Gjest kalkunen Skrevet 27. juli 2013 #1 Skrevet 27. juli 2013 Idag var jeg på biltur men noen barn. Vi kjørte forbi forskjellige dyr langs landeveien, og jeg fortalte om forskjellen mellom Melkekyr og rene kjøttprodusenter. Da smalt det ifra det ene barnet " Jammen hvorfor slakter mennesker dyrene? Det er jo butikker hvor det går an å kjøpe kjøtt !" Jeg bare Dette kan man forvente fra et barn i førskolealder mener jeg. Eller forventer jeg for mye av en unge på 12 år?
Mafalda Skrevet 27. juli 2013 #2 Skrevet 27. juli 2013 Jeg bare Dette kan man forvente fra et barn i førskolealder mener jeg. Eller forventer jeg for mye av en unge på 12 år? Mener du førskolealder, eller mener du 12 år? Relativt stor forskjell på de to tingene En 12-åringen bør definitivt vite at kjøtt kommer fra levende dyr, men et førskolebarn trenger ikke nødvendigvis inneha den kunnskapen uten at det er noe galt. 2
Gjest Elyssa Skrevet 27. juli 2013 #3 Skrevet 27. juli 2013 H*n hadde sikkert bare aldri tenkt på det før...?
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #4 Skrevet 27. juli 2013 Det der burde man vite allerede som 5 åring mener nå jeg. Eller en smart 3 åring for den saks skyld. Anonymous poster hash: d0276...e26 6
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #5 Skrevet 27. juli 2013 Dessverre finnes det fortsatt voksne som heller ikke aner hvor maten kommer fra.. Håpløst! Anonymous poster hash: c4269...e2f 5
Gjest Keikolina Skrevet 27. juli 2013 #6 Skrevet 27. juli 2013 Gikk i klassen med ei på vgs som trodde pastaen hang fra trær, ha ha. Jenta var 17 år.
Gjest kalkunen Skrevet 27. juli 2013 #7 Skrevet 27. juli 2013 Jeg var nok litt uklar. Jeg hadde forventet dette utsagnet fra et barn i førskolealder. Jenta er 12 år, og jeg hørte masse rare ting idag fra henne. Hun visste ikke hvar skandinavia var heller, er det skolen som ikke lærer ungene slikt nå tildags, eller er hun lettere retarded?
kalinka85 Skrevet 27. juli 2013 #8 Skrevet 27. juli 2013 Jeg var nok litt uklar. Jeg hadde forventet dette utsagnet fra et barn i førskolealder. Jenta er 12 år, og jeg hørte masse rare ting idag fra henne. Hun visste ikke hvar skandinavia var heller, er det skolen som ikke lærer ungene slikt nå tildags, eller er hun lettere retarded? Håper ikke det er ditt barn du snakker om!
Black March Skrevet 27. juli 2013 #9 Skrevet 27. juli 2013 Jeg var nok litt uklar. Jeg hadde forventet dette utsagnet fra et barn i førskolealder. Jenta er 12 år, og jeg hørte masse rare ting idag fra henne. Hun visste ikke hvar skandinavia var heller, er det skolen som ikke lærer ungene slikt nå tildags, eller er hun lettere retarded? Hun har i alle fall nesten garantert en veldig lav IQ. Og da snakker vi om IQ under 80. For dersom hun hadde hatt normal, gjennomsnittlig IQ, eller høy IQ. Så hadde hun allerede skjønt tegningen ja. 1
Gjest kalkunen Skrevet 27. juli 2013 #10 Skrevet 27. juli 2013 Håper ikke det er ditt barn du snakker om! Nei, mitt barn vil jeg ikke bruke som sammenligningsgrunnlag. Derfor jeg spurte her inne. Hun har i alle fall nesten garantert en veldig lav IQ. Og da snakker vi om IQ under 80. For dersom hun hadde hatt normal, gjennomsnittlig IQ, eller høy IQ. Så hadde hun allerede skjønt tegningen ja. Jeg har alltid lurt litt på denne ungen, faren gir meg stadig tilbakemeldinger på at hun er så skoleflink osv. Men noe er det.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #11 Skrevet 27. juli 2013 Faren burde innse at jenta trenger hjelp til å ta til seg kunnskap, ikke innbille henne at hun er et skolelys. Det er en gedigen bjørnetjeneste. Anonymous poster hash: fa451...d5f 1
Black March Skrevet 27. juli 2013 #12 Skrevet 27. juli 2013 Nei, mitt barn vil jeg ikke bruke som sammenligningsgrunnlag. Derfor jeg spurte her inne. Jeg har alltid lurt litt på denne ungen, faren gir meg stadig tilbakemeldinger på at hun er så skoleflink osv. Men noe er det. Selv hadde jeg nesten vurdert å sende en bekymringsmelding til barnevernet. Ikke på at foreldrene er dårlige eller noe sånt, men rett og slett sagt at her er en unge som dere virkelig bør sjekke ut. Kan godt hende foreldrene selv ikke ser der, men at hun virkelig trenger hjelp.
