Gå til innhold

Hvor mye penger MÅ du ha på konto til enhver tid for å ikke ha "panikk"?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en grense og den grensen klarer jeg ikke å holde nå etter sommeren da det ble noen ekstra utgifter. Kjenner jeg får litt panikk men det er vel bare til å sette igang å spare opp det jeg mangler.

Hvor mye penger MÅ dere ha på kontoen til enhver tid?

Anonymous poster hash: c52f6...b27
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener du sparekonto eller sånn generelt for å kunne dra kortet hvis det trengs?

Jeg foretrekker å ha ihvertfall 500 minst på kortet pga ufortsette ting,og på sparekonto blir jeg litt panisk hvis det er under 10.000kr har vel noe og førti der nå,men varierer veldig hvis jeg skal på ferie eller noe.

AnonymBruker
Skrevet

Ingen panikk her, men 1 mnd lønn føles greit, og holder meg til det :) vil med tiden vokse til 3 mnd lønn, og da skal jeg være superfornøyd :)

Anonymous poster hash: cc3f8...7f5
AnonymBruker
Skrevet

haha, med minstesats aap jeg bare drømme om buffer av noe slag, så sånn sett er det en god terapi mot angsten for å ha null kroner på konto

Anonymous poster hash: e71c0...18a
  • Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Hva jeg MÅ ha? Vet ikke, men har vel noen hundre tusen liggende.

Anonymous poster hash: 73d8d...7e0
  • Liker 1
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Jeg har ikke noe spesielt beløp jeg må ha på konto, men jeg foretrekker at sparekontoen holder seg stabil eller vokser og ikke minker. Og jeg blir fornøyd om jeg har igjen noen tusenlapper når den nye lønna kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid null kr på sparekonto, og går ofte i null på visakortet. Har aldri penger liggende noen steder. Jeg får alltid spart 20 000 på BSU hvert år, men det er det eneste.

Jeg går på AAP om det har noe å si og lever for 10 000 i mnd, men må betale 1000 kr i mnd på et studielån jeg har. Går jo konstant med litt småpanikk, men panter flasker om det er krise...

Anonymous poster hash: 5be52...ae1
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir svett når jeg har under 15.000 kr på brukskonto. Da føler jeg at jeg har vært dum med pengene mine, å sparer ekstra mye på sparekonto neste mnd...

Anonymous poster hash: c25cf...415

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Jeg har sjeldent mye penger på brukskonto. Overfører til sparing, BSU og bufferkonto ganske raskt. Har nok av mat i fryser og skap, så om kontoen nærmer seg 0,- en ukes tid før lønning eller stipend så er ikke det noe stress. Men det er greit å ha et par hundre i tilfelle det er noe spesielt.

Endret av Raindrops
AnonymBruker
Skrevet

Nok til å klare seg gjennom et år uten inntekt, dvs rundt 150 000 kroner. Men helst mer.

Anonymous poster hash: 6aa1b...ae3
  • Liker 1
Skrevet

Brukskonto? Liker ikke å ha under 10k. På sparekonto har jeg noen månedslønner tilgjengelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid null kr på sparekonto, og går ofte i null på visakortet. Har aldri penger liggende noen steder. Jeg får alltid spart 20 000 på BSU hvert år, men det er det eneste.

Jeg går på AAP om det har noe å si og lever for 10 000 i mnd, men må betale 1000 kr i mnd på et studielån jeg har. Går jo konstant med litt småpanikk, men panter flasker om det er krise...

Anonymous poster hash: 5be52...ae1

Du er heldig, jeg får bare 6200 kr i mnd. 4000 kr til bolig og en tusen lapp til studielån og 500 kr til bussen. Jeg har panikk hele tiden.

Anonymous poster hash: 3a640...f6f

AnonymBruker
Skrevet

Sparekonto: 30.000

Bufferkonto: 10.000

Brukskonto: Må alltid være på mer enn 500.

Liker egentlig å ha enda mer stående, men er man student så er man student. Står stort sett mye mer på bufferkontoen enn jeg har som minimumsgrense, og det er jeg fornøyd med.

Anonymous poster hash: 4573b...af9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sjeldent mye penger på brukskonto. Overfører til sparing, BSU og bufferkonto ganske raskt. Har nok av mat i fryser og skap, så om kontoen nærmer seg 0,- en ukes tid før lønning eller stipend så er ikke det noe stress. Men det er greit å ha et par hundre i tilfelle det er noe spesielt.

Hvor mye har du på buffer, sparing og BSU da?

Anonymous poster hash: 5e5c2...e5f

AnonymBruker
Skrevet

Hva legger dere i bufferkonto? Sparekontoen er min buffer. På brukskontoen har jeg kun det som skal dekke regningene. Og evt noen få hundre om jeg skulle trenge kontanter, selv om jeg prøver å holde meg til kredittkort på alt forbruk.

AnonymBruker
Skrevet

Må ha minst 750.000 på sparekonto - går det under det blir jeg sur,

Har alltid minst 10.000 igjen på lønnskontoen før nesten lønning - disse overfører jeg direkte til ovennevnte sparekonto.

Men jeg har dessverre brukt litt mye penger så sparekontoen har ikke økt i sommer. Ferien ble dyr og jeg kjøpte ny bil nylig.

Anonymous poster hash: 0ad30...885
Gjest Raindrops
Skrevet

Hva legger dere i bufferkonto? Sparekontoen er min buffer. På brukskontoen har jeg kun det som skal dekke regningene. Og evt noen få hundre om jeg skulle trenge kontanter, selv om jeg prøver å holde meg til kredittkort på alt forbruk.

Sparekontoen min er høyrentekonto, bufferkontoen min er en vanlig konto. Det meste av penger går til sparekontoen og BSU.

AnonymBruker
Skrevet

Etter et år på veldig dårlig inntekt er de fleste kontoene skrapt. Har heldigvis fått ny akseptabel lønn nå, så har en plan om å være ekstra sparsommelig fram til neste sommer, slik at jeg kan fylle opp kontoer og betale ned det jeg har utestående på mastercard ekstra fort.

Planen er å trekke litt ekstra i skatt, innvilge et fast beløp i måneden for forbruk, fast trekk til bufferkonto og langsiktig sparing, og det som blir igjen går til en reise/opplevelseskonto som jeg kan bruke av når til ferie og når det er noe ekstra (f.eks. en konsert jeg gjerne vil på)

Anonymous poster hash: 607b7...552
AnonymBruker
Skrevet

Sparekontoen min er høyrentekonto, bufferkontoen min er en vanlig konto. Det meste av penger går til sparekontoen og BSU.

Hvorfor bruker du ikke sparekontoen som buffer? Har du uttaksbegrensning?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...