Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2013 #1 Skrevet 26. juli 2013 Skjønner meg ærlig talt ikke hva det er med enkelte mennesker og ellers det samfunnet vi lever i nå. Faller du ute der det er masse mennesker så er det mange som går rett forbi, "ingen" gidder å spørre om det gikk bra. Er man på et sted med masse mennesker og man kanskje har et problem med en ting så er det "ingen" som spør om man trenger hjelp. Mister man noe så er det "ingen" som bryr seg med å hjelpe til å plukke opp. Var faktisk noen som fortalte meg her en dag at det var en unge som holdt på drukne og som ropte om hjelp, men ingen kom. De gikk bare forbi før etter ei stund et eldre par kom og hjalp. Sistnevnte hører forhåpentligvis til skjeldenhetene. Hvorfor bryr ikke folk (så klart ikke alle) seg i dag? Men, når det komer til ubetydelige ting, som tatovering, piercinger andre steder enn i øret på damer og alle steder for menn, hvor mange man har hatt sex med, om man kler seg det mange kaller billig, nakenbadere, og ellers alt det andre gjør som har noe med sex i en eller annen form å gjøre, ja, da bryr folkene seg. Da er det å dømme og peke mest mulig. Da går man ikke forbi og passer sine egne saker, nei da roper man og får gjerne med seg flere. Ble senest i formidag ropt etter av en del mennesker, voksne menesker faktisk pga min klesstil. Hvorfor kunne ikke de gjør som mange gjør i alle andre tilfeller, å gå rett forbi og passe sine egne saker? Vedder faktisk en hundrings på om jeg faktisk hadde falt og slått meg halvt i hjel så hadde disse menneskene jeg møtte på i dag vært mer opptatt av hvordan jeg gikk kledd en om jeg var i live. Hvorfor er det langt viktigere for enkelte om dama "der borte" f.eks er såkalt billig kledd , har en tatovering og kankje en piercing i navlen, eller hva med et halsbånd med nagler, mørk og dyster sminke og svart tykk skinnfrakk ute i 30 varmegrader, enn den andre personen som falt og knakk foten og skriker etter hjelp? Ja, kanskje satt litt på spissen, men det er F meg ikke langt unna.
Guybrush Skrevet 26. juli 2013 #2 Skrevet 26. juli 2013 Fordi mange blir sure om man blander seg. Man kan bli skjelt ut for å prøve å hjelpe (spesielt av narkomane og alkoholikere) Fordi man kan bli saksøkt mange steder om man prøver å hjelpe og gjør feil Fordi enkelte har begynt å bruke slikt for å lure, svindle og utføre vold mot andre. Åpner du døren for noen som sier de trenger hjelp kan du potensielt bli ranet. Fordi vi betaler så mye i skatt og avgifter for at "staten skal fixe", slik at folk slutter å ta ansvar for sine egne og andres liv. Fenomenet kalles gjerne Tragedy of the commons. 5
Snakkis Skrevet 26. juli 2013 #3 Skrevet 26. juli 2013 For vi lever i en hjernedød og passiv generasjon. 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #4 Skrevet 26. juli 2013 Det er litt snodig egentlig, at samfunnet vårt er blitt sånn. Jeg tror det også er mye jantelov som henger igjen og altså. Man merker det veldig godt bare i en generasjon opp, selv om den selvsagt ikke er like gale som den en gang var. Også er jo ikke nordmenn de mest utadvendte menneskene seg i mellom, så malen hos mange er å holde seg til dem man kjenner kun og la fremmede være fremmede. Bør ikke prate så meget med dem heller, mindre man har gitt helt opp og må spørre om råd til veidireksjoner eventuelt. Alle er jo ikke slik da naturligvis, men majoriteten av saueflokken er nok dessverre det. Anonymous poster hash: 3d041...855
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2013 #5 Skrevet 26. juli 2013 Var i lekeland for en stund siden og der så jeg en liten gutt (kanskje halvannet år) som lå på gulvet og gråt. Han hadde tydelig slått seg og ville ikke reise seg. Tenkte kanskje han hadde vondt i beinet. Jeg snakket med han og spurte om mammaen hans var der, men det virket på gutten som om foreldrene ikke var tilstede. Gutten hadde på seg en sånn vest som tyder på at han var der for en barnebursdag. Jeg fant noen som jobbet på stedet og gav beskjed slik at de tok han med dit han tilhørte. Syns det var så rart at denne gutten ikke hadde noen med seg. Ingen som passet på han, ingen som brydde seg om at han lå og gråt, ingen som gjorde noe. Helt forferdelig etter min mening Jeg gjorde jo ikke stort, men jeg gjorde iallefall noe. Første som slo meg var å se meg rundt om foreldrene hans var på vei bort. Noen kan bli ganske hissige om fremmede plukker opp ungen dems. Men ingen kom, ingen tittet hans vei så da gjorde jeg det jeg kunne. Jeg ville forresten aldri sendt min 1,5år gamle gutt i bursdagsselskap i lekeland uten å være med selv. Anonymous poster hash: ff1d1...9fe 1
Steinar40 Skrevet 27. juli 2013 #6 Skrevet 27. juli 2013 Det blir sånn at ingen bryr seg fordi ingen kjenner hverandre lenger. Folk flytter hit og dit og stort sett ingen i nabolaget har røtter der. Og ukjente folk er nettopp ukjente folk. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #7 Skrevet 27. juli 2013 Jeg var på ferie for ikke så mange år tilbake, var ute å gikk rundt i byen alene når jeg så en kvinne som hadde falt om og hørtes ut som hun hadde det veldig vondt. Ingen som hjalp henne! Så jeg gikk bort, spurte om hun trengte hjelp til noe, så hun spurte om jeg kunne ringe taxi eller ambulanse og hjelpe henne opp. Idet jeg hadd tatt opp telefonen min, og begynt å trykke inn telefonnummer, så river dama tak i vesken min og springer som et helvete avgårde. Heldigvis sto jeg jo der med telefonen i hånda, så jeg fikk jo kreditt og bankkortet mitt stengt umiddelbart. Også min nabo, dette var rundt 10 år siden. Hun var alene hjemme når noen plutselig hamrer på døra hennes, en mann på andre siden prøver å forklare at kona hans sitter i bilen og er klar til å føde, han trenger å låne telefon for å få tak i en ambulanse, han vet ikke hvor sykehuset er, hans mobil har ikke dekning. Noe som forsåvidt stemte i området på den tiden. I god tro, åpnet hun døra for å slippe han inn så han kunne låne telefonen. Endte med at hun fikk kraniebrudd og hele huset rundstjålet av verdier. Så kan vel si jeg er veldig skeptisk til fremmede mennesker. Men, når det er sagt, så hjelper jeg om jeg kan, men noe mer forsiktig. Jeg har ringt etter politi og ambulanse, på avstand uten å gå opp til personen det gjelder. Anonymous poster hash: d9136...704 3
agirlandagun Skrevet 27. juli 2013 #8 Skrevet 27. juli 2013 Jeg sykla forbi en barnehage en gang der en bitteliten gutt på max 1 år lå på bakken og hylgråt. Sykla ca. 5 meter forbi han før jeg snudde og sykla tilbake, gikk inn i barnehagen og hjalp ham opp, trøsta han og bærte han inn til barnehagetantene. Ingen andre brydde seg. I går fikk jeg vite av daten min at mens han var på vei til meg, så så han ei jente som lå bevisstløs i grøfta, men dreit i å hjelpe henne fordi han hadde dårlig tid og ville møte meg. Så han kjørte rett forbi. Ble faktisk veldig paff av det, så han er ikke noe for meg når han ikke engang gidder å stoppe for å hjelpe ei bevisstløs jente i grøfta. 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #9 Skrevet 27. juli 2013 Kanskje det er enkelte steder og byer det er sånn. Selv bor jeg i Stavanger og må innrømme at jeg ikke kjenner meg igjen. Anonymous poster hash: ccdfc...210
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #10 Skrevet 27. juli 2013 Tja, jeg tror denne mangelen på omtanke er overdrevet. Senest her om dagen var det en som falt stygt på skateboard utenfor her jeg bor midt i Oslo. Han var ved bevissthet, men hadde slått seg kraftig. I løpet av to minutter var tolv mennesker stoppet opp, og vi ringte etter ambulanse, stoppet annen trafikk og holdt den skadde kroppsdelen i riktig posisjon. Seks av oss var der helt til han ble hentet av ambulanse (det tok omtrent tre kvarter inkludert bedøvelse og annet), de andre hadde da gått fordi situasjonen var under kontroll. Dette var altså i Oslo, og ut fra dialekter var nok alle fra Oslo og omegn, altså vokst opp med skrik, skrål og tyveri og i utgangspunktet ganske skeptiske av seg. Har opplevd lignende tidligere flere ganger tidligere også. Jeg skal være forsiktig med å konkludere ut fra slike enkelthendelser, men det tror jeg dommedagsproftene også bør være.Anonymous poster hash: 9906c...90d 3
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #11 Skrevet 27. juli 2013 I går fikk jeg vite av daten min at mens han var på vei til meg, så så han ei jente som lå bevisstløs i grøfta, men dreit i å hjelpe henne fordi han hadde dårlig tid og ville møte meg. Så han kjørte rett forbi. Ble faktisk veldig paff av det, så han er ikke noe for meg når han ikke engang gidder å stoppe for å hjelpe ei bevisstløs jente i grøfta. Nå er det jo ikke så lett å finne ut hvem en tilfeldig forbipasserende er, men om man passerer uten å hjelpe en annen i nød kan man juridisk sett bli straffet for det. Anonymous poster hash: 3b6d0...662 2
agirlandagun Skrevet 27. juli 2013 #12 Skrevet 27. juli 2013 Nå er det jo ikke så lett å finne ut hvem en tilfeldig forbipasserende er, men om man passerer uten å hjelpe en annen i nød kan man juridisk sett bli straffet for det. Anonymous poster hash: 3b6d0...662 Ikke sant. Det likte jeg ikke så jeg kommer ikke til å date han noe mer. 1
Tabris Skrevet 27. juli 2013 #13 Skrevet 27. juli 2013 Det skal også sies at det er en menneskelig egenskap å føle mindre ansvar for en situasjon når det er mange flere tilstede. Det har lite med manglende empati og det kalde, moderne samfunnet å gjøre - det er en menneskelig reaksjon. Jo flere som er tilstede når noe skjer, jo flere deler man ansvaret med og sjansen er større for at flere vil tenke "det er nok noen av de andre som gjør noe". Sosiologer har forsket på dette. De satte en gruppe mennesker i et klasserom og ba dem utføre noen skriftlige oppgaver. Uten at de visste at det var arrangert, så begynte det å sive røyk inn i klasserommet. Ingen av dem reagerte eller reiste seg for å gjøre noe. Ikke før røyken var så tett at det var problemer med å se var det en av dem som reiste seg og åpnet et vindu.
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #14 Skrevet 27. juli 2013 Det skal også sies at det er en menneskelig egenskap å føle mindre ansvar for en situasjon når det er mange flere tilstede. Det har lite med manglende empati og det kalde, moderne samfunnet å gjøre - det er en menneskelig reaksjon. Jo flere som er tilstede når noe skjer, jo flere deler man ansvaret med og sjansen er større for at flere vil tenke "det er nok noen av de andre som gjør noe". Sosiologer har forsket på dette. De satte en gruppe mennesker i et klasserom og ba dem utføre noen skriftlige oppgaver. Uten at de visste at det var arrangert, så begynte det å sive røyk inn i klasserommet. Ingen av dem reagerte eller reiste seg for å gjøre noe. Ikke før røyken var så tett at det var problemer med å se var det en av dem som reiste seg og åpnet et vindu. Ja, det er riktig. Men man har da et ansvar for å heve seg over sine primalinstinkter hvis det er noen som virkelig trenger hjelp. Det er en grunn til at unnlatelse av nødhjelp er straffbart. Anonymous poster hash: 3b6d0...662
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #15 Skrevet 27. juli 2013 Ja, det er riktig. Men man har da et ansvar for å heve seg over sine primalinstinkter hvis det er noen som virkelig trenger hjelp. Det er en grunn til at unnlatelse av nødhjelp er straffbart. Anonymous poster hash: 3b6d0...662 Men det er ikke bare bare å overstyre sine egne instinkter heller. Hvis man er livredd høyder, eller edderkopper, så er det ikke bare å slutte å være redd fordi andre mener det er tullete. Hjernen funker ikke slik. Anonymous poster hash: d9136...704
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #16 Skrevet 27. juli 2013 Men det er ikke bare bare å overstyre sine egne instinkter heller. Hvis man er livredd høyder, eller edderkopper, så er det ikke bare å slutte å være redd fordi andre mener det er tullete. Hjernen funker ikke slik. Anonymous poster hash: d9136...704 Forstår at det ikke er like enkelt for alle men det er fortsatt straffbart å ikke hjelpe. Anonymous poster hash: 3b6d0...662 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #17 Skrevet 27. juli 2013 Litt dårlig å skrive at "ingen" bryr seg om andre i overskriften, for så å presisere i førstesetningen at det gjelder "enkelte", og det er nettopp de enkelte du legger merke til. Du koker ihop noe basert på dine egne fordommer. Så ironisk ... Ja, det er virkelig rart at alle mennesker står seg selv nærmest. Anonymous poster hash: ab52e...811
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2013 #18 Skrevet 27. juli 2013 Les om tilskuereffekten! http://hjernebark.wikispot.org/Tilskuereffekten Anonymous poster hash: dbfec...b42
Mynona Skrevet 27. juli 2013 #19 Skrevet 27. juli 2013 Jeg kjenner meg ikke igjen i det du skriver i det hele tatt jeg... Synes folk plukker opp ting for andre som har mistet, hjelper til hvis det er en farlig situasjon osv.. Og jeg har aldri sett noen peke og le av folk som kler seg annerledes ( etter ungdomsskolen). Og hvertfall ikke samle andre mennesker for Å få de med på håningen...
Gutt95 Skrevet 27. juli 2013 #20 Skrevet 27. juli 2013 Konklusjon: Mennesket er en egoistisk skapning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå