AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #1 Skrevet 27. juli 2013 Nesten-seksåringen har vært vanskelig i matveien hele sitt liv. Aller helst vil han leve på brødskiver med noen ytterst få typer pålegg og havregrøt og melk. Evt en type yoghurt og 1-2 typer frokostblandinger. Han spiser nesten ikke varmmat overhodet, liker kanskje 2 typer frukt og en type grønnsaker. Han nekter konsekvent å smake noe nytt. Jeg blir sprø av dette! Har prødt aøt, inll "du må smake", til ikke noe mat før neste måltid, avtaler om å spise så og så mange biter osv., sette fram mange tung å velge mellom på matbirdet, osv. Irriterer meg at vi bruker så utrolig mye tid på dn ungen sin matvaner! Han er liten og tynn og vi kan ikke bare la ham få lov å la være å spesielt hele dagen heller. Hans eldre søsken er helt vanlig i matveien, spiser det meste uten at vi har gjort oe spesielt. Anonymous poster hash: 5ece9...15e
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #2 Skrevet 27. juli 2013 "prødt aøt, inll" = prøvd alt, inkl. Anonymous poster hash: 5ece9...15e
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Hvorfor kan han ikke spise det han liker da? Du nevner jo både havregrøt, frukt, brød og litt yoghurt/frukt. Ikke mas mer med dette, og la han få spise det han vil..
Gjest Riskjeks Skrevet 28. juli 2013 #4 Skrevet 28. juli 2013 Enig med gjesten over. Det er utrolig stort fokus på alt barn "må" spise, og folk kappes jo nærmest om å ha den mest grønnsaks- og fisk/kjøtt-spisende ungen. Sannsynligvis vil dette gå seg til over tid, og jeg tror du bare gjør vondt verre ved å overfokusere på dette. Å gjøre hvert måltid til en kamp er å be om at han får et problematisk forhold til mat i fremtiden. 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2013 #5 Skrevet 28. juli 2013 Dette høres helt ut som min 3 åring... Alle sa det bare var en "fase" men den har jammen var lenge. 6 år er lenger, så jeg aner ikke hva du burde gjøre, men jeg føler virkelig med deg. Det er forferdelig slitsomt! Anonymous poster hash: 14f3f...5bb
Lunete Skrevet 28. juli 2013 #6 Skrevet 28. juli 2013 Mine foreldre holdt på slik som deg og jeg har et veldig problematisk forhold til mat. Jeg spiser kun for å overleve. Mat har blitt noe negativt for meg. Jeg anbefaler å være mer avslappet rundt det. Forstår det kan være vanskelig, men at mat blir en maktkamp hjelper iallefall ikke. La han spise det han liker. Oppmuntre til å smake på nye ting, men ikke gjør noen stor sak ut av det om han ikke vil. Gjør fellesmåltider til koselig familiestund uten fokus på må spise så mye eller må smake på ditt. Vis at dere nyter maten. 1
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2013 #7 Skrevet 28. juli 2013 Den ene jenten min ofrer mye for å slippe å putte noe i munnen. (8 år) hun kan dele ut nisten sin på skolen og til andre søsken. Hun er liten og tynn og tok av mye da hun begynte på skolen. vi snakket med helsesøster og hun fikk bedre tid til måltidene. Hun vet hun blir passet på av lærere og hjemme så nå er hun blitt flink å spise. men å smake noe nytt er uaktuelt. ikke stress med det,og gi barnet det det spiser. havregrøt er ikke usundt. så lager du bare til dere andre uten å si noe mer. Dette tror jeg ettehvert at barnet får lyst å smake på annen mat uten å føle all negativiteten.
Gjest Gjest Lena Skrevet 28. juli 2013 #8 Skrevet 28. juli 2013 Høres ikke bra ut. jeg har en gutt som er veldig kresen, han er nesten 9 år gammel nå og det er blitt bedre. Men han har spist middagsretter, noen få. hvor bor dere? Du bør ta kontakt med fastlegen din, forklarer problemer og be ham henvise til spiseteam på sykehuset der dere bor. Det er best hvis legen kan henvise til Riks Hopital i Oslo. Gutten fikk ikke hjelp der, men jeg har en jente som har D.S. Hun har spiseproblemer så jeg har litt erfaringer. Helsesøster kan ikke mye om slike problemer. Ikke bruk mye tid å gå gjennom henne. Be legen sjekker med sykehuset og henvise videre.
