AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #1 Skrevet 28. juli 2013 Hei. Lurer på å gå fra mannen min etter mange års tankevirksomhet, men økonimien skremmer vettet av meg. Jeg lurer derfor på hva jeg bør tjene i måneden for å greie meg selv. nå har jeg netto utbetalt ca 20 000 og det er for lite til å gå ting til å gå rundt, til og med i samarbeid med mannen min. vi har hus og bil samt tre barn. hva mener dere? Anonymous poster hash: 1e2b3...b4a Anonymous poster hash: 1e2b3...b4a
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #2 Skrevet 28. juli 2013 Det er for lite info om din situasjon. Er alle 3 barna i skolealder? snart ferdig med grunnskolen? Hvis ikke, må du skaffe deg en stor nok bolig. Skal dere dele på omsorgen eller skal du ha barna 100%? Hvordan er leiemarkedet der du bor? har du mulighet til å kjøpe bolig alene? Får du noe EK fra salg av nåværende bolig? Som alenemor har du kanskje krav på OS, ekstra barnetrygd, barnebidrag, osv. Det er ikke så håpløst, men det avhenger av hvordan det er å bo der du bor nå. Anonymous poster hash: a959c...f21
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Hei. Lurer på å gå fra mannen min etter mange års tankevirksomhet, men økonimien skremmer vettet av meg. Jeg lurer derfor på hva jeg bør tjene i måneden for å greie meg selv. nå har jeg netto utbetalt ca 20 000 og det er for lite til å gå ting til å gå rundt, til og med i samarbeid med mannen min. vi har hus og bil samt tre barn. hva mener dere? Anonymous poster hash: 1e2b3...b4a Anonymous poster hash: 1e2b3...b4a Netto 20.000 burde duge helt fint. Du må nok begynne å bruke penger annerledes: men med arveklær til ungene, dine brukes til de er slitt, kutte i luksus og ferier samt vurdere om bil er nødvendig og god hjemmelaget mat skal summen rekke rundt. Om du bor i et pressområde (Oslo, Stavanger, bysentrum i de mindre byene) må du nok flytte ut i forstedene eller dele på rommene, men alt du trenger er resurser (personlige, ikke økonomiske) for å få et fin-fint liv for 3 barn på 50% og deg selv. Anonymous poster hash: a5c59...7d5 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 TS her. Lurer på å flytte til nærmeste by. Har 3 barn, to i grunnskolen (8 og 15) og en som er voksen (18) Vi har dyr bil og hus som vi har en del gjeld på, men om vi selger får vi kanskje et utbytte på nærmere 500 000. Jeg har 350 000 i studielån samt noen smålån som jeg betaler ca 1000 kroner på i mnd. Det som er så rart er at jeg med denne inntekten faktisk blir tom på kto en god stund før neste lønning, og da har jeg en mann som deler med meg. Av en husleie på 10 000 betaler jeg 4500 i hus og bil, jeg betaler ca 700 i studielån og 1200 i andre lån. Det burde gå, men jeg fatter ikke at det ikke gjør det. Vi reiser forholdsvis lite og er ellers ikke noen som sløser. Det hører med til historien at jeg ikke er så flink til å spare ad. mat ol.. Jeg har en god utdannelse og skal søke meg en jobb nå, da tenker jeg å søke meg oppover og få en jobb med netto 30 000 i mnd. minimum. Setter pris på flere innspill. Anonymous poster hash: 1e2b3...b4a
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 Hvis den eldste er 18 år, så er det vel på tide å flytte ut, avhengig av om han fortsatt går på videregående. Ihvertfall kan den minste dele rom med deg i ett år før eldstesønn drar i militæret eller flytter ut, på den måten trenger du ikke leie eller kjøpe en bolig med 4 soverom. Dessuten er det vel for sent, og kanskje uaktuelt, for han på 18 å bytte vgs. Han må vel bo i nærheten da og ikke med deg? Barna kan sikkert flyttes, men det blir vel ikke helt enkelt å skulle flytte fra alle venner og kjente. Er det mulig for deg å beholde huset, forresten? Å forlenge nedbetalingstiden slik at månedssummen blir lavere? Kan du selge deg ut av bilen og kjøpe en billigere bil? Med 250 000 i egenkapital må du nok langt utenfor en by for å få stor nok bolig hvis du skal kjøpe. Nå er ikke jeg så bereist i stønadsverden, men jeg tror du kan søke overgangsstønad. Om du får hovedomsorg for barna får du barnebidrag fra far, og om dere deler omsorgen kan du be om å få det første året med skattefradrag og bidrag fra NAV, slik at du får stable deg på beina. For det fordeles vel annen hvert år. Noen som vet mer om dette bør korrigere mine eventuelle feil her, eller gi deg mer utfyllende informasjon. Forresten kan du jo egentlig ta kontakt med NAV og spørre om alt rundt stønader, og håpe at du møter på noen som kan jobben sin.. Har du snakket med mannen din om dette? Vet du om han ønsker å bli i boligen eller går han med på å selge? Salgssum er som regel høyere enn takst, så slik kan du få et større overskudd. Lurt å bytte jobb er det uansett, 10 000 mer i måneden er gull verdt. Anonymous poster hash: cda26...da7
