AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Noen som vet? Har hørt at f.eks. melken i USA er kjempeusunn. Husker ikke hvorfor, men tror den er tilsatt et eller annet dritt. Også at kjøttet er av dårlig kvalitet, fordi det er masseprodusert, men det er det vel forsåvidt i Norge og. Og stemmer det at hvite egg er genmodifiserte? En venninne fra Nederland hadde kjøleskapet fullt av brune egg, og da fikk jeg meg til å si at det var sjelden i Norge, for her har vi mest hvite. Da sa hun det. Anonymous poster hash: 3aa53...82a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Norske bønder, senterpartipolitikere osv ønsker å overbevise oss om at landsbruksprodukter har verdens beste kvalitet om det kommer fra norsk landbruk, og at det suger piss og er nærmest giftig om det kommer fra utlandet. Det stemmer selvsagt ikke. Men jeg synes norsk melk smaker bedre enn den man får kjøpt andre steder. Anonymous poster hash: 0de25...bb5 5
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Kyrne i USA kan ha mye høyere mengder antibiotika f.eks i kroppen. Brune høner legger brune egg, hvite høner legger hvite egg. Anonymous poster hash: 4c041...68c 4
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Kjøtt (og melk) får smak og innhold etter hva dyrene spiser. I Norge forer bøndene kyr med relativt dårlig for (silo og oppmalt benmel er stikkord) så kan ikke tenke meg at melken er særlig sunn. Dyrene får i tillegg antibiotika i daglig for i stedet for når(om) de blir syke, så sporstoffer av medisiner finnes i alle tamme dyr (og oppdretsfisk). Om du vil ha sunt (og mye bedre) kjøtt så gå for det søreuropeiske kjøttet fra spesialforede dyr (feks fra urteforet lam) eller lokalprodusert organisk vare fra noen som har greie på det. Det er svindyrt men speiler produksjonskostnaden av sunt kjøtt, ikke markedsføringsprisen. Når folk flest skal ha kjøtt til 1-200 kr kg så blir kvaliteten ditto elendig, desverre. Egg blir brune eller hvite ut fra høna, det er ikke noe unormalt med noen av delene, men kvaliteten på skallet og fargen på gulen kan fortelle deg noe om sunnheten av kostholdet til dyret (og dermed sunnheten av egget). Tynne skal og bleke guler er tegn på dårlig kost. Anonymous poster hash: cd2ce...124 1
la_luz Skrevet 30. juli 2013 #5 Skrevet 30. juli 2013 I USA kan du få både sunn og usunn melk. Genmodifisert mat er ulovlig i norge, og må merkes i Europa. Merking av mat i USA er ikke så strengt som her, men de som ikke bruker antibiotika eller genmodifisert pleier å skrive det utenpå pakken.
Severus Skrevet 30. juli 2013 #6 Skrevet 30. juli 2013 Å mange steder i utlandet har de den her UHT melka, den smaker ikke noe godt.
Gjest Violetta Skrevet 30. juli 2013 #7 Skrevet 30. juli 2013 Det er i hvert fall stor forskjell på egg i Norge og utlandet. I utlandet har eggene helt lys, nesten hvit blomme, i Norge er den gul. Jeg vet ikke hvorfor.
Pinkee Skrevet 30. juli 2013 #8 Skrevet 30. juli 2013 Tynt skall på egg betyr at høna har fått for lite kalk i fôret, men fargen på plommen blir gulere av mais.
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #9 Skrevet 30. juli 2013 Mener jeg leste at i USA tilsettes vitaminer og antibiotika i maten, melk med tilsatt D-vitamin osv Anonymous poster hash: 918a8...b66
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #10 Skrevet 30. juli 2013 Hvis alle egg var brune hvorfor skulle man gjøre noen hvite? Kun for skjønnheten? Er høna som "bestemmer" fargen på eggene pga deres egen farge. Sånn som at etnisk nordmenn får lyse barn mens afrikanere får mørkhudete barn og asiatere får asiatiske barn. To lyse nordmenn kan ikke få et mørkhudet eller asiatisk barn sammen. Melk med tilsatt D-vitamin har vi i Norge og, den grønne pakken til Tine. Husker at i Italia drakk vi enten melk som var så fersk at den måtte drikkes samme dag fordi den ble dårlig innen et døgn, eller melk som var holdbar i flere uker. Ingen av de var noe særlig god. Den med masse konserveringsmiddel smakte nesten vann. I Egypt fant vi bare melk med flere ukers holdbarhet. Trur ikke at det er sunt med mye konserveringsmiddel. Kjøtt vet jeg ingenting om. Anonymous poster hash: 0dbe9...30c
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #11 Skrevet 30. juli 2013 I forhold til egg, så er vel den største forskjellen at norske egg kan spises rå, de er fri for salmonella. Mens mange steder i utlandet må de varmebandles. Anonymous poster hash: 33869...1a1 4
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2013 #12 Skrevet 30. juli 2013 Du burde se en dokumentar som heter food inc. Mulig den ligger på NRK, for vet at de har sendt den. Den sier ikke så mye om forskjellene, men tar for seg matindustrien i USA ihvertfall. Og sier en del om forskjellen på masseprodusert og ikke-masseprodusert mat. Anonymous poster hash: 5e9af...008
Gjest Violetta Skrevet 30. juli 2013 #13 Skrevet 30. juli 2013 I forhold til egg, så er vel den største forskjellen at norske egg kan spises rå, de er fri for salmonella. Mens mange steder i utlandet må de varmebandles. Anonymous poster hash: 33869...1a1 Smaken er også veldig forskjellig. De norske eggene er mye bedre.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #14 Skrevet 1. august 2013 Smaken er også veldig forskjellig. De norske eggene er mye bedre. Enig! Bare i Sverige er forskjellen enorm. Vi tar faktisk med oss norske egg når vi skal på hytta, og kjenner flere som gjør det samme. De svenske er så blasse i farge og smak. Anonymous poster hash: b8b4d...7ce
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #15 Skrevet 1. august 2013 Hvilket utland er det dere snakker om? Jeg har bodd i Tyskland, Østerrike, Frankrike og England og kan si at eggene jeg har fått der har vært mye bedre enn de norske. I England har kvaliteten riktignok vært varierende. Bedre holdbarhet har de også, og det med fargen på plommen stemmer rett og slett ikke. Også kjøttet på kontinentet er mye bedre enn det norske kjøttet. Generelt sett er det mørere og har rett og slett mer smak. Det gjelder ferskt kjøtt. Kvaliteten på pølser og røkt kjøkt er også en helt annen. Det selges gjerne flere forskjellige typer melk i de landene jeg har bodd i. For eksempel selges melk som ikke oppbevares kaldt og som er holdbar veldig lenge, men det selges også fersk melk som har samme holdbarhet som norsk melk. Det eneste jeg synes er bedre i Norge er fete meieriprodukter som smør, fløte og rømme. Norsk kremfløte smaker utrolig mye bedre enn annen kremfløte jeg har prøvd, og rømmen er fetere og rikere på smak. Dere skulle bare hørt hvordan utlendinger klager på den elendige matkvaliteten i Norge! I Norge er det umulig å få kjøpt skikkelig brød og mel blant annet. Norsk selvgodhet lenge leve! Anonymous poster hash: c40f7...9b6 8
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #16 Skrevet 2. august 2013 Enig med siste innlegg. Kjøttet som selges i dagligvarebutikker har ikke så god kvalitet, og utvalget er snevert når det gjelder mat. Hvorfor det? Fordi nordmenn generelt ikke er opptatt av mat og innbiller oss at det som selges er så fantastisk bra siden vi hele tiden blir foret med illusjonen om at norsk mat er det beste man får. Nåja, er det virkelig så mye bedre? Etter å ha bodd i utlandet så ser jeg at det ikke stemmer, for der var det lettere å få tak i gode produkter om man ville ha det. Det fins dårlige produkter i hele verden, men andre steder er det mulig å finne