Gjest Gjest Skrevet 28. juli 2013 #9 Skrevet 28. juli 2013 Føler veldig med deg. Min gutt (snart ni år nå) var sær og kresen i matveien helt fra han begynte med smaksprøver som baby. Likte kun noen få utvalgte matvarer/retter. Vi valgte til slutt å la han styre det selv slik mange over her anbefaler. Det var vanskelig i mange år, men etter at han begynte på skolen har det gradvis løsnet litt. Han spiser det meste nå, bare han slipper unna de få ingrediensene han fremdeles ikke liker, men da lager vi bare f.eks saus ved siden av så han skal slippe sausete mat. "Ren" mat, uten saus, fett, krydder f.eks går nå greit. Hold ut og la han styre set selv, la han være med å lage maten fra bunnen av og smake på ingrediensene. Lykke til, det blir bedre :-)
Gjest Daenerys Skrevet 28. juli 2013 #10 Skrevet 28. juli 2013 Jeg var slik, og var ekstremt kresen helt til jeg var 15. Det ble menneske av meg også, jeg er i dag sunn og spiser det meste Skjønner det er frustrerende, men anbefaler å la han spise det han liker, og ikke lage et stort drama ut av det. Mine foreldre lot meg spise som jeg gjorde, og jeg har ikke et problematisk forhold til mat i dag, ref. de som skriver over her at det ble problematisk til mat med masete foreldre. Hadde jeg blitt henvist til en spiseklinikk ville jeg nok fått større problemer, enn å kunne få lov til å spise det jeg liker og ikke lage oppstyr rundt det.
Gjest Riskjeks Skrevet 29. juli 2013 #11 Skrevet 29. juli 2013 Høres ikke bra ut. jeg har en gutt som er veldig kresen, han er nesten 9 år gammel nå og det er blitt bedre. Men han har spist middagsretter, noen få. hvor bor dere? Du bør ta kontakt med fastlegen din, forklarer problemer og be ham henvise til spiseteam på sykehuset der dere bor. Det er best hvis legen kan henvise til Riks Hopital i Oslo. Gutten fikk ikke hjelp der, men jeg har en jente som har D.S. Hun har spiseproblemer så jeg har litt erfaringer. Helsesøster kan ikke mye om slike problemer. Ikke bruk mye tid å gå gjennom henne. Be legen sjekker med sykehuset og henvise videre. Det er jeg helt uenig i. Det er, som flere har nevnt, oppskrift på å gjøre problemet enda større. Så lenge gutten får i seg normal mat (altså ikke kun spiser boller og godteri), og vokser som han skal, er det ingen fare. TS skriver jo at han spiser brød med pålegg, havregrøt, yoghurt, frukt og én type grønnsak (det siste er mer enn mange andre unger spiser ). Selv om det ikke er et optimalt kosthold er det absolutt bra nok til at det ikke gir mangelsykdommer e.l. Kan ikke få sagt det nok, dette med at jo mer man stresser med dette, jo verre vil det bli.
Gjest Lena Skrevet 29. juli 2013 #12 Skrevet 29. juli 2013 Vi har en gutt som er kresen, det har ikke vært lett både for meg eller faren hans. Vi har bare snakket med helsesøstene og det har gått akkuratt somTS. Så fikk vi en jente som har D.S med spiseproblem. Da vet vi spiseteam på Riksen. Det er ikke så negativ som dere tror, de på riksen er veldig flinke med barn, de tvinger ikke barn til å spise, men de snakker med dem, finner problemer og har konkrete tips til foreldre for å håndtere situasjoner hverdag. jeg har skrevet dette fordi jeg ville at TS kan søke om hjelp som hjelper gutten slik at hverdagen vil bli bedre for ham og foreldrene. Ikke for å gjøre TS stresser. Som sagt, gutten min er 9 år nå og han har spist bedre enn før. HAn er lav og liten... Vi fikk ikke hjelp for ham men det ser ut som spiseproblemer har løst litt. Men han er fortsatt kresen. Jeg må noen gange lage en egen rett til ham. Liten tips. Gi ham det han vil spise, men utfordrer ham å smakke på ting. (Eks. du må smake på laks før du spiser din mat. Hvis du ikke liker, kan du slippe å spise den, gjentar det flere ganger...). En gang i uka må han spise samme med familie, ikke egen mat... Be ham lage maten samme med dere, viser ham at det er ikke noe skummet på den maten.... Jeg forstår TS mye og snakker med fastlegen hvis du synes at du trenger hjelp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå