Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvor bor du?

Anonymous poster hash: 8b15e...cca

Jeg bor i Oslo. Vet ikke om det er det samme i alle bydelene, da. Jenta mi fikk for øvrig også BCG da hun var fire uker- så var det gjort.

Jeg vet ikke om dette er grunnen til at ingen uttrykte bekymring ovenfor sydenturen. Når det gjelder legen, antageligvis ikke- hun spurte ikke om babyen var vaksinert en gang, det var bare å ønske god tur. Når en barnelege på Norges største sykehus ikke har innvendinger, så kan jeg ikke si at internettkritikk skremmer meg nevneverdig. Og rent objektivt er det vel flere bakterier i sving i en vanlig norsk t-banevogn enn i et privat hus i Spania.

Igjen: det spørs på flyreise, destinasjon, og temperatur. Personlig ville jeg ikke utsatt babyen for noe jeg trodde kunne være farlig eller ubehagelig, men våre tre uker i Spania kvalifiserer ikke til noen av delene. Det var en flott ferie både for babyen og resten av familien. Det hører med til historien at familien har reist dit i 20 år uten sykdom, være seg meslinger eller annet. Men det er klart det var en ekstra trygghet i at babyen var vaksinert og i tillegg drikker morsmelk.

Tillegg: anbefaler varmt BCG på babyer og småbarn, framfor større barn. Det blir mye mindre hevelse og verk, mindre ubehag, og på sikt mindre arr. Hvis dere har mulighet til å få det, så ta imot! :)

Endret av Mafalda
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor i Oslo. Vet ikke om det er det samme i alle bydelene, da. Jenta mi fikk for øvrig også BCG da hun var fire uker- så var det gjort.

Jeg vet ikke om dette er grunnen til at ingen uttrykte bekymring ovenfor sydenturen. Når det gjelder legen, antageligvis ikke- hun spurte ikke om babyen var vaksinert en gang, det var bare å ønske god tur. Når en barnelege på Norges største sykehus ikke har innvendinger, så kan jeg ikke si at internettkritikk skremmer meg nevneverdig. Og rent objektivt er det vel flere bakterier i sving i en vanlig norsk t-banevogn enn i et privat hus i Spania.

Igjen: det spørs på flyreise, destinasjon, og temperatur. Personlig ville jeg ikke utsatt babyen for noe jeg trodde kunne være farlig eller ubehagelig, men våre tre uker i Spania kvalifiserer ikke til noen av delene. Det var en flott ferie både for babyen og resten av familien. Det hører med til historien at familien har reist dit i 20 år uten sykdom, være seg meslinger eller annet. Men det er klart det var en ekstra trygghet i at babyen var vaksinert og i tillegg drikker morsmelk.

Tillegg: anbefaler varmt BCG på babyer og småbarn, framfor større barn. Det blir mye mindre hevelse og verk, mindre ubehag, og på sikt mindre arr. Hvis dere har mulighet til å få det, så ta imot! :)

mye mindre hevelse,verk, behag og arr en ingenting av delene? hverken jeg eller noen av de 65 13/14?åringene jeg tok BCG samtidig med hadde noen avdelene

Anonymous poster hash: 0f62b...d90

Skrevet

mye mindre hevelse,verk, behag og arr en ingenting av delene? hverken jeg eller noen av de 65 13/14?åringene jeg tok BCG samtidig med hadde noen avdelene

De var dere nok unike alle sammen, for det er en helt vanlig bivirkning av BCG og blir større med alderen.

Sjekk venstre skulder/overarm når du er på badestranda i sommer ;)

http://no.wikipedia.org/wiki/BCG-vaksine

• Liker 5
Skrevet (endret)

Reiste med en 2mnd baby til Spania og det gikk kjempefint! Nå var ikke hovedgrunnen sol og bad, men det greide vi å kose oss med også! Ikke reiste vi på den varmeste tiden heller.

Ordnet med ekstra sete i flyet og hadde med bilstolen til henne. Smukk eller pupp under avg. og landing. Ellers så tok vi med egne bleier, pga prisen, og passet på at hun ikke ble varm eller utsatt for sol.

Det bor barn i "Syden" også, så jeg skjønner overhode ikke hvorfor noen er så hysteriske...

Endret av Miss I.W.
Skrevet

Nei, si det Hørt om ulike bakteriekulturer? Et barn som er ammet har motstand mot de bakterier MOR er utsatt for i HVERDAGEN. Altså er spanske barn motstandsdyktige mot de bakterier hvor de er, kinesiske hvor de er, norske hvor de er osv osv osv.

Hvor var dere egentlig i naturfagstimene?

• Liker 7
Skrevet

Jeg ble innlagt på sykehus og måtte til tuberkolosetester senere. Ble skikkelig dårlig i flere dager. Men så fikk jeg to doser, da. Og vet ingenting om det hadde noe med alderen å gjøre.

Skrevet

Nei, si det Hørt om ulike bakteriekulturer? Et barn som er ammet har motstand mot de bakterier MOR er utsatt for i HVERDAGEN. Altså er spanske barn motstandsdyktige mot de bakterier hvor de er, kinesiske hvor de er, norske hvor de er osv osv osv.

Hvor var dere egentlig i naturfagstimene?

Men nå er det ikke snakk om å reise til Kina. Dessuten er vi (som folkeslag) såpass bereiste, og importerer så mye mat fra utlandet, så jeg synes det blir for hysterisk.

Skrevet

Det kommer ann på. Hvilket, land, hvilken temperatur og hvilke forhandsregler man tar. Det blir for enkelt å svare ja eller nei. Men som en generell regel skal man være forsiktige med å ta med svært små barn på reise. Men det å skrike opp om egoisme og uforsvarlighet blir for dumt.

Jeg har selv to små nevøer, som har vært med til familiens hus i Frankrike siden de var få uker gamle. De er rolige barn, som tåler en flytur godt. Vel fremme har vi egen bil, med ordentlig barnesete. Huset har klimaanlegg, og er man på tur følger man jo med på kroppstemperaturen, som man gjør uansett med små barn.

Man er heller ikke utsatt for smitte i vesentlig større grad enn i Norge. Det er typisk norsk å være redd for "utenlandsk" mat. Det er ikke slik at vi er hyper-utsatt for smitte i utlandet, faktisk er mye av maten ofte mye ferskere og mindre behandlet enn det vi er nødt til å spise i kalde nord. Unngå turistrestauranter og andre lugubre steder, drikk flaskevann og vær påpasselig med handvask og spriting, så er smittefaren veldig lav.

• Liker 2
Skrevet

Nå er jeg den som definitivt ikke er redd for verken mat eller utland. Men jeg har også hatt alvorlig syk baby som følge av sykdom FØR vaksinasjonsalder. Og det å aktivt oppsøke dette bare uker før barnet er i vaksinasjonsalder er rett og slett uforsvarlig og jeg kaller folk som gjør dette idioter i lange baner og kommer til å gjøre det herfra og til evigheten. Man risikerer simpelthen ikke barns liv dersom man ikke må.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle i min klasse fikk hevelse, verk og arr av BCG. Mine venninner og jeg har arret enda, vi er 30.

Anonymous poster hash: fcc6d...9ce

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med de som føder i Norge og drar til utlandet fordi de har familie eller jobber der? (selv om de nå per def. er i permisjon.) Hvor mange måneder må de være i Norge før de får lov til å dra utenlands? Da snakker vi om Europa, Asia, Afrika. Det er jo flere norske arbeidere som jobber utenlands, men ikke ønsker å føde i det landet de oppholder seg.

Anonymous poster hash: bc804...794
Skrevet

Stopper livet opp når man har fått barn? Må virkelig spørre! Hylekoret på kg er igang igjen. Da mitt barn var 7 uker var vi 3 uker i spania. Da hun var 12 uker tok vi henne med på 2 ukers campingtur til sverige i juli.. Ser virkelig ikke det gale i å faktisk leve når man har barn! Mange med spebarn har faktisk mann og flere barn. Skal alle sitte stuck hjemme fordi man har en baby?? Høres nestn ut som om babyenikke kan tas med ut av huset. Bakterier er det på sykehuset, hjemne, i bilen, i parken, på kjøpesenteret, på helsestasjonen, ja overalt. Så ved å bruke sunt bondevett ser jeg ikke hvordan et barn skulke bli eksponert for farligere bakterier på fly og i syden, enn på nørbutikken for å kjøpe melk og bleier.

• Liker 1
Skrevet

Godt skrevet, Athene! Og jeg er så enig kalinka85.

Kan ikke skjønne at den "norske bakteriefloraen" har forandret seg siden du hadde naturfag på skolen, Stilfen. Skjønner det var skummelt og veldig synd at du hadde en syk baby, men var det pga utenlandske bakterier?

Det hører til skjeldenhetene at babyer/barn blir syke pga bakterier i utlandet (I-land). Og en 6 uker liten baby ligger stort sett i vogna eller i fanget til mamma og pappa, får pupp og er slik som jeg ser det veldig trygt, når en tar noen forhåndsregler.

Skrevet

Ang Bcg-vaksinen: Da jeg tok den i min tid skulle man ha arr etterpå. Helsesøster kom tilbake på skolen etter noen uker og målte. De som ikke hadde fått stort nok arr måtte ta den på nytt.

AnonymBruker
Skrevet

Ved hvilken alder på barnet er det mer ok å reise til type Spania, Italia, Frankrike?

Spesielt dere som syns 6 uker er aaalt for tidlig.

Anonymous poster hash: 67fd9...fe2

Annonse
Skrevet

Ang Bcg-vaksinen: Da jeg tok den i min tid skulle man ha arr etterpå. Helsesøster kom tilbake på skolen etter noen uker og målte. De som ikke hadde fått stort nok arr måtte ta den på nytt.

Da jeg tok den for under ti år siden, så var vi første årskull, eller i alle fall av de første årskullene som fikk en mildere variant. Fikk nesten ikke arr, kan knapt se det, og kan ikke huske å ha hatt noen hevelse. Dette gjelder alle som ikke fikk noen ekstra reaksjon på sprøyten.
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og Silfen svarer som vanlig ikke når (kritiske?) spørsmål stilles til henne...

Anonymous poster hash: bc804...794

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg tok den for under ti år siden, så var vi første årskull, eller i alle fall av de første årskullene som fikk en mildere variant. Fikk nesten ikke arr, kan knapt se det, og kan ikke huske å ha hatt noen hevelse. Dette gjelder alle som ikke fikk noen ekstra reaksjon på sprøyten.

Veldig ot, men siden det ble så mye snakk om bcg-vaksinen her: gutten min fikk denne da han var 6 uker gammel siden far er fra et land utenfor Europa. Han er nå 11 mnd gammel, og bcg-arret synes fortsatt veldig godt, det er knallrødt og huden er innsunket der arret er. Det er vel ca 1/2 cm langt.

Synes det er rart arret fortsatt er så synlig, og spesielt hvis det som gis nå er en mildere variant enn den jeg selv fikk for 15 år siden. Noen som aner hvor lang tid det normalt tar før det blekner på små babyer som har fått denne vaksinen?

Anonymous poster hash: ad0e6...c5d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...