Gå til innhold

Fargevalg vegger og møbler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg og mannen har nettopp kjøpt oss hus, så det kommer nok mange spørsmål fra meg fremover.

Det jeg lurer på nå er hvilke farger vi skal ha i stua. Jeg er fryktelig dårlig på å se om ting matcher eller ikke, og er redd for at fargene jeg velger ikke kommer til å stå fint til hverandre.

Vi vurderer denne stroffsofaen som er mørkegrå. Et alternativ er å kjøpe en tilsvarende sofa i (mørke?)brunt. Synes at dette sofabordet passer veldig bra til den første sofaen.

Vi skal male tak, taklister, vinduslister/-karmer og veggene i stua. I tillegg til dette skal vi i første omgang kjøpe tv-bord, spisebord og en større veggreol. Gulvet er et godt gammeldags gulvbelegg (likt det nederste), som vi kommer til å bytte etterhvert.

Lurer altså på hvilke farger vi kan velge, dersom vi har mørk grå (eventuelt brun) og ovennevnte sofabord som utgangspunkt. Dersom vi velger den gråe sofaen ønsker jeg forresten å pynte med mørkebrunt pledd o.l. Vi tenker lyst på både vegger tak og lister, men er redd en ren hvitfarge blir for hvitt. Lurer derfor på hvitt med et hint av grått på veggene, men er redd det blir for kaldt. Videre er jeg redd hvitt med gult i (eggehvitt/bommul) blir for, vel, gult... Vurderer også en farge i kategorien "greige", altså hvitt med både grått og rødt/beige i. Men aner altså egentlig ikke hva som vil bli fint, og heller ikke hvilken farge tak/lister bør ha med tanke på veggens farge.

Nei, nå skal jeg slutte å skrive. Alle innspill mottas med takk! :blomst:

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den sofaen var fin:-)

Jeg og samboer har også akkurat kjøpt hus. Er ikke lett, kommer til å være her inne mye selv. :-)

Tror ikke jeg heller er flink til å se hva som passer, men kan hende man er bedre enn man tror.

Kan jo hende det blir fint med sofaen i brun til det brune bordet da, eller sofaen i grå, blir usikker når det gjelder sånn selv.

Det vi har tenkt til da , det er mørke gulv, og mørke møbler, og lyse vegger, og noen vegger i andre naturfarger noen steder, og en vegg med tapet i stua:)

Jeg leste ett sted at om man tar å kjøper litt maling i flere farger, så tar du med de hjem og maler på noen plankebiter eller noe sånnt, og eventuelt tapeter om du skal ha det( det er visst på vei inn) .

Så setter du den ned på gulvet, og ser på det og tenker. hehe noe sånnt. Så kan du holde plankene med maling på mot veggen ,og de mot andre farger om du tenker på fler, eller ser forskjellen på dem.

viktig med litt planlegging:-) og morro:-) og stressende:-)

Anonymous poster hash: c3c46...56f
Gjest WinterWonderland
Skrevet

Jeg jobber med innredning til daglig, og mitt beste tips er å gjøre grundig research og gjerne bo litt i huset før du bestemmer deg for noe så sentralt som å male en vegg i stua.

Jeg kjøpte selv ny bolig for noen måneder siden, og selv om det hadde vært rimeligere (og ikke minst mer praktisk...) å få malerne til å male når de først gjorde det ønsket jeg å sammenligne fargeprøver når jeg så på møblene og ikke minst, prøvemale et par strøk på noen centimeter og se fargen an i forskjellige lyssettinger.

Når det gjelder møbler vil jeg anbefale at du tar med fargeprøver på farger som er aktuelle før du kjøper. Velger du grått, beige, svart eller hvitt skal det for øvrig mye til for at noe kræsjer helt selv om noen farger passer mye bedre enn andre.

AnonymBruker
Skrevet

Ja enten velge møbler først, eller maling;-) og matche de:-)

Anonymous poster hash: c3c46...56f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...