AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Hos oss har det alltid vært slik at barna (nå 17, 13 og 11) ikke får noe godterier og slikt gjennom uke, men derimot relativt mye lørdagsgodt. Min mann deler opp alt som er kjøpt inn eksakt likt til alle fem i familien. Dette har foregått helt uten protester fra noen. Men nå mener min man at det bør bli slutt på dette, og at vi bare samler alt snopet i skåler, like mye som før, og at hver og én bare forsyner seg helt til det er tomt. Vår datter på 13 frykter at det da vil medføre at pappa stikker av med mesteparten, siden han alltid spiser opp sitt først, og hun er alltid den som sparer til neste dag. Hva synes dere om dette? Hva er mest fornuftig, hvordan gjør dere det? Anonymous poster hash: ac0bd...885 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Man må ha egne skåler. Anonymous poster hash: fde8e...125 9
skruf Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Vi gjorde det sånn da jeg bodde hjemme, og stefaren spiste opp alt i superfart Kan fnise av det nå, men da jeg var yngre så syntes jeg det var skikkelig urettferdig. Jeg var, og er, en "treig" spiser, både når det kommer til mat og til snop. Så før jeg var ferdig med bit nr 3 så var skåla tom. Her får barna velge seg ut sitt eget lørdagsgodteri på butikken, og det er deres. Begge jentene bruker å spare litt til neste dag.. 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #6 Skrevet 26. juli 2013 Vi pleier å gjøre sånn at vi har litt godt på bordet som alle kan forsyne seg av. Men så får ungene noe lite eget som de kan spare eller kose seg med samme dag. Anonymous poster hash: 28651...379 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #7 Skrevet 26. juli 2013 Med mindre du vil at den hyggelige familiekvelden skal forvandles til en blodig haifest, ville jeg fortsatt med egne skåler. Anonymous poster hash: fa62a...286 18
Gjest Teora Skrevet 26. juli 2013 #8 Skrevet 26. juli 2013 Tenker oppdeling er best, da ungår man følelsen av at noen hiver inn på for å sikre seg sin del. 3
Rosewood Skrevet 26. juli 2013 #9 Skrevet 26. juli 2013 Egne skåler, helt klart da blir det ikke urettferdig for noen
SoftKitty Skrevet 26. juli 2013 #11 Skrevet 26. juli 2013 Hvis det er sånn at noen er redd for å ikke "få nok" og noen spiser veldig fort/mye så funker deleskåler dårlig.. iallfall når det er barn med i bildet. Tenker at med felles-skåler kan det fort bli sånn at alle grabber til seg og spiser fortere enn de orker, og får vondt i magen? Jeg tenkte iallfall ofte sånn som barn:P Vi fikk alltid hvert vårt godteri, men det var mer fordi vi likte forskjellige ting.
SoftKitty Skrevet 26. juli 2013 #12 Skrevet 26. juli 2013 Når man er under en viss alder er det dessuten fint å kunne bestemme over NOE selv hjemme, selv om det er noe så banalt som lørdagsgodtet sitt... at man kan sitte på rommet med det og spise så sakte man vil og spare det man vil 2
Gjest Skrevet 26. juli 2013 #13 Skrevet 26. juli 2013 Jeg har unger som er mindre enn det der. Mine får et fast beløp hver lørdag. De kan kjøpe godter, eller de kan spare det. Om de sparer, så har de råd til andre ting over tid. Barna har blitt bevisste på at godter er dyrt, sparer det meste av pengene, og lager seg popkorn fra scratsh når de skal kose seg i helgen. Det er altids godter innimellom, i bursdager, hos slekt og annet. Ungene mine er godt fornøyd med ordningen, og jeg er fornøyd med at vi spiser mindre sukker i helgen enn vi hadde gjort om jeg hadde hamstret inn for hele familien. 5
Black March Skrevet 26. juli 2013 #14 Skrevet 26. juli 2013 Syntes dere burde ha en felles skål jeg. Og hvis pappa tar alt, så må HAN lære seg å dele! Og familien må lære ham det ;p 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #15 Skrevet 26. juli 2013 Haha, sleipe pappa, han vil bare ha mer godis han Anonymous poster hash: 74524...89e 2
Inx Skrevet 26. juli 2013 #16 Skrevet 26. juli 2013 Synes dere skal lage en stor skål, men pensle favorittene til pappa med Go negl https://www.boots.no/butikk/s/products/view.html?p=30146 Vondteri til storspisern 4
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #17 Skrevet 27. juli 2013 Jeg har unger som er mindre enn det der. Mine får et fast beløp hver lørdag. De kan kjøpe godter, eller de kan spare det. Om de sparer, så har de råd til andre ting over tid. Barna har blitt bevisste på at godter er dyrt, sparer det meste av pengene, og lager seg popkorn fra scratsh når de skal kose seg i helgen. Det er altids godter innimellom, i bursdager, hos slekt og annet. Ungene mine er godt fornøyd med ordningen, og jeg er fornøyd med at vi spiser mindre sukker i helgen enn vi hadde gjort om jeg hadde hamstret inn for hele familien. Jeg synes nok heller ordningen med lørdagsgodt og intet "innimellom" er noen hakk bedre. Gi dem penger og si de kan kjøpe godter eller spare det, nei, det synes jeg høres ganske dumt ut. Anonymous poster hash: ac0bd...885 2
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #18 Skrevet 27. juli 2013 Jeg fikk 20kr hver lørdag for å kjøpe meg lørdagsgodt. Og jeg sparte faktisk pengene heller. Jeg fikk jo en liten flaske brus til middagen, og det var godteri nok for meg! Mye mere stas med egne penger og 20 kroner var mye penger for en liten 7åring, så jeg ble jo ganske rik tilslutt etterhvert som jeg sparte alle de pengene. Fikk også 20kr i ukepenger. Var morsomt å leke bank, føre regnskap og dra innom lekebutikken for å planlegge fremtidige kjøp Er veldig glad for det i dag at jeg fikk bestemme selv over lørdagsgodteriet, som jeg nesten alltid valgte bort. Straks jeg flyttet hjemmefra droppet jeg sukker helt i kostholdet mitt. Kommer ikke til å gi barna mine noe godteri heller, men heller friste med litt penger de kan bruke hva de vil på! Anonymous poster hash: a7d3e...7e0 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #19 Skrevet 27. juli 2013 Syntes dere burde ha en felles skål jeg. Og hvis pappa tar alt, så må HAN lære seg å dele! Og familien må lære ham det ;p Anonymous poster hash: 9b9ac...140 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #20 Skrevet 27. juli 2013 Jeg har en mann som er vokst opp med felles skåler og eldre, mer griske søsken. Den dag i dag hiver han i seg det meste av felles godsaker så fort han kan, til det er tomt. Vi har derfor måttet gå for individuelle skåler her... Fortsett som før dere, TS.Anonymous poster hash: b08b5...067 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå