Gå til innhold

Oppussing av hus, valg av møbler osv. Moderne vs "umoderne"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg og samboer har kjøpt hus som vi skal pusse opp.

Han har "overtalt" meg til å ikke pusse opp i "gammel stil" og jeg kan si det sånn.

Og da tenker jeg at da blir det jo moderne.

Mens nå så begynner han å ville ha servant på badet osv som man satt inn i nye hus på 90- tallet.

Er så redd for at vi ikke får noenting igjen for det når det ikke kommer til å se nyoppusset ut.

Første butikkene vi var i for å se etter møbler, gulv osv, så fant han gulv vi skal ha, sånn vask de hadde på 90- tallet, fliser som er "ut", og en haug av andre ting. 10 minutter var vi der, og da hadde han funnet det meste.

Nå blir jeg veldig redd for at vi ikke får noe igjen for det. Han snakker om vinduer med sprosser osv.

Tenkte vi kom til å pusse opp moderne jeg, å få det litt fint, men....

Og det har ikke noe med pris å gjøre, for finner moderne ting til lik pris.

Når det gjelder andre ting, feks når han kjøpte data, så fant han noe på ti minutter ( prøver ikke å sjekke ut hvordan kritikk den har fått på nett, hører med andre osv) og så kjøper han den. Og så angrer han og bare snakker om alle de andre dataene han vil ha.

Mens jeg bruker en stund på å finne ut hva jeg trenger, tenker igjennom ting og undersøker, og så kjøper jeg det. Og min data fungerer perfekt enda, ikke vært noe tull med den.

Han tenker ikke over noe som helst generelt egentlig, mens jeg liker å planlegge.

Og nå tenker jeg det er litt skummelt om det blir bare surr ang huset, fordi det er ikke bare å rive ut møblene og interiør i huset å kjøpe nytt. Det blir jo dyrt.

Har lyst til at det skal bli en helhet i huset og at det skal se nyoppusset ut, og da trengs det litt planlegging. Ingen som velger alt til huset på 10 min i tre butikker.

Er alle menn slik??:-) *Trøste trøste*

Anonymous poster hash: fd221...1ce
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror nok jeg ville tatt en snakk med mannen og revurdert hvordan vi skulle pusse opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror nok jeg ville tatt en snakk med mannen og revurdert hvordan vi skulle pusse opp.

Ja må vel ta en ordentlig prat. Det er jo dumt å pusse opp med ting man puttet inn i huset for 15 år siden. Greit med "gammel stil" eller retro, men dette blir jo bare gammalt.

Anonymous poster hash: db218...7b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Her må du sette deg ned med mannen igjen før dere kjøper noe som helst - for han gjør jo en gigatabbe.

Da tenker jeg ikke på "min smak" - men det faktum at dere aldri i verden kommer til å få et greit salgbart hus med disse tingene du beskriver.

Sprosser i vinduene er jo en klassisk ting som er et stort nei for de fleste kjøpere idag uansett smak, det samme gjelder valg av gulv/kjøkkeninnredning osv.

Jeg personlig liker en blanding av stiler, men styrer raskt unna det du beskriver - det gjør en bolig helt uaktuell for at jeg skal vurdere å bo der.

Så kan han argumentere at han pusser opp for å bo der selv, men ting kan skje i livet på godt eller vondt som gjør at man må selge. Og da blir det fryktelig kostbart å ha valgt helt feil løsninger.

Den logikken må han nesten ta innover seg - det handler jo ikke om stil, men om økonomi og fornuft.

Om han setter seg på bakbena ville jeg kontaktet et par tre meglere på mail, og bare spurt dem om de kunne gi en kjapp tilbakemelding på hvilke prospekt som selger kjappest ifht hvordan det er innredet.

Da får du følgende svar: rene overflater, lyst, lyse gulv, lyse vegger, enkelt å omgjøre til personlig stil.

Sprosser, mørke eller gule tregulv(og iallefall tepper), utdaterte innredninger uansett kvalitet, "superpersonlige" løsninger er det som er aller verst. Det er jo bare å se på Finn på hva som ligger lenge ute til salgs uten at det er en åpenbar grunn ifht selve bygget.

Når det er sagt så kan ikke du heller velge byggeløsninger etter "gammel stil"(vet ikke hva du sikter til her heller) - du og må inngå kompromiss.

Nøytrale flater og fast innredning, møbler og enkelt flyttbare/utbyttbare rimelige ting kan dere gå bananas med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ikke helt enig med åffårno over her om at tregulv er UT eller ikke selger. Alle som har vært inne i mitt hus roser oss for de flotte tregulvene, og sier at de "gjør" huset på en måte. Kommer helt ann på stilen. Men det må være en rød tråd i innredning og oppussing for at det skal passe. Må også si at helt hvit stil selger kanskje lettere, men fy for å bo i helt hvit innredning i hus med små barn. Vaske støtt og stadig. Selv foretrekker jeg "gammel" stil, men da mener jeg gammel og ikke 90-talls altså.

Anonymous poster hash: 7c97a...861
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Jeg er ikke helt enig med åffårno over her om at tregulv er UT eller ikke selger. Alle som har vært inne i mitt hus roser oss for de flotte tregulvene, og sier at de "gjør" huset på en måte. Kommer helt ann på stilen. Men det må være en rød tråd i innredning og oppussing for at det skal passe. Må også si at helt hvit stil selger kanskje lettere, men fy for å bo i helt hvit innredning i hus med små barn. Vaske støtt og stadig. Selv foretrekker jeg "gammel" stil, men da mener jeg gammel og ikke 90-talls altså.

Anonymous poster hash: 7c97a...861

Jeg har da aldri sagt at tregulv ikke selger ;)

Pent beisede mørke(i store rom), eller lyse gulv - eller naturlig beisede selger som bare det - jeg snakker om type mørk kirsebær, gulnede og type mørke "fake" skipsgulv etc.

Noen få bryr seg ikke eller elsker det - størsteparten tenker "nå må jeg legge ut sinnsykt mye penger for å bytte gulv".

Jeg skjønner fortsatt ikke hva dere mener med gammel stil. Det betyr ingenting ;)

For noen er gammel stil furuhelvete, for andre "museum med gullrammer og maksimalisme2 og for en tredje betyr det chabby chic.

Endret av åffårno
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Så kravstore alle er i dag. Man kjøper vel hus pga beliggenheten?? Vårt hus kjøpte vi for 2 år siden. Kjøkkenet var av eik og badet var 90-talls. Hvorfor skulle vi ikke kjøpe det pga det? Gulv og andre ting i huset var heller ikke helt 109.% vår stil. Men huset var pent og velholdt. Med stor flott opparbeidet tont på 2 mål med store plener på alle sider i tillegg til at det er skjermet fra naboer med hekk og trør, og en superflott utsikt. Skulle vi heller droppet dette å heller kjøpt et hus nede i midten av boligfeltet som hadde 10 hus rundt uten så mye som en nanometer med usjenert plen, null utsikt, liten hage, bare fordi det huset hadde en tidsriktig kjøkkeninbredning, delikat baderom og moderne gulv? For oss var valget enkelt. Vi tok beliggenheten, vi byttet kjøkkenet, malte veggene og skiftet gulv på ett soverom. Resten tar vi etterhvert som vi har råd. Vi har det på ingen måte trashy hjemne, vi har det pent og moderne, selv om laminaten i stua er litt for lys til å være 100%min stil. Og selv om badet er 99-talls... Men vet dere hva? Her har vi det supert. Vi har en tomt uten innsyn, flott uteareal, formidabel utsikt, midt i et boligfelt med naboer på alle kanter, men likevel bor vi usjenert. Hadde vi kjøpt det som "selger mest" hadde vi sittet i en "gryte" med 30 naboer som kunne glidd fra alke kanter, uten plen, uten utsikt, uten privatliv, men med et fresht bad som vi bruker 1 time daglig, og "rett" farge" på gulvene... Ville vært fattigere da.. Ikke økonomisk, men på alt annet. Er sjeleglad vi valgte beliggenheten framfor det 100% moderne. Badet tar vi ettervert, det samne med gulvene. Resten er malt i "våre" farger. Folk er altfor kravstore i dag. Har en venninne som rev ned hele det hvite kjøkkenet fra 2003fordi hun heller ville ha et i sort, fra ikea. Så hun kastet ut ett pent, lyst, kvalitetskjøken til 200 000 til fordel for et ikeakjøkjen til 30 000 i "riktig" farge. Det samme med stua. Kastet ut eikeparketten fra 2007 til fordel for laminat i valnøttfarge. Gud hjelpe meg!

Anonymous poster hash: 7c03e...2a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og samboer har kjøpt hus som vi skal pusse opp.

Han har "overtalt" meg til å ikke pusse opp i "gammel stil" og jeg kan si det sånn.

Og da tenker jeg at da blir det jo moderne.

Mens nå så begynner han å ville ha servant på badet osv som man satt inn i nye hus på 90- tallet.

Er så redd for at vi ikke får noenting igjen for det når det ikke kommer til å se nyoppusset ut.