Pearl2.0 Skrevet 27. juli 2013 #13 Skrevet 27. juli 2013 Gikk i klassen med ei på vgs som trodde pastaen hang fra trær, ha ha. Jenta var 17 år. Hahaha, hun kan ikke ha vært seriøs? 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 27. juli 2013 #14 Skrevet 27. juli 2013 Hun har i alle fall nesten garantert en veldig lav IQ. Og da snakker vi om IQ under 80. For dersom hun hadde hatt normal, gjennomsnittlig IQ, eller høy IQ. Så hadde hun allerede skjønt tegningen ja. Hun kan ikke skjønne tegninga om ingen har forklart henne det. Kanskje hun er lite intelligent, det vet jeg ingenting om. Men det kan også være at foreldrene har feilet fullstendig. Barn vet ikke mer enn det de blir fortalt. 2
Black March Skrevet 27. juli 2013 #15 Skrevet 27. juli 2013 Hun kan ikke skjønne tegninga om ingen har forklart henne det. Kanskje hun er lite intelligent, det vet jeg ingenting om. Men det kan også være at foreldrene har feilet fullstendig. Barn vet ikke mer enn det de blir fortalt. Jo, hun kan skjønne tegninga til tross for at ingen har forklart henne det. Og hun burde ha gjort det. Det er nettopp dette intelligens handler om, å ta inn omgivelsene for så og finne ut ting av seg selv. Samt å være nysgjerrig på hvordan ting faktisk fungerer. For eksempel, så vil høyt intelligente unger ofte skjønner hvordan bokstaver fungerer. Helt av seg selv, uten å bli forklart. Så når de er 2-3-4-5 år gamle begynner de plutselig å lese skilt høyt, uten at noen har lært dem det i det hele tatt. 2
*Enigma* Skrevet 27. juli 2013 #16 Skrevet 27. juli 2013 Det er mye rart folk ikke veit, jeg vet om en fyr på over 30 som fram til for en ukes tid sida ikke ante hva en myr var. Noen klarer ganske enkelt ikke tilegne seg kunnskap eller trekke logiske slutninger bortsett fra når de får ting forklart for seg. De klarer ikke gjøre dette på egenhånd, enten fordi de ikke er interessert eller fordi de ikke vet hvordan ... Å være skoleflink på barneskolen er for øvrig langt fra det samme som å være smart. Det er jo bare å pugge akurat det man lærer på skolen, uten å kunne noe annet enn akkurat det man blir fortalt og kan lese i skolebøkene. Det er mye som regnes som så grunnleggende at man ikke går gjennom det på skolen. 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 27. juli 2013 #17 Skrevet 27. juli 2013 Jo, hun kan skjønne tegninga til tross for at ingen har forklart henne det. Og hun burde ha gjort det. Det er nettopp dette intelligens handler om, å ta inn omgivelsene for så og finne ut ting av seg selv. Samt å være nysgjerrig på hvordan ting faktisk fungerer. For eksempel, så vil høyt intelligente unger ofte skjønner hvordan bokstaver fungerer. Helt av seg selv, uten å bli forklart. Så når de er 2-3-4-5 år gamle begynner de plutselig å lese skilt høyt, uten at noen har lært dem det i det hele tatt. Jeg har vel ikke påstått at hun har høy intelligens. Men du skrev at hun måtte være veldig lite intelligent. Det mener jeg du har for lite informasjon om til å si. De aller fleste barn trenger at noen forklarer de hvordan ting henger sammen, før de forstår det. 1
Black March Skrevet 27. juli 2013 #18 Skrevet 27. juli 2013 Jeg har vel ikke påstått at hun har høy intelligens. Men du skrev at hun måtte være veldig lite intelligent. Det mener jeg du har for lite informasjon om til å si. De aller fleste barn trenger at noen forklarer de hvordan ting henger sammen, før de forstår det. Du har helt rett i at jeg har alt for lite informasjon til å si det med sikkerhet. Det sagt, så syntes jeg at jeg har mer enn nok informasjon til å være bekymret for jenta. Det er bedre at hun blir testet, og man finner ut av hun er normal. Enn at det blir ignorert mens hun ca like dum som ett gjennomsnittlig brød. 1
Asklepios Skrevet 27. juli 2013 #19 Skrevet 27. juli 2013 (endret) Om det er noe som gjør småbarnsforeldre sinte så er det å fortelle barna deres at kjøtt er døde dyr, for da vil svært mange av dem plutselig få lyst til å bli vegetarianere. De påfølgende diskusjonene hvor et så ungt og uopplyst individ viser større evne til etiske slutninger enn mamma og pappa er erfaringsmessig til stor irritasjon for hustandens regenter. Tror ikke det er fryktelig uvanlig og ikke vite dette, desverre. Endret 27. juli 2013 av Asklepios 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #20 Skrevet 27. juli 2013 Jeg hadde ei i "samme kategori" som denne 12-år gamle jenta på barne-og ungdomsskolen. F.eks når vi hadde norsktentamen så rekte hun opp hånden og spurt om hun kunne skrive på svensk (hun var ikke svensk). 12-åringer bør vite at kjøttet man kjøper i butikken kommer fra dyr som er slaktet, hva ellers? Trur de at kjøttet vokser på trær? Anonymous poster hash: ce2de...cf1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå