Gå til innhold

Mikroskopiske insekter i vinduskarmen - skadedyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I vinduskarmen på badevinduet oppdaget jeg nylig bitte, bittesmå insekter som løper rundt. De er knapt et par millimeter lange, beige-brune og ser ut til å ha mange ben. De ser ut som ukjente insekter, ikke biller eller edderkopper. De er så små at det er vanskelig å beskrive dem. De ser ut til å komme ut i kveldinga, men jeg har sett dem på dagtid, også. Jeg har aldri sett mer enn tre på en gang, og aner ikke om det finnes fler. Vi har alltid vinduet åpent, så jeg vet ikke om de kommer utenfra, men tror ikke det.

Hva i all verden er dette? Noen som har hørt om eller kjenner til disse? Jeg er litt bekymret for at det er skadedyr av noe slag, men syns det er rart at jeg aldri har sett eller hørt om dem før.

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan du se dem med blotte øyne hvis de er mikroskpiske?

Anonymous poster hash: ba83a...2a5
  • Liker 4
Skrevet (endret)

Det kan være det vi kalte rødlus da jeg var liten. De er bittebittesmå, ca 0.7mm lange, løper forholdsvis fort rundt i forhold til størrelsen og du ser dem ofte i vinduskarmen hvis de kommer inn.

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=239&trg=Content_6489&Main_6157=6263:0:25,5999:1:0:0:::0:0&MainContent_6263=6489:0:25,6004:1:0:0:::0:0&Content_6489=6430:55887::1:6229:2:::0:0

Endret av Minya
Skrevet

Takk for svar :)

Det du sier høres riktig ut, men når jeg trykket på linken så jeg at de du nevner er mye mørkere. De vi har er ganske lyse, typ lys brun eller mørk beige.

Andre forslag?

Skrevet (endret)

Kan det være sølvkre?

:heks:

Endret av Brunhilde
Skrevet

Takk for forslaget, men vi hadde sølvkre et sted vi bodde tidligere, og det er det ikke. Disse her er altså så bittesmå og de kan se ut som et litt stort sandkorn, kanskje 1-2 mm. Hvis jeg tror jeg ser en i vinduskarmen blåser jeg på den, er det et insekt piler det av sted :fnise:

Skrevet

Takk for svar :)

Det du sier høres riktig ut, men når jeg trykket på linken så jeg at de du nevner er mye mørkere. De vi har er ganske lyse, typ lys brun eller mørk beige.

Andre forslag?

Brunmidden finnes i mange forskjellige farger, og lys brun eller beige er en av dem. Så det kan være en annen art enn kløverbrunmidd, men fortsatt en nær relatert type.

Skrevet

Hm, må sjekke det. Men det står at de lever av planter, badet vårt ligger i andre etasje hvor det bare er tak utenfor. De nærmeste trær/busker er mange meter borte... :klo:

Skrevet

Høyrest ut som noko mannen min hadde der han budde i England. Dei var i heile kjøkkenet. Såg ut som pitte små støvkorn, og fargen gjekk heilt i eit med den trekvite kjøkkeninredningen. Men eg syntes dei bevegde seg ganske seint. Om det stod brukte kjørel på disken så samla dei seg på det. Alt av mat i skapa som var opna måtte kastast. Det han gjorde var å tømme lighterveske på dei og sette fyr på dei. Det blei gradvis mindre og mindre, men eg veit ikkje om dei forsvant til slutt. For dette vart oppdaga kort tid før han uansett skulle flytte ut.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å søk på carpet beetle/teppebille.

Anonymous poster hash: 0d51c...778

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...