Første butikkene vi var i for å se etter møbler, gulv osv, så fant han gulv vi skal ha, sånn vask de hadde på 90- tallet, fliser som er "ut", og en haug av andre ting. 10 minutter var vi der, og da hadde han funnet det meste.

Nå blir jeg veldig redd for at vi ikke får noe igjen for det. Han snakker om vinduer med sprosser osv.

Tenkte vi kom til å pusse opp moderne jeg, å få det litt fint, men....

Og det har ikke noe med pris å gjøre, for finner moderne ting til lik pris.

Når det gjelder andre ting, feks når han kjøpte data, så fant han noe på ti minutter ( prøver ikke å sjekke ut hvordan kritikk den har fått på nett, hører med andre osv) og så kjøper han den. Og så angrer han og bare snakker om alle de andre dataene han vil ha.

Mens jeg bruker en stund på å finne ut hva jeg trenger, tenker igjennom ting og undersøker, og så kjøper jeg det. Og min data fungerer perfekt enda, ikke vært noe tull med den.

Han tenker ikke over noe som helst generelt egentlig, mens jeg liker å planlegge.

Og nå tenker jeg det er litt skummelt om det blir bare surr ang huset, fordi det er ikke bare å rive ut møblene og interiør i huset å kjøpe nytt. Det blir jo dyrt.

Har lyst til at det skal bli en helhet i huset og at det skal se nyoppusset ut, og da trengs det litt planlegging. Ingen som velger alt til huset på 10 min i tre butikker.

Er alle menn slik??:-) *Trøste trøste*

Anonymous poster hash: fd221...1ce

Han velger vask, gulv etc? Her må det en grundig prat til. Salgbarhet eller ikke så må det (med mindre dere har identisk smak og ekstrem stilsans) lange diskusjoner til for å velge slike ting.

Badet bør dere først starte med etter at målsatte 3D skisser i fullfarge er oppe og går. Fordi bad er dyre. Samme med kjøkken. Andre rom kan dere slingre litt mer med, men selv der ville jeg investert tid i fargekart i rommet som illustrerer hvordan den aktuelle tonen, teksturen og materialet gjør seg i akkurat det rommet som får akkurat dette lyset. Selve planprosessen burde på ingen måte ta 10 min. Den burde ligge på 1-2 mnd pr bad 1 mnd på kjøkken og 1-2 uker på andre rom. Om dere er uenige i stilvalg så kan tiden godt dobles.

Høyere planleggingstid sikrer deg mot tabber: du rekker å bli lei av den flisa du ellers ville blitt lei av 6 mnd etter at badet er ferdig, og slike ting. ;)

Anonymous poster hash: 556eb...1a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har så absolutt kjøpt huset pga beliggenheten, idylisk og dyrt område.

Jeg tenker det er dumt å kjøpe ting som ble satt inn i nye hus for 15 år siden. Han har kanskje vært mer vant til å bo i hus som aldri pusses opp, men når vi nå skal pusse opp så må vi planlegge, og investere litt selv om vi har planer om å bo der selv.

De koster ingenting å planlegge og undersøke priser litt her og der, er to mnd til vi overtar så vi har absolutt ikke dårlig tid heller.

Jeg vil også har mørkt gulv, men ikke lys valnøtt som har vært populært i 4 år. Sier ikke det gulvet er styggt, synes det er kjempefint, men mener vi må velge noen av de nye typene, som ikke er noe dyrere.

Tror han kanskje er litt på gli, får ta det litt etter litt med han, kanskje prøve å peile han inn på noen forskjellige ting. Han mener jo jeg bestemmer alt, selv om han faktisk har valgt vaske, gulv, vinduer osv, men jeg har sagt jeg ikke vet noe enda, fordi jeg mener vi må se ting sammen og få en helhet.

Han er med på lamellgardiner da, det er han nå:-) hehe

Noen som vet noe ang høyglans kjøkken, hadde noen turt ta sjansen på det? Elsker det, men kan jo finne noe som er fint og som kanskje holder seg moderne litt lenger. Kan selvfølgelig også bytte det ut om 5 år da, for har ikke penger til å putte inn altfor mye penger i det nå, med tanke på at jeg er student :-0

Takk for alle svar??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han velger vask, gulv etc? Her må det en grundig prat til. Salgbarhet eller ikke så må det (med mindre dere har identisk smak og ekstrem stilsans) lange diskusjoner til for å velge slike ting.

Badet bør dere først starte med etter at målsatte 3D skisser i fullfarge er oppe og går. Fordi bad er dyre. Samme med kjøkken. Andre rom kan dere slingre litt mer med, men selv der ville jeg investert tid i fargekart i rommet som illustrerer hvordan den aktuelle tonen, teksturen og materialet gjør seg i akkurat det rommet som får akkurat dette lyset. Selve planprosessen burde på ingen måte ta 10 min. Den burde ligge på 1-2 mnd pr bad 1 mnd på kjøkken og 1-2 uker på andre rom. Om dere er uenige i stilvalg så kan tiden godt dobles.

Høyere planleggingstid sikrer deg mot tabber: du rekker å bli lei av den flisa du ellers ville blitt lei av 6 mnd etter at badet er ferdig, og slike ting. ;)

Anonymous poster hash: 556eb...1a2

Takk for tips:-) Leste ett sted på nett at man burde ta med noen farger man syns er fine, male på en planke, og ta med tapeten osv, og sette seg ned å se på det i rommene. Velge noen farger man liker, og ha de i hele huset. Men kanskje fokusere på litt forskjellige farger i forskjellige rom. Det SKAL vi gjøre :-)

Ja trengs mange mnd til planlegging og titting i butikker så man er sikker på at alt passer sammen, og så man er sikker på at man blir fornøyd. Må finne ut hvordan planløsning blir først, med tanke på å rive vegger, og åpne opp rom, deretter hvor badet blir osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gjør meg ingenting å ha både beliggenheten, og så bruke litt tid og planlegging på å få det fint, koselig og moderne i tillegg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Så kravstore alle er i dag. Man kjøper vel hus pga beliggenheten??

Anonymous poster hash: 7c03e...2a6

Kravstore er ikke poenget, men de færreste har opp mot 1 million for å pusse opp en utdatert enebolig - hvilket det fort kan koste(kun innvendig) om man "må" gjøre om på vanskelige løsninger og smak som er helt passè.

Så da velger de heller ett som har flere kriterier enn bare beliggenhet.

Ikke alle orker å bo i oppussingsprosjekt heller, og spesielt ikke betale for nye - men dårlige/smakløse løsninger.

Da kjøper de heller et oppussingsobjekt med pris deretter - hvilket er årsaken til at oppussingsobjekter ofte er populære.

Når det gjelder å velge kjøkken etter "jeg kan bare bytte ut etter 5 år" metoden så blir jo det ekstremt bruk og kast.

Da ville jeg heller beholdt nåværende innredning(uansett utseende) inntil man fikk råd til noe man trivdes med lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kravstore er ikke poenget, men de færreste har opp mot 1 million for å pusse opp en utdatert enebolig - hvilket det fort kan koste(kun innvendig) om man "må" gjøre om på vanskelige løsninger og smak som er helt passè.

Så da velger de heller ett som har flere kriterier enn bare beliggenhet.

Ikke alle orker å bo i oppussingsprosjekt heller, og spesielt ikke betale for nye - men dårlige/smakløse løsninger.

Da kjøper de heller et oppussingsobjekt med pris deretter - hvilket er årsaken til at oppussingsobjekter ofte er populære.

Når det gjelder å velge kjøkken etter "jeg kan bare bytte ut etter 5 år" metoden så blir jo det ekstremt bruk og kast.

Da ville jeg heller beholdt nåværende innredning(uansett utseende) inntil man fikk råd til noe man trivdes med lenge.

Mange som bytter kjøkken etter 5 år da. Trenger ikke kaste det, kan selge det til noen som vil ha det. Har råd til kjøkken, men vil kanskje bytte det ut til en nyere utgave om rundt 5 år uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er viktig å bruke lang tid på å finne alle løsningene. Ikke tegn bare én skisse på kjøkken i ikea home planner, tegn ti forskjellige, minst. Sammenlign pris, komfort og uttrykk, tenk at alt skal passe sammen, i hele huset.

Du må rett og slett fortelle mannen din at samtidig som du vil trives, så vil du at det skal være fremtidsrettet. Man må se på "alt" som finnes, og tenke på det, eller sove på det. Overtal han til å være tålmodig, og IKKE bli med på å kjøpe noe du ikke liker, for du skal bo med løsningen. Det gjelder han også. Det er de tingene man tenker lengst på og vurderer frem og tilbake som som regel blir det man er mest fornøyd med etter hvert. Baderom er ikke et spontaninnkjøp, f.eks.

Jeg vil anbefale dere å bo i huset slik det er nå en stund først, se hvordan dere bruker det og hva dere savner etter hvert. Skriv det ned, og bruk pinterest aktivt for å samle alt du finner som du liker. Etter ei stund vil du se at dere sikkert har 4 forskjellige stiler der, og da gjelder det å finne ut hva dere liker best, og hvordan du kan kombinere stilene.

Anonymous poster hash: 394f7...a0f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...