Gå til innhold

Oppfordrer dere deres unge døtre til barbering?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Når datteren din på 11 år utvikler hår under armene og nedentil, oppfordrer dere dem til å barbere armhulene, bikinilinja og leggene?

Synes det er helt fortvilende at datteren allerede før hun er tenåring begynner å fokusere på dette allerede nå. Når vi var ung slapp vi dette "problemet".

Jeg avskyr egentlig denne hårløse trenden, men samtidig vet jeg jo hvor viktig det er for barn å være mest mulig lik hverandre.

Huff, jeg blir så oppgitt over samfunnet i dag.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå var datteren min 12 da hun begynte å få hår under armene.

Jeg kjøpte en egen damehøvel fra Gillette til henne, og forklarte henne hvordan det var best å barbere seg under armene (i dusjen, bruk barberskum). Om hun har valgte å ta bikinilinje vet jeg ikke, da jeg synes akkurat det er privat.

Det er bedre å kjøpe en høvel og la hun barbere seg, enn at hun skal bli terget på skolen for å ha busk under armene.

Anonymous poster hash: ff339...a57
  • Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte å barbere armhulene og bikinkanten da jeg var 13 og det var i 1990. Så vidt jeg husker var det vanlig den gangen også. At jeg ikke barberte leggene også var bare fordi jeg ikke trengte det, men det var også vanlig. Jeg ser ikke at dette skal være et problem.

Anonymous poster hash: 7ad76...514
Gjest forvirretvegglus
Skrevet

Mine jenter tok avgjørelsen selv,og det syns jeg er det eneste riktige,de trives ikke med hår på legger eller undere armene,og i og med at de aller aller fleste på deres alder gjør det samme,så blir det feil å nekte de det.Hva jeg syns og mener om hår her og der er en helt annen sak.Føler at jeg har ingen rett til å bestemme på det område,det er deres kropp,og de må få avgjøre selv hvor de vil ha hår og hvor de ikke vil ha det.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man får velge. Enten forholde seg til realitetene, enten man liker dem eller ikke. Alternativt kan man forsøke å være veldig prinsippfast mot at unge jenter skal barbere kroppshår, selv om det innebærer at din datter vil betale prisen for det i form av mobbing og/eller å føle seg rar.

Ellers enig med AB kl. 10.13, det er da ikke noe nytt. Kanskje blitt hakket mer enn før, men du skal ganske mange tiår tilbake før dette ikke var en problemstilling for de fleste allerede på barneskolen.

Anonymous poster hash: 90c1e...044

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og i det siste alternativet ligger selvsagt ikke at du skal tvangsbarbere henne, bare at du skal lufte muligheten for henne uten å dytte henne inn i det. Opp til henne.

Anonymous poster hash: 90c1e...044

AnonymBruker
Skrevet

Ingen grunn til å oppfordre, eller lufte ideen. Men heller ingen grunn til å nekte dem hvis de tar det opp selv. Akkurat sånne ting var noe jeg aldri noensinne tok opp med foreldre, og de heller ikke med meg heldigvis.

Anonymous poster hash: e6572...2b2
  • Liker 5
Skrevet

Kjøp en høvel og la henne velge selv om og når og hva. På samme måte som jeg syns det er ok å kjøpe inn bind/tamponger slik at det finnes tilgjengelig når behovet kommer.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke luftet ideen, de får tidsnok beskjed i garderoben om de ikke helt skjønner det kjapt nok selv.

Anonymous poster hash: 1260d...45c
  • Liker 2
Skrevet

Jeg hadde kjøpt inn barberhøvel hovedsaklig for bruk under armer, da jeg synes dette er en helt OK ting å gjøre, samtidig som hun da har en høvel som hun kan velge selv hvor hun skal bruke. Noen er plaget med mye hårvekst f.eks. Man lærer jo gutter å barbere seg i ansiktet, synes ikke det er feil å lære jenter hvordan de skal barbere seg heller, men kanskje ikke oppfordre til å ta "alt".

• Liker 2
Skrevet

Nei, det gjorde jeg ikke. Lot henne få di ne ut av ting selv.

Skrevet

Min datter spurte selv når hun følte behovet, og det spørsmålet kom mellom 12 og 13 år. Jeg forklarte at hun ikke trengte ta annet enn under armene, evt leggene, men jeg vet hun har tatt mer innimellom, noe jeg ikke legger meg opp i, da det er privat.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg husker da jeg spurte mamma om jeg fikk lov til å begynne å barbere meg. Gikk vel sisteåret på barneskolen. Fikk blankt nei. Det samme fikk en av venninnene mine. Og hva gjorde vi? Tyvlånte mammas/storesøstres høvler, før vi endelig turte å kjøpe en selv. Når ungene skjønner og ønsker å barbere seg, er det ikke vits å prøve å stoppe dem. La det være tilgjengelig, men trenger ikke akkurat oppfordre til det. Men når de vil, er det ikke vits i å forsøke å stoppe dem.

Anonymous poster hash: 61a09...77d
  • Liker 3
Skrevet

Når datteren din på 11 år utvikler hår under armene og nedentil, oppfordrer dere dem til å barbere armhulene, bikinilinja og leggene?

Synes det er helt fortvilende at datteren allerede før hun er tenåring begynner å fokusere på dette allerede nå.

Men om hun ikke er tenåring ennå, så har hun jo kommet i puberteten!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor ble det av 70-talls-feministene som ønsket å la alt gro og ville forby døtrene sine å barbere seg? :klo:

Anonymous poster hash: 41a28...e29
Skrevet

Synes det er helt fortvilende at datteren allerede før hun er tenåring begynner å fokusere på dette allerede nå. Når vi var ung slapp vi dette "problemet".

Jeg avskyr egentlig denne hårløse trenden, men samtidig vet jeg jo hvor viktig det er for barn å være mest mulig lik hverandre.

Huff, jeg blir så oppgitt over samfunnet i dag.

I og med at hun "allerede" har fått hår under armene så har hun jo blitt nødt til å ta stilling til hvorvidt hun vil ha dette håret eller fjerne det. Både jeg og min eldste datter fikk hår her og der på samme alder, og det opplevdes ikke veldig "fortvilende", var bare en naturlig konsekvens av å vokse til.

Og når man utvikler seg litt tidlig, kanskje endel tidligere enn venninner, så syntes iallefall jeg at det var veldig skjemmende med håret under armene. Pupper og mensen fikk jeg ikke gjort så mye med, men det teite og unødvendige håret under armene hadde jeg ihvertfall kontroll på! La henne fjerne det hvis det er det hun selv vil!

Og min mor barberte seg under armene i alle år, hun er nå snart 70 så tror ikke det har så mye med "samfunnet idag" å gjøre. Er heller et allment komfortspørsmål, liker man å ha hår på sånn en synlig plass, eller ikke. De aller fleste jeg vet om liker det ikke, uavhengig av alder.

Dattera avgjorde selv, jeg skaffet henne en høvel da hun etterlyste det. Hva hun gjør med det andre kroppshåret får være hennes sak.

Greit nok at man ikke ønsker små lolitaer, men vi må jo klare å akseptere at barna våre utvikler seg!

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns det må være opp til hver enkelt om de ønsker å barbere seg eller ikke. Jeg er veldig imot å oppfordre barn til å barbere seg for tidlig. La de heller finne ut av det selv.

Det er iallfall viktig å prate åpent om denne forandringen som skjer, og de ønsker å barberer seg. Er enig i at det er greit å barbere seg under armene og eventuelt legger om det er mye hår, men nedentil ville jeg ikke oppfordret til å barbere meg. Ville fortalt at det er best å la det området være i fred.

Da jeg var 10 år i 1991, var det tre jenter i klasse som iløpet av sommeren hadde fått pupper og hår nedentil og under armene. Resten av jentene i klassen hadde ikke kommet så langt enda.

Læreren vår samlet derfor alle jentene i klasserommet + disse tre jentene, og hadde en prat med oss. Læreren fortalte at hun hadde pratet med mødrene til disse tre jentene og de hadde blitt enige om at læreren skulle prate med alle jentene i klasse om hva som hadde skjedd med disse tre jentene, og at det også ville skje oss. At det var naturlig, osv osv. Dette var nok for å unngå mobbing og baksnakking og ubehageligheter.

Det at det ble gjort på akkurat denne måten gjorde at ingen av disse tre jentene ble mobbet, og at de slapp å barbere seg under armene og nedentil for å skjule den naturlige utviklingen sin.

Etterhvert kom jo den ene jenta etter den andre etter.

Jeg husker selv da jeg kom dit også, at jeg var lettet og glad over at ingen så på meg eller hvisket og tisket da jeg var naken med de andre jentene i dusjen etter gym eller svømming.

Denne åpenheten ga en trygghetsfølelse.

Husker jo at de tre jentene var jo litt flaue over dette da det ble pratet om, men alle vi andre jentene i klasse lyttet til det som ble sagt med alvor og skjønte jo at vi også ville komme dit en dag. Og at det ikke var lett å være den første jenta.

Håper det er slik praksis på alle skoler når puberteten kommer å tar noen før alle andre. Det er slik man unngår mobbing.

• Liker 3
Skrevet

Min datter ba selv om utstyr når hun begynte å få hår under armene. Hun driver med en sport der armhulene synes når hun er på trening og konkurransegulvet, så jeg syntes ikke det var noe rart at hun ville barbere bort hårene.

Vet at hun også barberer leggene, men synes at hun selv skal få bestemme hvor mye hun vil barbere. Hun er nå 16 år.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var 10 år i 1991, var det tre jenter i klasse som iløpet av sommeren hadde fått pupper og hår nedentil og under armene. Resten av jentene i klassen hadde ikke kommet så langt enda.

Læreren vår samlet derfor alle jentene i klasserommet + disse tre jentene, og hadde en prat med oss. Læreren fortalte at hun hadde pratet med mødrene til disse tre jentene og de hadde blitt enige om at læreren skulle prate med alle jentene i klasse om hva som hadde skjedd med disse tre jentene, og at det også ville skje oss. At det var naturlig, osv osv. Dette var nok for å unngå mobbing og baksnakking og ubehageligheter.

Det at det ble gjort på akkurat denne måten gjorde at ingen av disse tre jentene ble mobbet, og at de slapp å barbere seg under armene og nedentil for å skjule den naturlige utviklingen sin.

Etterhvert kom jo den ene jenta etter den andre etter.

Jeg husker selv da jeg kom dit også, at jeg var lettet og glad over at ingen så på meg eller hvisket og tisket da jeg var naken med de andre jentene i dusjen etter gym eller svømming.

Denne åpenheten ga en trygghetsfølelse.

Husker jo at de tre jentene var jo litt flaue over dette da det ble pratet om, men alle vi andre jentene i klasse lyttet til det som ble sagt med alvor og skjønte jo at vi også ville komme dit en dag. Og at det ikke var lett å være den første jenta.

Håper det er slik praksis på alle skoler når puberteten kommer å tar noen før alle andre. Det er slik man unngår mobbing.

Dette må jeg helt ærlig innrømme jeg synes ble helt feil måte å gjøre det på, selv om det tydeligvis gikk bra i deres tilfelle. Tror aldri jeg ville tilgitt moren min om hun hadde avtalt med læreren at jeg skulle være samtaleemne på den måten. Å ta det opp helt generelt er jo greit, men det blir feil å vinkle det mot personer. Hvis jeg ikke har misforstått deg da, men her høres det jo nesten ut som de har samlet alle og sagt sånn at nå har Eva, Bente og Guri fått hår der og der, men det er helt naturlig. Pupper har de også fått. Du gikk antagelig i en snill klasse, for i den klassen jeg gikk i ville man blitt ledd ut i månedsvis etter en sånn seanse. Så jeg mener man bør ta dette opp mer generelt, og i god tid FØR det skjer med den enkelte eleven. Noen er mer private enn andre, jeg fortalte jo feks aldri min mor når jeg fikk hår. Bare tanken på at hun skulle diskutert sånt med min lærer gir meg frysninger, og det 30 år etter at det ville vært aktuelt.

Anonymous poster hash: e6572...2b2

• Liker 17
Gjest avocadoen
Skrevet

Husker at mamma fortalte meg at man kan barbere bikinilinja og det er jeg glad for at hun gjorde. Det et en forskjell på å ta bikinilinja og å barbere vekk alt. Utenom det fant jeg ut av ting selv. Så på da storesøs barberte leggene, så da lærte jeg hvordan jeg skulle gjøre det og. Kjøpte høvel selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...