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #6 Skrevet 29. juli 2013 TS her. Lurer på å flytte til nærmeste by. Har 3 barn, to i grunnskolen (8 og 15) og en som er voksen (18) Vi har dyr bil og hus som vi har en del gjeld på, men om vi selger får vi kanskje et utbytte på nærmere 500 000. Jeg har 350 000 i studielån samt noen smålån som jeg betaler ca 1000 kroner på i mnd. Det som er så rart er at jeg med denne inntekten faktisk blir tom på kto en god stund før neste lønning, og da har jeg en mann som deler med meg. Av en husleie på 10 000 betaler jeg 4500 i hus og bil, jeg betaler ca 700 i studielån og 1200 i andre lån. Det burde gå, men jeg fatter ikke at det ikke gjør det. Vi reiser forholdsvis lite og er ellers ikke noen som sløser. Det hører med til historien at jeg ikke er så flink til å spare ad. mat ol.. Jeg har en god utdannelse og skal søke meg en jobb nå, da tenker jeg å søke meg oppover og få en jobb med netto 30 000 i mnd. minimum. Setter pris på flere innspill. Anonymous poster hash: 1e2b3...b4a For å få greie på dette tar du kontoutskriften for de siste 3-6 mnd. Skriv det ut på papir og noter bak alle linjer hva dette var. Eks: "mat", "frisør", "lege" Så lager du deg budsjettposter, som "dagligvare", "helse og egenpleie", "bensin", "bilutgifter" (dekk, lån, service, olje etc), "forsikring", "klær", "fritid" og så videre. Så detaljert eller lite detaljert du ønsker. Summer pr mnd. Summer det igjen og del på antall mnd. Vips: gjennomsnittlig forbruk! Deretter kutter du (på arket) ut alt som ikke er nødvendig for å eksistere. Dette er summen du må ha. Alt annet er ren luksus. Etter det kan du starte fra toppen og bestemme deg for hvor mye hver post er verdt for deg. Kanskje bruker du 5000 i take-away kaffe pr år (3 krus i uka)? Vil du heller på ferie eller er kaffi verdt det? Er bilen verdt 50.000 årlig, eller ville du heller økt boligstandarden og kjøpe en pålitelig 10-års gammel bil som koster deg 25.000? Ditt valg. Men når du ikke vet nøyaktig hvor pengene går så blir valget ditt uopplyst og lite gjennomtenkt. Du prioriterer kanskje sminke og frisør over førtidspensjonering helt ubevisst, mens du egentlig har lyst til det motsatte. Anonymous poster hash: a5c59...7d5 1
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #7 Skrevet 29. juli 2013 Har hatt to unger 100 % og inntekt på 29 000 utbetalt (inkludert barnetrygd og bidrag). Så jeg hadde egentlig ikke dårlig råd sånn sett. Pga jobb måtte jeg bo i et område med høye boligpriser. Jeg fikk ikke lån på min inntekt alene, og var henvist til leiemarkedet. Ungene delte rom og jeg sov på stua, hadde ikke råd til annet enn en toroms. Slik bodde vi i mange år før jeg flyttet og kjøpte sammen med min mann. Det er ikke problemer for barn å dele rom med verken hverandre eller foreldre. Det er mange som aldri har eget rom under oppveksten, og de klarer seg For meg gikk halve inntekten bort i bolig. Resten gikk til å betale ned studielån, bil som jeg måtte ha (billig og gammel), telefon, forsikringer, og alt annet. Barna fikk klær to ganger i året, og jeg kjøpte mye brukt. Matbudsjettet lå på 3000 i måneden. Og så sparte vi gjennom hele året og hadde tre uker ferie hver sommer. Da bodde vi i telt eller campinghytter rundt i Norge og Sverige. Dette er en ferieform ungene stortrives med og ikke vil slutte med selv om vi har råd til andre ting nå. Det eneste du vil ha krav på av stønader er en ekstra barnetrygd om du har hovedomsorg, eller halv om dere deler omsorgen. Barna er for gamle til at du har krav på overgangsstønad. Går den yngste på sfo kan du også ha krav på delvis støtte til dette. Og selvfølgelig eventuelt bidrag. Anonymous poster hash: 2596c...a5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå