittende alene i en krok og vente på å bli hentet igjen... Hva er poenget?? Mye bedre å ikke bli invitert!

Så slutt med dette tullet ang bursdager, inviter venner av barnet!!!

Anonymous poster hash: ea792...beb

Trodde nå i hvert fall at de som selv har opplevd mobbing tok dette som et positivt bidrag mot mobbing i skolen.

Skolene kan ikke tvinge foreldrene til å invitere alle eller ingen - men de kan heldigvis nekte barna å dele ut invitasjoner på skolen. Det håper jeg dere i det minste respekterer.

Skrevet

Igjen: jeg er for disse reglene. Men med 18 gutter blir det sjelden hyggelige bursdager. Lurer derfor på om noen har erfaring med andre regler som ikke innebærer at man må invitere alle guttene eller alle jentene.

AnonymBruker
Skrevet

Igjen: jeg er for disse reglene. Men med 18 gutter blir det sjelden hyggelige bursdager. Lurer derfor på om noen har erfaring med andre regler som ikke innebærer at man må invitere alle guttene eller alle jentene.

Nei. Men jeg har vært borti skoler som ikke har hjemmebursdager, og heller kjører oppsamlinger hvor man låner gymsal til lek/kakespising for X antall elever. På den måten holdes ingen utenfor, og man slipper å ha en haug av bursdager i hver klasse.

Jeg har erfaring med å være den som gjerne ikke ble invitert når det var anledning(altså delte bursdager), og jeg husker det som fryktelig vanskelig og sårt når invitasjoner ble delt ut - og man ofte var den som ikke fikk.

Jeg kommer ALDRI til å ville få andre barn til å føle det slik, så jeg kommer personlig til å "lide" meg gjennom kaotiske bursdager som forelder om ingen andre foreldre er interessert i å lage fellesbursdager for flere samtidig.

Anonymous poster hash: 7781c...ad7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot min sønn på 11 år invitere sine 4 beste venner på kino & pizza. Det ble da 3 fra klassen og en fra nabolaget. Er tilhenger av at ingen bør holdes utenfor, men hadde ingen mulighet for å arrangere selskap for så mange. Dessuten ønsket han å gjøre det slik. Det eneste andre alternativ hadde vært å invitere alle.

Anonymous poster hash: 387bf...1c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her er det samme regel om alle jentene eller guttene. Unntaket er for de som vil ha få gjester, men da kan man innvitere færre enn halvparten. Altså i klassen er 16 gutter, man kan da innvitere 7 gutter. Slik at det er flest av de som ikke snakker om festen.

Anonymous poster hash: 41908...780

Skrevet

Dele i tre bursdagsfeiringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...