AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Vi har over en periode på fem-seks uker planlagt et utdrikningslag, hvor vi har hatt en aktiv gruppe på Facebook med alle som har sagt at de ønsker å være med. Her hadde vi avtalt et beløp som hver deltaker skulle ut med, hva vi skal gjøre osv. Utdrikningslaget er i morgen, men i dag formiddag/ettermiddag var det ei som meldte avbud via gruppen vår. Problemet her er at hun er den eneste som ikke har betalt inn det avtalte beløpet (som alle vi andre har gjort i løpet av forrige uke og denne uka) - og det setter faktisk resten av oss i en "økonomisk knipe" med tanke på at vi har jobbet ut ifra et budsjett, som vi igjen har handlet og bestilt ut ifra. Vi planla lenge før vi begynte å handle inn ting og tang, men nå som vi har vært ett-to dager unna utdrikningslaget, har vi regnet med at budsjettet var spikret - og har derfor turt å bruke pengene. Det er noen poster igjen som skal dekkes med fellespengene - som bl.a. felles taxi, gavekort (fordi vi ikke rakk å bestille time til velvære tidsnok til at timen kunne benyttes i morgen) samt noen drinker til den kommende bruden. Vi vil ikke lage dårlig stemning, særlig ikke nå før utdrikningslaget, men jeg kommer nok til å uttrykke min skuffelse når morgendagen er over. To av oss som har hatt hovedansvaret for planlegging etc., har allerede brukt en god del mer enn det hver av oss hadde avtalt å bruke - og det er i og for seg greit. Men det føles så surt å måtte dekke flere hundre kroner fordi ei som skulle være med plutselig ikke kommer likevel - og "passende" nok er hun den eneste som ikke har betalt inn det avtalte beløpet. Dette ble langt... Men spørsmålet er: Er det forferdelig av oss å tenke at denne personen burde betale dette beløpet, selv om hun ikke blir med likevel...? Anonymous poster hash: 24e76...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 synes det er dårlig stil å melde avbud så kort tid i forveien(med mindre hun har en god grunn) siden hun ikke har betalt, så hadde hun sikkert ikke tenkt til å være med i det hele tatt fra begynnelsen av Anonymous poster hash: 95462...779 4
CathFoto Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 Nei, det er ikke forferdelig, men tror neppe du får penger av vedkommende. Hvor mye er det snakk om? 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Nei, det er ikke forferdelig, men tror neppe du får penger av vedkommende. Hvor mye er det snakk om? 500,- Anonymous poster hash: 24e76...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 synes det er dårlig stil å melde avbud så kort tid i forveien(med mindre hun har en god grunn) siden hun ikke har betalt, så hadde hun sikkert ikke tenkt til å være med i det hele tatt fra begynnelsen av Anonymous poster hash: 95462...779 Det samme tenkte jeg, kanskje derfor det er ekstra surt... Anonymous poster hash: 24e76...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Dårlig å melde avbud sånn i siste liten, men tviler på at det er lett å få pengene av henne (desverre for dere). Kan jo også være at hun er i pengeknipe evt noe annet som ligger bak ettersom hun har vært treg med å betale. Så jeg ville droppet noe, feks gavekortet på velvære, regner medat bruden allikevel får en knall dag sammen med dere og hun vet jo ikke at dette er droppet. (Velvære/spa er dessuten ikke et must på utdrikningslag selv om nesten alle har det, det viktigste må da vel være en dag med jentene). Anonymous poster hash: 96479...720 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Du kan ikke tvinge henne til å betale. Anonymous poster hash: b2d48...508 4
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Dårlig å melde avbud sånn i siste liten, men tviler på at det er lett å få pengene av henne (desverre for dere). Kan jo også være at hun er i pengeknipe evt noe annet som ligger bak ettersom hun har vært treg med å betale. Så jeg ville droppet noe, feks gavekortet på velvære, regner medat bruden allikevel får en knall dag sammen med dere og hun vet jo ikke at dette er droppet. (Velvære/spa er dessuten ikke et must på utdrikningslag selv om nesten alle har det, det viktigste må da vel være en dag med jentene). Anonymous poster hash: 96479...720 Takk for svar! Ja, vi ender nok opp med å droppe gavekortet, men det er så synd da jeg virkelig tror bruden hadde trengt litt velvære - hun unner seg aldri slike ting selv. Jeg har dessverre ikke råd til å dekke hele gavekortet selv, og siden jeg ikke kjenner de fleste andre deltakerne i utdrikningslaget, tør jeg ikke spørre om enda et spleiselag. Anonymous poster hash: 24e76...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Du kan ikke tvinge henne til å betale. Anonymous poster hash: b2d48...508 Har jeg skrevet noe om å tvinge henne til å betale? Jeg har ikke engang skrevet noe om å be/spørre henne om å betale. De fleste oppegående mennesker hadde skjønt selv at de skaper problemer for resten av gruppa ved å "gi bindende påmelding", unnlate å gi beskjed før i siste liten og attpåtil la være å betale (noe som virker ekstra rart...). Det hadde selvfølgelig ikke vært noe problem om hun hadde gitt beskjed på et tidligere tidspunkt, men det har hun altså ikke gjort. Anonymous poster hash: 24e76...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 Skjønner at det er surt, men dere går vel ikke i ei økonomisk knipe for 500,- Kan dere ikke dele det dere mangler på dere som faktisk skal på utdrikningslaget. Synes forresten at dagens utdrikningslag tar helt av... Anonymous poster hash: c74cf...af1 12
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Har jeg skrevet noe om å tvinge henne til å betale? Jeg har ikke engang skrevet noe om å be/spørre henne om å betale. De fleste oppegående mennesker hadde skjønt selv at de skaper problemer for resten av gruppa ved å "gi bindende påmelding", unnlate å gi beskjed før i siste liten og attpåtil la være å betale (noe som virker ekstra rart...). Det hadde selvfølgelig ikke vært noe problem om hun hadde gitt beskjed på et tidligere tidspunkt, men det har hun altså ikke gjort. Anonymous poster hash: 24e76...6c0 Hun kan jo ha en god grunn til å ikke delta... Anonymous poster hash: c74cf...af1 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 Hun kan jo ha en god grunn til å ikke delta... Anonymous poster hash: c74cf...af1 Hun har gitt en grunn til å ikke delta, og det er sikkert en kurant grunn. Hun sliter ikke med økonomien (om hun hadde gjort det kunne hun også ha latt være å melde seg på + gitt beskjed mye tidligere!) og det er ikke noe alvorlig. Det var uansett ikke hvorfor som var poenget. Anonymous poster hash: 24e76...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 Dere kan selvsagt TENKE akkurat det dere vil. Anonymous poster hash: b7de2...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 Skjønner at det er surt, men dere går vel ikke i ei økonomisk knipe for 500,- Kan dere ikke dele det dere mangler på dere som faktisk skal på utdrikningslaget. Synes forresten at dagens utdrikningslag tar helt av... Anonymous poster hash: c74cf...af1 Det utdrikningslaget vi har ordnet, tar overhodet ikke "helt av". Det er snakk om noe mat, noe drikke og bare en aktivitet som koster litt penger. Resten baserer seg på en gjestfri person som vi samles hos og aktiviteter som ikke koster noe. Vi er ikke så mange, og derfor blir det ekstra merkbart når noen bare overlater regningen til oss andre. Det vil si til meg som har tatt på meg ansvaret for det meste av betaling og innkjøp... Anonymous poster hash: 24e76...6c0 2
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 500,- Anonymous poster hash: 24e76...6c0 Enten ber dere henne betale likevel, eller så deler dere beløpet på resten av gruppa, eller så tar dere tapet selv. Det er snakk om 500 kr, ikke flere tusen. Jeg skjønner at det er irriterende altså, men skjønner ikke hvorfor dere må lage slik oppstandelse. Anonymous poster hash: b7de2...d9e 11
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #17 Skrevet 26. juli 2013 Hvor mange er dere som skal? Under 10. Anonymous poster hash: 24e76...6c0
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #18 Skrevet 26. juli 2013 Dere kunne jo understreket at det var bindene påmelding, dere kan også sende henne en (hyggelig) melding der dere ber henne betale og hvorfor. Er enig med deg i at hun burde sagt ifra tidligere eller bare betalt nå, men på en annen side dreier det seg vel egentlig om en liten hundrings på hver av dere som er igjen? Det er jo ikke noe å lage dårlig stemning for... Anonymous poster hash: d02b7...98f
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #19 Skrevet 26. juli 2013 Dere kunne jo understreket at det var bindene påmelding, dere kan også sende henne en (hyggelig) melding der dere ber henne betale og hvorfor. Er enig med deg i at hun burde sagt ifra tidligere eller bare betalt nå, men på en annen side dreier det seg vel egentlig om en liten hundrings på hver av dere som er igjen? Det er jo ikke noe å lage dårlig stemning for... Anonymous poster hash: d02b7...98f Det dreier seg faktisk om en drøy 50 lapp på hver... Anonymous poster hash: c74cf...af1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #20 Skrevet 26. juli 2013 Det er bare 500 kroner. Del det på alle sammen og get over it. Dette er på ingen måte en økonomisk knipe! Anonymous poster hash: 228c9...3fc 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå