Gå til innhold

Operasjon av "tvilling" - pilonidalsykdom

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan foregår det, og tar det lang tid?
Må man være innlagt på sykehus lenge?

Dette er andre gangen jeg har fått det nå. :(

Anonymous poster hash: ebcf8...6e9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

D utføres på dagkirurgi, altså får du hjem samme dagen.

Da jeg var inne for dette, gravde de ut cysten og "cyste-gangene" og lot såret være åpent slik at det grodde utover. Dette for å minske faren for at det gror betent eller hullete. Hvor lenge det tar før det gror ordentlig avhenger av omfanget til cysten.

De har sikkert flere måter å opperere på. Kjenner ei som fikk lukket såret etter operasjonen sin, men hennes cyste var mye mindre enn min.

Min opplevelse:

Jeg kom hjem med et knyttneve-stort hull på rumpa, som måtte renses og fylles med våt gas (?) hver dag. Det tok flere måneder før det grodde, og jeg måtte ha hjelp fra hjemmesykepleien. Den første uken lå jeg konstant på magen og slet skikkelig med å gå på do, pga plasseringen av såret.

Selv om det har grodd så er det fortsatt ømt (flere år etter), og jeg får ikke gå med stringtruser og tåler ikke lange sykkelturer. Sliter også med friksjonen på varme/svette dager.

Men har ikke hatt flere cyster siden, og det er supert for jeg slet også med det flere ganger før operasjonen.

AnonymBruker
Skrevet

Du måtte ha narkose på sykehuset sant? Hvordan gikk det, med å ha det å komme hjem samme dag?

Hvor lenge hadde du besøk av hjemmesykepleien da, og bare en gang om dagen?

Gruer meg veldig om jeg skal ha operasjon, for tiden etterpå med stell osv.
Hvordan var det med å bøye seg, være i aktivitet og sånn, sove om natta?

Så langt er det ok så ringer legen på mandag.

Absolutt en fordel og få en vurdering på det styret bak der.

Hadde sist gangen i 2007 om det er riktig, så noen år siden er det jo.
Men ja plagsomt om det skal komme igjen og igjen. :)

Anonymous poster hash: f04b5...328
Skrevet (endret)

Var jo nesten hele dagen på sykehuset da, men mesteparten av tiden før operasjonen (de er jo ikke alltid så presise...).

Fikk full narkose, men kan også ofte gjøres med lokal bedøvelse.

Våknet etter narkosen, fikk noe å spise og måtte vente på at jeg måtte på do, for det må jo sjekkes at det funker nedi der... Utover det så var det ikke mye smerter eller noe, fikk jo smertestillende.

Dagene etter var mine eneste bevegelser å "gå" til og fra do, og rulle ut av seng/sofa.

Veldig lite aktivitet første måneden i alle fall. Husker at jeg i flere måneder gikk med en paraply som fungerte som stokk for å lette på trykket da jeg gikk. Hadde også med meg en pute å sitte på.

Stell: første uken fikk jeg hjelp av familie og venner (mye helsepersonell der) til sårstellet. Da var det bytter tre eller fire ganger daglig. Men så begynte studiene og jeg ble alene på hybel. Da kom hjemmesykepleien. I starten kom de to eller tre ganger daglig tror jeg. Husker ikke helt... Siden mitt tilfelle var så stort/alvorlig så trengte jeg hjelp i over et halvt år.

Det var, for meg, en veldig handicappende operasjon, men absolutt verdt det.

Legger til at sårskiftene ikke tok lang tid, og jeg avtalte nøye med hjemmesykepleien slik at jeg skylte såret i dusjen før de kom. Noen ganger skylte vi ekstra med saltvann.

Det værste med byttene var å løsne tapen som holdt "bandasjen" på plass.

Endret av spinnwild
AnonymBruker
Skrevet

For meg har det ikke skjedd så mye siden igår. Huden er fortsatt rød og noe hovent tror jeg,
Så det beste er vel å ringe legen og få han til å se på det, fordi har jo erfaringer med dette.

Er liksom litt halvredd av at min samboer, om jeg må få fikse på dette, at han ikke vil stille opp, at det blir for pinlig og flaut for han.
Så ja, da spørs det om man kan ha hjemmesykepleier flere ganger om dagen?
Eller om jeg kan midlertidig flytte hjem til foreldrene mine og få hjelp av mamma, å eventuelt hjemmesykepleier der.
Er jo en nabokommune, 1 time unna, og jeg har fastlege her.

Så det gikk greit å skylle det selv? Her er jeg litt skeptisk, vi har vann fra borrebrønn, så lurer på om det kan være rent nok, eventuelt partikler og sånn nedi der.

Skrevet

Jeg flyttet flere kommuner unna fastlegen min, ingen problemer med hjemmesykepleien...

Vi skylte alltid etter med sterilt eller salt vann i såret. Men dette er noe lege og pleieren vet mer om enn meg.

AnonymBruker
Skrevet

Tenkte mer for en periode og midlertidig bo den tiden man eventuelt måtte trenge litt ekstra hjelp, ikke melde flytting og alt sånn. At man da har like stor rett på hjemmesykepleie da, som i den kommunen man har adresse i. :)

Har time om 2 dager, får endelig høre da. Måtte mase litt, hun som tok telefonen mente nok at jeg kunne gå 9 dager. Men må se det an og, om det blir værre eller bedre. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...