Gå til innhold

Ta med barn i begravelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor til en gutt på 2 år. Oldemoren min døde for rundt ett år siden, da kunne ikke jeg gå i begravelsen pga jeg ville vise respekt.. Jeg er redd for å ta med ungen i begravelsen fordi han kommer til å løpe rundt, ødelegge noe eller bli hysterisk. Har så dårlig samvittighet for at jeg ikke fikk vært der! :( har ingen som kan passe han heller. morfaren min har kreft og jeg lurer på hva jeg skal gjøre når hans begravelse kommer.. Er det noen av dere som har hatt med så små barn i begravelser? Hvordan gikk det?

Anonymous poster hash: 17181...11f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det er helt greit å ha med barn i begravelse. Det er jo ikke bare din familie, det er din sønns familie også. Hvorfor skulle ikke han få lov å være der?

Små barn vet ikke bedre og det burde andre folk forstå. Jeg var i min bestefars begravelse da sønnen min var baby og i min bestemors begravelse da sønnen min var 1år gammel. Begge gangene var sønnen min med. Ja han bråka litt, men han var et bittelite barn. De fleste ser på de små barna som et lyspunkt på slike triste dager :)

Sist vi var i kirken var vi i dåp. Ville ikke ha med meg barnet mitt da for jeg visste det ville fungere dårlig (han var da 2år gammel). Ikke fordi han er liten, men han er ganske vilter og vanskelig å ha med å gjøre. Vi ble "tvunget med" og det endte i at gutten min løp rundt i kirken, drakk av dåpsvannet og tittet under kjolen til presten. Men sønnen min er mentalt baby og forstår lite pga utviklingsforstyrrelse så det er jo en helt annen sak. Av den årsaken kommer jeg nok ikke til å ha med meg sønnen min i begravelse igjen (eller kirken i det heletatt) fordi det blir for mye utagering og tull.

Siste avsnittet måtte jeg bare fortelle fordi det var litt humoristisk :P

Du kan jo høre med noe familie om de kan hjelpe deg litt også så du slipper å ta hele jobben med å passe på han i begravelsen? :)

Anonymous poster hash: 46b59...204

• Liker 3
Skrevet

Har ikke hatt med egne barn, men søstera til sambo hadde med sine små gutter i begravelse for noen år tilbake når bestefaren døde og det gikk fint, selv om de ikke var lydløse. Barn er barn, og blir det støy og uro fra dem så skjønner nok folk det uten at det oppfattes som respektløst. Dere er en del av familien dere også, og har all rett til å være der. Har selv vært med i begravelser som barn, og kommer til å ta med mine barn når det blir aktuelt.

Skrevet

Da min far døde i høst var det flere barn med i begravelsen, fra helt nyfødt og oppover, inkl. en på 2 og en på halvannet. De er barn, og selvfølgelig ikke helt lydløse, men det var bestefaren deres, og helt naturlig at de skulle være med. Har du en venninne som kanskje kan være? Som kan ta med barnet ut om det absolutt ikke går?

Skrevet

Både jeg og fler hadde med små barn siste begravelsen jeg var (barn fra 5 år og ned til babystadiet) det gikk helt fint. Og var et ønske fra de nærmeste da dette var oldebarna til avdøde.

Skrevet

Dette lurer jeg også på...Skal i begravelse til min bestefar, og vil gjerne ha med meg gutten min på 9 mnd. Det var jo det eneste oldebarnet! Men resten av familien mener det blir for mye uro med en baby....

Gjest Magdalene
Skrevet

Dette lurer jeg også på...Skal i begravelse til min bestefar, og vil gjerne ha med meg gutten min på 9 mnd. Det var jo det eneste oldebarnet! Men resten av familien mener det blir for mye uro med en baby....

En så liten baby forstår jo ingen ting av det alikevel, så om jeg hadde fått barnevakt hadde jeg latt han være der.

Om det er vanskelig med barnevakt må du jo bare ta baby med.

AnonymBruker
Skrevet

Når de er veldig små og ikke skjønner så mye hadde jeg hatt banrevakt, vist ikke så er det ikke noe problem å ta med så små.

Oldefaren til mine barn døde da de var 4 og 6 år gamle. Da tok jeg de med. jeg var alenemor, men det var på faren sin side, så jeg ble med mine barn i begravelsen siden jeg elv hadde vært i familen så lenge. Og oldemor til mine barn ga meg en klem og satte pris på at jeg kom i begravelsen.

Begge mine på 4år og 6 år forstod at oldefaren deres var død, og det var bra for de å få være med i begravelsen. nå skjønner ikke en på 2 år så mye, men jeg hadde ikke hatt noe problem med å tatt med en på 2 år heller. Og jeg har da sett andre har tatt med så små barn, og ingen har reagert på det.

Trur heller familien setter pris på at man kommer.

Anonymous poster hash: 09d18...35d
Skrevet

Det blir fort for mye uro, er noe annet når barna er større. Hadde noen tatt med babyer i min mormors begravelse feks hadde jeg ikke likt det, så sorgtung jeg var den dagen. En baby hadde for meg blitt en belastning, ikke en glede.

• Liker 6
Gjest Gjest
Skrevet

Var i begravelse til oldemoren til dattera våt da hun var to år, den nærmeste familien var veldig klar på at de ønsket å ha oldebarn tilstede. De to minste hadde litt problemer med å sitte i ro, men det var ingen som reagerte på det.

Vi tok av skoene før det begynte slik at det ikke ville høres dersom de gikk litt rundt, va hadde også med tegnesaker og noen bamser. Skulle også ha med boller med tlrmte de igjen.

Skrevet

Det blir fort for mye uro, er noe annet når barna er større. Hadde noen tatt med babyer i min mormors begravelse feks hadde jeg ikke likt det, så sorgtung jeg var den dagen. En baby hadde for meg blitt en belastning, ikke en glede.

Jeg kan forstå problemet med en dårlig oppdratt (eller "genetisk utfordret") 5 åring som turner mellom stolene og river presten i skjegget, men en baby? Om en baby bråker så er det jo på grunn av gråt, og er det ikke det som er poenget med hele begravelsen? Å samles for å gråte altså.

Gjest Gjest
Skrevet

Små barn kan ha vanskeligheter med å sitte i ro ja, men de er også en del av familien. Og den avdøde hadde sikkert ønsket å ha de der uansett. Går jo an å ta med litt snop og noe den lille han holde på med underveis. Men man får da tåle at unger gir litt lyd fra seg da, selv om det er en begravelse..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det var mye lettere å ha med sønnen min når han var baby enn når han ble større.

Og det er lettere for folk å forstå at en baby "bråker litt" enn at barn gjør det fordi babyen kan man ikke be om å roe seg ned.

Greit at babyen ikke forstår, men jeg hadde med meg min lille sønn i begravelse fordi jeg visste at avdøde ønsket at vi alle var samlet, store og små. Om det er sånn at de døde kan se de som lever så vet jeg at mine besteforeldre ville smilt når de så at tilogmed de aller minste ble med for å ta farvel.

Hvorfor har det blitt sånn at man skal måtte gjemme bort barna? De er mennesker de også. Syns ikke det bør være noe "forbud" mot å ha med seg barna sine, selv ikke i kirken

Anonymous poster hash: 46b59...204

AnonymBruker
Skrevet

Kan du ikke ta med en venn eller venninne (hvis det er mulig) slik at de kan gå ut med ungen hvis han blir bråkete.

Eller du kan sette deg på noen av benkene bakerst slik at det blir lettere for deg å gå ut hvis det blir bråkete.

Anonymous poster hash: c6d1a...76d
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vant til at barn er med i begravelser. I en begravelse hadde avdøde omtrent 20 oldebarn i småbarnsalder, det var helt naturlig at de var med. Litt uro var det, men egentlig mest fordi noen av de større barna pratet uten å bli hysjet på, de små var stort sett stille. Noen mener vel at små barn ikke bør være med fordi det er "traumatisk" for dem - jeg vet ikke hva fagfolk mener om det, men det er jo noe en kan lese litt om. Når det gjelder å forstyrre andre tror jeg det går bra så lenge man prøver å ta litt hensyn, kan roe ned barnet og setter seg sånn at det er lett å gå ut om det blir for mye uro.

Anonymous poster hash: 2157d...c97
Skrevet

Jeg er vant til at barn er med i begravelser. I en begravelse hadde avdøde omtrent 20 oldebarn i småbarnsalder, det var helt naturlig at de var med. Litt uro var det, men egentlig mest fordi noen av de større barna pratet uten å bli hysjet på, de små var stort sett stille. Noen mener vel at små barn ikke bør være med fordi det er "traumatisk" for dem - jeg vet ikke hva fagfolk mener om det, men det er jo noe en kan lese litt om. Når det gjelder å forstyrre andre tror jeg det går bra så lenge man prøver å ta litt hensyn, kan roe ned barnet og setter seg sånn at det er lett å gå ut om det blir for mye uro.

Anonymous poster hash: 2157d...c97

Hvorfor skulle det være traumatisk?

I Norge har vi jo ikke en gang tradisjon for åpen kiste. Det som gjenstår da er en fin herre som holder et foredrag med mange store ord og svevende formuleringer og er vel derfor nøyaktig like traumatiserende som rektors 17-mai tale.

Å se sine nærmeste gråte hysterisk kan muligens være traumatiserende, men om sorgen er så sterk så betviler jeg at de ikke kommer til å se dette uavhengig av oppmøte i kirkens lokaler.

Skrevet

Da et familiemedlem døde for et par år siden, var barnebarna på 3-5 år med i begravelsen.

De var ganske urolige og kravlet opp og ned på fanget til den sørgende enkemannen (bestefaren).

I begynnelsen stusset jeg litt på det, men så så jeg hvordan bestfaren nærmest klamret seg til ungene og skjønte at det var akkurat det han trengte da. Midt oppi den forferdelige sorgen hans hadde han to lys levende, høyt elskede barnebarn rundt seg. Jeg tror det var godt for ham.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I min bestemors begravelse var det også 3 barn tilstede. De var 3år, 6mnd og 3 mndr gamle.

Under selve sermonien så ble de trillet og underholdt ute av fedrene sine, men dette var deres valg og det hadde ikke gjort noenting om de også var med under sermonien.

Under denne "kaffe og mat" greia som er etter en begravelse, var de med. Og de gikk på rundgang i alles fang. Selv om det var en trist og tung dag, så fikk de små oss til å smile.

De var et lyspunkt midt oppi det hele.

Ser ikke problemet med å ha med barn. Barn lager lyd, men en skal få ha med seg barna når familiemedlemer dør. Det er deres familie også, selv om de kanskje ikke husker.

Anonymous poster hash: b3507...cb3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at barn absoludt hører hjemme i en begravelse. I de to begravelsene jeg har vært i med nære av meg, har oldebarn og barnebarn til den avdøde vært til stede og vi opplevde det alle som en stor glede å ha dem der. Det gav liksom litt mer mening til det hele, som var så meningsløst, nemlig et bidle på at livet går videre, og den avdøde på en måte også lever videre gjennom barna og barnebarna.

Jeg mener at barn hører hjemme i en begravelse, og tenker at i de fleste tilfeller ville vel den avdøde hatt barna der også. Foreldrene bør selvsagt være litt var på om barna i perioder blir for støyete og kanskje ta med med ut på små pauser etc, eller ha med aktiviteter til dem.

Den eneste gangen jeg tenker at det kanskje ikke er ok å ha med små barn er om foreldrene selv knekker helt sammen i sorgen under begravelsen. Barna trenger at noen voksne kan ta ansvar for dem og hjelpe dem til å forstå hva som skjer, hvorfor folk gråter etc. Så skal barna være med er det viktig at de kan skjermes litt, og at foreldrene har overskudd til å være til stede på barnets premisser i begravelsen.

Anonymous poster hash: 95d3a...988
Skrevet

Jeg kan forstå problemet med en dårlig oppdratt (eller "genetisk utfordret") 5 åring som turner mellom stolene og river presten i skjegget, men en baby? Om en baby bråker så er det jo på grunn av gråt, og er det ikke det som er poenget med hele begravelsen? Å samles for å gråte altså.

Generelt så har barn som bråker og forstyrrer ingenting i en begravelse å gjøre. Spesielt ikke dersom de ikke er i familie med den avdøde. Er ikke alle som synes en baby eller en vilter femåring er sjarmerende.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...