Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått på sosialen i to år pga psykisk sykdom og vært i behandling (jeg ANER ikke hvorfor jeg ikke har gått på aap, det bare ble aldri sånn). Nå til høsten begynner jeg på voksenopplæringen og har fått innvilget full støtte fra lånekassen (skolepenger, stipend og lån) Til sammen 7000 kr pr mnd.

Det jeg lurer på er om NAV kan gå inn å hjelpe med resten? Om jeg kun skal klare meg på 7000 i mnd blir jeg tvunget til å flytte til en billigere plass, men jeg har bodd i denne leiligheten to år, og den er veldig sentral, kun 5 min fra lærestedet jeg skal gå på. Den koster 6500 pr mnd og er inkl strøm, tv og internett.

Jeg kan ikke jobbe ved siden av skolen, for det kommer jeg ikke til å klare. Det er snakk om 4-5000 kr nav må betale.

Har noen hørt om noen som får støtte fra NAV og lånekassen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal du ha det noe mer bedagelig enn vanlige studenter?

Anonymous poster hash: e923e...cdc
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i NAV. I henhold til Lov om sosiale tjenester så skal studenter klare seg selv. Hver sak skal allikevel vurderes individuelt. Hvis du har vært syk i en lang periode og nå er såpass frisk at du kan klare voksenopplæring så regner jeg med at du har en veileder i NAV som kjenner saken din godt. Ut i fra de opplysningene du gir her så synes jeg du så snart som mulig skal kontakte din veileder for det er nok en god sjans for at du kan motta stønad i tillegg til stipendet ditt.

På mitt kontor er det mange ungdommer som har fått hjelp selv om de studerer nettopp pga at de befinner seg i en vanskelig livssituasjon.

Anonymous poster hash: 60bed...1b2
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går på AAP så finnes det vel muligheter for å få støtte under studier.

Anonymous poster hash: 3cbba...4b1
Skrevet

Jeg jobber i NAV. I henhold til Lov om sosiale tjenester så skal studenter klare seg selv. Hver sak skal allikevel vurderes individuelt. Hvis du har vært syk i en lang periode og nå er såpass frisk at du kan klare voksenopplæring så regner jeg med at du har en veileder i NAV som kjenner saken din godt. Ut i fra de opplysningene du gir her så synes jeg du så snart som mulig skal kontakte din veileder for det er nok en god sjans for at du kan motta stønad i tillegg til stipendet ditt.

På mitt kontor er det mange ungdommer som har fått hjelp selv om de studerer nettopp pga at de befinner seg i en vanskelig livssituasjon.

Tusen takk for svar. Skal i møte med saksbehandler i begynnelsen av august. Jeg har nevnt dette for han tidligere, og han sa at hver sak vurderes individuelt, og at sjansene var der. Jeg måtte bare høre her om et var noen som hadde vært borti det samme:)

Har tett oppfølging både fra psykolog, fastlege og saksbehandler.

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar. Skal i møte med saksbehandler i begynnelsen av august. Jeg har nevnt dette for han tidligere, og han sa at hver sak vurderes individuelt, og at sjansene var der. Jeg måtte bare høre her om et var noen som hadde vært borti det samme:)

Har tett oppfølging både fra psykolog, fastlege og saksbehandler.

Da ønsker jeg deg lykke til videre. Møtet med veileder går sikkert bra. Fint at du er blitt så frisk at du kan begynne på skolen :D.

Skrevet

Hvorfor skal du ha det noe mer bedagelig enn vanlige studenter?

Anonymous poster hash: e923e...cdc

Det er ikke snakk om å ha det mer bedagelig skal jeg fortelle deg. Det er snakk om psykisk sykdom som gjør det vanskelig for meg å jobbe i tillegg til studier, og prøve å finne en løsning så jeg kan klare meg økonomisk.

Og igjen tar jeg meg selv i å forsvare meg ovenfor anonyme ..

• Liker 2
Skrevet

Da ønsker jeg deg lykke til videre. Møtet med veileder går sikkert bra. Fint at du er blitt så frisk at du kan begynne på skolen :D.

Tusen takk for det. Det trenger jeg! Å begynne på skole er et stort steg for meg, å jeg bekymrer meg veldig for at jeg ikke skal klare det. Håper ting går som planlagt!

AnonymBruker
Skrevet

Hovedregelen er at NAV ikke støtter studenter.

Anonymous poster hash: db7af...59e
AnonymBruker
Skrevet

Ikke for å være frekk, men jeg håper at dersom du får støtte av både NAV og lånekassen, at du ikke får stipend.

Anonymous poster hash: 2414c...6d3
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Supplerende sosialstønad? Om sykdom hindrer deg i å studere, men om du kunne studert om du fikk økonomisk støtte fra Nav skal de hjelpe. De går utfra Sifos stanardbudsjett, og tanken er at man etter husleie skal ha 5000.

Anonymous poster hash: 5b7d8...bf1

Skrevet (endret)

Du kan jo kanskje få bosttøtte?

Studenter får kun bostøtte om de har barn. Eller om man er student igjennom et offentlig program, som f.eks. yrkesrettet attføring.

Endret av Armitage
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått på sosialen i to år pga psykisk sykdom og vært i behandling (jeg ANER ikke hvorfor jeg ikke har gått på aap, det bare ble aldri sånn). Nå til høsten begynner jeg på voksenopplæringen og har fått innvilget full støtte fra lånekassen (skolepenger, stipend og lån) Til sammen 7000 kr pr mnd.

Det jeg lurer på er om NAV kan gå inn å hjelpe med resten? Om jeg kun skal klare meg på 7000 i mnd blir jeg tvunget til å flytte til en billigere plass, men jeg har bodd i denne leiligheten to år, og den er veldig sentral, kun 5 min fra lærestedet jeg skal gå på. Den koster 6500 pr mnd og er inkl strøm, tv og internett.

Jeg kan ikke jobbe ved siden av skolen, for det kommer jeg ikke til å klare. Det er snakk om 4-5000 kr nav må betale.

De fleste studenter må flytte til et billigere sted for å ha råd til å studere, hvorfor kan ikke du også finne deg en billig studenthybel? Dette er noe av det groveste jeg har lest, du skjønner vel at du må flytte i likhet med alle andre? Du kan ikke få penger av NAV bare fordi du ikke gidder å flytte.

Anonymous poster hash: 727be...3ca

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så merkelig at aap ikke har kommet opp som samtaleemne? Da kunne jo skole vært del av aktivitetsplanen, og du hadde motatt like mye til du er frisk nok til å klare deg. Hva sier behandler om at du kanskje kan søke nå da? Hvis du ennå er syk og får behandling.

Anonymous poster hash: e5c5c...b97
Skrevet

Nei, men jeg har hørt at man kan flytte til en studenthybel og sette opp et budsjett slik at man klarer seg.

Samskipnaden tilbyr hybler til halvparten av det du betaler nå og der er også strøm, internett og tv inkludert.

Skrevet

Ikke for å være frekk, men jeg håper at dersom du får støtte av både NAV og lånekassen, at du ikke får stipend.

Anonymous poster hash: 2414c...6d3

For å ødelegge gleden din kan jeg bekrefte at møtet gikk knirkefritt og jeg får penger fra nav utover stipend og lån. Får til og med ekstra stønad til busskort på 560 kroner :blomst:

• Liker 4
Skrevet

For å ødelegge gleden din kan jeg bekrefte at møtet gikk knirkefritt og jeg får penger fra nav utover stipend og lån. Får til og med ekstra stønad til busskort på 560 kroner :blomst:

Wow. Det synes jeg er drøyt når du bare kan flytte og spare penger på det.

• Liker 1
Skrevet

Til alle dere som sier jeg kan flytte på meg som alle andre studenter og gjøre som alle andre; det finnes særskilte behov hos noen mennesker, det må dere skjønne. Nav kan gå inn å hjelpe dersom de ser at det er behov for det, og det er det for min del.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...