mye mer uten å måtte reise til byen og at det koster skjorta. Anonymous poster hash: 43c91...b5a 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #17 Skrevet 2. august 2013 Hvilket utland er det dere snakker om? Jeg har bodd i Tyskland, Østerrike, Frankrike og England og kan si at eggene jeg har fått der har vært mye bedre enn de norske. I England har kvaliteten riktignok vært varierende. Bedre holdbarhet har de også, og det med fargen på plommen stemmer rett og slett ikke. Også kjøttet på kontinentet er mye bedre enn det norske kjøttet. Generelt sett er det mørere og har rett og slett mer smak. Det gjelder ferskt kjøtt. Kvaliteten på pølser og røkt kjøkt er også en helt annen. Det selges gjerne flere forskjellige typer melk i de landene jeg har bodd i. For eksempel selges melk som ikke oppbevares kaldt og som er holdbar veldig lenge, men det selges også fersk melk som har samme holdbarhet som norsk melk. Det eneste jeg synes er bedre i Norge er fete meieriprodukter som smør, fløte og rømme. Norsk kremfløte smaker utrolig mye bedre enn annen kremfløte jeg har prøvd, og rømmen er fetere og rikere på smak. Dere skulle bare hørt hvordan utlendinger klager på den elendige matkvaliteten i Norge! I Norge er det umulig å få kjøpt skikkelig brød og mel blant annet. Norsk selvgodhet lenge leve!Anonymous poster hash: c40f7...9b6 Hurra! Jeg er trampeklappende enig med deg. Hvordan nordmenn har fått det for seg at vår mat er best i verden skjønner jeg virkelig ikke. Jeg elsker å lage mat når jeg er i utlandet. De bruker riktignok en del halvfabrikata i feks Tyskland, men kjøtt og grønt er av en helt ny annen klasse der. Og ikke fyr meg opp på det begredelige påleggsutvalget her! Det Gilde kaller kokt skinke ville til nøds ha blitt brukt som lappetøy til sykkeldekk i utlandet. ..Anonymous poster hash: 28e59...e2d 4
Lou Salome Skrevet 2. august 2013 #18 Skrevet 2. august 2013 Kjøtt er generelt mye bedre (ogbilligere) i utlandet, men jeg kjenner ikke til USA spesielt. Melka syns jeg personlig er best (på smak) i Norge, men antar det er på grunn av vane. Den er vel verken sunnere eller usunnere enn tilsvarende ferskmelk andre steder. Egg i utlandet er da så opp og ned, noen ganger knall oransje plomme, tykt skall, tynt skall, blek plomme. I Norge er det vel jevnt over samme kvalitet. Bra vi ikke har salmonella. Maten i Norge er så kjedelig, det finns jo ikke utvalg! Men når man leser tråder som " hvordan bruke 200kr i uka på mat" skjønner man jo hvorfor.
Apis Skrevet 2. august 2013 #19 Skrevet 2. august 2013 Her var det mye rart skrevet. Vi har en del naturgitte forutsetninger i Norge med bla, kalle vintrer som tar knekken på mye utøy som gjør at vi kan klare oss med mye mindre bruk av sprøytemidler, vi har forbud mot genmodifiserte næringsmidler og bruker ikke veksthormoner i motsetning til bla USA. I Norge kan vi bruke rå egg mens land i Europa må steke eller koke egg godt PGA faren for salmonella Det samme med kylling, En ønsker kyllingen godt stekt i utlandet så en ikke bli syk. Vi har en meget restriktivt bruk av antibiotika. Når det gjelder utvalg av mat så viser forskjellige forsøk med oppstart av spesialbutikker for mat at langt på vei de fleste nordmenn er mere opptatt av at maten skal være rimelig fremfor kvalitet 2
AnonymBruker Skrevet 2. august 2013 #20 Skrevet 2. august 2013 Her var det mye rart skrevet. Vi har en del naturgitte forutsetninger i Norge med bla, kalle vintrer som tar knekken på mye utøy som gjør at vi kan klare oss med mye mindre bruk av sprøytemidler, vi har forbud mot genmodifiserte næringsmidler og bruker ikke veksthormoner i motsetning til bla USA. I Norge kan vi bruke rå egg mens land i Europa må steke eller koke egg godt PGA faren for salmonella Det samme med kylling, En ønsker kyllingen godt stekt i utlandet så en ikke bli syk. Vi har en meget restriktivt bruk av antibiotika. Når det gjelder utvalg av mat så viser forskjellige forsøk med oppstart av spesialbutikker for mat at langt på vei de fleste nordmenn er mere opptatt av at maten skal være rimelig fremfor kvalitet Tull. Jeg spiser gjerne biff tartar i land som Italia, Frankrike og Østerrike. Jeg har ikke blitt syk en eneste gang. Å ikke steke kylling ordentlig er idiotisk uansett hvilket land man oppholder seg i. Anonymous poster hash: c40f7...9b6 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå