AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #1 Skrevet 27. juli 2013 Hei! Noen lektorer der ute som kan dele sine erfaringer? Ønsker å få svar på dette: 1. Hvilket realfag er smart å velge med tanke på jobbmuligheter, også utenfor skolen? Gir en master i Matematikk flest muligheter? 2. Noen der ute som er lektor i realfag og jobber på vgs? Hvordan trives du i jobben? 3. Hvordan er lønnen? Ser for meg at den er økende pga mangel på lektorer i realfag i tiden fremover. Anbefaler du dette yrket? Tusen takk for svar. Anonymous poster hash: 50f76...744 Anonymous poster hash: 50f76...744 Anonymous poster hash: 50f76...744 Anonymous poster hash: 50f76...744
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #2 Skrevet 27. juli 2013 1. Noe innenfor matematikk høres ikke dumt ut, nei. 2. Det kommer veldig an på hva man blir satt til. Det er forskjell på studiespesialisering og fordypning i matematikk, og lassis-klasser på yrkesfag. 3. I skolen er det dessverre slik at man i utgangspunktet ikke blir lønnet bedre om man er lektor i realfag enn om man er lektor i kunst og håndverk eller noe annet jalla-tull. Men kanskje man kan be om personlig tillegg ved ansettelsen, dersom det er slik at skolen sliter med realfagskompetanse. Lønnstabeller finner du her: http://www.norsklektorlag.no/kommunalt-tariffomraade-ks/hva-skal-du-tjene-som-lektor-article476-170.html Dette er minstelønn, og ev. funksjonstillegg (som kontaktlærer o.a.) kommer i tillegg, og ev. personlige tillegg. Anonymous poster hash: 4d04b...ae4 1
Catnip Skrevet 28. juli 2013 #3 Skrevet 28. juli 2013 Bra valg! Vi trenger flere flinke og realfagsinteresserte mennesker som ønsker å lære bort og formidle til unge mennesker! Du vil ikke få bedre betalt fordi du har realfag som ditt fag, lektorer får betalt etter lønnstabellen for lektorer. Plis, ikke bli en sånn som tror at du er bedre enn dine andre lektorkollegaer eller studenter som studerer andre ting, fordi du underviser realfag. Du skal være en inspirasjon og rollemodell for elevene dine, og da synes jeg ikke man skal sette seg selv på en pidestall over andre mennesker. Hilsen norsklektor
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2013 #4 Skrevet 29. juli 2013 Takk for svar! vil gjerne ha flere innspill Jeg lurer spesielt på hvilke jobber man kan få utenom skolen med en master i matematikk. I tillegg lurer jeg på om retting og etterarbeid tar mye av fritiden og helger. hilsen TS Anonymous poster hash: 50f76...744
Fysikeren Skrevet 29. juli 2013 #5 Skrevet 29. juli 2013 En venninne av meg går det samme som meg, geofysikk. Hun går 3. året på bachelor og har fått fast jobb på en privat videregående. Hun får 500kr/time nå, tar hun ett år med ped. så får hun 700kr/time. Dette eksempelet er vel heller unntaket enn regelen, men poenget mitt er egentlig at det er veldig mange veier som leder frem til å få en god undervisningsjobb innen realfag. Med master i matematikk kan du bla. jobbe som Aktuar. Da jobber du med risikoanalyser ifm. forsikring og finans. Man har gjerne da tatt en retning ila. masteren som heter forsikringsmatematikk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå