Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier. Eller hvordan kan man spise den uten at oppskriften blir for avansert?

Takker for svar.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan spises rå.

Anonymous poster hash: 24d81...368
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å lage salat med rå spinat, så jeg håper da det :P
Litt spinatblader+mozarealbiter+pasta+cherrytomater=veldig god salat. Gjerne med litt basilikum og olivenolje.

Anonymous poster hash: 65d91...ab7
  • Liker 2
Gjest Ellab
Skrevet

Selvfølgelig kan man spise den rå. Bruk den i salater eller i stedet for vanlig isberg. Sunnere, bedre og finere i fargen. Hvis du vil tilbrede den på en enkel måte er det bare å steke den litt i en panne med en del smør. Bare til spinaten synker sammen. Det er kjempe godt!

AnonymBruker
Skrevet

Oksalsyre. Bør ikke spise mye rå spinat. Forvelles først.

Anonymous poster hash: c05fe...6cf

• Liker 3
Gjest Sengaia
Skrevet

Oksalsyre. Bør ikke spise mye rå spinat. Forvelles først.

Hva er oksalsyre? Jeg spiser haugevis av rå spinat...

Skrevet

Rå spinat er godt, jeg pleier å bruke det oppå kjøttpålegg, liksom mellom pålegget og agurker.

Jeg bruker det også i omeletter, spinatlasagne og andre ting.

Skrevet

Veldig godt i wrap med enten kylling eller laks også:-)

AnonymBruker
Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Oksalsyre

Oksalsyre er en sterk organisk dikarboksylsyre med strukturen (HOOC-COOH). På grunn av forbindelsen mellom to karboksylsyregrupper, så er den en av de sterkeste organiske syrene. Saltene til oksalsyre kalles oksalater.

Oksalyre finnes naturlig i mange planter, men er giftig og bør ikke spises i større mengder av gangen. Oksalsyre finnes fortrinnsvis i gjøksyre (Oxalis acetosella som har gitt navn til syren), meldestokk, rabarbra og spinat. Dødelig dose av ren oksalsyre (5-13 g) fører til alvorlige betennelser i fordøyelseskanalen med oppkast og diaré, nyreskader, krampetrekninger og død på grunn av hjertestans. Den maksimale dosen av ren oksalsyre som kan inntas er angitt til 0,3 g i form av enkeltdoser, eller maks. 1 g daglig.

• Liker 2
Gjest Sengaia
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som har dødd av å spise for mye spinat?

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hørt om dette med rå spinat. Noe jeg synes er så typisk - spinat er supersunt og er en av de få salattyper jeg virkelig synes smaker skikkelig godt rå. Også kan jeg ikke spise det.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som har dødd av å spise for mye spinat?

Det er ingen som har påstått det heller..

Anonymous poster hash: 4276c...f66

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spinat "stekes" på 30-40 sekunder. Bokstavlig talt.

Anonymous poster hash: eedec...6e5
  • Liker 1
Skrevet

Spinat er sunt, men det er ikke så sunt som de sa før. Spinat har fått en litt ufortjent heltestatus pga en kommafeil. Man trodde at spinat inneholdet ti ganger mer jern enn den egentlig gjør.

Spinat er rik på jern, men som ab over skriver inneholder spinat også stoffer som hemmer opptak av jern.

Personlig synes jeg andre grønne vekster smaker bedre enn spinat.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

"Spinat er kjent for sitt høye innhold av vitaminer og mineraler, spesielt vitamin A, C og B, samt jern. Den inneholder også oksalsyre som hemmer opptak av jern og kalk, men denne syren blir nøytralisert gjennom et vanlig inntak av kalk og vitamin D via for eksempel melk."

http://www.agropub.no/id/9105

"Ernæringsmessige faktorer

Mengden kalsium i kosten er avgjørende for absorpsjonen. Ved rikelig tilførsel (1000 mg eller mer) absorberes bare en mindre del, ca. 20-30%. Ved mer sparsom tilførsel (200-300 mg) absorberes en stor del, ca. 70%.

Matens innhold av stoffer som hemmer opptaket av kalsium, f.eks. fytinsyre (f.eks. kli) og oksalsyre (f.eks. rabarbra, spinat). Disse stoffene spiller liten rolle så lenge kalsiuminnholdet ellers i kosten er tilstrekkelig."

http://www.su.hio.no/ernaering/n_stoffer/kalsium_absorpsjon.htm

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Personlig synes jeg andre grønne vekster smaker bedre enn spinat.

Hva da? Sliter med å få i meg nok grønt, og spinat er det jeg liker best....

Anonymous poster hash: 828b8...1c6

Skrevet

Hva da? Sliter med å få i meg nok grønt, og spinat er det jeg liker best....

Anonymous poster hash: 828b8...1c6

Spis spinat da?

Av grønne bladvekster er jeg veldig glad i: Isberg, crispi, ulike salatblandinger, urter og kålvekster som kinakål, hodekål, sommerkål, spisskål, rødkål. Jeg spiser dem somoftest bare som blader ved siden av mat eller som wrap med kjøtt/saus.

Jeg ser ikke alltid poenget med å hakke ting til en salat når de smaker vel så godt i den formen de kommer i.

En god hurtigrett er 1/4 isberghode (først kuttet i 2 deler, som du igjen deler i 2). Ha på dressing, eller dip ved siden av. Dypp og spis med hendene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...