Gå til innhold

dere som er fosterhjem for katt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har vurdert å bli fosterhjem for en katt da han er veldig glad i katter og jeg ønsker å hjelpe et dyr. Fra før av har vi en kanin som er veldig gammel nå så er ikke sikker på hvor lenge han har igjen. Kjæresten min vil helst ikke skaffe noen katt før han er død, men jeg derimot tror kaninen kunne fått mye selskap av en katt.

Uansett når vi bestemmer oss for å være fosterhjem så har jeg et par spm til dere som allerede er det

1. Får katten lov til å gå ut? ( tenker at dyrebeskyttelsen gjerne vil at dere kun skal ha den inne så den ikke stikker av)

2. Hvordan ordner dere det når den skal ut/inn? har dere kattedør eller mjauer den når den vil inn?

3.Har dere slitt med å gi katten videre når den har fått et hjem? ( ser for meg at vi ville endt opp med å ville ha katten selv,og jeg synes gjerne det passer litt dårlig nå pga vi er studenter som gjerne ikke er helt 100% på om vi studerer her neste år om vi skal på noe utveksling i framtiden osv,og det er ikke rettferdig å skaffe et dyr hvis man gjerne skal flytte i framtiden.

4. Hva gjør dere om dere skal ha besøk av familie som ikke tåler katt?

Anonymous poster hash: 343b7...38a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Vi har kattene inne for de bør jo være inne noen uker før de uansett slippes ut når de flytter. Kattunger er inne hele tiden selvfølgelig.

2. Svar relatert til over.

3. Hvis en er forsterhjem for dyrebeskyttelsen så er det de som evt. sliter med det. Ikke fosterhjemmet.

4. De som er allergiske for hund/katt må selv bestemme om de vil komme på besøk. Her er der ingen ekstra rutiner som å fjerne hunden/katten.

Skrevet

1. Vi har kattene inne for de bør jo være inne noen uker før de uansett slippes ut når de flytter. Kattunger er inne hele tiden selvfølgelig.

2. Svar relatert til over.

3. Hvis en er forsterhjem for dyrebeskyttelsen så er det de som evt. sliter med det. Ikke fosterhjemmet.

4. De som er allergiske for hund/katt må selv bestemme om de vil komme på besøk. Her er der ingen ekstra rutiner som å fjerne hunden/katten.

forstod ikke helt svar nr 3? man blir vel veldig knyttet til dyret man passer på,men mente du at det er som regel de på dyrebeskyttelsen som synes det er trist?

nr 4 tenker jeg på om dere bruker en spray eller noe? Har en mor som er ganske allergisk. Hun klødde en del i øyene den første dagen hun sov over her selvom jeg hadde fjernet høyet til kaninen,men det ble bedre etter noen dager ( da ga jeg henne allergitabletter). Så kanskje man kan vende seg til det,eller ta allergitabletter når man er på besøk.

Skrevet (endret)

Jeg tror Portvinpiken svarte på om det var vanskelig å finne et nytt hjem til dem, og ikke om den emosjonelle tilknytningen til dyret (slik jeg tolket det). :)

Jeg kan ikke svare på noen av de andre spørsmålene - men våre kjente og bekjente tar allergipiller hvis de skal på besøk til oss, og vi har også allergipiller liggende i tilfelle noen glemmer eller reagerer. Jeg går også over sofaen for å fjerne det verste av kattehåret (det gjør jeg hver uke uansett, men en ekstra gang når det kommer allergikere på besøk). :)

Endret av ninuska_
Skrevet

forstod ikke helt svar nr 3? man blir vel veldig knyttet til dyret man passer på,men mente du at det er som regel de på dyrebeskyttelsen som synes det er trist?

nr 4 tenker jeg på om dere bruker en spray eller noe? Har en mor som er ganske allergisk. Hun klødde en del i øyene den første dagen hun sov over her selvom jeg hadde fjernet høyet til kaninen,men det ble bedre etter noen dager ( da ga jeg henne allergitabletter). Så kanskje man kan vende seg til det,eller ta allergitabletter når man er på besøk.

Hehe å ja - beklager. Leste litt fort her.

Jeg leste det som om spørsmålet var om man ville sliten med evt. nye hjem til kattene hvor nye eiere ikke kunne ha kattene allikevel og om man var ansvarlig for å ta de tilbake og finne nytt hjem osv. For det skjer jo en gang i blant (mest med hunder da).

Men nå når jeg forstår spørsmålet riktig: ja det er alltid litt trist å gi fra seg katten(e) man har hatt, men man får jo være med på å bestemme om nye eiere egner seg osv. Dessuten må man være instilt på at det ikke er det permanente hjemmet, men at kattene skal reise igjen. Man gjør jo noe fint for kattene ved å være fosterhjem.

Skrevet

Jeg og kjæresten har vurdert å bli fosterhjem for en katt da han er veldig glad i katter og jeg ønsker å hjelpe et dyr. Fra før av har vi en kanin som er veldig gammel nå så er ikke sikker på hvor lenge han har igjen. Kjæresten min vil helst ikke skaffe noen katt før han er død, men jeg derimot tror kaninen kunne fått mye selskap av en katt.

Uansett når vi bestemmer oss for å være fosterhjem så har jeg et par spm til dere som allerede er det

1. Får katten lov til å gå ut? ( tenker at dyrebeskyttelsen gjerne vil at dere kun skal ha den inne så den ikke stikker av)

2. Hvordan ordner dere det når den skal ut/inn? har dere kattedør eller mjauer den når den vil inn?

3.Har dere slitt med å gi katten videre når den har fått et hjem? ( ser for meg at vi ville endt opp med å ville ha katten selv,og jeg synes gjerne det passer litt dårlig nå pga vi er studenter som gjerne ikke er helt 100% på om vi studerer her neste år om vi skal på noe utveksling i framtiden osv,og det er ikke rettferdig å skaffe et dyr hvis man gjerne skal flytte i framtiden.

4. Hva gjør dere om dere skal ha besøk av familie som ikke tåler katt?

Anonymous poster hash: 343b7...38a

1. Er du fosterhjem gjennom Dyrebeskyttelsen får katten ikke lov å gå ut. Dette er fordi katten er under deres eie, og skal ikke bli forsvunnet.

2. Noen katter er lett omplasserbare, mens andre katter (gjerne eldre) kan det ta litt tid før de blir omplassert.

3. Om de er allergiske, er det deres problem tenker jeg :)

Jeg er selv fosterhjem for Dyrebeskyttelse, og har vell hatt tilsammen 8 katter hos meg på et par år. Noen av kattene ble raskt omplassert, mens den ene katten var hos meg i ca et havt år. Dette var en katt på 6 år. Men heldigvis fikk den seg et godt hjem :)

Syns det er veldig givende, og spesielt å se hvordan kattene vokser opp. Fra katten kommer hjem til deg, og gjerne er redd, tynn og sky. Til katten er trygg og kosete og finner seg et helt eget hjem.

• 9 måneder senere...
Gjest Pheel
Skrevet

Kunne tenkt meg å hatt katt i fosterhjem selv, hvertfall med tiden. Hvordan er det med utgiftene, er vel organisasjonen (eier) som står ansvarlig for alt, eller?

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fosterhjemmet organiseres kommer an på hvilken avdeling av dyrebeskyttelsen man snakker om. DOOA (Oslo og Akersuhus) har kattehuset. Da er pusen i fosterhjem i karantenetiden på 4 uker og flytter deretter til kattehuset hvor den blir adoptert fra. Man kan dra og besøke pusen på kattehuset, så blir overgangen litt lettere :)

Men, de er selvsagt en fare for at man forelsker seg helt i den lille pelsballen og ender opp med å adoptere den! Det gjorde vi.

Når det gjelder kaninen kan det hende at dyrebeskyttelsen har regler for hvilke dyr som kan bo i hus med fosterkatten.

Anonymous poster hash: a0124...5e2

Skrevet

Kunne tenkt meg å hatt katt i fosterhjem selv, hvertfall med tiden. Hvordan er det med utgiftene, er vel organisasjonen (eier) som står ansvarlig for alt, eller?

Det er det :) Du som fosterhjem skal slippe utlegg på vatrinær, mat, sand, klorebrett osv.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er kaninen, er den vandt med katter?
Og enda viktigere er det å få inn en katt som er vandt med kaniner. Har du tenkt på det?

Anonymous poster hash: d083b...f39
AnonymBruker
Skrevet

1. Er du fosterhjem gjennom Dyrebeskyttelsen får katten ikke lov å gå ut. Dette er fordi katten er under deres eie, og skal ikke bli forsvunnet.

2. Noen katter er lett omplasserbare, mens andre katter (gjerne eldre) kan det ta litt tid før de blir omplassert.

3. Om de er allergiske, er det deres problem tenker jeg :)

Jeg er selv fosterhjem for Dyrebeskyttelse, og har vell hatt tilsammen 8 katter hos meg på et par år. Noen av kattene ble raskt omplassert, mens den ene katten var hos meg i ca et havt år. Dette var en katt på 6 år. Men heldigvis fikk den seg et godt hjem :)

Syns det er veldig givende, og spesielt å se hvordan kattene vokser opp. Fra katten kommer hjem til deg, og gjerne er redd, tynn og sky. Til katten er trygg og kosete og finner seg et helt eget hjem.

Vi har akkurat hatt en del med dyrebeskyttelsen å gjøre fordi vi ønsker å adoptere en katt, og alle de vi har snakket med har kattene ute. Du kan ikke holde katter inne i flere måneder!

Anonymous poster hash: 4326d...c85

Skrevet

Oi denne tråden var gammel, det er jeg som er TS. Angående kaninen så døde den dessverre i fjor sommer,og vi gikk et halvt år før vi ble fosterhjem til en herlig liten jentekatt som misstrivdes i de andre fosterhjemmene, men hos oss har hun falt til ro :) Angrer ikke på at vi ble fosterhjem, utrolig givende! Og vi håper at alt ordner seg til slutt slik at vi kan beholde henne ( litt usikker framtiden med studier ol.)..

Vi får forresten ikke lov til å ha henne ute, da de ikke vil at kattene i fosterhjemmene skal stikke av. Men det virker ikke som hun er kjempe interessert i å gå ut heller, har aldri mjaua med hverken døra eller vinduet;) Men allikevel er det jo best for en katt å få være ute om man får lov til det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...