absinthia Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Har en plan om å gå ned noen kilo for å komme tilbake til det som har vært min normalvekt fra jeg var 15-35. Har tatt av meg litt nå i ferien, fordi jeg får tid til å være i mer fysisk altivitet enn i hverdagen med 100% jobb, både skole og barnehagebarn, samt en mann som er mye på reise, men regner med at denne nedgangen slutter med en gang jeg begynner på jobb etter ferien. Har kjøpt meg en pakke nutrilett og tenker å erstatte lunsjen med dette, senere kommer det nok til å bli kveldsen - kan hende jeg må bytte ut dette måltidet med noe annet , i steden for vanlig mat for nesten evig og alltid for ikke å ryke opp igjen, men det får så være. Noen med erfaring? Hvor mye gikk du ned? Er egentlig fornøyd nok med 0,5 til 1 kg i uka.
Gjest HappyWaffle Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 nutrilett inneholder MASSE sukker. prøv heller å spise litt sunnere. mer grønsaker og mindre sukker
absinthia Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #3 Skrevet 28. juli 2013 Det har jeg forsøkt og jeg spiser sunt, har bare ikke vent meg til at jeg er i mye mindre aktivitet - dvs, jeg spiser mindre, men ikke nok mindre. Har vært vant til å ligge på et inntak på over 3000 kcal pr dag, så at jeg kanskje ligger på 2000-2500 hjelper ikke så fryktelig mye, selv om jeg ikke øker i vekt. Spiser sunt, men knasker kanskje litt vel mye nøtter, spiser mye ost og bruker smør på skiva, fordi jeg ikke får til å spise ellers ( dersom det ikke er et smørbart pålegg) dessuten bruker jeg ganske mye olje. Jeg spiser mye grønnsaker, men kunne sikkert klart å spise mer. Grunnen til at jeg velger nutriletten er at jeg synes det er lettere småkvalmt, føler meg mett og at jeg ikke blir sulten igjen før middag, om jeg velger det til lunch. Jeg vet at det er lurere å kutte smør, spise salat til lunch osv. På jobb spiser vi sammen med barna og har et godt felles måltid, og da har jeg rett og slett ikke lyst til å sitte der med salaten min. Så det er ikke at jeg ikke kan eller vet at det er smartere å spise sunnere, men rett og slett at det blir litt for mye ekstra tilrettelegging - litt latskap rett og slett! Men det er bedre å sette seg mål om ting som funker, foran de som ikke funker, så jeg tenkte at jeg skulle gi dette et forsøk. 1
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Jeg syntes det sto nugatti... Anonymous poster hash: a3b4e...f6c
absinthia Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #5 Skrevet 28. juli 2013 (endret) Sjekket pakken og den inneholder noen tidels gram mer sukker enn en appelsin pr 100 gram, så selv om det er en god del av vekten på pulveret, så er det ikke mer enn mange bruker i teen. Endret 28. juli 2013 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 Du må jo venne deg til et kosthold som passer til energiforbruket og livsstilen. Hvis du er glad i mat skjønner jeg i hvert fall ikke hvorfor du vil bruke pulver. "Kan ikke, vil ikke, får ikke til...". Hva sier du til barna om de kommer med slike unskyldninger? Svaret ditt er egentlig veldig enkelt. Det hjelper ikke, du må.Anonymous poster hash: 7616f...934
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Spis heller lavkarbo, så slipper du å gå rundt og være kvalm og sulten.Anonymous poster hash: 28c7a...9d7 1
absinthia Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #8 Skrevet 28. juli 2013 Du må jo venne deg til et kosthold som passer til energiforbruket og livsstilen. Hvis du er glad i mat skjønner jeg i hvert fall ikke hvorfor du vil bruke pulver. "Kan ikke, vil ikke, får ikke til...". Hva sier du til barna om de kommer med slike unskyldninger? Svaret ditt er egentlig veldig enkelt. Det hjelper ikke, du må.Anonymous poster hash: 7616f...934 Det var vel ikke det jeg spurte etter? Om et halv til et år, får jeg mest sannsynlig en annen livsstil, fordi jeg kan være mer i aktivitet, så da fikser ting seg. Jeg er forresten ikke sykelig overvektig, så det er ikke snakk om at jeg må, jeg bruker faktisk str. 38 i bukser, så jeg er på ingen måte kjempediger, selv om jeg er 63 kilo Jeg tenkte bare at jeg kunne jukse litt i forkant. Å erstatte et måltid om dagen med dette, er på ingen måte spesielt dramatisk, eller noe som får fatale konsekvenser for kostholdet mitt.
absinthia Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #9 Skrevet 28. juli 2013 (endret) Før det kommer flere kommentarer, så må jeg vel tilføye at jeg har gått ned fra 71 kilo, som jeg veide i fjor. Det er bare at det er umotiverende med bom stopp, fordi jeg bruker mindre energi på jobb, enn når jeg f.eks er hjemme hele dagen. Dette skjer fordi jeg er aktiv når jeg har tid, men ikke kan, når jeg ikke har tid. Når jeg er ferdig med vikariatet jeg har som innbefatter at jeg må kaste bort rundt en og en halv time i bil pr dag, så går det nok litt bedre, fordi jeg da mest sannsynlig får omtrent en times mindre pendlevei. Endret 28. juli 2013 av absinthia
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #10 Skrevet 28. juli 2013 Før det kommer flere kommentarer, så må jeg vel tilføye at jeg har gått ned fra 71 kilo, som jeg veide i fjor. Det er bare at det er umotiverende med bom stopp, fordi jeg bruker mindre energi på jobb, enn når jeg f.eks er hjemme hele dagen. Dette skjer fordi jeg er aktiv når jeg har tid, men ikke kan, når jeg ikke har tid. Når jeg er ferdig med vikariatet jeg har som innbefatter at jeg må kaste bort rundt en og en halv time i bil pr dag, så går det nok litt bedre, fordi jeg da mest sannsynlig får omtrent en times mindre pendlevei. LAVKARBO er svaret. Anonymous poster hash: 4029b...9b0 2
Jade Skrevet 28. juli 2013 #11 Skrevet 28. juli 2013 (endret) Det er bra at du spiser masse nøtter, smør, ost og olje. For bare det å kutte ut dette vil hjelpe deg godt på vei! Det hjelper ikke at du liker å spise dette. Når man slanker seg, kan man ikke spise det man vil. Prøv smøreost istedenfor smør, og knekkebrød istedenfor brød. Dropp osten på skiven, evt. begrens deg. Skummet melk har også kalsium. Spis mer grønnsaker om du ikke blir mett. Ikke stek det i smør/olje. Husk likevel å få i deg sunt fett. Men ikke i store mengder. Du må nok under 2000 kcal om du skal gå ned. Finnes kalkulatorere på det. Evt trene intensivt noen timer hver dag. Men hvem har tid til det. Endret 28. juli 2013 av Jade
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #12 Skrevet 28. juli 2013 Det er bra at du spiser masse nøtter, smør, ost og olje. For bare det å kutte ut dette vil hjelpe deg godt på vei! Det hjelper ikke at du liker å spise dette. Når man slanker seg, kan man ikke spise det man vil. Prøv smøreost istedenfor smør, og knekkebrød istedenfor brød. Dropp osten på skiven, evt. begrens deg. Skummet melk har også kalsium. Spis mer grønnsaker om du ikke blir mett. Ikke stek det i smør/olje. Husk likevel å få i deg sunt fett. Men ikke i store mengder. Eller, man kan være smart og sunn og kutte ut karbohydratene istedet, og få energien sin fra nettopp disse fete produktene. Da holder man seg så mett at man faktisk ikke trenger å henge seg opp i kalorier! Anonymous poster hash: 2cb31...768
absinthia Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #13 Skrevet 28. juli 2013 Det er veldig fint at dere er så villige til å dele kostholdsråd, men jeg har faktisk en ganske bra anelse på det selv, selv om jeg ikke etterlever alt jeg vet til punkt og prikke. Det er ikke det jeg etterspør, jeg spør etter erfaringer fra folk som har forsøkt å erstatte et måltid med nutrilett pulver, ikke om det er den beste måten å slanke seg noen kilo på. I tillegg har jeg ganske mange studiepoeng i friluftsliv/fysisk fostring, samt bor sammen med en tidligere toppidrettsutøver, så jeg har både kunnskaper selv og får tips om hvilken trening som funker best om jeg skulle få tid til det. Som sagt, nå mens det er ferie går jeg ned - det er på grunn av aktivitetsnivået, samt at jeg har veksthuset fullt av agurk, tomat, squash, aubergine og at vi driver utstrakt bruk av grillen, som ikke krever at man bruker fett for å steke. Det er mens jeg er i jobb, problemet med at jeg ikke går ned er, til tross for at jeg ikke har en spesielt stillesittende jobb. Det hadde helt sikkert gjort forskjell om jeg bare hadde drevet intervalltrening i en halvtimes tid, men når jeg har tid til det, så er klokka 21.30 og jeg har vært i full gang siden klokka var 6 eller 7 på morgenen og vil helst få lov til å sitte på rumpa godt plantet i sofaen, siden den eneste pausen jeg ellers har i løpet av dagen, ofte er den på jobb. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juli 2013 #14 Skrevet 28. juli 2013 Grunnen til at du ikke får svar på det du spør over veldig enkel: det er ingen som har langvarig god erfaring med å bytte ut et eller flere måltider med pulver. Dette er noe de aller fleste med overvekt har prøvd uten at det ga det ønskede resultat. Varig endring av vekt betyr varig endring av kosthold. Man kan som regel spise alle typer mat, men man kan ikke spise dette hele tiden. Man løser mye ved å se på sammensetningen av det en spiser. Gode oster og andre feite pålegg og mat kan godt være skal være en del av kostholdet, men kanskje ikke på hverdager? Kanskje du for en periode skal spise grove knekkebrød av rug med smøreost eller mager leverpostei? Og ja det var ikke det du ville høre. Men jeg har altså dårlig erfaring med nutrilett og ville aldri valgt daglig inntak sv dette for all den gode osten i verden.
Jade Skrevet 28. juli 2013 #15 Skrevet 28. juli 2013 (endret) Var ikke meningen å gå utenom tema. Men når du skriver om 3000kcal, og 2000-2500kcal, og masse nøtter, smør og annet, så er det vanskelig å la være. Jeg ser på det som stor sannsynlighet at dette er grunnen til at du ikke går ned. En halvtimes trening vil være en dråpe i havet om du spiser så mange kalorier. Da er du avhengig av fysisk aktivitet store deler av dagen, sånn som du har nå i ferien. Hvor mye kalorier er det i et slikt nutrilett-lunch-måltid? Og hvor mange kalorier er det i lunchen du pleier å spise? Hadde også vært interessant å se menyen din for en dag, med kalorier. Jeg spiser Nutrilettbarer (219kcal) eller (som regel) Atkinsbarer (150-200kcal) til frokost i bilen for å spare kalorier og fordi jeg ikke gidder å lage frokost. Synes det er en grei løsning også for å spare tid. Jeg tenker at det er mer eller mindre en langsiktig løsning, så lenge ungene får frokost i barnehagen uansett og jeg slipper å sende med de nistepakke. Til lunch lager jeg meg knekkebrød med magert pålegg, og så har jeg frukt til mellommåltid. Er forsiktig med middagen, og tar gjerne kun en lettyoughurt til kvelds om jeg har "brukt opp" kaloriene mine. Lavkarbo har jeg ikke prøvd, så der kan jeg ikke uttale meg. Endret 28. juli 2013 av Jade 1
absinthia Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #16 Skrevet 28. juli 2013 Gudbedre! Jeg spiste over 3000 kcal før, - har jobbet som avløser, samt drevet gartneri og blomsterbutikk.mda jeg var gartner lempet jeg ofte 2-3 tonn om dagen i tillegg til at jeg løp rundt omkring - et par år i den perioden, var jeg faktisk undervektig, veide 47 kilo og så ganske forferdelig ut . Da jeg var avløser lempet jeg sikkert minst like mye , selv om jeg hadde mer regulert arbeidstid, siden jeg var ansatt. Min normalvekt er 55-58 kilo og den holdt jeg helt til jeg plutselig begynte å gå noen kilometer mindre pr dag. ( Bodde et sted der jeg kunne gå til både butikk, studiested, barnehage, jobb, pub osv - var aldri nødvendig å kjøre noe sted. I tillegg til at jeg gikk en del på fjellet ( var også nært) samt minst et par trimmerunder på kveldstid. Som du ser, så har jeg gått ned i vekt, med mitt kosthold, frem til jeg gikk ut i jobb igjen. Nå bor jeg dessverre på et sted der det ikke er noe poeng å gå til butikken ( tar 2,5-3 timer tur/ retur) jeg må kjøre til jobben, jeg har ingen venner å besøke, jeg begynte f.eks på ridning, men rekker ikke dette etter jobb om jeg ikke skal ta med meg ett og et halvtåringen, for jeg rekker ikke å slippe innom hjemme med ham om jeg skal drive på med noe slikt. Nå når det er sommerferie er jeg ute nesten hele dagen, uten at jeg ligger å soler meg og det sier seg selv at når en jobber i hagen, lufter hunden på lengre turer enn i hverdagene, går trilleturer osv - så forbrenner man mer enn en halvfysisk jobb som førskolelærer som er spesialisert innenfor fysisk fostring, natur og friluftsliv. Jeg er utendørs og i fysisk aktivitet noen timer om dagen, men må dessverre sitte litt på møterommet også. Jeg har loggført matvanene mine, fra minstemann var tre måneder og nesten frem til jeg begynte i jobb. Har forholdsvis lavt inntak av karbohydrater og mer fett i kostholdet ( pga oljer, nøtter, frø i brød osv) enn standarden. Protein ligger jeg som oftest på anbefalt nivå. En vanlig lunch for meg ligger på rundt 400-550 kalorier ( til kveldsmat, stort sett litt mindre) og i en slik pose er det 112. I løpet av en dag skulle det tilsi at jeg ligger med ca (la oss si) kalorier mindre enn før og det burde tilsi et vekttap på i underkant halv kilo pr uke. Det synes jeg er greit nok, det er jo ikke akkurat slik at jeg sliter med noen voldsom overvekt. Jeg er ikke sulten mellom denne lunchen og middag, så det er ikke problematisk i så måte. Har gjort ulogiske valg før som har hjulpet meg til vektnedgang - blant annet å begynne å drikke helmelk igjen, fordi jeg ble mindre sugen på noe godt. Nutriletten tenkte jeg på fordi en tidligere nabo av meg som hadde flere kilo å ta av erstattet først to måltider daglig over et par ukers tid, så gikk hun ned til et over noen måneder og så videre bare noen ganger enkelte uker. Det var jo ikke bare nutriletten som hadde gjort underverker, men at hun på grunn av den i tillegg hadde lært seg på å bruke kortere tid på måltidet, og vent seg til å ikke bli så mett. Hun tok av seg over 10 kilo på denne måten. Jeg er ikke av de som tror på vidunderkurer, da hadde jeg sikkert hatt kjennskap til flytende måltider fra dør av - jeg er tross alt nærmere 40
Gjest Blondie65 Skrevet 28. juli 2013 #17 Skrevet 28. juli 2013 Men nå er det en gang slik at dersom ditt energibehov pr dag har gått ned fordi du er mindre aktiv så vil du ikke ta av ved å spise det samme, du kan risikere å legge på deg. Ingen her anbefaler nutrilett - men siden du kjenner noen som har god erfaring så er det jo bare å gjøre det. Hvorfor vente på KGs velsignelse?
absinthia Skrevet 28. juli 2013 Forfatter #18 Skrevet 28. juli 2013 Jeg gjør jo det, jeg spør bare om det er fler som har prøvd. Jeg får komme med oppdatering
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #19 Skrevet 29. juli 2013 Har gjort ulogiske valg før som har hjulpet meg til vektnedgang - blant annet å begynne å drikke helmelk igjen, fordi jeg ble mindre sugen på noe godt. Her har du jo løsningen på problemet ditt, selv om det ikke er den løsningen du hadde tenkt. Du har selv opplevd at å få i deg mer fett gjør deg mettere og mindre søtsugen. Hva med å legge om til (moderat) lavkarbo i stedet for å gå på en pulverkur? Du trenger ikke droppe nøtter, fete oster, h-melk, smør eller olje. Du bør droppe vanlig brød, pasta og ris, men litt potet kan du spise (og heller droppe det hvis du ikke går ned). Jeg skriver ikke dette for å være vrang og ikke svare på det du lurer på, men fordi det du selv tror har vært "ulogiske valg", faktisk er det som kan hjelpe deg. Lykke til uansett! Anonymous poster hash: 28c7a...9d7 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #20 Skrevet 29. juli 2013 Jeg tror at all den (fornuftige) motforestillingen mot Nutrilett skriver seg fra at folk faktisk ikke har noen gode erfaringer med pulverkurer. Mulig du kjenner en som har gått ned x antall kilo ved hjelp av denne metoden, men jevnt over tror jeg det er slik at pulverdietter ikke fører til varig vektnedgang eller den livsstilendringen som faktisk er nødvendig. Alle mennesker ser etter raske løsninger, og særlig når det kommer til trening og vektkontroll. Dessverre finnes det ingen quick fix, det er den langsiktige og kjedelige måten som må til dersom man skal lykkes. Jeg tror også løsningen hos deg ligger i at du rett og slett må gå gjennom kostholdet ditt og ta noen litt ubehagelige valg. Lykke til. Anonymous poster hash: d15a6...0e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå