Gå til innhold

Boligmeglere, hvorfor i huleste skal de ha 2.7% av boligens verdi?!?!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette har irritert meg i flere år, i Norge er det vanlig at boligmeglere tjener en viss prosent av det boligen blir solgt for. Så hvis boligen blir solgt for 1 million, tjener megleren for eksempel 27000, eller 2,7%. Hvis boligen blir solgt for 5 millioner tjener megleren 135 000.

Men hvorfor i huleste helvette er det slik? Meglerens jobb er å skaffe best mulig pris på boligen han selger for deg, med allikevel er det slik at når meglere selger sine egne boliger. Så tjener de i snitt flere hundre tusen mer enn om de hadde solgt noen andre sin bolig.

Hvorfor? Jo fordi megleren ikke har noe som helst å tjener på å skaffe deg best mulig pris.

Tenk deg at du er en megler som skal selge en bolig med en takst på 5 millioner kroner. Hvis du selger den for 5 millioner, tjener du 135 000. Selger du den for 4,5 millioner, så tjener du 121500, og selger du den for 5,5 millioner tjener du 148500.

Som boligselger er dette store forskjeller, og det er vel verdt å vente en uke eller to ekstra for å få ett bedre bud på boligen.

Men for megleren? Ikke faen. For ham lønner det seg mer enn noe annet, å selge raskest mulig. Og det viktigste av alt for hans del er at boligen blir solgt.

Så når du får ett tilbud på 5 millioner, så kommer megleren ALLTID til å si at du burde ta det. For med en gang du tar det, tjener han 135.000 kr. Han gidder ikke å vente 1, 2 eller 3 uker til for å selge for 500.000 kroner ekstra! Hvorfor skulle han gjøre det? Han risikerer at du ombestemmer deg, han risikerer å tjener 0 i stedet for 135000. Og alt han har å tjene på det er 13.500 kroner, ingenting i forhold til de 135.000 han allerede har i lomma?

Arrrgh, blir så irritert. Det er så idiotisk som det kan bli, skjønner ikke hvorfor det får fortsette!

Anonymous poster hash: 001a2...a40
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Ciegus
Skrevet

Og dette problemet hadde blitt løst om de fikk en fastsatt sum i stedet, mener du...?

AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke bare i Norge.

Anonymous poster hash: 62b68...37d
AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor i huleste helvette er det slik?

Det ble forbudt å ta progressiv provisjon fom. 2008. Så vidt jeg husker var det delvis fordi det ga megler et incentiv til å finne takstmenn som satte taksten kunstig lav, og delvis fordi at også kjøper skal kunne stole på megler. Det var mye skriving om det i mediene, du kan sikkert finne artikler om det hvis du søker.

Anonymous poster hash: 6cc9c...aca

Skrevet

Eg har høyrt at om ein har kontrakt med megler, men selger huset på eigenhand skal megler fortsatt ha sin prosent. Det gjelder også om ein ombestemmer seg og selg boligen fleire år seinare. Det syntes eg iallefall er teit. I realiteten kan megler ikkje gjere nokon ting men likevel ha rett på deler av salget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det ble forbudt å ta progressiv provisjon fom. 2008. Så vidt jeg husker var det delvis fordi det ga megler et incentiv til å finne takstmenn som satte taksten kunstig lav, og delvis fordi at også kjøper skal kunne stole på megler. Det var mye skriving om det i mediene, du kan sikkert finne artikler om det hvis du søker.

Anonymous poster hash: 6cc9c...aca

Har det seriøst blitt forbudt med progressiv progresjon?

Til TS og andre, dere ser vel at en fastpris for oppdraget uavhengig av salgssum i hvert fall ikke gavner deg som selger? Om man tjener det samme uavhengig av hva den går for, så vil megler i alle fall ønske å selge så raskt som mulig.

I mange områder er det ikke noen risiko for kjøper at taksten settes litt lavt for å trekke kjøpere, da salgssummen gjerne er en del høyere dersom man bor i et populært område. Som selger må man se på hva man får igjen totalt, ikke hva taksten i utgangspunkt er. Jeg vet at jeg hvertfall ikke vil ha en megler som bare får en fast sum for oppdraget med tilhørende null motivasjon for å gjøre det bra.

Anonymous poster hash: de6b7...340

Skrevet

Progressiv provisjon er forbudt.

Og det er ikke megler som får 2,8 % av salget, men meglerforetaket.

Hvorfor er provisjonslønn en uting? Mange yrker som opererer med det. Du som selger ønsker vel også å få mest mulig for din bolig?

AnonymBruker
Skrevet

Progressiv provisjon er forbudt.

Og det er ikke megler som får 2,8 % av salget, men meglerforetaket.

Hvorfor er provisjonslønn en uting? Mange yrker som opererer med det. Du som selger ønsker vel også å få mest mulig for din bolig?

Nettopp, meglerforetaket får 2,8%:

Men boligen selger jo gjerne seg selv til 5 millioner, megler trenger ikke akkurat å jobbe hardt for å oppnå takst. Det kan stort sett hvem som helst gjøre selv.

Problemet er at mens jeg tjener 95000 på at boligen bli solgt for 5,1 i stedet for 5 millioner. Så tjener megleren bare 2800 og får ca halvparten av det selv, minus skatt. Er ca 1000 kroner ett godt nok incentiv for megleren til å jobbe en ukes tid ekstra med å øke salgssummen med 100 000 kroner?

Slik som jeg ser det, så tjener jo megler gode penger uavhengig av om han får en god pris eller ikke. Alt som er viktig for ham er hvor mye han omsetter for i året. Det er bedre for ham å selge 100 boliger i løpet av ett år til 90% av takst. Enn å selge 50 for 120% av takst.

Hadde det vert opp til meg skulle takstmannen vert totalt uavhengig av megler. Det skulle ha vert ett fast beløp for den faktiske jobben som blir gjort med å selge boligen, utfylling av papirer, annonsering og liknende. Og provisjon / bonus av det beløpet som går over takst.

• Liker 3
Skrevet

Det er en liten tankevekker ja.. Jeg hadde ikke giddet å gjøre massiv innsats for kun å tjene en tusenlapp. Hvis megleren får opp budet med 20 000 kroner tjener han jo da kun selv 200? Er jo ingenting, men 20 000 er jo mye.

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke så mye om dette her, men undrer: hvorfor skal meglerforetaket ha flere hundre tusen for å selge en bolig i det hele tatt? Det kan da umulig koste dem særlig mye å selge boligen, eller. Ser ikke hva de kan ha av utgifter som rettferdiggjør betaling i hundretusenklassen. Noen annonser i den avis og visning en helg ++ papirarbeide..

Anonymous poster hash: 0a0dc...c63
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

dette er min erfaring også, som selger har jo feks 100 000 ekstra mye å si, men ikke for en megler i forhold til provisjonen. Følte meg veldig presset av megler til å selge min bolig etter første visning, tydelig at han ville bli ferdig med det

Anonymous poster hash: 29486...685
Skrevet

Mulig jeg ikke burde uttale meg om dette, siden jeg selv er under utdanning og dermed føler en trang til å forsvare min fremtidige yrkesgruppe.

Jeg skjønner poenget ditt og synes du har et godt poeng.

Som selger er det jo du som selv velger takstmann. En megler setter markedsprisen.

I forhold til at det ikke er mye jobb å selge bolig, vel... Det er møte med selger papirarbeid, salgsoppgave, annonser, visninger, statens kartverk, kontraktsmøter, oppgjør osv.

Kommer sikkert til å få masse negative tilbakemeldinger nå, siden meglerbransjen er noe alle tydeligvis elsker å hakke løs på. Jeg er enig i at det tidligere var en skitten bransje og noen sitter fortsatt igjen med det samme inntrykket.

Det har vært store oppryddinger i bransjen og jeg føler i hvert fall at vi som blir utdannet nå har en høy faglig kompetanse, i hvert fall i forhold til jus og økonomi.

AnonymBruker
Skrevet

Mulig jeg ikke burde uttale meg om dette, siden jeg selv er under utdanning og dermed føler en trang til å forsvare min fremtidige yrkesgruppe.

Som selger er det jo du som selv velger takstmann. En megler setter markedsprisen.

I forhold til at det ikke er mye jobb å selge bolig, vel... Det er møte med selger papirarbeid, salgsoppgave, annonser, visninger, statens kartverk, kontraktsmøter, oppgjør osv.

Kommer sikkert til å få masse negative tilbakemeldinger nå, siden meglerbransjen er noe alle tydeligvis elsker å hakke løs på. Jeg er enig i at det tidligere var en skitten bransje og noen sitter fortsatt igjen med det samme inntrykket.

Det har vært store oppryddinger i bransjen og jeg føler i hvert fall at vi som blir utdannet nå har en høy faglig kompetanse, i hvert fall i forhold til jus og økonomi.

Dessverre er jeg uenig med deg. Meglere kan svært lite, de gidder ikke å undersøke åpenbare forhold rundt sagsobjektet, de svarer i hytt og pine og lyver som få!

Jeg er ganske sjokkert over de erfaringer som jeg har gjort på jakt etter ny bolig. De kreves tross alt utdannlelse, men verst av alt er at dette gjelder også jurister som opererer som meglere.

Meglere er vår tids bruktbil-selgere!

Det eneste som rettferdiggjør noe honorar utover selve salgsjobben, er det lovbestemte ansvaret de sitter med.

Og på den annen side, jobben må jo være gørrkjedelig og masete, så det er jo mulig at det er yrkesskader man ser.

Anonymous poster hash: bbd96...90a

AnonymBruker
Skrevet

og når først noe går galt, da har de plutselig ikke ansvar for noe

Anonymous poster hash: 29486...685
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Det som irriterer meg med meglere, er at jeg ikke synes de gjør seg fortjent til det de får betalt. Vi leter etter ny bolig, og meglerne vi møter på visning eller når vi ringer kan lite eller ingenting om boligen. Megler møter opp på visning, men har åpentbart ikke gjort en innsats med å lese seg opp på boligen før de møter til visning. Noen ganger har vi også oppdaget av megler har løyet oss rett opp i ansiktet.

Min erfaring er at meglerbransjen fortsatt er skitten, og vi sitter igjen med et inntrykk av at megler kun er opptatt av å karre til seg mest mulig penger, i stedet for å ha fokus på å gjøre en god jobb.

Endret av Grønt blad
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vel, det åpenbare svaret er at ved salg av bolig (som unektelig er det største salget du noengang skal gjøre) så bør du selv undersøke både marked og meglere.

Om du skulle kjøpt bil bruker du timesvis og ukesvis (kanskje årevis) på å studere ulike modellet, motorer, farger og slikt etter hva du ser etter i en bil, og om du skal kjøpe meglertjeneste bør du også bruke tid på å se etter kompetanse, erfaring, omtale etc. Og nettopp omtale er en grunn til at meglere skal anstrenge seg for høyere pris for din bolig.

Jeg er enig i at det er mye ræl i meglerbransjen. Han som solgte leiligheten jeg bor i nå visste ingenting om den. Han kunne ikke plassert den på et kart engang. :fnise: Jeg selger (selvsagt) aldri gjennom det meglerforetaket, siden de ansetter idioter.

Og om du i tillegg har undersøkt markedet så er du i stand til å si at "nei, ikke på tale jeg selger for kr X". Du har satt bort selve jobben, men det er fortsatt du som skal selge ditt hus. Kan ikke gjøre et godt salg om du ikke vet noe om hussalg like lite som du kan dyrke tomater uten å vite noe om tomater. Ingen tar skade av solide doser ny kunnskap. Tror det er der det svikter litt. Megleren er en (dyr) ansatt. Du er sjefen og må vite nok til å etterprøve arbeidet.

Anonymous poster hash: b5fbb...343
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo litt skremmende at når jeg gikk på BI så var det folk (en god del) som gikk eiendomsmegling som strøk i "Finans og økonomistyring" fagene. Etterpå ser du at de har greid å lirke seg gjennom studiet og er blitt eiendomsmeglere.

Anonymous poster hash: f4b98...f9b

• Liker 2
Skrevet

Det er jo litt skremmende at når jeg gikk på BI så var det folk (en god del) som gikk eiendomsmegling som strøk i "Finans og økonomistyring" fagene. Etterpå ser du at de har greid å lirke seg gjennom studiet og er blitt eiendomsmeglere.

Anonymous poster hash: f4b98...f9b

Du blir ikke utdannet eiendomsmeglerfullmektig med stryk i noen fag, så da må de ha tatt opp faget og dermed bestått.

AnonymBruker
Skrevet

TS her:

Har ingen problemer med megleres kompetanse eller noe annet. I det store og hele er meglerbransjen en veldig ryddig bransje. Men megleren belønnes jo rett og slett bare for å få solgt boligen. Ikke for å skaffe god pris. Det er feil ;)

• 1 måned senere...
Skrevet

Det hjelper ikke at man kan jus og økonomi, når man ikke leser papirene ordentlig.

For et par uker siden så vi på et rekkehus, og vi lurte på om det var forkjøpsrett knyttet til boligen. Meglere visste ikke, men antok det. Da vi dro fra visningen ropte han etter oss at det ikke var forkjøpsrett likevel. Han hadde visst snakket med eieren.

I prospektet stod det derimot om forkjøpsrett, og det stod at megleren hadde opplysningsplikt om dette, og da jeg ringte megleren sjekket han dette opp og fant ut at det var forkjøpsrett for andre andelseiere i borettslaget.

Dette er rett og slett elendig arbeid fra meglerens side. Det er mulig han kan jus og økonomi, men han må likevel lese seg litt opp på boligen han skal selge.

Anonymous poster hash: 26336...144

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...