Gå til innhold

Hvordan stramme opp og gå ned i vekt? Hvilke øvelser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tilgang på et enkelt treningsrom med diverse utstyr som elipse/stepmaskin (hva er egentlig forskjellen?), sykler, manualer i ulik vekt, romaskin, tredemølle, sånn som man trener rygg med hvor man står som en A og løfter overkroppen opp i sånn: / stilling. Har også sånt apparat med en lang vektstang som man putter på vekter og kan brukes til knebøy, benkpress ol, en kombiapparat til nedtrekk og andre øvelser for overkropp, mage og rygg, og et og et apparat for inn- og utside av lår.

Så det jeg lurer på er hva og hvordan jeg bør trene for å gå ned i vekt samtidig som jeg strammer opp kroppen (spesiellt underkropp)? Hvor mange sett og repetisjoner ol er best egnet?

Anonymous poster hash: d0d99...ab5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er stort sett kostholdet som avgjør hvor stram man er i kroppen, og hvor mye man veier. Vil du ha ned fettprosenten, må du ligge i kaloriunderskudd.

Det fungerer jo ikke slik at man kan gjøre en bestemt øvelse, også blir du slank og stram.

Anonymous poster hash: b5f78...7db
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tren styrketrening og spis litt mindre sånn at du går i underskudd. Husk å få i deg mye proteiner.

Anonymous poster hash: e2d06...48e
AnonymBruker
Skrevet

Er stort sett kostholdet som avgjør hvor stram man er i kroppen, og hvor mye man veier. Vil du ha ned fettprosenten, må du ligge i kaloriunderskudd.

Det fungerer jo ikke slik at man kan gjøre en bestemt øvelse, også blir du slank og stram.

Nå var det ikke det jeg lurte på da :)

Og, nei, kostholdet gjør meg ikke stram i kroppen, det er det styrketrening som gjør.

Jeg trenger bare råd til å gjøre det på best mulig måte :)

AnonymBruker
Skrevet

Løp på tredemølla 1-2 ganger i uka, samtidig som kostholdet ditt er bra. Deretter gjør øvelser som knebøy, utfall, glute bridge, planken. Bruk gjerne manuelene for at det skal bli tryngre. Tren også biceps og triceps.

Anonymous poster hash: e2d06...48e
AnonymBruker
Skrevet

Nå var det ikke det jeg lurte på da :)

Og, nei, kostholdet gjør meg ikke stram i kroppen, det er det styrketrening som gjør.

Jeg trenger bare råd til å gjøre det på best mulig måte :)

Stram kropp = kropp med lite underhudsfett. Det er fettet som ligger mellom huden og musklene som avgjør hvor "myk" kroppen ser ut.

Man kan godt ha relativt små muskler, og samtidig se stram ut, dersom man bare har lav nok fettprosent.

Styrketrening gjør det dog lettere å se stram ut ved at det skal mindre til før man kommer lavt nok i fettprosent til at man ser markert ut, + at det brenner fett/gir høyere hvileforbrenning slik at det er lettere å gå ned i fettprosent. Men det er i kostholdet mesteparten ligger.

For å svare på treningsspørsmålet ditt, så liker jeg selv å gjøre 8 x 3 sånn mtp repetisjoner og sett. Generelt sies det at lavere antal reps (og tilsvarende tyngre vekter) går mest på ren styrke, mens litt høyere antall reps er best for å bygge volum. Så det spørs hva man ønsker å prioritere. (Men begge deler vil jo bidra til økning i begge faktorer). Det finnes mange ulike preferanser/meninger om dette.

Baseøvelser er bra. Knebøy, markløft, benkpress, osv. Disse trener mange muskler på én gang. Selv foretrekker jeg dog utfall og hip thrust for rumpe og lår.

Frivekter foretrekkes som regel fremfor apparater siden de aktiviterer en rekke støttemuskler osv, og generelt er mer funksjonelt orienterte enn et apparat med låst bevegelsesbane.

AnonymBruker
Skrevet

e, sånn som man trener rygg med hvor man står som en A og løfter overkroppen opp i sånn: / stilling.

Jeg tror du mener rygghev, og det er en veldig fin øvelse. :)

Anonymous poster hash: 6a0f1...9ac

AnonymBruker
Skrevet

Stram kropp = kropp med lite underhudsfett. Det er fettet som ligger mellom huden og musklene som avgjør hvor "myk" kroppen ser ut.

Man kan godt ha relativt små muskler, og samtidig se stram ut, dersom man bare har lav nok fettprosent.

Styrketrening gjør det dog lettere å se stram ut ved at det skal mindre til før man kommer lavt nok i fettprosent til at man ser markert ut, + at det brenner fett/gir høyere hvileforbrenning slik at det er lettere å gå ned i fettprosent. Men det er i kostholdet mesteparten ligger.

For å svare på treningsspørsmålet ditt, så liker jeg selv å gjøre 8 x 3 sånn mtp repetisjoner og sett. Generelt sies det at lavere antal reps (og tilsvarende tyngre vekter) går mest på ren styrke, mens litt høyere antall reps er best for å bygge volum. Så det spørs hva man ønsker å prioritere. (Men begge deler vil jo bidra til økning i begge faktorer). Det finnes mange ulike preferanser/meninger om dette.

Baseøvelser er bra. Knebøy, markløft, benkpress, osv. Disse trener mange muskler på én gang. Selv foretrekker jeg dog utfall og hip thrust for rumpe og lår.

Frivekter foretrekkes som regel fremfor apparater siden de aktiviterer en rekke støttemuskler osv, og generelt er mer funksjonelt orienterte enn et apparat med låst bevegelsesbane.

Takk skal du ha! Det fikk jeg mye mer utav :)

Ang apparater og frivekter så har jeg tenkt at det kan være lurest med apparater for meg, siden jeg ikke har så greie på riktig teknikk... Men kanskje det er lurt å feks ta utfall med frivekter? Føler jeg er ganske trygg på den øvelsen.

Har prøvd meg litt frem tidligere, men føler ikke at jeg får utført utøvelsene riktig, da spesielt overkropp.får ikke til den samme følelsen av å ha brukt musklene i o rekorden som jeg pleier å få i underkropp.

Og det med underhudsfett... Jeg vil aldri få stramme lår og rompe kun ved hjelp av kosthold. Jeg mister først fett på mage, og skal bena bli "fettløse" så stikker alt av ribben og hoftebein ut, og magen blir innhult. Jeg har fettfulle lår og rompe som trenger trening for å bli stramme! :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du mener rygghev, og det er en veldig fin øvelse. :)

Anonymous poster hash: 6a0f1...9ac

Hehe, ja, det var det det het ja :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...