Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest AryaKillie
Skrevet

Hei!

Jeg og min samboer venter barn i desember. Jeg har fast jobb og tjener derfor opp min rett til permisjon og foreldrepenger. Min samboer går på arbeidsavklaringspenger og er/kommer til å være hjemme uansett. Han er under behandling og utredning.Pga avklaringspengene tjener jo han og rett til foreldrepenger. Siden han er hjemme vil jo ikke han ha noen utbytte av en permisjon fra jobb :P Kan vi overføre hans fedrekvote til meg så jeg kan være hjemme hele året?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du vil ha pose og sekk? Han er jo hjemme, hvor er rettferdigheten i det?

Anonymous poster hash: 8cb4d...e58

• Liker 4
Gjest AryaKillie
Skrevet

Rettferdigheten i hva? Han vil også at vi gjør det sånn. Dessuten var det ikke det jeg spurte om. Men hvis du absolutt må vite det så tjener jeg mye mer enn han og vi vil derfor ha mye mer å rutte med om vi gjør det slik.

Gjest RockOn
Skrevet

Nei, du får ikke hans permisjon.

AnonymBruker
Skrevet

Rettferdigheten i hva? Han vil også at vi gjør det sånn. Dessuten var det ikke det jeg spurte om. Men hvis du absolutt må vite det så tjener jeg mye mer enn han og vi vil derfor ha mye mer å rutte med om vi gjør det slik.

Hvordan kan du få mer å rutte med? Når du har permisjon får du lønna da fra nav. Når han har sin del av permisjonen jobber du og får lønna fra arbeidsgiver. Skjønner ikke hvordan du kan tro noe annet? Er du helt blåst, og tror du kan "melke" staten for mer enn du har krav på? Uansett tar du feil. Og ja, han må ta sin del av permisjonen.

Anonymous poster hash: 561f1...bb6

• Liker 9
Gjest Elyssa
Skrevet

Jeg gikk på AAp før permisjon, så jeg 'hadde ikke noe utbytte' av permisjonen min i følge tankegangen din.

Mannen min har ikke gått hjemme for det. Er mange som har det sånn.

Eller synes du at du fortjener bedre villkår enn alle andre....?

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror AB siktet til at dere i praksis vil ha begge to hjemme på full lønn. Og det er det ikke adgang til når begge er i arbeid, i så fall må den ene parten ha ferie. Poenget med permisjon er at barnet skal kunne være hjemme med en av foreldrene, ikke at man skal kunne komme godt økonomisk ut av det eller at begge skal kunne kose seg sammen hjemme.

Veldig mange kunne tjent på å overføre permisjon fra den ene til den andre parten, men det er det (heldigvis) ikke adgang til. Hvis mannen din er så syk at han ikke kan se etter barnet kan du søke om overføring- sjekk NAV sine sider.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er når man går på AAP, men min mann er uføretrygdet, og jeg fikk hele permisjonen, da han uansett gikk hjemme. Ble litt overrasket når jeg plutselig fikk vedtak om 100% foreldrepenger i 12 mnd, da jeg ikke var klar over dette, men ble jo sef veldig happy.

Anonymous poster hash: 14b09...654
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hvordan det er når man går på AAP, men min mann er uføretrygdet, og jeg fikk hele permisjonen, da han uansett gikk hjemme. Ble litt overrasket når jeg plutselig fikk vedtak om 100% foreldrepenger i 12 mnd, da jeg ikke var klar over dette, men ble jo sef veldig happy. Anonymous poster hash: 14b09...654

Man får ikke 100% lønn når man er i permisjon et år, da får man 80% lønn

Anonymous poster hash: 0376b...897

• Liker 1
Gjest AryaKillie
Skrevet

Ja jeg skal høre med nav nærmere. Min samboer er som sagt under behandling så var derfor jeg og ville være hjemme hele perioden med barnet. Men takk for spydige svar.

Skrevet

Ja jeg skal høre med nav nærmere. Min samboer er som sagt under behandling så var derfor jeg og ville være hjemme hele perioden med barnet. Men takk for spydige svar.

"Siden han er hjemme vil jo ikke han ha noen utbytte av en permisjon fra jobb Kan vi overføre hans fedrekvote til meg så jeg kan være hjemme hele året"

Du innleder med at når man likevel er hjemme så trenger man ikke permisjon. Du fortjener litt krasse svar ;)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Man får ikke 100% lønn når man er i permisjon et år, da får man 80% lønn

Ja jeg vet at man får 80% i 12 mnd, men jeg fikk da altså 100% i 12 mnd pga min manns manglende permisjon. Ikke spør meg hvorfor, reglene fra NAV var slik på det tidspunktet jeg fikk permisjon, og det var det som stod i vedtaket, og jeg fikk foreldrepenger i 12 mnd.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg vet at man får 80% i 12 mnd, men jeg fikk da altså 100% i 12 mnd pga min manns manglende permisjon. Ikke spør meg hvorfor, reglene fra NAV var slik på det tidspunktet jeg fikk permisjon, og det var det som stod i vedtaket, og jeg fikk foreldrepenger i 12 mnd. Anonymous poster hash: 14b09...654

Høres rart ut.

Jeg var alene med mitt barn og fikk derfor fedrekvota også. Hadde valgt å være hjemme 1år og fikk derfor 80% lønn. Var ikke som om jeg fikk 100% et år fordi jeg var helt alene.

AnonymBruker
Skrevet

"Siden han er hjemme vil jo ikke han ha noen utbytte av en permisjon fra jobb Kan vi overføre hans fedrekvote til meg så jeg kan være hjemme hele året"

Du innleder med at når man likevel er hjemme så trenger man ikke permisjon. Du fortjener litt krasse svar ;)

Ja også sier du (TS) jo også at "slik vil dere komme best ut av det økonomisk". Det er jo ikke nevnt noe om at far ikke er istand til å ta seg av barnet når han er i sin permisjon.

Dere vil forresten komme best ut av det økonomisk om du er i jobb når far har sin permisjon ettersom du da vil ha 100% lønn i forhold til 80% som når du er hjemme i permisjon

AnonymBruker
Skrevet

Haha, folk er så frekke!!! Og da mener jeg deg, TS. Hvis noe er "rettferdig" her så er det vel at pappaen tar hele permisjonen. Han er jo likevel hjemme ;-)

Anonymous poster hash: 43777...e88

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du får ikke overført fedrekvoten med mindre han er for syk til å ta seg av barnet.

Han er "hjemme uansett", og han får penger fra NAV uansett. Men han får et opphold i AAP på 14 uker, slik at han bl.a har anledning til å få AAP i lenger tid, og det ikke stilles noen krav til ham i denne perioden. Hans "jobb" er jo tiltak, behandling, samtaler osv, dette får han permisjon fra.

Anonymous poster hash: ba661...21b
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og selv om det ikke er noen god situasjon å være i på AAP, så bør dere være glade for mulighetene dere har! Dere trenger ikke bekymre dere for å få barnet i barnehage (for) tidlig, pappa får masse verdifull tid med barnet sitt og når barnet er sykt trenger ikke du å bruke av sykt barn-dagene.

Anonymous poster hash: ba661...21b
  • Liker 1
Skrevet

Om du tar din del av kvoten med 100% lønn får dere jo likevel mange uker hjemme sammen. Tror også fedre har godt av å være alene med barnet den første tiden. Det er mye av grunnen til fedrekvoten. Ville ikke mast med det. Syns også det er litt kjipt gjort ovenfor arbeidsgiver å prøve å få hans permisjon i tillegg til din egen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres rart ut.

Jeg var alene med mitt barn og fikk derfor fedrekvota også. Hadde valgt å være hjemme 1år og fikk derfor 80% lønn. Var ikke som om jeg fikk 100% et år fordi jeg var helt alene. Anonymous poster hash: 0376b...897

. Nei du fikk ikke det fordi du var alene. Ikke helt rettferdig, men regelverket var slik på det tidspunktet ihvertfall. Jeg skjønte ikke mye selv. Trodde det var en feil da jeg forventet 80% i 12 mnd, men vedtaket stod skrevet, og begrunnelsen var at far var ufør. Vet ikke om det er sånn nå lenger da. Dette var for 10 år siden.

Skrevet

Spørsmålet er om han har mulighet til å ta vare på barnet alene. Kan han det, får du ikke fedrekvoten overført til deg. Hvis han er for syk, er det mulig å søke om dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...