Gå til innhold

hjelp jeg raser opp i vekt!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en jente i begynnelsen av 20 årene, er 161 høy og har lagt på meg 7 kg de siste 6 månedene. Dette har skjedd automatisk uten at jeg har endret matvanene mine. Jeg er sikker på at jeg spiser det samme som før, det er normalt sunt kost. Men problemet er at jeg går konstant sulten tiltross for at jeg spiser mye til hver måltid. Hvorfor har jeg plutselig fått så stor appetitt? Jeg har ikke begynt å trene, stoffskifte er i orden og jeg er heller ikke gravid. Hadde jeg ennå hvert i tenårene kunne jeg skylde på hormoner, men det er ikke tilfelle. Er det noen som har opplevd lignende? Hva er galt med meg? Jeg er umettelig! Utrolig irriterende da jeg har lagt på meg 7 kg pga. dette!

Anonymous poster hash: aaa31...86c

AnonymBruker
Skrevet

Horomoner kan vel forandre seg gjennom hele livet.

Hva spiser du på en typisk dag?

Anonymous poster hash: e4ff6...7fe
AnonymBruker
Skrevet

Om du har begynt å spise mer fordi du er sulten, så blir det forøvrig feil å si at du ikke har endret matvanene dine..

Spiser man mer enn man trenger, da legger man på seg.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har det skjedd noen endringer på andre områder i livet ditt i den perioden? Problemer du sliter med, kjipe ting som har skjedd, e.l.?

Selv gikk jeg opp i vekt mens jeg var lei meg eller deprimert, uten at jeg tenkte over at jeg spiste mer, fant til slutt ut at "sulten" bare var innbilning. Logisk, siden jeg spiste mer enn nok, så jeg hadde ingen grunn til å være virkelig sulten. Det er rett og slett psykisk, og helt normalt. Tilsvarende gikk jeg ned i vekt mens jeg var f.eks. stressa og travel i ny jobb, og mens jeg var lykkelig nyforelska. Da prioriterte hjernen min helt annerledes.

Apropos trening, hvorfor ikke begynne?

Jevnlig trim hjelper til å regulere både appetitt og forbrenning.

Anonymous poster hash: 93f1c...045
AnonymBruker
Skrevet

I løpet av en typisk dag:

Omelett av to egg og to skiver grov brød

1 glass fersk juice

Kyllingsalat med pasta og dressing

Middag: 1/3 kjøtt 1/3 grønnsaker 1/3 pasta/poteter/ris

Kveld: suppe med brød, toast frukt

Horomoner kan vel forandre seg gjennom hele livet.

Hva spiser du på en typisk dag?

Skrevet

Hvor mye har du gått opp til?

Det er normalt at man går litt opp i vekt med årene. Selv om man spiser det samme holder ikke kroppen seg like slank som den automatisk gjorde i tenårene. Man mister også muskemasse med årene, og trening blir enda viktigere for å holde normal vekt og ikke se utrent ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mye har du gått opp til?

Det er normalt at man går litt opp i vekt med årene. Selv om man spiser det samme holder ikke kroppen seg like slank som den automatisk gjorde i tenårene. Man mister også muskemasse med årene, og trening blir enda viktigere for å holde normal vekt og ikke se utrent ut.

Jeg har gått opp 7 kg.

Skrevet

Jeg har gått opp 7 kg.

Gått opp til?

Skrevet

Har du kanskje startet med noen medisiner? p-piller?

Hvor gammel er du?

Gjest Kaxxy
Skrevet

Har lagt på meg 4 kg den siste måneden, jeg (fra 47 til 51)............... (sommerferie og ferdig med danselinja, SUKK!)

Skrevet

Vekta mi kan hoppe opp/ned ca 10 kg veldig ofte i løpet av ett år. Flaks for meg at det fordeler seg veldig jevnt og at få legger merke til det (foruten meg selv). Men så er jeg vel egentlig for tynn, så bryr meg ikke så mye om det. Men merker selv at apetitten forandrer seg flere ganger i løpet av året. I visse perioder er jeg konstant sulten, mens i andre perioder blir jeg sjelden sulten og må passe på at jeg får i meg nok.

AnonymBruker
Skrevet

Gått opp til?

Gikk fra 57 til 64.

AnonymBruker
Skrevet

Har du kanskje startet med noen medisiner? p-piller?

Hvor gammel er du?

Jeg har ikke startet med noen medisiner bortsett fra c vitaminer. Er 21 år gammel

AnonymBruker
Skrevet

Det er mange av oss :fnise:

Sitter å her å slanker meg hele dagen, men kan ikke si jeg ser noe resultat...

Anonymous poster hash: 27ea7...299

Skrevet (endret)

Gikk fra 57 til 64.

Begge deler er innenfor normalvektig. Men gitt at du ikke trener forstår jeg at du kanskje er litt ukomfortabel med 64. Jeg ville bare sjekke, for mange klager over vektoppgang i begynnelsen av 20 årene, som egentlig er en naturlig del av det å bli eldre.

Hormonene og muskelmassen forandrer seg med alderen. Ønsker du å holde en vekt som er lavere en der kroppen naturlig tilpasser seg er det ikke så mye annet å gjøre enn å trene mer og spise mindre.

Endret av Athene
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal sette i gang med trening og lettere kosthold. Men jeg hater å gå sulten konstant, noe jeg gjør når jeg er på slankeren.

Dette er en plan for hva jeg skal leve på fremover:

Frokost: omelett, kaffe, eple

Lunsj: kylling, salat, uten dressing og pasta.

Middag: kjøtt/ fisk med grønnsaker. Droppe poteter, pasta, ris ovs.

Kvelds: frukt + grønnsak og 1 skive grov vrød, mef magert kylling pålegg.

Virker dette som ett greit kosthold mef tanke på vektnedgang ? Mindre enn dette greier jeg ikke å leve på. Skal i tillegg komme i gang med trening.

Skrevet

Akkurat det samme skjedde meg for noen år siden. Jeg er faktisk også 161 og raste opp 7 kilo i løpet av mindre enn et halvt år.

Og vet du hva årsaken var?

- jeg hadde flyttet mellom 1-1,5 kilometer nærmere butikk, høgskole, barnehage og utesteder, så jeg gikk antagelig gjennomsnittlig 2-4 kilometer mindre pr. dag enn jeg hadde gjort før. Det skulle faktisk ikke mer til.

Skrevet

Jeg skal sette i gang med trening og lettere kosthold. Men jeg hater å gå sulten konstant, noe jeg gjør når jeg er på slankeren.

Virker dette som ett greit kosthold mef tanke på vektnedgang ? Mindre enn dette greier jeg ikke å leve på. Skal i tillegg komme i gang med trening.

Du har et ok kosthold i utgangspunktet. Gitt at du lett blir sulten om du spiser mindre enn det du gjør nå, og at det ikke er så mange kilo det er snakk om, hadde jeg ikke gjort noe med kosten.

Kom i gang med mer aktivitet og trening. Det er nærmest nødvendig for å holde vekten og ikke minst ha en sunn (i motsetning til blekfet) kropp når man passerer 20-30-40. Det er en mye sunnere, lystbetont og positiv måte å holde vekten på.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en jente i begynnelsen av 20 årene, er 161 høy og har lagt på meg 7 kg de siste 6 månedene. Dette har skjedd automatisk uten at jeg har endret matvanene mine. Jeg er sikker på at jeg spiser det samme som før, det er normalt sunt kost. Men problemet er at jeg går konstant sulten tiltross for at jeg spiser mye til hver måltid. Hvorfor har jeg plutselig fått så stor appetitt? Jeg har ikke begynt å trene, stoffskifte er i orden og jeg er heller ikke gravid. Hadde jeg ennå hvert i tenårene kunne jeg skylde på hormoner, men det er ikke tilfelle. Er det noen som har opplevd lignende? Hva er galt med meg? Jeg er umettelig! Utrolig irriterende da jeg har lagt på meg 7 kg pga. dette!

Ja, jeg har opplevd lignende. Vet ikke hvordan det skjedde, fikk 8 kg ekstra i løpet av 4 mnd men på samme tid merket jeg at syklusen endret seg og istedet for 29 dager, ble det 35-40. Plutselig ble det 29 igjen og jeg sluttet å legge på meg.

Anonymous poster hash: 97511...244

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig blir du sulten om du slanker deg slik... Det er er jo nærmes et anorektikerkosthold. Om du sulter deg slik, kommer du til å miste muskelmasse. Desto mindre muskelmasse du har, jo lavere forbrenning har du.

Så nei, dette er åpenbart ikke et greit kosthold.

Når du spiser så lite karbohydrater som dette, må du øke litt på fettet. Du får jo knapt i deg fett overhodet.

Kroppen MÅ ha karbohydrater og/eller fett, som brensel. I planen din, har du jo mer eller mindre kuttet ut begge deler. På sikt er dette meget farlig.

Skremmende..

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...